Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Organizat imediat dupa IAA Hanovra, Salonul de la Madrid a stralucit mai putin

Intre 16 si 19 noiembrie s-a desfasurat a zecea editie a targului de autobuze si autocare de la Madrid, organizat o data la doi ani, imediat dupa IAA Hanovra, care anul acesta a abundat in premiere. Criza care a impiedicat industria spaniola de autobuze sa investeasca in noi modele si prototipuri si sa le lanseze pe banda rulanta a stirbit putin din stralucirea targului madrilen. Daca, la editiile precedente, la cele mai multe standuri se vorbea exclusiv spaniola, anul acesta prezenta producatorilor straini si cea a carosierilor locali a fost echilibrata.
 

Criza nu a ocolit nici regiunea iberica, unde, pe segmentul autobuzelor urbane, in primele luni ale lui 2010 a fost inregistrat un declin de 42,7%, raportat la aceeasi perioada a lui 2009. Astfel, pe o piata aflata in continua scadere, MAN si-a concentrat eforturile in implementarea unor noii tehnologii care sa scada consumul de carburant si sa indeplineasca si viitoarele standarde Euro 6, dar sa asigure si extinderea retelei de service, inaugurand recent trei ateliere in Spania si unul in Portugalia. Cu aceste doua noi locatii, reteaua de service a ajuns la 90 in Spania si 12 in Portugalia.
Pentru editia de anul acesta a targului de autobuze si autocare de la Madrid, MAN Spania a venit cu noutati, insa doar pentru piata hispanica, expunand cel mai nou model de autobuz urban, MAN Lion’s City Hybrid, deja prezentat in premiera la IAA Hanovra, in septembrie.
Cu acest model, producatorul german spera sa aduca un suflu nou in vanzari, mai ales ca in primele trei trimestre ale lui 2010 MAN Nutzfahrzeuge AG a inregistrat o scadere de 22% a vanzarilor (3.637 de unitati), iar in Spania a fost raportata o scadere de 19,3%. Din ianuarie pana in octombrie, 20,8% dintre vehiculele pentru transport persoane inmatriculate in Peninsula Iberica au fost reprezentate de MAN, prima pozitie fiind adjudecata de Iveco (22,6%).
Alternativa tehnologica propusa de MAN prin Lion’s City Hybrid reprezinta raspunsul la solicitarile tipice la care este supus un autobuz urban in timpul exploatarii. Astfel, pe langa motorul diesel de mic volum (6,9 l) si doar 250 CP, cu filtru CRT pentru particule, care capteaza 99% din cenusa produsa, cele doua motoare de 75 kW indeplinesc in momentul franarii functia de generator care transforma energia cinetica in electricitate, depozitata in sase capacitori care ofera prin design o forma mai aerodinamica acoperisului. Sistemul electric este la fel de verde precum vehiculul, pentru ca, spre deosebire de bateriile traditionale, nu implica utilizarea de substante chimice pentru incarcare.
Dupa ce anul acesta noul autobuz hibrid a fost disponibil pentru teste in Europa, de la jumatatea lui 2011 va intra in productia de serie, in functie de evolutia pietei.
In 2011 va fi lansat si un program on-line pentru comenzile de sasiuri modulare pentru autobuze urbane si interurbane, pentru optimizarea stocurilor si simplificarea procesului. „Deja 80% dintre vanzarile de vehiculele pe piata spaniola au fost realizate on-line“, a explicat reprezentantul MAN.
La standul MAN a mai fost expus si autocarul Neoplan Cityliner, echipat cu motor D 2676 LOH, care indeplineste standardele EEV, dar si modelul NM 253 Magnus carosat de Castrosua.
 
Scania Touring, premiera cu intarziere pentru piata iberica
La doi ani dupa premiera de la Kortrijk, autocarul Scania Touring, realizat in parteneriat cu carosierul chinez Higer, a fost prezentat de Scania Iberica, cu ceva intarziere fata de restul Europei. Cum Spania si Portugalia reprezinta „taramul carosierilor“, constructorul a ales sa aduca in fata publicului si doua sasiuri, unul pentru autocar (K 440 EB 6×2) si unul dedicat autobuzelor urbane si interurbane LE (K 280 UB 4×2).
Scania Touring este primul vehicul complet pe care Scania il ofera pietei iberice. „Este vorba de un vehicul caracterizat de un pret atractiv si costuri de operare reduse, iar la exterior are acelasi stil tipic pentru Scania. Serviciile post-vanzare si piesele de schimb vor fi asigurate de reteaua Scania“, a explicat Javier Calvarro, sales manager Scania Iberica.
Desi nu a fost prezentat la targ, o alta noutate pentru Spania si Portugalia este motorul propulsat cu CNG
Scania Touring este interesant si pentru transportul scolar. Cu 12 m lungime si capacitati de transport de 49 si respectiv 51+1+1 locuri, Touring este destul de mic pentru aceasta aplicatie, pentru care sunt preferate vehiculele de 55 locuri, insa cum segmentul turistic in Spania este foarte dezvoltat, balanta se echilibreaza, turistii preferand vehiculele mai „aerisite“. Touring nu a fost inca omologat pentru piata din peninsula Iberica, existand mai multe reglementari pe care trebuie sa le aiba in vedere, mai ales ca se vizeaza totusi si segmentul de transport scolar. In varianta standard, termenul de livrare este de 45 de zile, iar pentru configuratiile speciale poate urca si pana la sase luni. Garantia oferita este de un an, iar pentru lantul cinematic, de doi ani. Cum producatorul suedez nu se afla totusi la prima colaborare cu un carosier, la standul acestuia a mai fost expus si autocarul Scania Irizar PB, echipat cu motor de 12,7 l, 400 CP si suspensie independenta pe axa din fata. Pentru N 280, Scania a lucrat cu Carsa, rezultatul fiind un vehicul de 12 m lungime cu podea complet coborata, cu trei usi, rampa si doua locuri pentru persoanele cu dizabilitati, modelul caroseriei fiind Venus pe un sasiu N 280 UBX2.
 
Solaris intra pe piata nemteasca si cu Trollino
Solaris Bus&Coach a fost prezent la targul de la Madrid pentru a doua oara consecutiv, expunand cu aceasta ocazie trei vehicule, aflate in exploatare in mai multe orase europene. Si in cazul Solaris noutatile au fost rezervate pentru IAA, cand a fost prezentat in premiera autobuzul Solaris Urbino Hybrid 18, cu sistem hibrid serial Vossloh Kiepe.
Cu livrari catre Bulgaria, Grecia, Spania si Germania, criza nu a fost simtita in activitatea producatorului polonez in ultimii doi ani, potrivit lui Joaquin Ballido, director Solaris Bus Spania. Mai mult, 2009 a fost un an record, cu o crestere de 7,5% comparativ cu 2008. Pentru 2010, rezultatele nu sunt inca disponibile, insa in ultima perioada activitatea constructorului polonez a fost intensa. In septembrie s-au livrat 10 autobuze InterUrbino 12, model lansat anul trecut, catre un operator care va efectua transport scolar in regiunea Auxerre, din Franta. In noiembrie au fost livrate 12 troleibuze Trollino 18 articulate catre compania de transport din Eberswalde, marcand astfel intrarea troleibuzelor Solaris pe piata germana si urmand ca pana in 2012 acestea sa inlocuiasca intreaga flota. Livrarea va fi urmata de cele 10 autobuze pentru Regia Autonoma de Transport Local Oradea.
Pentru perioada urmatoare, Solaris intentioneaza sa se concentreze pe dezvoltarea unui modul de caroserie din materiale mult mai usoare pentru vehiculele hibride, avand in vedere faptul ca aceste sisteme de propulsie au o greutate mai mare.
Unul dintre vehiculele expuse a fost Solaris Urbino 12, cu podea coborata, ajustat la specificatiile pietei germane, unde cota este de 10%, acesta urmand sa fie livrat catre un operator independent din regiunea München care opereaza deja o flota de 35 de autobuze, printre care si un Urbino Hybrid 18 cu sistem hibrid Allison. Celelalte doua vehicule expuse au fost midibusul Alpino 8.6 aflat in exploatare la compania de transport municipal din Girones (Spania) si un Urbino 12 imprumutat de la Transdev, operatorul de transport public din Montpellier.
 
Spaniolii au facut cunostinta cu Autobuzul Anului 2011
VDL Bus&Coach a prezentat si pe piata iberica noul logo si noul autocar Futura, ce urmeaza sa inlocuiasca treptat pe piata celelalte modele de vehicule destinate transportului turistic. De la stand nu a lipsit nici castigatorul trofeului „Bus of the Year 2011“, Citea LF.
In acelasi context s-a incadrat si Volvo, care a expus modele ceva mai vechi, printre care autocarul 9900, varianta mai luxoasa a lui 9700, care, pentru reducerea consumului de carburant, beneficiaza de un lant cinematic imbunatatit si este caracterizat de un design gandit in cel mai mic detaliu, completat de linia inclinata a geamurilor si un interior elegant. Nu a lipsit nici autobuzul hibrid 7700, al carui sistem de propulsie poate aduce o economie de carburant de 35%.
 
Hibrid CNG, pe sasiu de productie proprie
Daca marii producatori nu au avut surprize pentru FIAA, cei mai multi carosieri spanioli au avut cate o noutate, mai ales ca este cea mai importanta expozitie de profil din regiune. Carosierul Castrosua, companie de familie, cu o capacitate de productie de 440 de unitati pe an, a lansat autobuzul hibrid Tempus, propulsat pe CNG, dupa ce acum doi ani prezenta in premiera primul autobuz hibrid spaniol. Tempus beneficiaza de o autonomie de 300 km, este realizat in intregime de carosierul spaniol si este construit pe sasiu CS 25. Autobuzul este caracterizat de forme rotunjite si geamuri panoramice, aceleasi paneluri vitrate fiind utilizate si pentru acoperis. Modelul are podea coborata si este construit in mai multe variante de lungime, de la 9 la 11,3 m. Tempus poate fi configurat in cinci variante ale scaunelor: 15-18 locuri pe scaun, unul sau doua locuri pentru persoane cu dizabilitati si de la 45 la 75 locuri in picioare. La standul Castrosua a mai fost expus un City Versus pe sasiu MAN A-22 CNG (vehicul produs pentru EMT Madrid) si un Magnus E, construit pe sasiu Scania K280 UB, aflat pe stoc, dedicat serviciilor urbane.
 
i6, noul autocar Irizar lansat la Madrid
In ciuda crizei, Irizar a continuat activitatea de cercetare si dezvoltare, iar cel mai nou rezultat este autocarul Irizar i6, lansat ca raspuns la colaborarea Scania cu Higer. La standul Irizar au fost expuse sase modele i6, construite pe sasiuri produse de toti furnizorii prezenti pe piata locala, pentru a sublinia colaborarea cu acestia. Modelele i6 expuse se diferentiau prin spatiul dedicat soferului si bordul autocarului, fiecare fiind personalizat si specific fiecarui producator al sasiului. Scaunele au fost special create pentru Irizar i6. Din punct de vedere al capacitatii de transport exista mai multe configuratii, in functie de sasiu, de exemplu modelul carosat pe sasiul Mercedes OC500RF 1836 C.V. 420 dispune de 55+1+1 scaune, iar cel pe sasiu Volvo are doua configuratii: 55+1+1 si 54+1+1. Modelul carosat pe sasiul Iveco Cursor 10 E5 C.V. 450 dispune de cea mai mare capacitate de transport (59+1+1 scaune). Deja au fost livrate cateva unitati i6 catre Germania si Italia.
Cu un nou model lansat pe piata si vanzari in crestere cu 52%, s-ar parea ca Irizar a fost ocolit de criza. Pana la finalul lui octombrie, carosierul spaniol a vandut 3.000 de autocare, din care 450 pe piata locala, unde detine o cota de 45%, potrivit lui Gotzon Gomez, director de export. Incepand cu 2009, fabrica din Maroc produce Iria, primul autobuz urban al companiei spaniole.
La standul Irizar au mai putut fi vazute doua modele ale noului Irizar Pb, lansat anul trecut, un i4 LE, dar si noua versiune a Irizar i4H de 9,4 m lungime.
 
Patru modele noi Tata Hispano

Hispano Carrocera a fost prezenta pentru prima data la FIAA din pozitia de Tata Hispano, dupa ce in martie 2009 a fost achizitionata 100% de Tata Motors, care pana atunci detinea doar 21% din actiuni, fiind o strategie de repozitionare si de reorganizare, deoarece recuperarea dupa criza va fi lenta.
Transformarea colaborarii dintre cele doua companii in Tata Hispano a dus la lansarea la FIAA a patru noi modele: un autobuz urban, doi hibrizi si Naya, noul autocar din clasa de lux. Area, autobuzul urban cu podea joasa propus de Tata Hispano, reprezinta rezultatul unor discutii pe care proiectantii lor le-au avut cu reprezentantii companiilor de transport public din Spania. Acest model nu va inlocui modelul precedent Xerus, ci vine sa completeze gama.
Unul dintre autobuzele urbane hibrid este realizat pe sasiu Tata Motors, echipat cu un sistem de propulsie in serie, care reduce cu 30% consumul de carburant. Habit, cel de-al doilea hibrid, este construit pe sasiu Alexander Dennis, produs pentru care pana in 2012 Tata Hispano are exclusivitate pe pietele din Spania si Portugalia.
Pentru un raspuns mai rapid la solicitarile clientilor, compania intentioneaza sa investeasca in reteaua de service, mai ales ca s-a observat o crestere a comenzilor, 70% dintre clienti fiind noi.
La ora actuala, 85% dintre produse sunt vandute la nivel local si doar 15% sunt exporturi catre Cipru, Irlanda, Marea Britanie, Malta, Grecia, insa planurile de viitor cuprind si intrarea pe alte piete, ca Israel, Italia, Abu-Dabi, dar si Romania. In momentul de fata, 40% din productia din Maroc reprezinta exporturi. Recent a fost finalizata o comanda de 66 de autobuze urbane pentru Alsa, realizate pe sasiu Scania, si acum fabrica se afla in curs de finalizare a unei comenzi de 400 de autobuze urbane pe sasiu Volvo, pentru Medina.                                 
 
Camere de supraveghere pentru autogari
Initiativa vine ca urmare a faptului ca in prezent multe curse nu se fac, nefiind rentabile, dar firmele respective le declara ca fiind efectuate, de teama sa nu intre alti transportatori pe traseul lor. Astfel, programul ramane incarcat si, asa cum declara Dana Dobrila, director licente ARR, „trebuie sa cream putina flexibilitate. Legea prevede ca programul poate fi modificat doar o data pe an, in anumite conditii, cum ar fi eliminarea de curse. Dar de acum am prevazut posibilitatea de a elimina curse de pe un traseu daca nu sunt rentabile, insa nu mai mult de 50%.“
De aceea va fi introdus, conform unui ordin dat de ARR pe circuitul de avizare in octombrie, cu posibilitate de aparitie la inceput de decembrie, un program de monitorizare.
In prezent, conform Ordinului 1892, autogarile au obligatia de a raporta lunar, pana in data de 10, toate cursele efectuate si neefectuate in ultima luna. Dar Daniela Dobrila declara ca de multe ori raportarea nu este realista, fiind trecute ca efectuate curse care de fapt nu au avut loc. Pana in prezent au existat firme care si-au pierdut licentele pentru neefectuare de curse, dar numarul lor este foarte mic.
Noul ordin a fost inspirat si de legislatia din alte tari si mai prevede ca autogarile sa se doteze cu calculator, internet si registru cu toate tranzactiile efectuate, si sa aiba persoana desemnata care sa raspunda in caz de disfunctionalitati.
 
 
 
 

Articole similare

Ad