Sphera Franchise Group (simbol bursier SFG), cel mai mare grup de food service din România, încheie 2024, cel mai bun an al său, cu vânzări de peste 1,5 miliarde de lei și un profit net de 97,2 milioane de lei. În 2024, compania și-a îmbunătățit marja EBITDA cu 1,4 puncte procentuale față de 2023.
„În 2024, am avut rezultate financiare remarcabile, ne-am continuat expansiunea și am îmbunătățit eficiența operațională. Ne-am consolidat prezența deschizând șapte restaurante noi, în special de tip drive thru, care ne oferă flexibilitate și acoperă toate canalele de servire. Ne-am diversificat portofoliul prin adăugarea Ciocolatitaliani, brand premium prin care adresăm un nou segment de piață. Toate într-un an marcat de incertitudine, cu alegeri electorale tensionate, climat geopolitic dificil și o înrăutățire a perspectivei ratingului de țară. Am performat și în 2024 datorită echipelor noastre din România, Italia și Republica Moldova, care au depășit zilnic noi provocări pentru a ne îndeplini promisiunile făcute clienților și investitorilor deopotrivă.”,
a declarat Călin Ionescu, CEO Sphera Franchise Group.
KFC România a rămas motorul performanței financiare a Grupului, contribuind cel mai semnificativ la creșterea profitabilității și la îmbunătățirea rezultatelor operaționale. Extinderea rețelei prin deschiderea a cinci noi unități KFC România a avut un impact pozitiv asupra performanței generale, susținute de creșterea veniturilor. KFC România a obținut un profit net semnificativ de peste 100 de milioane de lei, în creștere cu 15,5% comparativ cu 2023, și o marjă EBITDA sănătoasă de 13,3%.
În 2024, Taco Bell a continuat să își crească profitabilitatea, cu un profit operațional al restaurantelor de 9,54 milioane de lei, în creștere cu 60%, și un profit net de aproape șase ori mai mare (+496,3%) decât în anul precedent. Marja EBITDA s-a ridicat la un nivel solid de 10,5%, confirmând eficiența operațională și potențialul pe termen lung al rețelei. Creșterea vânzărilor, în special în trimestrele trei și patru, reflectă popularitatea în creștere a brandului, în special în rândul tinerilor.
KFC Italia a continuat anul trecut să genereze profit, marcând al doilea an consecutiv de rezultate pozitive. Vânzările au urcat la 191,7 milioane de lei, în creștere cu 4,3% față de anul anterior, un ritm sănătos pentru o piață matură, iar profitul net a atins 1,1 milioane de lei.
În 2024, raportat la 2023, KFC Moldova continuă să obțină rezultate de două cifre la cei mai importanți indicatori: vânzări (23,7 milioane lei, +15%), EBITDA (+4,2 milioane lei, +13,6%), profit net (3,1 milioane lei, +11,7%). Brandul continuă să ofere cea mai bună marjă EBITDA din Grup – 17,6%.
Procesul de redresare al Pizza Hut a dat deja rezultate, compania trecând de la o pierdere operațională în 2023 la un profit operațional al restaurantelor de aproape 1 milion de lei în 2024, o dovadă a eficienței măsurilor de optimizare a rețelei. În plus, Pizza Hut și-a redus pierderea netă cu 30% în 2024 față de 2023 datorită îmbunătățirii eficienței operaționale în urma procesului de reorganizare. Optimizările au început în 2023 și au continuat și în 2024, în principal pentru a elimina suprapunerile rezultate din consolidarea Pizza Hut și Pizza Hut Delivery sub un singur brand.
Vânzări record în trimestrul IV
Ultimul trimestru din 2024 a fost unul de referință pentru companie, deoarece vânzările trimestriale au depășit pragul de 400 de milioane de lei pentru a doua oară în istoria grupului (405 milioane de lei, +2,7% față de T4 2023). Această evoluție a fost susținută de un mediu de consum stabil și de impactul noilor unități deschise. Toate brandurile au înregistrat o creștere a vânzărilor în T4 2024 comparativ cu T4 2023, cu excepția Pizza Hut, care a obținut o contracție marginală de 0,5%. KFC Moldova a avut o performanță deosebit de bună, generând vânzări de 7,1 milioane de lei, în creștere cu 25,9% față de anul precedent al trimestrului al patrulea din 2023.
„Performanță solidă din 2024 reflectă adaptabilitate în fața unor factori externi provocatori, precum ajustările salariale din industrie, presiunile inflaționiste și prudența consumatorilor alimentată de incertitudine în contextul electoral din România și din Republica Moldova. Am reușit să gestionăm aceste presiuni și am obținut vânzări record, ne-am crescut profitabilitatea și am înregistrat o îmbunătățire impresionantă a marjelor operaționale. Dinamica accelerată a KFC România, performanța excelentă a Taco Bell și evoluția încurajatoare a Pizza Hut sunt reflectarea capacității noastre de adaptare și de aplicare consecventă a măsurilor de gestionare a costurilor. Știm că anul 2025 vine cu noi provocări, dar ne păstrăm angajamentul de a livra o performanță financiară solidă pentru acționari.”,
a declarat Valentin Budeș, CFO Sphera Franchise Group.
Performanțe peste cele ale indicelui BET
În 2024, acțiunile Sphera Franchise Group au un procent remarcabil de 56,8%, semnificativ mai mare decât cel de 8,78% al indicelui BET. În același timp, randamentul total al acționarilor SFG este de 65%, ceea ce reprezintă o performanță robustă în comparație cu indicele BET-TR, care a avut o creștere cu 16,15% în 2024.
Acționarii Sphera Franchise Group au primit anul trecut dividende în două tranșe, pe 6 iunie și 7 noiembrie, fiecare în valoare de 1,05 RON brut pe acțiune, iar randamentul anual total al dividendelor, inclusiv plățile din iunie și noiembrie 2024, a ajuns la 5,6%.
Notă: Atunci când analizează performanța Grupului, conducerea se concentrează pe rezultatele financiare care exclud impactul IFRS 16. Prin urmare, baza analizei financiare sunt rezultatele excluzând IFRS 16.