Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Peste 22.500 de vehicule verificate in cadrul actiunii „Truck & Bus“

Politia Rutiera a derulat in iulie o actiune nationala de control al vehiculelor de transport marfa si calatori. „Truck & Bus“ este o initiativa Tispol, se organizeaza la nivel european si urmareste cresterea sigurantei rutiere. Peste 22.500 de vehicule din categoriile vizate au fost verificate pe durata actiunii, iar raportul dintre numarul acestora si cel al sanctiunilor aplicate este un ingrijorator 1 la 4.
 

Actiunea de control „Truck & Bus“ este organizata de trei ori pe an, in toate tarile membre UE, la initiativa Organizatiei Politiilor Rutiere din Europa (Tispol), si vizeaza vehiculele de transport marfa de peste 3,5 t si pe cele de transport persoane de peste 8+1 locuri. Pana acum, in 2016 au mai avut loc doua astfel de actiuni, iar cea de-a treia urmeaza sa fie programata in toamna. Ultima actiune „Truck & Bus“ a avut loc la sfarsitul lui iulie, puncte de control fiind stabilite la nivelul intregii tari.
Pe segmentul transportului de marfa au fost verificate 14.000 de autovehicule si au fost aplicate 3.376 de sanctiuni. 28 dintre acestea au fost pentru conducerea sub influenta alcoolului, 985 pentru neutilizarea centurilor de siguranta, 65 de soferi nu au respectat perioadele de conducere si odihna, 42 de amenzi au fost acordate pentru interventii neautorizate asupra tahografului, 328, pentru defectiuni tehnice, 55, pentru arimarea necorespunzatoare a marfurilor, 315, pentru lipsa unor documente ale soferilor, 184, pentru lipsa unor documente pentru vehicul, si 39, pentru lipsa unor documente ale operatorilor de transport. Au mai fost cateva sanctiuni pentru nerespectarea normelor ADR, plus 1.200 de amenzi pentru alte abateri de la normele rutiere.
In cazul transportului public de persoane au fost verificate 8.646 de vehicule, fiind aplicate 1.925 de sanctiuni contraventionale. Dintre acestea, 334 au fost pentru nerespectarea vitezei legale, doua pentru conducerea sub influenta alcoolului, 545 pentru neutilizarea centurilor de siguranta, 24 pentru functionarea defectuoasa a aparatului tahograf, 14 pentru nerespectarea timpilor de conducere si odihna, 97 de sanctiuni au fost acordate pentru defectiuni tehnice, 141, referitor la lipsa unor documente ale soferilor, iar 618 s-au aplicat pentru alte abateri de la normele rutiere.
In 59 de cazuri in care transportul se desfasura in mod ilegal s-a dispus suspendarea dreptului de a utiliza vehiculul respectiv.
Per ansamblu, raportul dintre numarul vehiculelor verificate si sanctiunile aplicate este de aproximativ 1 la 4, atat la transportul de marfa, cat si de calatori, ceea ce este destul de mult, sunt de parere reprezentantii Inspectoratului General al Politiei. Printre cazurile cele mai grave depistate se numara conducerea unui autocamion incarcat cu 20 m3 de material lemnos, soferul avand un nivel al alcoolemiei de 0,61 mg/l. Separat, mai multi soferi au fost gasiti fara atestat profesional, iar altii figurau in acte ca fiind in concediu.
In Bucuresti, concomitent cu verificarea autovehiculelor de peste 3,5 t si 8+1 locuri, un echipaj RAR a efectuat verificari tehnice ale masinilor care nu intra sub incidenta ISCTR. A fost acoperita astfel o paleta mai larga de vehicule, iar timpul alocat actiunii a fost folosit mult mai eficient. In alte zone din tara s-au facut echipe mixte Politie-ISCTR.

Alte actiuni de control
Politia mai deruleaza si alte actiuni tematice de control al vehiculelor de transport marfa si persoane, in functie si de incidenta anumitor fapte. Pe langa Truck & Bus, in cazul caruia controlul se desfasoara pe teritoriul tarii, programul Voiajor se deruleaza in punctele de trecere a frontierei. Acesta a inceput in 2010, la fel, la initiativa Tispol, si urmareste combaterea traficului ilegal de persoane, droguri si arme si spalarea de bani. Se exploateaza in comun informatiile
de interes operativ detinute de toate structurile de politie, care participa, impreuna cu alte institutii de control, la actiuni punctuale executate in scopul cresterii sigurantei rutiere si impunerii unui climat de legalitate in desfasurarea activitatilor economice.
Pe langa implicarea Politiei in cresterea sigurantei rutiere, transportatorii asteapta sprijin si in combaterea pirateriei, atat la transportul de marfa, cat mai ales la transportul de persoane. Iar pe aceasta tema controlul este intotdeauna binevenit. Din pacate, „sforile“ trase la Camera Deputatilor la momentul amendarii legii 38 a taximetriei si introducerea sintagmei „in mod repetat“ pun bete in roate actului de control si numeroase sanctiuni au fost anulate in instanta pe motivul nedovedirii caracterului repetitiv al faptei. Mai grav este ca si alte forme de transport nefiscalizat iau amploare in ultima vreme – gen Über – care afecteaza nu doar transportatorii, ci si taximetristii. Este necesara conlucrarea la nivelul institutiilor statului, clarificarea legislatiei si aplicarea acelorasi reguli pentru toti.

Articole similare