Schmitz Cargobull a marcat aniversarea a 20 de ani de prezență în România printr-un eveniment la care au participat angajați ai companiei – dintre care unul lucrează aici chiar din prima zi – clienți și furnizori de produse și servicii pentru industria de transport. În afară de vârsta rotundă, producătorul german mai are ca motiv de satisfacție faptul că se apropie de o cotă de piață de 50% în România, conform înmatriculărilor din primele trei trimestre ale anului, o dovadă a eforturilor pe care le face pentru a oferi produse corecte la prețuri corecte. În cei 20 de ani clienții locali au beneficiat de multe inovații propuse de Schmitz și chiar și la evenimentul aniversar au fost expuse modele care aveau diverse caracteristici sau opțiuni lansate recent și care reflectă tendința spre multi-specializare pe care o vedem în ultimul timp tot mai des pe piață.
Producătorul german s-a apropiat de 1.400 de semiremorci noi înmatriculate în România în primele nouă luni din 2023, iar Roland W. Schacht, directorul regional Schmitz Cargobull pentru Europa Centrală, comentând aceste cifre, subliniază faptul că termenele de livrare au ajuns la nivel normal, fiind de două luni pentru prelate și trei pentru basculante și semiremorci frigorifice. O prelată standard poate fi produsă chiar mai repede, în patru săptămâni, dar în general clienții nu prea comandă versiuni standard, ci adaugă diverse opționale. În ceea ce privește frigorificele electrice, ele pot fi livrate în șase luni, deoarece producția este mai degrabă manuală decât de serie.
Cu 30% mai puține comenzi decât în 2022
Încă se mai livrează semiremorci comandate anul trecut, dar numărul lor a scăzut în toamnă la 20% din totalul livrărilor, restul fiind modele comandate în prima jumătate a lui 2023.
Între timp economia dă semne de încetinire și numărul comenzilor noi este cu 30% mai mic pentru Schmitz Cargobull România decât era în perioada similară din 2022 – la nivel european procentul este aproximativ același – ceea ce se întâmplă în cazul tuturor producătorilor germani de semiremorci.
Cea mai vizibilă scădere este în cazul prelatelor, care reprezintă de departe cel mai mare segment de piață și cel cu fluctuațiile cele mai mari, în plus sau în minus. Și comenzile de basculante au scăzut, dar mai puțin, ele fiind totuși susținute de nevoia de lucrări de infrastructură din România. Frigorificele în general se mențin, deoarece piața este relativ constantă ca număr de clienți și volume de transport, iar containerele încă reprezintă un segment mic, deoarece pot fi folosite chiar și 15 ani, deci nu se cumpără foarte multe, și chiar și pentru traficul în creștere din Constanța încă este suficientă flota existentă.
Noutățile se fac mai greu remarcate pe o piață conservatoare ca România
Modelele expuse cu ocazia evenimentului aniversar fac parte din flota demo a Schmitz România. Semiremorca frigorifică electrică va fi prezentată în următoarele luni și în alte țări din Europa Centrală, deoarece producătorul are puține unități demo, și va fi oferită și spre testare, iar celelalte vor ajunge la clienți din România, pentru câte trei săptămâni, astfel încât să se familiarizeze cu noutățile propuse.
Basculanta din aluminiu de 56 m3, pentru transport de cereale, are șasiu îngropat în benă, oferind ca avantaje mai multă stabilitate datorită centrului de greutate mai jos și faptul că nu se mai pierde din marfă la încărcare pentru că o benă plasată cu 15 cm mai jos permite o vizibilitate mai bună în interior. De aceea Schmitz România vrea să includă în standard șasiul îngropat în benă, deocamdată opțional, și să îl ofere și galvanizat. Până acum nu a avut asta în plan, deoarece oricum șasiul este ascuns bine în benă, dar, spre deosebire de vopsire, galvanizarea, pentru care se oferă o garanție de 10 ani, scade la zero riscul de coroziune – aspect important mai ales în cazul șasiurilor de containere, care lucrează aproape de mare, deci sunt afectate de sare.
Semiremorca basculabilă din aluminiu are o greutate proprie suficient de mică încât să permită inclusiv transportul de floarea soarelui și să se încadreze în 24 t.
Deocamdată acest model s-a vândut doar în câteva unități în România deoarece piața este, în opinia lui George Badea, Regional Product Marketing Manager în cadrul Schmitz Cargobull, foarte conservatoare, firmele preferă configurațiile pe care le-au folosit anterior sau pe care le-au văzut la alți operatori și când apare ceva nou durează până se face cunoscut.
O altă basculantă expusă, de data aceasta din oțel, are benă cu design nou, puțin rotunjit pe spate, și greutate optimizată a șasiului și benei – cu circa 200 kg mai mică decât la versiunea anterioară. Nu este un model lansat recent, dar pentru România este o noutate deoarece pentru drumurile de la noi Schmitz nu comercializează versiuni ușoare, al căror șasiu ar avea de suferit, deci întâi a făcut teste pentru a se asigura că basculanta rezistă.
Aceasta este echipată opțional cu un sistem care protejează împotriva basculării pe teren neuniform, unde, mai ales iarna, dacă e umiditate, materialul devine compact și nu se descarcă la basculare, însă centrul de greutate al ansamblului se ridică și acesta se răstoarnă dacă terenul este mai înclinat de 6O. Or, soluția Schmitz întâi avertizează șoferul dacă terenul este prea denivelat și apoi, dacă se depășește acest unghi, scoate automat tot lichidul din instalația de basculare și nu permite realizarea operațiunii decât dacă vehiculul se mută pe un teren mai sigur, cu înclinație de 1-3O. Și acest sistem ar urma să devină standard în 1-2 ani, iar până atunci clienții, care deocamdată nu-l solicită, îi vor învăța avantajele. „Cu toate noutățile este la fel. Frâna pe disc am promovat-o patru ani până să fie interesați de ea transportatorii, iar acum toate frânele sunt pe discuri. După ce văd eficiența unei dotări sunt pregătiți să facă pasul spre ea. Întârzierea nu este cauzată de preț – pentru că voi face tot ce se poate astfel încât acest sistem ce intervine la basculare să fie avantajos – ci de reticența la nou și de nemulțumirea șoferilor față de sistemele care le limitează libertatea de mișcare și pe care le dezinstalează când pot, chiar dacă ele sporesc siguranța.”
Semiremorca-prelată Eco Generation, care permite o reducere cu până la 5% a consumului de combustibil, datorită formei aerodinamice și posibilității de a coborî tavanul dacă nu este nevoie de încărcare pe înălțime până la nivelul maxim, a fost expusă într-o versiune care are ca element de noutate iluminatul interior, inexistent pe piață pe alte prelate, așa cum subliniază George Badea, și cu senzori de înălțime în partea din spate care să le permită managerilor de transport să verifice dacă șoferul chiar folosește posibilitatea de a coborî și urca tavanul. „Altfel e păcat să ai această opțiune și să nu o folosești, deoarece la o flotă de 100 de camioane mai poți cumpăra unul din banii economisiți într-un an prin reducerea consumului.”
Șasiul „universal” pentru containere acoperă 90% din aplicațiile posibile
La eveniment a mai fost expus un transcontainer foarte flexibil, care poate transporta orice container de 20′, 30′, 40′ sau 45′, cu sau fără tunel, și de aceea devine versiunea de bază promovată de Schmitz. „În trecut aveam multe modele pentru transport de containere”, amintește George Badea, „dar acum o vom avea pe aceasta, care acoperă 90% din cerințele pieței, plus alte două de nișă, care se adresează altor 5% dintre operatorii din domeniu: una pentru containere de 45′ și una simplificată, pentru containere de 40’”. Prima versiune, datorită versatilității sale, poate avea un preț cu 10-15% mai mare decât al unui șasiu tradițional pentru containere, dar acesta se justifică atât prin flexibilitatea mai mare în exploatare, cât și prin prețul mai bun de revânzare.
În ceea ce privește segmentul de piață pe care Schmitz nu îl poate acoperi cu cele trei modele, cerințele sunt atât de specializate și numărul de unități vândute este atât de mic, încât pentru un producător industrial nu este interesant.
Modelele uni-specializate, ca prelata Mega, își vor reduce prezența pe piață
Oricum tendința pe piața semiremorcilor este de multi-specializare, mai explică George Badea: vehiculele să fie cât mai versatile, să se preteze la cât mai multe aplicații. Printre cele mai complexe modele comandate până acum în România, mai ales de clienții cu flote mari, sunt prelatele Mega adaptate pentru transport multimodal, în versiune ușoară, cu podea dublă, care pot transporta cereale, anvelope, role de tablă și chiar covoare. În plus față de avantajul flexibilității în exploatare, ele sunt și ușor de revândut și au valoare mare.
„Ce a crescut în ultimul timp și vreau să mai crească este vânzarea de semiremorci pentru multimodal. Din păcate însă nu avem infrastructură, trebuie să avem terminale la Curtici, la Moara Vlăsiei, peste tot, ca să nu facă trei zile trenul de la Constanța la Curtici și apoi 10 ore de la Curtici la Hamburg. Alte țări din zona Euro și non Euro se axează mult pe calea ferată, au înțeles că se fac economii din taxele de drum, din faptul că nu mai este nevoie de atâtea camioane sau că asigurările s-ar putea ieftini deoarece semiremorcile se încarcă pe vehicule care nu circulă pe șosele.”
Două S.KOe Cool în exploatare în România
Semiremorca frigorifică 100% electrică S.KOe Cool a fost prezentată echipată complet, cu multitemp, podea dublă, ladă de paleți, fire în pereți pentru protecție anti-furt, pregătire pentru TAPA ș.a. Producătorul intenționează să obțină curând certificarea TAPA și pentru modelul electric, cu atât mai mult cu cât cota sa de piață din Europa și din România este foarte mare pe segmentul semiremorcilor cu temperatură controlată „și avem un produs perfect pentru aceste aplicații, pe care l-am optimizat în timp și căruia i-am adăugat cât mai multe opționale”.
Versiunea electrică este abia la început de drum – în România Schmitz are două în operare – dar interesul este în creștere, mai ales că firmele mari au deja ținte legate de emisiile de CO2, trebuie să depună rapoarte de sustenabilitate și le impun și furnizorilor lor de transport să fie atenți la asta.
Deocamdată prețul său este aproape dublu față de o semiremorcă frigorifică clasică – din care a fost expus și la eveniment una, aparținând Laguna – dar, pe măsură ce cererea va crește, diferența se va diminua. Un avantaj important în cazul lor este dat de prețul energiei, dar și de faptul că sunt silențioase și se pot exploata și noaptea. Însă pentru a vedea mai multe utilitare electrice pe șosele trebuie să se dezvolte și infrastructura de încărcare.
Cerințele de sustenabilitate îi vizează și pe producătorii de semiremorci, nu numai pe cei de camioane, iar în afară de modelul cu temperatură controlată în versiune electrică aceștia mai pot contribui la scăderea consumului autotractorului, printr-o aerodinamică mai bună sau o greutate proprie mai mică. În plus, nici în procesul de fabricație nu se va mai putea introduce CO2, deci va trebui, de exemplu, să se folosească oțel verde, care să poată fi urmărit până la stadiul de minereu. „Deocamdată nu se știe exact în ce direcții se va merge cu sustenabilitatea, dar se vor schimba multe și este normal să fie așa”, subliniază George Badea.
Segmentul de până la 18 t va crește mult
Alături de aceste modele grele au fost expuse autoșasiuri cu suprastructuri izoterme Schmitz realizate de Afi Car – partenerul de montaj pentru România al producătorului german, prin care acoperă 20-30% din piața locală de 3,5-18 t – și aparținând unor firme de prestigiu din curierat, transport de carne și transport de produse congelate. Acest segment de distribuție va crește mult, estimează George Badea, și este și mai ușor de electrificat și de operat. Plus că nici criza de șoferi nu e atât de mare ca la transportul greu.