Cu o noua abordare in ceea ce priveste cresterea volumelor de pe piata interna de distributie, Englmayer Romania estimeaza ca va inchide 2016 cu o cifra de afaceri mai mare de 10 milioane de euro, ceea ce inseamna o crestere de peste 25% fata de anul precedent. 90% din vanzari provin din expeditiile in regim de grupaj, iar restul din transportul de camioane complete si servicii cu valoare adaugata. Compania a realizat anul acesta si cateva investitii importante, atat in extinderea terminalelor, cat si prin achizitia de echipamente IT ce vor imbunatati randamentul angajatilor, marind astfel avantajul competitiv in fata concurentilor.
Englmayer Romania a crescut an de an, de la 5,58 milioane de euro in 2013 si 7,5 milioane de euro in 2014 la 8,05 milioane de euro in 2015. Iar pentru anul acesta, cu 7,9 milioane de euro realizati in primele noua luni, se prefigureaza o crestere de peste 25%, estimandu-se o cifra de afaceri de 10-10,5 milioane de euro. Pentru ca s-a dezvoltat pe partea de grupaje, compania a reusit sa atraga clienti din automotive si industria textila, astfel ca cele mai multe volume operate provin de aici, dupa cum declara Cristian Grama, managing director operations in cadrul companiei. Daca din tara pleaca, preponderent, piese si componente auto in partide de marfa de unul, trei, cinci sau 10 europaleti, consolidate in depozitul din Arad si transportate cu camioane de 20 t in Budapesta, Viena sau in depozitul central din Wels (Austria), acolo unde compania dispune de peste 45.000 m2 de hale de depozitare si transbordare, pentru import marfa vine din industria textila, Englmayer lucrand pentru lanturi mari de magazine. Pentru acestea, compania livreaza marfa la ore fixe, anul trecut fiind vorba zilnic de circa 60 de centre comerciale din Romania. „Textilele vin fie in cutii, fie gata sortate pe magazin si atunci noi facem livrarea finala catre centrele comerciale, inainte de deschiderea mall-urilor“, explica Cristian Grama. In ceea ce priveste impartirea tipului de transport in cifra de afaceri, Englmayer Romania se ocupa aproape exclusiv de grupaj pe piata centrala si est-europeana, iar pe plan intern de distributia de partide mici de marfa, oriunde in Romania, in 24 de ore, in colete sau paleti, inclusiv paleti atipici, avand in vedere faptul ca transporta marfuri generale. „90% din cifra de afaceri o reprezinta grupajele, restul sunt cateva proiecte, in cadrul carora am lucrat cu camioane complete, putina depozitare si am mai facut servicii cu valoare adaugata, de genul etichetare si ambalare.“ Mai departe, fragmentand activitatea de grupaje, Cristian Grama marturiseste ca este destul de greu „sa facem o delimitare clara intre ce inseamna transport national si international“, insa apreciaza ca distributia si transportul de grupaje la international au o pondere aproximativ egala, de 50-50%. Cu toate acestea, cifrele arata ca pe primele sase luni din 2016, din totalul grupajelor, 62% reprezinta transportul international.
Piata interna de grupaje este disproportionata
Englmayer Romania opereaza cinci terminale inchiriate, exclusiv pentru cross dock, la Cluj (Floresti), Arad, Sibiu, Bucuresti si Bacau. Cel din urma este deschis anul trecut, la 1 iulie, dupa ce s-a decis internalizarea procesului de distributie, luand camioanele in coordonare proprie pentru a creste timpul de reactie si, astfel, calitatea. Compania livreaza aproximativ 500 de partide de marfa zilnic, cu 70-80 de camioane. „La noi o partida de marfa poate fi formata din doi, trei sau mai multi paleti, ori din doi paleti si trei colete“, exemplifica managing directorul Englmayer. Se lucreaza numai cu subcontractori, flota fiind formata din vehicule mari, de 20 t, care fac distributia din terminale pe contracte fixe, tur-retur, dar si din masini de 8 sau 15 paleti, plus cateva vehicule cu sarcina utila de 6 t. Din cauza faptului ca pe piata din Romania volumele de marfa difera si apare o anumita disproportionalitate intre curse, pentru optimizare se apeleaza la transportatori pe un singur sens. De exemplu, de la Cluj la Bucuresti, compania are intre cinci si 10 autocamioane de linie zilnic, pe un singur sens, iar din Bucuresti catre Cluj 1-2 vehicule. Pe Arad-Bucuresti circula 3-4 autocamioane pe zi, in timp ce la retur sunt numai doua. Totusi, cel putin in ultimul an, volumele de grupaje au o tendinta crescatoare, asa ca in viitorul apropiat vor fi contractati mai multi transportatori tur-retur.
Extinderi in terminalele existente
In ceea ce priveste depozitele, de anul acesta compania opereaza in Arad, in zona industriala Vest, pe un spatiu marit la 2.200 m2, acum fiind construite mai multe rampe si porti de acces. O alta noutate o reprezinta mutarea, incepand cu 1 septembrie, intr-un nou depozit in Bucharest West Industrial Park, la km 13, al carui proprietar este dezvoltatorul de spatii logistice si industriale CTP. Astfel, spatiul initial de 1.100 m2 a fost dublat, acum existand o rampa fixa de 24 m lungime si patru porti de incarcare/descarcare, aceste modificari fiind cerute special constructorului. La fel s-a procedat si la depozitele din Sibiu si Cluj, dat fiind faptul ca pentru cross dock, acolo unde exista un ritm de lucru alert si marfa sta foarte putin sau chiar deloc in depozit, este nevoie de mai multe porti si rampe. Despre motivul extinderii, Cristian Grama marturiseste ca, pe de-o parte, au existat cateva proiecte cu actualii parteneri, prin care acestia din urma au reusit sa isi mareasca volumele, iar pe de alta parte, si Englmayer a reusit sa preia volume mai mari din distributia nationala, strategia companiei fiind ca anul acesta sa se focuseze mai mult asupra pietei interne de distributie. „Termenul de 24 de ore pentru livrarea in tara ne pozitioneaza intre cele cateva companii de pe piata care pot face lucrul acesta in mod frecvent si la un nivel rezonabil de calitate. Consideram ca o pozitionare mai buna si mai aproape de clientii din Romania ne va aduce succes, primele volume de intern le avem deja si s-au si vazut rezultatele, urmeaza sa mai construim, probabil in urmatorii cinci ani.“ Faptul ca depozitele sunt inchiriate – aceasta politica fiind stabilita si in celelalte tari in care este prezenta – ii confera companiei flexibilitatea de care are nevoie pentru a se adapta cat mai bine la cresterea volumelor si, implicit, a afacerii. „Capitalul companiei nu este blocat in active imobiliare, avand disponibile lichiditati, astfel incat sa putem face la timp platile“, explica managerul.
Investitiile in echipamente performante aduc noi clienti
Insa una dintre cele mai importante investitii ale companiei, ce urmeaza a fi gata pana la finalul acestui an, consta in modernizarea echipamentelor profesionale folosite de soferi. Mai precis, toate partidele de marfa vor fi scanate la livrare, iar confirmarea destinatarului va fi obtinuta pe aceste dispozitive electronice, numite scanere de livrare. Implementarea noilor sisteme a inceput in toamna cu Arad si Sibiu, continuand etapizat cu celelalte terminale. Au fost achizitionate 70 de astfel de scanere de livrare, iar investitia totala se ridica la circa 100.000 de euro. Cristian Grama crede ca prin aceasta investitie vor creste standardele serviciilor Englmayer la nivel european, odata cu acuratetea si viteza informatiei. „Statusul partidelor de marfa se transfera in timp real in sistemul nostru de Track& Trace, iar clientii pot vedea ca partida lor de marfa s-a livrat in urma cu cinci minute, de exemplu. Acest lucru inseamna o eficientizare a timpului personalului, pana acum statusurile fiind introduse manual de catre personal in toate filialele.“ Toate marfurile sunt urmarite de sistemul Track&Trace, acolo unde clientii regasesc POD de la livrare scanate. Insa, pentru a avea aceste avize online, de la livrare si pana in momentul in care sunt efectiv disponibile trec maximum 48 de ore. Cu noile scanere, POD vor fi disponibile in cateva minute, semnatura destinatarului fiind incarcata online. In opinia lui Cristian Grama, acest avantaj competitiv in fata concurentei va aduce si mai multi clienti. In plus, implementarea sistemului va duce si la diminuarea birocratiei, o problema reala pentru orice companie, numarul de hartii si documente utilizate la livrare urmand a fi mult mai mic.
Odata cu dezvoltarea celor doua depozite, compania a ales sa reinnoiasca si sistemele IT si de supraveghere. Ne referim aici la o mai buna supraveghere video, acces controlat sau sisteme de pontaj pentru personal. Toate datele vor fi legate la un server central pe Romania, dupa Arad si Bucuresti fiind modernizate si celelalte filiale. Strict pe partea de securitate, investitia a insumat circa 10.000 de euro pentru ambele locatii.
Clauza de combustibil, linistea in relatia cu transportatorii
Referitor la preturile mici de pe piata transporturilor si la noile tarife RCA care i-au scos pe multi din joc, managerul Englmayer marturiseste ca au fost cateva discutii despre costurile generale pe care le au carausii, insa nimic concret in acest sens. Englmayer lucreaza cu cateva sute de transportatori, cu foarte multi dezvoltand parteneriate solide, motiv pentru care s-a luat decizia de ajustare a tarifelor de transport in functie de tariful la carburant. „Am luat ca referinta site-ul Uniunii Europene, acolo unde este prezentat si tariful din Romania. Trimestrial si noi modificam tarifele la colaboratori, cu conditia ca aceasta fluctuatie sa depaseasca 7% fata de trimestrul anterior. Atunci facem ajustari de ±1,5% la tarife. Din 21 ianuarie 2016, data de la care facem monitorizarea, pana in 4 iulie, avem o crestere de la 3,52 lei/l la 4,16 lei/l, fara TVA, baza neta a pretului la motorina“, arata Cristian Grama. Astfel, de la implementarea acestei metode de lucru nu au mai existat discutii legate de pret, in ultimele luni de zile, pentru ca pretul la motorina a crescut, compania chiar a platit mai mult pe kilometru, iar acest lucru „ne-a adus multumirea transportatorilor, ne-a adus linistea, pentru ca ei au vazut ca platim si noi din start mai mult, adica ne respectam aceasta clauza de combustibil“. Totusi, managerul precizeaza ca pretul motorinei, in general. Afirmatia se bazeaza pe tariful din 5 ianuarie 2015, cand pretul a fost de 4,29 lei/l (fara TVA), iar in 10 iulie 2016 a ajuns la 4,06 lei.
Referitor la tarifele catre clienti, acestea sunt ajustate tot in functie de pretul la carburant, dar in urma unei negocieri, pentru ca fiecare companie beneficiaza de o oferta personalizata.
Cei mai multi clienti, alte companii de expeditii
Pentru Englmayer cei mai mari clienti sunt tot companii de expeditii, asta pentru ca firma intra foarte usor in parteneriate, in special cu firmele care au nevoie de distributie pentru a-si completa gama de servicii, cele mai multe companii fiind focusate doar pe logistica sau pe logistica aerian-maritima, iar partea de distributie nu o stapanesc foarte bine si nici nu isi doresc o dezvoltare in acest sens. „In aceste conditii, Englmayer este un partener foarte bun pentru a distribui marfa partenerilor ca si cum ar fi marfa proprie. Avem si in Romania cateva astfel de parteneriate, suntem in discutii cu companii de expeditii care au nevoie de distributie in Romania, ofertam impreuna cu ele proiecte, participam la licitatii impreuna, fiecare are o bucatica din licitatie, astfel incat sa iasa un pachet competitiv pentru clientii finali.“ Cu partenerii mari, compania este legata prin conexiuni EDI mari (Electronic Data Information). Informatiile se trimit intre sisteme, se preiau informatiile cu datele marfurilor (numarul de paleti si de colete, greutate, destinatar etc.), iar la final se trimit inapoi status-uri de livrare, plus avizele scanate.
Concurenta acerba pe piata de distributie bucuresteana
In privinta concurentei, Cristian Grama considera ca in Romania sunt cateva companii care au o retea proprie de distributie de grupaje, „cred ca suntem 5-6 companii care putem oferi acest serviciu clientilor. In general, piata din Bucuresti, pe partea de distributie de grupaje, este foarte concurentiala, in mod special Bucuresti-Romania. Se pot obtine volume si profituri daca ai o abordare profesionista si serioasa a clientilor. Pentru piata de expeditii pe international, in general ne lovim cam de aceiasi competitori, alte multinationale.“ Insa cea mai mare problema cu care se confrunta firma este compararea de catre clienti a tarifelor cu ceea ce inseamna curse spot pe Bursa Transport. Compania ofera un serviciu constant, cu tarife fixe pe cel putin un an, si este comparata cu transportatori care ofera curse spot pe bursa. „Oarecum incorect, pentru ca serviciile de distributie grupaje aduc reale beneficii clientilor in sensul eficientizarii activitatii. Ma refer aici la riscuri, birocratie si eficienta logisticii clientilor.“