Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Politele incheiate in strainatate aduc mai multa liniste

Poate ca efect al infractionalitatii crescute pe fond de criza, poate din cauza apelor tulburi in care inoata in ultimul timp transportatorii – in sensul lungirii lantului de distributie prin aparitia mai multor intermediari, ceea ce face aproape imposibila depistarea vreunui rauvoitor sau tepar care ar interveni – carausii romani nu se mai simt tentati sa-si diminueze costurile prin renuntarea la asigurarile neobligatorii, cum s-a intamplat anul trecut. Si s-a mai schimbat ceva in atitudinea unora dintre ei fata de asigurari: incheie politele in strainatate. Ele pot chiar sa coste mai putin, dar nu acesta este principalul avantaj, ci faptul ca se simt respectati si sprijiniti la nevoie – ceea ce, de multe ori, nu se intampla in Romania.
 

Firma Alliran Trans din Prahova are doua camioane pentru care a incheiat polite Casco si CMR si plateste anual 3.959,57 de euro, „dar nu am renuntat la niciun tip de asigurare, deoarece conditiile de transport nu ne permit asta, iar contractele impun asigurare pentru marfa.
Si camionul trebuie sa fie asigurat indiferent de vechimea lui si de tipul de transport efectuat, avand in vedere conditiile din tara noastra, pentru ca un eveniment nedorit ar insemna o pierdere foarte mare sau, in cazul firmelor mici, chiar falimentul“, este de parere Alin Lupu, directorul general al firmei.
Pe de alta parte, desi CMR nu acopera furtul din parcari nepazite, iar asigurarea suplimentara este binevenita, mai ales in cazul marfurilor cu valoare mare, programul livrarilor Alliran Trans permite in prezent camioanelor sa nu stationeze in astfel de locuri, deci nu s-a pus problema incheierii politei Cargo. Nici pentru Casco, firma nu a cerut asigurare suplimentara fata de contractul standard – care acopera riscurile legate de avarii si furt pe teritoriul tarii si in spatiul economic european, iar in afara lor numai pe cele legate de avarii.

Asigurarea in strainatate si soferii responsabili te feresc de griji
Firma Wit, din Brasov, are asigurare completa in sistemul CMR, pentru toate cazurile, inclusiv pentru daunele provocate de drumuri accidentate. Iar polita Casco – contract de baza, inclusiv asigurare in caz de furt al masinii sau din masina – a fost incheiata doar pentru camioanele aflate in leasing. Pentru celelalte, din motive financiare, nu a mai fost incheiata asigurarea, deoarece „nu puteam fi competitivi din punct de vedere al tarifelor in conditii de criza economica prelungita“, declara Ioan Pop, directorul general al firmei. Pentru un autotractor se platesc anual 2.040 de euro, dar, asa cum remarca reprezentantul Wit, „la firma noastra din Spania platim 1.973 de euro/an cu franciza de 2%, iar in caz de accident se asigura vehicul inlocuitor pentru continuarea transportului pana la destinatie. Deci asigurarile din Romania mai au enorm de mult de invatat in ceea ce priveste grija si respectul fata de asigurat dupa incheierea contractului.“
Directorul general Wit isi aminteste ca, acum circa opt ani, a avut asigurare CMR la diferite societati romanesti, si mereu avea probleme cu clientii, de multe ori ramanand in paguba, deoarece i s-a retinut din tariful de transport diferenta neplatita de asigurari. De aceea, in prezent, pentru CMR, Wit a incheiat, inca dinainte de aderarea Romaniei la UE, contract cu o casa de asigurari din Germania.
„Pretul nu este mic – 2% din pretul de transport – dar nu am avut niciodata probleme «tipic romanesti» daca au aparut mici incidente cu marfa transportata – si in transportul de textile pe umerase acestea chiar apar. O conditie expresa a contractului este sa stationam numai in parcari cu paza si iluminate sau sa avem montat sistem de supraveghere prin satelit – si, neputand miza pe parcarile putine din Romania, am preferat varianta a doua. Oricum soferii nostri sunt instruiti si responsabili fata de firma pentru opririle si parcarile in Romania si Ungaria. Si oricum pe ei ne bazam cel mai mult in incercarea de a evita situatiile nedorite.“

In Romania, asiguratorii au alte reguli
Wit nu a avut incidente deosebite legate de marfa, cu exceptia unor daune minore sau incercari de furturi. De exemplu, in zona Butimanu, camionul mergea foarte incet din cauza gropilor, iar hotii au taiat lacatul vagonului si sigiliul, dar n-au furat nimic. E drept, norocul a facut ca la acel moment in duba sa nu fie decat umerase goale, cartoane, etichete si nasturi.
De asemenea, in curtea unei firme din Sibiu, hotii au cotrobait prin marfa, iar la Iernut au furat din rezervor circa 400 l de motorina – si, cu toate ca a fost anuntata Politia si s-a intocmit dosar, asigurarile Casco nu acopera acest tip de furt, asa cum declara Ioan Pop ca se intampla in Spania. Iar la intrarea in Bacau cativa copii rromi „s-au distrat“ spargand parbrizul cu pietre, ceea ce e o mare problema pentru asigurarea Casco, deoarece este un act de vandalism, deci paguba se recupereaza de la faptuitor, prin proces civil. „Prin urmare, reparatia am suportat-o integral.“ Si la intrarea in Sacele a fost spart parbrizul unui camion Wit, dar inmatriculat in Murcia, deci care avea Casco incheiat in Spania, si in cazul lui societatea de asigurari a platit integral paguba, chiar daca era tot un act de vandalism.
In acest context, directorul general Wit isi pune o intrebare fireasca: daca cei mai multi asiguratori de la noi sunt investitori straini, unii chiar nume mari in Europa, de ce nu aplica si aici acelasi standard si respect ca-n tarile de unde provin?
Si un sfat, de la acelasi transportator brasovean: „nu va sfiiti sa incheiati asigurari CMR in strainatate – chiar si Casco, daca masina e in leasing de la un finantator strain. Veti fi foarte multumiti si linistiti, iar costurile «riscati» sa fie mai mici.“
Pe de alta parte, directorul general Alliran Trans declara ca, in afara de primele mari de asigurare, care nu scad decat foarte putin de la un an la altul, nu are ce reprosa societatilor de asigurare de la noi.        

Articole similare