Ministerul Infrastructurii a anunțat că, din cauza situației de urgență cauzate de războiul din Ucraina, a pachetului de sancțiuni ale Uniunii Europene împotriva Rusiei și Belarusului și a necesității de a păstra fluiditatea livrărilor de mărfuri, în perioada 12 august – 30 septembrie 2022 sunt în vigoare derogări temporare de la aplicarea reglementărilor privind timpii de conducere.
„Pentru a putea introduce derogări de la standardele privind timpii de conducere și perioadele de odihnă prevăzute în Regulamentul (CE) nr. 561/2006 a fost necesară obținerea aprobării Comisiei Europene pentru liberalizarea reglementărilor legate de timpul de lucru al șoferilor”, explică ministrul adjunct al infrastructurii, Rafał Weber.
Derogările temporare se aplică conducătorilor auto care efectuează transporturi rutiere naționale și internaționale de mărfuri pe teritoriul Republicii Polone. Derogările nu se aplică șoferilor de autobuz. Modificările includ:
- Prelungirea timpului maxim admisibil de conducere zilnică de la 9 ore la 11 ore [derogare de la articolul 6 alineatul (1) din Regulamentul (CE) nr. 561/2006];
- Extinderea timpului maxim admisibil de conducere săptămânal de la 56 de ore la maximum 60 de ore [derogare de la articolul 6 alineatul (2) din regulamentul menționat anterior];
- Extinderea timpului maxim admisibil de conducere bisăptămânal de la 90 de ore la maximum 96 de ore [derogare de la articolul 6 alineatul (3) din regulamentul menționat anterior];
- Prelungirea timpului maxim de conducere după care este necesară o pauză de 45 de minute de la 4 ore și 30 de minute la 5 ore și 30 de minute (derogare de la articolul 7 din regulamentul menționat anterior);
- Posibilitatea ca un conducător auto să își ia repausul săptămânal obișnuit în vehicul, cu condiția ca acesta să fie echipat cu un pat de dormit adecvat pentru fiecare conducător auto și să fie staționar [derogare de la articolul 8 alineatul (8) din regulamentul menționat anterior.
Ministerul reamintește că utilizarea derogărilor temporare nu trebuie să conducă la o deteriorare a condițiilor de muncă ale conducătorilor auto și a nivelului de siguranță rutieră. Angajatorii rămân responsabili pentru sănătatea și siguranța angajaților lor, precum și a celorlalți participanți la trafic. Statele membre pot acorda derogări de la timpul de lucru al conducătorului auto pentru maximum 30 de zile.
„Aceasta este o veste foarte bună, cu atât mai mult cu cât standardele privind timpul de lucru al șoferilor sunt inflexibile și introduc multe inconveniente pentru operațiunile de transport. Noile mașini îl asistă pe șofer în multe dintre activitățile care obișnuiau să ocupe atenția șoferului în momentul în care a fost adoptată legislația. De exemplu, în prezent, într-o situație de urgență, sistemele electronice de la bord sunt capabile să frâneze singure mașina sau să o mențină pe banda de circulație”, subliniază președintele Asociației Internaționale a Transportatorilor Rutieri, Jan Buczek.
Există, de asemenea, probleme cu abaterile. Șoferii trebuie să nu uite să descrie prelungirea timpului de lucru pe foaia de înregistrare, deoarece serviciile de control din unele țări ale UE pot să nu primească informații despre aceste derogări și pot da o amendă șoferului pentru prelungirea timpului de conducere al acestuia. Transportatorii se așteaptă la beneficii pe termen lung din inițiativa MI. Șoferul, la fel ca oricare dintre noi, vrea să meargă acasă și să-și petreacă timpul liber cu familia sau în orice alt mod. Prin această derogare, la sfârșitul săptămânii, șoferul poate organiza timp pentru problemele de familie. Dacă derogarea are un efect pozitiv pentru șoferi, care se poate traduce în beneficii economice, polonezii vor încerca să introducă soluții similare la nivelul UE.