Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Ponderea autovehiculelor electrice chinezești în UE a scăzut ușor în 2023

Țările preferate pentru investiții chineze în automotive, în funcție de valoare, din 2018 în 2023 (în milioane de dolari)

Așa cum reiese dintr-o analiză recentă a Upply (Chinese automotive investment for the European market (upply.com)) referitoare la exporturile auto și investițiile chineze în Europa, principalii producători chinezi de autovehicule care exportă mașini către UE și cei care vor să deschidă fabrici aici nu sunt întotdeauna aceleași firme. Exporturile de vehicule electrice către Europa sunt alimentate în principal de activitățile de producție offshoring, cum ar fi Tesla sau Dacia, dar și de mărcile europene consacrate achiziționate de producătorii auto chinezi (MG, de exemplu, cumpărat de SAIC).

Exporturile chineze de vehicule electrice pot fi considerate cumva un model în producția de automobile offshoring, în timp ce localizarea fabricilor în Europa este strategia de nearshoring a unor mărci chinezești încă necunoscute consumatorilor europeni și în cazul cărora, în ciuda progreselor notabile făcute, vânzările sunt încă sub cele ale mărcilor europene achiziționate de companiile chineze. Potrivit Autorității Federale de Transport din Germania, în 2023 BYD a vândut în această țară 4.139 de unități, față de 21.323 de unități, câte a vândut MG Roewe.

În plus, în pofida creșterii continue de două cifre a exporturilor chineze de vehicule electrice către piața europeană, ponderea lor totală în cererea UE (inclusiv importurile intra-UE) a scăzut ușor în 2023: în primele 10 luni ale anului a fost de 17,6%, față de 18,9% în aceeași perioadă din 2022, în termeni de volum, potrivit Eurostat, tendință care se observă și în termeni valorici.

Acest lucru a fost însoțit de creșterea producției locale europene, în special în Germania. Stabilirea unei prezențe locale poate spori gradul de conștientizare a mărcii și pătrunderea pe piață, dar mai ales devine o necesitate odată cu înăsprirea previzibilă a reglementărilor care vizează vehiculele electrice fabricate în China – în octombrie anul trecut, CE a lansat oficial o anchetă antisubvenție privind importurile de vehicule electrice cu baterii din China.

În afară de atractivitatea pieței europene, concurența acerbă de pe piața lor internă este un alt motiv important pentru care firmele chineze fac eforturi să se extindă în străinătate. Sectorul auto chinez este expus unor riscuri tot mai mari de supracapacitate, având în vedere încrederea scăzută a consumatorilor interni, și de aceea s-ar putea proceda la fel ca în cazul panourilor solare din China, pentru care cererea externă a contrabalansat problemele de pe piața internă.

Articole similare

Ad