Potrivit UNTRR, daca toate autovehiculele din Romania ar fi asigurate RCA, prima medie pentru vehiculele comerciale ar scadea la 1.100 de euro, in timp ce prima medie pentru autoturisme s-ar reduce la 95 de euro.
Anul trecut, piata RCA s-a ridicat la aproape 750 de milioane de euro, potrivit estimarilor UNTRR pe baza datelor ASF din primele noua luni din 2015 si cu mentinerea unei cresteri de 15% fata de 2014.
Totodata, conform Raportului Consiliului Concurentei din decembrie 2015 asupra pietei asigurarilor, suma de 750 de milioane de euro este colectata astfel:
• circa 600 de milioane de euro de la 76,9% din autoturismele inmatriculate in Romania (4,6 milioane autoturisme, din 6 milioane de autoturisme).
• circa 150 de milioane de euro de la 51% (in scadere cu 8% fata de 2011, conform aceluiasi studiu) din autovehiculele comerciale licentiate in Romania (84.150 din 135.000 de camioane peste 3,5 t si 30.000 de autocare/autobuze/microbuze cu peste 1+8 locuri).
Prima medie autovehicule comerciale: 1.800 de euro
Prima medie autoturisme: 130 de euro
Daca ar creste nivelul colectarii la 100%, conform estimarilor UNTRR s-ar putea ajunge la nivelul actual al pietei, astfel:
• circa 570 de milioane de euro – 100% din autoturismele inmatriculate in Romania – 6 milioane de autoturisme
• circa 180 de milioane de euro – 100% din parcul total de 165.000 de autovehicule comerciale licentiate in Romania – 135.000 de camioane peste 3,5 t si 30.000 de autocare/autobuze/microbuze cu peste 1+8 locuri.
Prima medie autovehicule comerciale: 1.100 de euro
Prima medie autoturisme: 95 de euro
Astfel, prima medie pentru autovehiculele comerciale ar scadea la 1.100 de euro (5.000 de lei), iar pentru autoturisme prima medie s-ar reduce la 95 de euro.
UNTRR considera ca cresterea gradului de cuprindere in asigurarea RCA a tuturor autovehiculelor s-ar putea realiza prin verificarea politelor RCA cu ajutorul camerelor de supraveghere CNADNR – numerele de inmatriculare citite de aceste camere se vor exporta periodic catre ASF, unde se vor compara cu baza de date existenta si va presupune sanctionarea celor care nu au asigurare.
Totodata, reducerea fraudei pe segmentul RCA s-ar putea realiza prin masuri administrative la emiterea politelor RCA, respectiv conexiunea la baza de date a DRPCIV/RAR, dupa sistemul existent si functional utilizat la emiterea rovinietelor, vehiculul fiind identificat pe baza unicitatii numarului de inmatriculare si a seriei de sasiu. In urma identificarii vehiculului in baza de date a DRPCIV/RAR, seria de sasiu este completata in mod automat in aplicatie. „Daca nu se adopta nicio masura administrativa, tarifele pentru transportatorii rutieri vor continua sa creasca, iar procentul autovehiculelor asigurate va continua sa scada intr-un ritm puternic accelerat fata de scaderea de 8% dintre 2011 si 2014. Pentru a evita colapsul pietei RCA intr-un an electoral, cand nu va fi compensat venitul nerealizat de la vehiculele comerciale cu cresteri proportionale la autoturisme, singura solutie posibila va fi, pe modelul asigurarii obligatorii de locuinte, limitarea tarifelor RCA/carte verde.“
UNTRR propune niveluri de maximum 5.000 de lei pe 12 luni pentru autovehiculele comerciale de marfuri si persoane care fac transporturi rutiere internationale si nationale, maximum 2.000 de lei pe 12 luni pentru autovehiculele de transport public local si maximum 300 de lei pe 12 luni pentru autoturisme.
ASF ar trebui sa ia masuri si sa atentioneze utilizatorii de RCA/Carte Verde sa incheie polite de asigurare la societati de asigurare solvabile, pentru ca in situatia repetabila a cazului Astra, chiar daca Fondul de Garantare ar mai avea resurse pentru despagubiri, acestea sunt limitate la 100.000 de euro/cerere despagubire, orice suma care trebuie despagubita peste aceasta valoare ramanand in raspunderea utilizatorilor! Permitand functionarea in continuare a unor astfel de firme in Romania, ASF expune consumatorii de RCA/Carte Verde la riscuri de plata de pana la 5.900.000 de euro pentru eventuale daune produse in Romania si la sume posibil mult mai mari pentru daune produse in tari in care nu exista astfel de plafoane.
Pe 25 ianuarie 2016 a avut loc la Comisia pentru buget, finante, activitate bancara si piata de capital din Senat o intalnire pe tema cresterii RCA pentru transportatorii rutieri. La intalnire au participat reprezentantii ASF, companiilor de asigurari, Consiliului Concurentei si asociatiilor de transport.