Alexandru Păun a primit cheile noului Scania electric de la Mats Gunnarsson și Benoit Tanguy (de la stânga la dreapta)
Blue River și Lidl și-au unit eforturile pentru ca parteneriatul lor de transport să se transforme într-o activitate cu zero emisii de dioxid de carbon. Deși România nu oferă nicio subvenție pentru achiziția de camioane electrice și nici o scutire sau reducere la plata taxei de drum, cele două companii partenere au făcut investiții în tehnologia de pionierat care, în acest moment, este cea mai eficientă soluție de reducere a poluării, într-o industrie cu o importanță vitală. Scania Credit a avut un rol important, de asemenea, finanțând autocamionul în condiții speciale, vânzarea acestuia fiind privită mai degrabă ca o investiție. Autocamionul Scania va livra mărfuri 24/24 h de la depozitele Lidl din țară către mai multe magazine, cu mai multe încărcări rapide ale bateriei pe zi, la depozit.
Blue River este o companie de transport care a privit întotdeauna spre viitor, dorindu-și să fie un pionier în testarea noilor tehnologii. Firma a introdus în premieră în transportul intern camioanele propulsate cu CNG, un combustibil alternativ puțin poluant. Avântul antreprenorului a fost încetinit în momentul în care prețul gazului a crescut, iar partenerii care utilizau camioanele cu CNG pe rute interne nu au mai fost de acord să ajusteze tariful de transport la prețul gazului. Cea mai avantajoasă soluție găsită a fost relocarea camioanelor pe rute internaționale, prepoderent în Germania, unde exploatarea gazului este sustenabilă.
Odată cu apariția camioanelor electrice, Blue River și-a dorit să aibă în exploatare un astfel de vehicul, pentru a-l testa în condiții reale și pentru a se pregăti cât mai bine pentru momentul în care întregul parc de distribuție va fi cu propulsie electrică. Lidl România a crezut și a investit în vizunea și experiența în implementarea soluțiilor alternative de transport a managerului Blue River, Alexandru Păun, pentru a beneficia împreună de un transport cu zero emisii de dioxid de carbon.
„Suntem o companie care are sustenabilitatea în ADN-ul de business. Astfel, și atunci când vorbim de transportul produselor către magazinele noastre, ne uităm la 3 mecanisme prin care putem reduce impacturile noastre negative indirecte, neintenționate și de durată medie și lungă: creșterea eficienței rutelor și a modului în care sunt utilizate mijloacele de transport, optimizarea rutelor și tranziția către mijloace de transport din ce în ce mai puțin poluante. De exemplu, încă din 2020, camioanele cu care transportăm marfă au fost echipate cu motoare Euro 5 și Euro 6. Așa că livrarea produselor cu temperatură controlată cu primul camion electric de pe piața din România a venit ca un pas firesc pentru noi și ne bucurăm că am găsit la partenerii noștri de la Scania și Blue River aceeași viziune, de a acționa sustenabil, pentru un viitor mai bun”, a spus Cristina Hanganu, director de comunicare și CSR, Lidl România.
Blue River are în prezent 130 de camioane diesel, 20 cu CNG și acum primul autocamion 6×2 electric. „Transportul de marfă electric a început astăzi, în București, cu ajutorul partenerilor Lidl România și Scania. Ne putem mândri cu faptul că suntem prima companie de transport din România care folosește un camion electric pe o piață care trebuie să recupereze decalaje foarte mari față de țările din vestul Europei. Acest demers susține direcția de sustenabilitate pe care compania noastră a adoptat-o încă de acum 4 ani, când am achiziționat primul camion alimentat cu combustibil alternativ. Ne dorim ca acest semnal să nu rămână la stadiul de pionierat și cât mai mulți clienți și transportatori să fie deschiși la soluțiile sustenabile”, a spus Alex Păun.
Firma va achiziționa și un autotractor electric și o semiremorcă full electrică frigorifică având agregat fără emisii.
Managerul Blue River s-a arătat extrem de entuziasmat de noul camion electric din parcul său, fiind sigur că șoferii care vor lucra pe acest vehicul în mai multe schimburi vor fi și ei, la rândul lor, foarte încântați, datorită confortului și performanțelor care nu erau posibile cu tehnologia veche. „Ne gândim să oferim mai multor șoferi posibilitatea de a lucra pe acest camion electric, prin rotație.”
Blue River este un pionier și în angajarea de șoferi asiatici, care alături de cei români vor urma să conducă noua bijuterie a firmei. Împreună cu Scania România compania de transport va organiza cursuri de instruire pentru șoferi, astfel încât aceștia să poată exploata optim autocamionul și să consume cât mai puțină energie. „Am făcut o solicitare către Scania pentru dezvoltarea unui nou soft care să aibă cuplat permanent sistemul de recuperare a energiei la frânare, atunci când este eliberată pedala de accelerație. Practic, șoferul va conduce cu o pedală, cea de accelerație, autocamionul frânând automat când aceasta nu este acționată”, a mai spus Alexandru Păun. El a adăugat că Bucureștiul e un oraș cu relief plat, deci se poate limita puterea camionului, astfel încât să permită exploatarea cu un consum mic de energie și o autonomie cât mai mare.
O premieră tehnologică
Camionul Scania P25 B6x2*4 BEV (Battery Electric Vehicle) funcționează cu 9 pachete de baterii electrice. Este un camion rigid, 6×2, carosat cu o suprastructură frigorifică Lamberet și completat cu un agregat frigorific Carrier (bi-temp), alimentat tot de la bateria camionului. Vehiculul are un lift pliabil sub șasiu și poate ajunge la o autonomie de până la 250 km.
Proiectul, conceput pentru o amortizare a investiției în cinci ani, prevede utilizarea camionului 24/24 h, astfel că va fi nevoie de mai multe încărcări rapide ale bateriilor pe zi, cu durata de aproximativ 2 ore, la o stație de încărcare cu capacitatea de minimum 135 kW/h.
Durata de viață a bateriei este foarte importantă, astfel că proiectul a necesitat calcule amănunțite, încă din ianuarie, când au început discuțiile, pentru a stabili rutele, numărul încărcărilor, tipul și timpul de încărcare optime, capacitatea stațiilor de încărcare.
„Factorii operaționali, topografia, viteza medie luați în calcul sunt cele din exploatarea reală, și aceasta a fost partea cea mai complexă, nu producția propriu zisă”, a declarat Alexandru Drăghiciu, Sales Director Scania Black Sea Unit. „Dacă încărcăm bateria cu maximum 135 kW, durata de viață poate fi de 6-8 ani. Avem studii detaliate legate de asta, iar din iulie putem face astfel de calcule și local, pentru condițiile de la noi.”
Alexandru Drăghiciu a mai spus că Scania nu este doar un producător de vehicule comerciale grele, ci furnizează soluții complete, de la specificarea și proiectarea camionului în funcție de necesitățile de transport ale clientului, până la serviciile post-vânzare, finanțare, asigurare sau soluții pentru stațiile de încărcare a vehiculelor electrice. „Prin acest proiect de pionierat dorim să atragem atenția autorităților naționale, subliniind importanța și prezența soluțiilor sustenabile și totodată susținând tranziția mai ușoară către o economie circulară și vehicule verzi.”
Agregatul frigorific Carrier Syberia 14MT este primul agregat electric, cu propriul invertor, care poate fi alimentat direct de la bateria camionului, după cum a subliniat Răzvan Ciucu, sales manager Cool Unit, distribuitorul Carrier Transicold în România. „Am reușit să investim în această soluție, prima de acest tip de la Carrier, concepută special pentru nevoile clienților noștri, full autonom și electric, deci cu emisii zero de CO2. Syberia 14MT este primul agregat Carrier cu dublă temperatură. Am început discuțiile cu o capacitate mai mică de răcire de la agregatul anterior și apoi am dezvoltat un agregat complet nou, reafirmându-ne angajamentul de a reduce emisiile, de a îmbunatăți durabilitatea și de a crește eficiența în sectorul transporturilor cu temperatură controlată.”
Pentru 2023, Cool Unit pregătește o semiremorcă având axă electrică. „Această tehnologie de convertire a energiei mecanice în electrică revoluționează industria transporturilor, Cool Unit fiind primul furnizor de agregate frigorifice care a implementat o de soluție completă”, adaugă Ioana Constantinescu, General Manager Cool Unit Expert.
Primele plăcuțe de înmatriculare verzi
Scania are ca obiectiv vânzarea a 800 de camioane electrice anul acesta, a precizat Mats Gunnarsson, Scania Executive Vice President of Commercial Operations. Cele mai mari piețe pentru vehicule electrice sunt cele care și oferă subvenții pentru astfel de camioane: Norvegia, Suedia, Germania, Elveția.
„Este primul vehicul electric pentru Black Sea Unit”, precizează Benoit Tanguy, șeful Scania pentru România și Bulgaria, care a mai spus că inițiativa este unică pentru România, nefăcând parte din vreun proiect Lidl la nivel internațional.
„Piața de vehicule electrice din Româna a crescut cu 400% în iunie față de luna similară din 2021, deci putem spune că avem o piață bună pentru electrice”, a spus Ion Iancu, directorul Scania Credit Romania. „Pentru Scania sunt primele plăcuțe verzi – România a lansat de curând astfel de plăcuțe de înmatriculare cu scrisul de culoare verde pentru autovehicule electrice. Pentru vehicule electrice în România nu se dau subvenții. Am avut însă condiții bune de finanțare, pentru că vrem să sprijinim acest segment oferind condiții financiare speciale, foarte atractive. O vedem mai mult ca pe o investiție. Să faci transport cu vehicule electrice poate fi profitabil și trebuie să fie pionieri care să înceapă.” Ion Iancu a mai precizat că pachetul de finanțare include și asigurarea vehiculului.
Iar Benoit Tanguy a adăugat că acest camion este primul dintr-un șir mai lung. „Acesta este pentru zone urbane, metropolitane, și ne vom extinde oferta cu autotractoare pentru distribuție regională, pentru care producția va începe în Q4 din 2023.”
Scania crede în electromobilitate
Mats Gunnarsson a declarat că producătorul suedez nu e constrâns să vândă camioane electrice pentru a îndeplini țintele de poluare impuse de standardul Vecto, pentru că noul motor diesel (Scania Super) lansat de curând este atât de eficient, încât permite Scania să se alinieze cu țintele cerute. Producătorul are în continuare cereri și pentru camioane pe gaz, în ciuda scumpirii combustibilului. „Sunt însă reduceri importante la Toll Collect, astfel că vehiculele cu gaz au în continuare viitor. CNG este o tehnologie bună, poate fi profitabilă chiar și cu prețul mare al gazului de acum. La LNG motorul e la fel, dar compartimentul de combustibil e diferit. Oferă autonomie mai mare, dar alimentarea cu gaz lichefiat e mai complicată, nu poți lăsa camionul nefolosit mult timp. Noi însă le oferim pe ambele, pentru că întotdeauna va fi loc pentru aplicații pe gaz sau chiar diesel, astfel că vom continua să investim în cele două tehnologii.”
Vicepreședintele Scania spune că producătorul crede în electromobilitate, astfel încât până în 2025 va oferi propulsii alternative pentru fiecare gamă de produse. „Autonomia și rețeaua de încărcare sunt provocările principale. De aceea și noi, ca producător investim în rețeaua de stații de alimentare. Cele 1.500 pe care le vom construi împreună cu Daimler și Volvo nu vor fi suficiente, dar e un început.”