Anul acesta revista Tranzit a decis organizarea Galei de premiere a operatorilor de logistică și expediții la Oradea, pe 4 aprilie, adunând cei mai importanți expeditori și operatori de logistică, dar și transportatori și producători și retaileri mai ales din zona de nord-vest – Oradea, Timișoara, Arad – dar și din restul țării
Centrul de evenimente Artemis Leto de lângă Aeroportul Oradea a fost neîncăpător pentru participanții care au luat cu asalt sala de conferințe de la prima oră. Terasa exterioară și parcarea au constituit și ele spațiu de expunere pentru vanuri de la Ford, Iveco, Mercedes-Benz și Volkswagen, camionete Mitsubishi Fuso eCanter, Piaggio, Otokar Atlas, camioane DAF, Iveco, Ford Trucks, Scania și Volvo, precum și două semiremorci, stivuitoare Still sau stații de spălat mașini și anvelope. Comunitatea de business din Oradea ne-a primit cu multă căldură, vremea fiind perfectă pentru o zi de networking în aer liber.
Patru paneluri interactive care au durat fiecare aproape o oră – despre posibilitatea stabilirii unui hub de cargo aerian în România, despre respectarea reglementărilor care vizează decarbonizarea lanțului de supply-chain, despre piața de Contract Logistics și Ro eTransport – au adus pe scenă nu mai puțin de 25 de vorbitori cu experiență care au ținut sala plină până la finalul zilei.
Două dintre paneluri sunt relatate chiar în această ediție a revistei Logistica, celelalte două urmând să fie prezentate în ediția următoare.
Seara a fost momentul recunoașterii performanțelor și muncii a circa 22 de companii de prestigiu din industrie.
Schenker Logistics este în continuare liderul la Expediții Rutiere
Premiul I la categoria Expediții Rutiere a revenit Schenker Logistics, compania care a câștigat de cele mai multe ori acest trofeu și care continuă să înregistreze cea mai mare cifră de afaceri dintre „greii” expedițiilor și logisticii. Cu o organizație restructurată în România și în regiune după decizia Grupului Deutsche Bahn de vânzare a DB Schenker, filiala din România, a cunoscut o contracție mai mare a volumelor, însă rămâne liderul incontestabil al expedițiilor rutiere internaționale.
Pe locul al doilea (atât din punct de vedere al punctajului obținut la capitolul Expediții Rutiere, cât și la general) s-a clasat firma specializată pe transport intermodal cu sediul chiar la Oradea, Transmec, și ea cu cifre în scădere, ca de altfel majoritatea jucătorilor importanți de pe piață. Transmec ar putea înregistra o contracție și în anii care urmează, mai ales ca urmare a intensificării competiției pe segmentul transportului intermodal, după deschiderea la Episcopia Bihor a noului terminal unde momentan operează doar LKW Walter (care și-a mutat aici operațiunile efectuate anterior la Transmec, dar și la Curtici), iar din 2025 urmează și Routier European Transport să opereze propriul terminal construit de Primăria Oradea de cealalată parte a gării Episcopia.
Pe locul al treilea s-a clasat IB Cargo, care a crescut volumele de transport rutier în 2023 cu 20%, contrar evoluției per ansamblu a pieței europene, grație pachetului de servicii oferit în cadrul contractelor pe termen lung. Practic, majoritatea clienților pentru colaborări spot a intrat în contracte, iar în baza acestora s-a asigurat subînchirierea flotei necesare. „Scăderea generală a pieței de transport internațional se vede din deprecierea tarifului, sensibil la fluctuațiile de fluxuri de mărfuri. Din păcate, și subcontractorii români sunt vizibili afectați de evoluția pieței, mai ales că multe business-uri nu sunt foarte solide din punct de vedere financiar. Tocmai de aceea avem implementate proceduri foarte clare în selectarea partenerilor de transport, mai ales că avem obligații și față de clienți”, a declarat Daniel Șerban, șeful diziei de transport rutier din cadrul IB Cargo.
Două mențiuni au fost acordate Gopet, firma cu capital bulgăresc care în ultimii ani începe să înregistreze profituri în creștere în România, și Hellmann Worldwide Logistics CEP, fosta firmă Innight, care are ca domeniu de activitate exclusiv livrările de marfă expres pe timp de noapte. „În 2023 am continuat trendul de dezvoltare, iar acest lucru se vede în toți indicatorii noștri de performanță: număr de colete, greutate totală livrată, număr de adrese și nu în ultimul rând clienți noi”, a declarat Tibor Dobe, Country Manager CEP RO. Innight s-a concentrat de la început pe livrările de piese din segmentul auto și agricultură.
Pe segmentul de expediții rutiere jucători mari, precum DHL Freight și DSV Road, vor intra fără doar și poate în top în 2025, după ce pe 2024 se vor publica cifrele financiare pe firmele abia separate din entitățile juridice care includeau până anul trecut, și diviziile de Contract Logistics.
DSV Air & Sea și Quehenberger Logistics Rou, câștigători pe segmentele air & sea și Contract Logistics
DSV Air & Sea și-a revendicat anul acesta titlul la Expediții Air & Sea, întrecând alte firme cu rezultate foarte bune în 2022, când ratele maritime și volumele de transport maritim erau la cote înalte. Specializată doar pe astfel de operațiuni, divizia firmei daneze de expediții a plusat foarte mult pe aerian în 2023, reușind să devină liderul segmentul air & sea de pe piața românească. Pe locurile următoare s-au clasat Kuehne + Nagel și Schenker Logistics, și ele lovite foarte mult de căderea segmentului maritim. Schenker Logistics a trecut un pic mai bine peste scăderea abruptă de volume și tarife grație activității din Portul Constanța, unde operează de mai mulți ani. Pe locurile 4 și 5 s-au plasat anul acesta alte două companii cu experiență în domeniu – IB Cargo și cargo‑partner Expediții.
Potrivit reprezentanților IB Cargo, volumele pe cargo aerian au crescut în 2023 ca număr de comenzi prin raportare la anul precedent, însă a scăzut greutatea medie per transport, fiind resimțită însă și o scădere a tarifelor, ceea ce face ca, per total, cifrele pe segmentul aerian să fie în scădere.
Quehenberger Logistics Rou a rămas liderul pieței de logistică contractuală, după un an în care reducerea drastică a consumului a determinat și scăderea cifrei de afaceri, eficientizarea aducând însă un profit pe plus, o performanță puțin întâlnită în 2023 la companiile analizate, care, cele mai multe, au înregistrat scăderi atât în planul cifrei de afaceri, cât și al profitului.
O performanță foarte bună a înregistrat și IDL Bucharest, clasat pe locul al doilea în topul companiilor care oferă logistică contractuală, care a cunoscut o creștere semnificativă (cu peste 10 milioane de euro) a cifrei de afaceri în 2023, și o creștere mai mică și în planul profitului. Ambele companii au câștigat clienți noi în 2023, în lipsa cărora și-ar fi trecut în dreptul lor pierderi ca urmare a scăderii volumelor clienților vechi. Yusen Logistics s-a clasat pe locul al treilea la Contract Logistics, urmat de H.Essers Logistics și Gebruder Weiss.
Rozoti, Orient Spedition și Maracana, câștigătorii premiilor la categoria firme cu capital românesc
Revista Tranzit a premiat la Oradea și câteva firme de expediții cu capital românesc, care urcă în fiecare an câte puțin în clasamentul încă dominat de filialele multinaționalelor gigant din expediții și logistică.
Tranzit acordă din 2023 premii separate și companiilor cu capital românesc, pe care le analizează după aceleași criterii ca și pe firmele de logistică internaționale: cifră de afaceri, profit, evoluția acestor parametri de la un an la altul, EBITDA, lichidate curentă, venit/angajat, cheltuieli/angajat ș.a.
Anul acesta există câteva constante, firme prezente în clasament și în 2023 – precum Orient Spedition, care în 2023 a avut cea mai mare creștere a cifrei de afaceri și a profitului grație începerii unor activități noi și adăugării în portofoliu a unor noi clienți, DGH și Internațional Alexander Logistic – dar au fost și firme noi analizate: Rozoti, Maracana, Gribex Spedition sau Fra Express.
Majoritatea firmelor cu capital românesc performează foarte bine la categoria expediții rutiere, însă Orient Spedition a avut în 2023 rezultate bune la toate categoriile, fiind însă declarat câștigător la capitolul Expediții Air & Sea.
Firma din Timișoara, Maracana, a câștigat competiția la categoria Contract Logistics la câteva puncte în fața Internațional Alexander Logistic, prima companie cu capital românesc care a câștigat premiul de eficiență pentru logistică contractuală.
La Expediții Rutiere competiția a fost câștigată de firma Rozoti Spedition din Oradea, până acum neluată în calcul la această categorie, pentru că are cod CAEN 4941 și deține și camioane proprii. În urma analizei acestei firme în noiembrie anul trecut pentru premiile de eficiență în transporturi, am constatat că Rozoti avea venituri și cheltuieli per angajat la un nivel mult mai ridicat decât al celorlalte firme de transport din competiție, ceea ce indica faptul că nu are mulți șoferi angajați, ci mai degrabă dispeceri sau vânzători de servicii de transport.
Rozoti este o firmă de expediții matură, doar circa 15% din cifra de afaceri fiind realizată cu flota proprie. Și, deși a înregistrat scăderi ale cifrei de afaceri și profitului în 2023, eficiența a fost foarte bună chiar și în 2023, cu o scădere mai mică a profitului față de contracția cifrei de afaceri, adusă de scăderea volumelor de pe întreaga piață.
Locul al doilea la categoria Expediții Rutiere (firme cu capital românesc) s-a clasat Orient Spedition, urmată de Fra Express, o companie de expediții cu numai 20 de angajați, care ne-a atras atenția luna trecută cu anunțul creșterii cifrei de afaceri de la 1,7 la 7,2 milioane de euro (+343%).
Pe locul al patrulea s-a clasat firma Gribex Trans din Vaslui, cu capital moldovenesc de fapt, care lucrează atât pe piața din România, cât și pe cea din Republica Moldova și, mai nou, și pe cea din Ucraina.
Toate firmele premiate la această categorie au fost intervievate de revista Tranzit, iar articolele sunt prinse în această ediție a revistei și în următoarea.
Cei interesați să participe la următoarea conferință Tranzit se pot înscrie de pe acum pentru evenimentul de la Iași, care va avea loc pe 6 iunie la Hotel Unirea. Subiectele vor viza atât statusul pieței de transport internațional, cât și rolul pe care regiunea Iași și România în general îl poate juca în mult așteptata reconstrucție a Ucrainei. Dar până atunci, relațiile comerciale cu Republica Moldova aduc multiple oportunități de business pentru România, în care transporturile și logistica pot juca și ele un rol important.