Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Principalele probleme din transport, discutate de reprezentanții TLP și DG MOVE

În februarie, reprezentanții asociației de transport și logistică TLP din Polonia au avut întâlniri cu mai mulți oficiali ai Comisiei Europene, printre care Kristian Schmidt, Chief Information Officer Land Transport în cadrul DG MOVE, cu care au stat de vorbă despre provocările din transporturi și viitorul acestei industrii. În plus, Kristian Schmidt a vizitat Dartom Sp. z o.o., o mare afacere de familie prezentă pe piața de transport de la începutul anilor 1990, pentru a vedea modelul de afaceri al acesteia, provocările actuale și viitoare și oportunitățile de dezvoltare în contextul schimbării reglementărilor europene.

Tema principală a fost adaptarea la cerințele Pachetului Mobilitate și la alte pachete legislative care au impact asupra transporturilor din Europa, dar a fost abordată și importanța digitalizării și implementarea tehnologiilor verzi ca răspuns la cerințele tot mai stricte de mediu.

Dariusz Szumacher, președintele CA Dartom, a făcut apel la reprezentanta CE să se concentreze asupra aplicării corecte a reglementărilor existente în toate statele membre în loc să introducă noi modificări legislative. Și a subliniat că reglementările actuale, inclusiv Pachetul Mobilitate, implementat în multe companii poloneze, oferă un cadru legal solid pentru funcționarea pieței transporturilor din Europa, având însă ca efect secundar creșterea semnificativă a costurilor. Pe de altă parte, există companii care nu respectă condițiile și regulile comunitare și naționale și obțin astfel un avantaj competitiv semnificativ. Deci intensificarea eforturilor de aplicare a reglementărilor existente ar aduce mai multe beneficii industriei decât introducerea de noi restricții.

S-a subliniat, de asemenea, că, dacă apar noi reglementări, ele ar trebui analizate cu atenție pentru a se asigura că pot fi puse în aplicare egal și echitabil în întreaga Uniune.

Kristian Schmidt a declarat că nu intenționează să introducă noi reglementări pentru sectorul transporturilor, ci CE se va concentra asupra dezvoltării și punerii în aplicare a unor instrumente adecvate pentru aplicarea corespunzătoare a celor existente.

Directorul DG MOVE a prezentat și o scurtă evaluare a situației politice actuale, acordând o atenție deosebită cooperării dintre Europa și SUA, încetării dependenței energetice de Rusia, războiului din Ucraina și amenințărilor la adresa lanțurilor de aprovizionare din Asia, în special din Orientul Mijlociu și Îndepărtat.

Kristian Schmidt a fost deosebit de interesat și de protestele transportatorilor și agricultorilor, nu numai din Polonia, ci și din Franța și Germania, și a declarat că rezolvarea problemelor sociale este responsabilitatea statelor membre.

Comisia Europeană nu ar trebui să pună obstacole în calea inițiativelor statelor membre de a ajuta, prin compensarea pierderilor, transportatorii și alte grupuri sociale afectate de liberalizarea transportului bilateral și a comerțului cu Ucraina – a fost una dintre concluziile întâlnirii. Iar TLP a reamintit că a apelat de mai multe ori la autoritățile poloneze pentru o astfel de acțiune (sprijin pentru transportatorii care și-au pierdut locurile de muncă pe relația est), încă din primele zile de după declanșarea agresiunii ruse.

Reprezentanții DG MOVE au atras atenția asupra poziției puternice a industriei poloneze, inclusiv a transportatorilor rutieri polonezi, în modelarea economiei poloneze și a UE, precum și asupra faptului că Polonia va juca un rol important în procesele geopolitice și economice ale UE după încheierea conflictului din Ucraina. Comerțul între UE și Ucraina a crescut constant în ultimul timp, iar Polonia joacă un rol semnificativ, exporturile către țara vecină fiind în 2023 cu 25% mai mari, până la aproximativ 10 miliarde de euro.

Reprezentanții Comisiei au vorbit și despre situația actuală și calendarul de lucru pentru revizuirea Directivei privind transportul combinat, au subliniat importanța unor terminale extinse, moderne, care să permită transbordarea mărfurilor din diferite moduri de transport, dar au și atras atenția asupra faptului că, din cauza cerințelor clienților și a barierelor existente, transportul feroviar nu va înlocui transportul rutier internațional pe distanțe lungi mulți ani de acum înainte. Însă el poate și ar trebui să își sporească treptat importanța în sistemul european de transport.

Reprezentanții TLP au vorbit și despre necesitatea de a se introduce urgent prevederi de implementare a regulamentului UE privind informațiile electronice în transportul rutier (e-CMR, așteptat de majoritatea transportatorilor), care ar reduce semnificativ blocajele de plată și costurile administrative atât din partea transportatorilor, expeditorilor și operatorilor logistici, cât și a clienților. Din păcate, potrivit informațiilor obținute în cadrul reuniunii, termenele de implementare a sistemului european vor fi amânate cu cel puțin doi ani. Chiar dacă unele teme de actualitate nu au mai ajuns să fie abordate din lipsă de timp, TLP se declarata mulțumită de dialogul cu reprezentanții DG MOVE și cred că aceștia au acum o perspectivă mai largă asupra cerințelor industriei de transport, deoarece au văzut și punctul de vedere al antreprenorilor.

Articole similare

Ad