Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Procedura de atribuire incununata de succes la Bihor

20 de ofertanti au depus documentatia pentru a participa la licitatia organizata de catre Consiliului Judetean Bihor, in vederea atribuirii celor 101 trasee aflate pe aria teritoriala a judetului. Reprezentantii institutiei apreciaza procedura ca fiind una reusita, intrucat au primit oferte pentru aproape toate grupele de trasee – mai putin 3 care sunt in prezent suspendate printr-o decizie a instantei si inca 3 grupe mici cu trasee mai scurte. Operatorii din Bihor au fost consultati din timp cu privire la organizarea noului program de transport, dar si consiliati pentru a putea pregati corespunzator caietul de sarcini, care trebuie sa respecte rigorile atribuirilor de servicii publice.

Dupa cateva proceduri de atribuire semi-esuate in mai multe judete din tara, din cauza licitarii unui numar mic de trasee din totalul celor disponibile, Bihorul se poate mandri cu faptul ca a primit oferte pentru aproape toate grupele de trasee propuse in urmatorul program de transport. Procedura de licitatie a fost lansata in 3 ianuarie, cu termen de depunere a ofertelor 28 februarie.

Cele 101 trasee judetene au fost impartite in 24 de grupe, dintre care doar 3 nu au intrat acum la atribuire, procedura fiind suspendata printr-o decizie a Tribunalului Arges, din cauza unei plangeri venite din partea unui operator de transport. Acestea ar putea insa sa fie oferite spre atribuire in cazul etapei a doua de licitatie.

Reprezentantii CJ Bihor sperau ca pana la finalul lui martie sa evalueze toate oferte primite si sa desemneze castigatorii, astfel incat acestia sa poata intra pe trasee de la 1 iulie. De altfel, la Bihor, programul de transport actual nu a fost prelungit pana la 31 decembrie – asa cum ar fi permis OUG 130/2021 – ci doar pana la jumatatea acestui an.

Printre ofertanti sunt operatori unici, asocieri de operatori, operatori unici cu terti sustinatori si asocieri de operatori cu terti sustinatori, ca dovada a faptului ca interesul pentru procedura a fost crescut. Pe de alta parte, din cauza noilor conditii impuse de procedura de atribuire, pe aceeasi structura de grupe, acolo unde pana in prezent un singur transportator putea sa se incadreze in cerinte, pe viitor este nevoie de doi. In mare, ofertantii sunt aceiasi, cu exceptia unei asocieri din care fac parte firme care nu au mai operat inainte pe judetean – si de aici si nevoia cooptarii tertului sustinator, care nu va intra efectiv pe trasee, insa are experienta similara in domeniu in ultimii 3 ani (atestata prin calcularea vanzarilor de bilete si de abonamente pentru judetean) si poate interveni daca este necesar. De altfel, la licitatia de la Bihor sunt terti sustinatori si din alte judete (Bacau, Prahova si Bucuresti).

Calculul corect al valorii traseelor este esential

Initial, termenul de depunere a ofertelor fusese 15 februarie. In urma discutiilor dintre consiliul judetean (CJ) si operatorii de transport s-a decis insa intarzierea cu doua saptamani, in vederea recalcularii si actualizarii valorii traseelor, in contextul cresterii costurilor de operare cu 60%.

Practic, daca s-ar fi pastrat costurile vechi, calculate pe baza datelor de dinainte de pandemie, pretul rezultat ar fi fost prea mic si nu ar fi viabil, mai ales in contextul proiectiei unui program de transport pe 7 ani. Oricum, din 2018, niciun operator bihorean nu a marit tarifele de calatorie, pentru a nu-si pierde publicul.

Potrivit unui studiu realizat de CJ Bihor cu privire la fluxurile de pasageri din 2014 si pana in prezent, acestea se mentin relativ aceleasi, cu fluctuatii mici, sezoniere sau generate de diverse modificari aparute la transportul feroviar sau prin introducerea/scoaterea de curse regulate speciale. O scadere a volumelor de transport s-a inregistrat doar pe zone limitate, depopulate.

In aceste conditii, capacitatea de transport scoasa la licitatie a ramas aceeasi, iar pe una dintre grupele de trasee chiar a fost crescuta. S-a incercat insa optimizarea graficelor de circulatie, astfel ca unele trasee de microbuze, pe care se suprapuneau mai multi operatori, au fost schimbate acum cu autobuze (mai putine si mai confortabile, sustin reprezentantii CJ Bihor).

Foarte important, realizarea graficelor de circulatie s-a definitivat in urma discutiilor purtate intre autoritatile locale si transportatori, astfel incat acestia din urma sa cunoasca din timp cerintele si sa se poata organiza in consecinta. In stabilirea necesarului de vehicule s-a tinut cont atat de volumele de pasageri, cat si de incasarile anterioare.

Inca din momentul creionarii noului program de transport a fost clar faptul ca firmele cu 2-3 microbuze nu vor mai putea opera pe judetean daca nu se vor asocia cu alti colegi de breasla. Si asa au si facut. O singura grupa de trasee este posibil sa ramana, totusi, nesolicitata de nimeni, apreciaza reprezentantii CJ Bihor, din cauza unei situatii particulare obiective – un agent economic care angajeaza foarte multi oameni din zona le ofera transport gratuit acestora pentru a ajunge la locul de munca.

„Am incercat sa fim obiectivi in redactarea caietului de sarcini si sa gandim un program in favoarea cetatenilor. Desigur, operatorii de transport nu sunt 100% de acord cu noi, dar secretul este sa ii tratam pe toti in mod egal, astfel incat niciunul sa nu se considere dezavantajat in favoarea altora”, a explicat Vlad Gaje, consilier in cadrul compartimentului Transport din cadrul CJ Bihor.

Cerinte rezonabile privind capacitatile de transport

Spre deosebire de „vechile” criterii de atribuire de la licitatiile de trasee anterioare, acum s-au facut cateva modificari importante. In primul rand, nu mai exista vechimea pe traseu, aceasta fiind inlocuita cu „experienta similara”, asa cum prevede regulamentul european 1370.

Apoi, nu se mai pune presiune atat de mare pe vechimea parcului auto. La Bihor, ultimul an de fabricatie care puncteaza este 2009, iar norma minima de poluare impusa este Euro 2. Interventia pe parcul auto a fost, de altfel, minima, au recunoscut reprezentantii CJ, pentru a nu se creste valoarea costului de operare si, implicit, pretul biletelor. Oricum, in conditiile actuale, dupa doi ani de pandemie, firmele nu isi permit sa faca investitii in flota.

Printre criteriile de calificare impuse se numara dotarea vehiculelor cu case de marcat electronice fiscale (care erau oricum obligatorii prin lege, dar pe care se pare ca nu toti carausii le aveau), dar si cu POS-uri pentru plata calatoriei cu cardul. A mai fost obligatorie monitorizarea prin GPS a masinilor (efectuata de catre firma de transport si nu de catre CJ, cum a fost in trecut), dar si prezentarea obtinerii Certificatului ISO 14001 pentru mediu.

O prevedere in favoarea transportatorilor este posibilitatea de a renunta la un traseu fara penalitati, in cazul in care volumele de pasageri scad atat de mult incat traseul respectiv nu se mai poate sustine prin reducerea costurilor de operare si a volumului de curse fara sprijin financiar de la CJ. Foarte important, compania respectiva nu va fi suspendata de la posibilitatea de a participa la alte atribuiri publice pentru o perioada de doi ani, asa cum se intampla de regula atunci cand contractul de servicii nu este dus la indeplinire. Astfel, in cazul in care autoritatea contractanta va scoate ulterior traseul la licitatie cu acordarea de compensatii, la procedura va putea participa si operatorul care a renuntat.

Tarif de 0,25-0,35 lei/loc/km, functie de capacitatea vehiculului

La stabilirea tarifului de calatorie s-a avut in vedere costul de operare, ajustat cu coeficienti pentru trafic urban sau rampa, dar si pentru gradul de incarcare. Reperul a fost OMT 272/2007, care prevede un coeficient al gradului de incarcare de referinta, stabilit la 1 pentru vehiculele care circula la 70% din capacitate; acesta variaza in functie de volumele de pasageri (de exemplu, coeficient 2 pentru 35% din capacitate ocupata sau 0,7 pentru 100%). In urma calculelor facute, tariful variaza intre 0,25 si 0,35 lei/loc/km, in functie de capacitatea vehiculului si de numarul de curse.

In primele 6 luni dupa intrarea pe trasee, operatorii vor merge cu tarifele pe care singuri le-au calculat si ofertat, urmand ca dupa aceea sa se faca o evaluare din partea CJ si sa se aplice ajustari, acolo unde este necesar. Acest lucru se va face prin modificarea coeficientilor asociati gradului mediu de incarcare.

Intreaga procedura, atent supravegheata

Dupa evaluarea ofertelor tehnice si financiare depuse, care au in total aproximativ 500 de pagini fiecare, se vor atribui grupele de trasee – cel mai probabil la finele lui martie – si ar putea sa fie depuse si contestatii. Procedura este supervizata de catre Unitatea Centrala pentru Verificarea Atributiilor Publice (UCEVAP), care face verificari aleatorii ale contractelor de achizitii publice. Separat, ANAP a verificat caietul de sarcini la momentul publicarii acestuia si va mai face un control la incheierea procedurii.

In contextul acestor suite de verificari, este de inteles reticenta consiliilor judetene din tara de a-si asuma responsabilitatea organizarii si atribuirii noilor programe de transport, mai ales ca se poate lasa cu sanctiuni pentru functionarii publici, chiar daca eventualele erori comise nu sunt cu rea-vointa. Procedura in sine de urmat si cerintele impuse de organizarea licitatiilor de achizitii publice nu sunt deloc simple, astfel ca un prim contact cu domeniul, atat pentru autoritatile locale, cat si pentru operatori, poate fi descurajant.

Reprezentantii CJ Bihor se declara multumiti de modul in care au reusit sa organizeze atribuirea noului program de transport si isi arata disponibilitatea pentru a-i sprijini cu informatii si pe colegii din tara, care inca lucreaza la documentatia de licitatie.

Articole similare