Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Proceduri simplificate, dar nu si pentru transportatori

Un sistem de transport eficient trebuie sa indeplineasca standardele internationale de securitate, iar normele trebuie sa asigure un management eficient al riscului. Aceasta a fost premisa de la care a pornit UE la introducerea sistemelor de control al importurilor si exporturilor in cazul schimbului economic de marfuri intre statele comunitare si cele necomunitare. Toate initiativele legislative ale UE, la nivel de proceduri vamale, au drept scop, pe langa cresterea securitatii, simplificarea procedurilor vamale. Insa de la 1 ianuarie, de cand a devenit obligatorie transmiterea pre-declaratiilor sumare de securitate pentru transportatorii care fac transport extracomunitar, itele par a fi si mai incurcate.

In plus, daca nu sunt utilizate programele puse la dispozitie de asociatiile profesionale pentru transmiterea pre-declaratiilor, cresc si costurile pe cursa.

De la intrarea Romaniei in UE, operatorii economici au fost obisnuiti cu tot felul de programe si componente, cum ar fi NCTS, AEO, EORI, ECS – sistem de control al exporturilor aplicat deja incepand cu 2007. De la 1 ianuarie 2011 a devenit obligatoriu si ICS – sistemul de control al importurilor – lansat inca din 2009, dar care a functionat ca proiect pilot, oferind operatorilor economici o perioada de tranzit sa se pregateasca.
In cazul ICS, atat la sosirea, cat si la plecarea marfurilor, se va aplica procedura de pre-notificare (declaratie sumara), timpul variind in functie de modalitatea de transport. In cazul transportului rutier, pre-notificarea este reprezentata de transmiterea in format electronic a informatiilor privind marfa, destinatia si traseul, iar termenul limita este de cel putin o ora inainte de sosirea marfurilor pe teritoriul comunitar.
Pentru transportul maritim si pentru distante mai mari, transmiterea pre-declaratiilor se realizeaza chiar si inainte de incarcarea marfurilor pe vapor.
Toate eforturile au ca scop facilitarea procesului de vamuire, care se va desfasura mult mai repede in cazul schimbului de informatii dintre operatorii economici si autoritatea vamala, chiar de la momentul incarcarii din tara de expeditie. Aceste informatii vor contribui la realizarea analizei de risc de securitate. In plus, se va reduce si riscul de frauda fiscala.
Pentru fiecare sistem de control – ICS si ECS – trebuie sa existe si a doua componenta, care face obiectul controlului, in acest caz pre-declaratia sumara de intrare/iesire – ENS (Entry summary declaration) si EXS (Exit summary declaration) – a marfurilor din spatiul comunitar expediate catre tarile care nu sunt membre UE. Astfel, de la inceputul anului, odata cu introducerea obligatorie a ICS, operatorii economici, pentru fiecare schimb economic cu spatiile extra-comunitare, au obligatia de a completa si de a transmite catre autoritatile vamale pre-declaratiile sumare ENS si EXS.
Legislatia comunitara prevede ca toate marfurile care ies de pe teritoriul vamal al Comunitatii, indiferent de destinatia lor finala, sa fie supuse controlului vamal si analizei de risc inainte de plecare, iar, in cazul containerelor, inainte de incarcarea pe vas. Astfel, pentru marfurile care ies de pe teritoriul Comunitatii, dar care nu sunt acoperite de o declaratie vamala, EXS devine obligatorie. Iar obligatia de a depune declaratia ii revine transportatorului, potrivit legislatiei in vigoare.
Chiar si in aceste conditii, tot potrivit prevederilor regulamentului CEE 2454/93, pre-declaratia sumara „trebuie depusa de detinatorul spatiului de depozitare temporara sau de detinatorul spatiului de depozitare situat intr-o zona libera supusa modalitatilor de control de tip I, sau de catre orice alta persoana in masura sa prezinte marfurile, atunci cand transportatorul a fost notificat cu privire la faptul ca ii revine obligatia de a depune declaratia si si-a dat consimtamantul in cadrul unui acord contractual“.
Insa, in cazul in care operatorul de transport nu a fost de acord cu efectuarea procedurii de depunere a pre-declaratiilor si nu este constrans contractual in acest sens, trebuie sa aduca dovezi concrete biroului vamal. In lipsa acestora, autoritatea poate considera ca a luat la cunostinta si a fost de acord cu procesul. Marfurile transportate intre doua puncte, care implica traversarea unuia sau a mai multor state terte, exceptie facand statele cu care UE a incheiat acorduri – Elvetia, Norvegia si Liechtenstein – sunt supuse controlului pre-declaratiilor de securitate. Nici marfurile necomunitare care parasesc teritoriul UE si sunt aflate intr-un depozit temporar sau intr-o zona libera supusa modalitatilor de control de tip I nu fac nicio exceptie de la depunerea EXS
Aceeasi regula se aplica si pentru marfurile care intra pe teritoriul vamal al comunitatii. Astfel, indiferent de destinatia lor finala, ele trebuie sa fie acoperite de o declaratie sumara de iesire. Ca si in cazul declaratiei de iesire, potrivit legislatie comunitare, ENS „trebuie depusa de catre persoana care aduce marfurile“, in speta operatorul de transport.
Pentru completarea declaratiilor, operatorii de transport trebuie sa cunoasca descrierea marfurilor transportate in cel mai mic detaliu – denumire, cantitate, greutate, numar de articole etc. – expeditorul, destinatarul si, nu in ultimul rand, numarul EORI.

ENX si ENS nu sunt obligatorii daca marfa este acoperita de alta declaratie
„Avem probleme cu declaratiile de securitate pentru cursele in afara Comunitatii. Vamesii bulgari nu recunosc declaratia vamala incheiata de expeditor si nu permit tranzitul camionului fara aceasta declaratie, care trebuie completata on-line, dar trebuie sa ai la tine si o copie printata. Asa ca, vrei nu vrei, intri pe mana comisionarilor vamali din vama bulgareasca, unde esti taxat cu 40 de euro pentru fiecare declaratie. Astfel, din start, costurile cresc cu 80 de euro tur-retur“, reclama un transportator roman.
Insa sunt si cazuri in care transportatorii pot fi taxati chiar daca nu au nevoie de declaratie sumara. „De exemplu, pentru un transportator roman care efectueaza o cursa pe relatia Turcia-Olanda, declaratia T1 pentru securitate si siguranta are si rolul de sumara de intrare, din Bulgaria pana in Olanda“, a explicat Daniel Ousor, reprezentantul Transit Net. Totusi, exista cazuri in care operatorii au fost obligati de vamesii bulgari sa completeze declaratia sumara de intrare.
Potrivit Regulamentului 2454/1993/CE, „datele furnizate in cadrul unui regim de tranzit pot fi utilizate ca declaratie sumara de intrare“. Ca declaratia de tranzit sa indeplineasca si rolul de declaratie sumara, marfurile introduse pe teritoriul vamal al Comunitatii trebuie sa fie in conformitate cu regimul de tranzit, schimbul de date sa se realizeze prin intermediul tehnologiei informatiei si retelelor informatice, iar schimbul de date sa contina si elementele necesare unei EXS. Declaratia sumara de iesire nu mai este necesara daca declaratia electronica de tranzit contine datele din sumara de iesire, cu conditia ca biroul de destinatie sa fie si biroul de iesire sau biroul vamal de destinatie sa se afle in afara teritoriului vamal al CE. O alta situatie neclarificata inca in vama bulgara este solicitarea ENX la iesirea din Bulgaria catre Turcia. Astfel, putem deduce ca in cazul unei declaratii vamale (export, tranzit etc.) nu mai este necesara o declaratie sumara. De aceea transportatorii trebuie sa cunoasca legea, mai ales ca legaturile dintre autoritatile vamale si comisionarii vamali autorizati sunt foarte stranse.

Mai multe variante gratuite disponibile
Pentru completarea pre-declaratiilor sumare, transportatorii au la dispozitie mai multe variante. In primul rand, operatorii pot beneficia de accesul NCTS RO pentru depunerea declaratiei electronice TIR, care, datorita datelor de securitate – SD security data – pe care le contine, indeplineste si rolul de sumara de intrare/iesire. Insa aceasta varianta are si anumite neajunsuri de natura tehnica in utilizare, necesitand implementarea unui soft specific, iar utilizatorii se pot confrunta si cu neajunsuri procedurale, de la interfata neprietenoasa pana la necesitatea de a prezenta la vama si forma printata a declaratiei, pentru ca exista posibilitatea ca anumite birouri vamale sa dispuna de alte sisteme de gestionare a declaratiilor de tranzit si sa intervina incompatibilitatea.
Transportatorii pot transmite gratuit pre-declaratiile de securitate doar accesand un program existent pe site-ul IRU, care transmite automat informatiile catre biroul vamal pe unde se va realiza trecerea frontierei. Cu ajutorul programului pot fi completate si pre-declaratii simple si complexe, pentru mai multe descarcari. Chiar daca transportatorul isi poate completa singur pre-declaratiile, tot de expeditor depinde.
Programul IRU, TIR-EPD asigura confidentialitatea datelor pentru ca elimina interventia unei terte institutii in tot acest proces. Potrivit IRU, intreaga operatiune dureaza aproximativ 15 minute. Pe langa confidentialitatea datelor, este asigurat si un management eficient al riscului si reducerea de asteptare in vama pentru procedurile de verificare. Insa in viziunea transportatorilor obligatia ar trebui sa apartina firmei care exporta marfurile. „Trebuie sa ai informatiile cu cel putin o ora inainte de ajungerea camionului in punctul de frontiera. Informatiile pot fi luate si din CMR sau alte documente care insotesc marfa, dar, daca nu sunt corecte, transportatorul este vinovat.“ Procedura inseamna pentru transportatori costuri in plus, responsabilitate, dar si specializarea unui salariat in acest sens. Si cum piata se mentine totusi la un nivel scazut si inca nu abunda in oferte de transport, cei mai multi ajung sa accepte si aceste costuri „colaterale“.

Articole similare