Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad

Profitul din transporturi a scazut, mai ales pentru firmele mari

Primele 500 de companii de transport din Romania au obtinut in 2016 o cifra de afaceri de peste 4,2 miliarde de euro, in crestere fata de cele peste 3,3 miliarde de euro din 2015, in timp ce profitul a scazut cu aproximativ 1,4 milioane de euro, de la 179.508.391 la 178.078.700. Iar daca ne raportam numai la primele 20 de firme in functie de cifra de afaceri, care realizeaza circa un sfert din cifra de afaceri a primelor 500, remarcam ca in cazul lor cresterea a fost de la 923.497.891 la 1.057.223.469, in timp ce profitul a scazut cu aproape 5,6 milioane de euro, adica mult mai mult decat in cazul celor 500 de firme. Opt dintre primele 20 de firme in functie de cifra de afaceri au inregistrat profituri mai mici in ultimul an, asa cum reiese si din discutiile avute cu managerii acestor firme, care arata ca scaderea tarifelor din ultimii ani, coroborata cu cresterea cheltuielilor, in special a celor legate de forta de munca, face ca in anumite perioade din an sa se lucreze chiar pe pierdere, iar valorile sa fie greu sau imposibil de recuperat in lunile mai productive.
 

Topul firmelor de transport in functie de cifra de afaceri realizata in 2016 nu a suferit modificari pe podium. Aquila Part Prod Com este in continuare lider detasat, cu peste 177,7 milioane de euro (avand si a doua cea mai mare crestere fata de 2015, de peste 26,1 de milioane de euro, dupa cea de peste 38,3 milioane de euro a XPO Transport Solutions, fosta Norbert Dentressangle). Asa cum puncteaza Cristian Helwig, directorul de transport al companiei ploiestene, transportul intern si international au contribuit in fiecare din ultimii ani cu peste 9, respectiv cu peste 40 de milioane de euro la cifra de afaceri – flota nu a fost extinsa semnificativ din lipsa de soferi, iar investitiile care s-au facut totusi au fost pentru inlocuirea masinilor mai vechi – iar logistica si depozitarea cu peste 10 milioane de euro, astfel ca orice crestere a cifrei de afaceri si chiar si a profitului se datoreaza mai ales activitatii de distributie-comert.
Firma ploiesteana a fost urmata de cea mai mare flota de transport de la noi, Carrion Expedition, cu mai mult de 144 de milioane de euro, de asemenea in crestere importanta, de peste 20,2 milioane de euro, fata de 2015 – de altfel, cifra de afaceri a crescut constant semnificativ din 2012 incoace, ca si numarul de angajati, cele mai mari salturi fiind din 2014 in 2015 – si de Duvenbeck Logistik, cu peste 67,6 de milioane de euro, in crestere cu mai mult de 5,7 milioane de euro fata de 2015.
Dar pe locul al patrulea avem deja o intrare spectaculoasa pana aproape de varful clasamentului si la mai putin de patru milioane de euro de ocupanta locului al treilea. Este vorba de ascensiunea XPO Transport Solutions Romania, care in 2015 fusese pe locul al 22-lea, cu mai mult de 25,6 milioane de euro. Pe de alta parte, nu trebuie neglijat faptul ca firma aradeana a avut o cifra de afaceri foarte mare si in 2013, aproape de nivelul din 2016 si a treia din Romania, dupa care a scazut in 2014 si 2015, iar anul trecut a revenit de fapt la valorile din 2013.
Pe al cincilea loc se afla Hartl Connect Transport, cu peste 55,5 milioane de euro si cu un progres constant de la un an la altul din 2014 incoace, dupa o crestere mai spectaculoasa in 2013. Daca la aceasta se adauga faptul ca si firma de transport din acelasi grup, Hartl Carrier, este pe locul al 14-lea, in coborare insa de pe locul al saselea in 2015, din cauza unei scaderi de peste 4,5 milioane de euro a cifrei de afaceri, putem concluziona ca activitatea companiei austriece in Romania chiar este intensa – urmeaza insa sa vedem daca aceasta isi va mentine la noi flota de circa 200 de ansambluri, in conditiile noilor legislatii vestice, si mai ales ale reglementarii privind salariul minim din Austria.
International Alexander a inregistrat an de an cresteri ale cifrei de afaceri, in ultimii patru ani a investit continuu in depozite si flota, iar in 2016 urca de pe locul al optulea pe al saselea, datorita cresterii cu peste 8,4 milioane de euro a cifrei sale de afaceri, adica un plus de circa 25% fata de 2015. 80% din cifra de afaceri a International Alexander provine din transportul cu cele peste 300 de ansambluri (n.r.: datele sunt pentru martie 2017), iar restul din depozitare in centrele proprii din Arad (15.000 m2 in martie 2017, cu posibilitate de extindere pana la 70.000 m2), si Bucuresti (unde in curand vor fi disponibili 25.000 m2) si servicii cu valoare adaugata. Iar pentru 2017 se estimeaza o noua crestere, de 30%, fata de 2016, dupa prima jumatate a anului ajungand la o cifra de afaceri de 123 de milioane de lei, in conditiile in care si numarul de angajati a crescut pana la aproape 800, iar serviciile oferite sunt din ce in ce mai complete, asa cum subliniaza Loredana Dan, directorul de dezvoltare al firmei aradene. In plus, din vara lui 2017 International Alexander este prezent si in Serbia, in zona Belgrad, despre care considera ca are potential de dezvoltare datorita solicitarilor clientilor sai de automotive care detin fabrici si acolo. Total N S A a avut o cifra de afaceri cu peste 7,2 milioane de euro mai mica decat in 2015 si a coborat de pe locul al patrulea pe al saptelea, iar International Lazar Company a scazut cu peste 5,2 milioane de euro si a fost in 2016 pe al 11-lea loc, fata de al cincilea in 2015.
Arcese Transport urca un loc, de pe al noualea pe al optulea, cifra de afaceri fiind in 2016 cu peste 6,2 milioane de euro mai mare decat in anul anterior.
Printre firmele care au urcat in 2016 in acest clasament se mai numara Ravitex (de pe locul al 13-lea pe al noualea, in conditiile unei cresteri de peste sapte milioane de euro fata de 2015), Vos Logistic (de pe locul al 17-lea pe al zecelea, cu o crestere de peste 9,6 milioane de euro), Hödlmayr (pe locul al 12-lea, fata de al 14-lea in 2015, dar cu o crestere ceva mai mica a cifrei de afaceri, de peste 2,6 milioane de euro; de altfel, compania pitesteana a avut valori aproximativ egale in ultimii patru ani, intre 30 si 35,5 milioane de euro/an, in 2015 platind catre International Lazar Company 4,5 milioane de euro pentru rascumpararea unui important pachet de actiuni).
Doua dintre firmele in dauna carora s-au intamplat aceste urcari sunt Dunca Expeditii, pe locul al 13-lea in 2016 si pe al saptelea in 2015, in conditiile unei scaderi cu peste 2,2 milioane de euro, si Dianthus Company, care a pierdut patru locuri si a ajuns pe al 16-lea, deoarece cresterea fata de 2015 a fost doar ceva mai mare de 900.000 de euro. Flota firmei pitestene a crescut din 2012 incoace in fiecare an cu cel putin 20-30 de camioane, uneori cu 50, in functie de piata si de contracte, astfel ca si cifra de afaceri a avut un trend pozitiv, cu exceptia lui 2014, cand a fost mai mica decat in 2013, din cauza scaderii tarifelor. De altfel, asa cum puncteaza directorul comercial Dan Niculescu, nici in anii de crestere de dupa 2012 evolutia nu este pe masura cresterii flotei, din cauza tarifelor tot mai mici. „Altfel, saltul ar fi fost mult mai mare. Si 2016 a fost un an bun, dar, pentru ca tarifele au scazut, asta se vede in cifra de afaceri, care nu e cu mult mai mare decat in 2015.“
Dolo Trans are a treia cea mai mare crestere a cifrei de afaceri dintre firmele din Top 20, de peste 22,6 milioane de euro, si astfel urca de pe locul al 57-lea in 2016 pe al 15-lea. Compania pitesteana, membra a unui grup cu traditie in industria auto, care include si Trust Motors, unicul importator la noi al autovehiculelor Peugeot si Citroën, si Eurial, service-ul Peugeot, a avut o ascensiune spectaculoasa in sase ani de existenta, ajungand anul trecut la o flota de peste 255 de ansambluri – cele mai multe cumparate in 2015 si 2016 – din care circa 100 de transportoare de masini, si intentionand sa construiasca, pe un teren de 5 ha din Pitesti, cu acces la calea ferata, o platforma betonata pentru depozitare de masini, distributie si transport intermodal. Toate achizitiile au fost facute din fonduri proprii, iar amortizarea lor a fost calculata la 4-6 ani.
Si Baladei Thirdway Transport a coborat de pe locul al 11-lea pe al 17-lea, cu o scadere de peste 2,4 milioane de euro a cifrei de afaceri in 2016. Iar Romfracht se gaseste pe locul al 18-lea si in 2015 si in 2016, anul trecut inregistrand o crestere de peste patru milioane de euro. Circa 90% din valoare se datoreaza casei de expeditii si serviciilor de distibutie si grupaje, iar restul, unei fabrici de fibra de otel si polipropilena pentru armarea betoanelor. Compania s-a dezvoltat in fiecare an de dupa criza, asa cum subliniaza Vladimir Mitroi, presedintele sau, dar cel mai mult in 2016. Iar 2017 se anunta si el foarte bun, cu rezultate cel putin similare, in conditiile in care piata este chiar in crestere, dar Romfracht a stagnat deoarece a avut probleme in a gasi personal pregatit si a se extinde.
Dumagas a avut in 2016 o cifra de afaceri cu peste 6,3 milioane de euro mai mica, astfel ca de pe locul al 10-lea a ajuns pe al 19-lea. Firma din Craiova a scazut, de altfel, in fiecare an din 2013 incoace, dar macar a inregistrat un mic profit in 2015 si 2016, dupa sapte ani de pierdere. Scaderea cifrei de afaceri este cauzata de inchiderea, anul trecut, a activitatii de transport de gaz, micul profit fiind datorat vanzarii activelor catre Klacska. Iar H.Essers creste cu peste 1,5 milioane de euro si prinde Top 20, in conditiile in care in 2015 a fost a 16-ea firma in clasamentul dupa cifra de afaceri.
Asadar, dintre cele 20 de firme cu cele mai mari cifre de afaceri din 2016, sase au inregistrat scaderi fata de 2015, trei nu au fost prezente in top si in 2015, ele intrand insa in locul Quehenberger (pe care anul acesta l-am inclus in Topul firmelor de logistica, datorita suprafetelor mari de depozitare pe care le opereaza), Logistic E van Wijk si Tir Express.
Opt dintre firmele din Top 20 din 2016 au capital integral romanesc, iar 12 au capital strain.
Cifra de afaceri realizata de cele 20 de firme este de 1,057 miliarde de euro, fata de 968.096.784 de euro, cat au realizat primele 20 de firme in 2015, in conditiile in care aceleasi 20 de firme din Top 20 din 2016 au avut in anul anterior 923.497.891 de milioane de euro. Doar cu putin mai mare fata de suma mediilor cifrelor de afaceri obtinute pe ultimii patru ani de firmele din Top 20 pe 2016, care a fost 880.482.799 de euro, in conditiile in care cele mai multe dintre ele au avut cresteri an de an, iar altele au inregistrat si scaderi.
Pentru noua firme din primele 20 profitul a scazut in 2016
In clasamentul celor mai profitabile 20 de firme de transport din 2016 conduce in continuare Transpeco, in ciuda unei scaderi de 276.123 de euro fata de 2015. Compania bucuresteana are si unul dintre cele mai constante profituri in ultimii patru ani, intre un minim de 7.217.758 inregistrat in 2016 si un maxim de 7.499.149 in 2014.
Edy International Spedition, pe locul al doilea in 2015 in urma vanzarii activelor, paraseste clasamentul, astfel ca al doilea este acum Carrion, in scadere cu peste 1,8 milioane de euro fata de 2015 – de altfel, noua din primele 20 de companii au avut scaderi ale profitului in 2016 fata de 2015, cu valori cuprinse intre 41.684 (Hartl Connect) si 3.083.027 (International Lazar Company). De precizat este ca Lazar nu si-a scazut profitul operational, in balanta de pe 2015 profitul fiind crescut mult artificial, ca urmare a vanzarii activelor la Höedlmayr Lazar Romania, valoarea tranzactiei fiind de peste patru milioane de euro.
Si Dianthus scade cu 2.208.457 de euro, dar este pe locul al treilea in acest clasament, mentinandu-se imediat in urma Carrion. Scaderea Dianthus vine insa in conditiile in care in 2015 compania a avut un profit de peste 6,1 milioane de euro (obtinut, e drept, deoarece 28 de camioane au fost vandute atunci in cadrul unui contract de buy back), astfel ca din punct de vedere al mediei pe ultimii patru ani firma piteseana sta cel mai bine dupa Transpeco, iar marja de profit continua sa fie de peste 10%.
Pe locul al patrulea este Fartud, care de data aceasta devanseaza cu putin International Lazar Company (firma pitesteana ajunge de pe locul al cincilea in 2015 pe al noualea in 2016), desi are o valoare mai mica decat in 2015 – dar numai cu 633.159 de euro).
Duvenbeck are o crestere modesta fata de 2015, dar urca de pe locul al saptelea pe al cincilea, in timp ce Romstyl creste cu peste 1,2 milioane de euro si ajunge pe locul al saselea, in conditiile in care in 2015 era pe al 12-lea.
Aquila Part Prod Com inregistreaza cea mai mare crestere dintre cele 20 de companii aflate in top in 2016, de peste 1,8 milioane de euro, si intra direct pe locul al saptelea, deoarece a cautat solutii de crestere a profitului si, incepand cu 2016, asa cum declara Cristian Helwig, a inceput sa renunte la partenerii care ofereau tarife mici, astfel ca rata de profitabilitate, care de obicei nu depasea 1%, a ajuns in 2016 la 3,5-3,7%. Dar si aici, ca si la cifra de afaceri, cresterea se datoreaza in mai mare masura comertului decat transportului sau logisticii. In plus, activitatea de distributie a castigat in profitabilitate prin cresterea sinergiilor aduse si de adaugarea diviziei de produse cu temperatura controlata, prin integrarea, anul trecut, a echipei operationale care activase in trecut in Agroalim Distribution.
O alta prezenta noua in Top 20 este Somesul Cald Productie (care, in ciuda numelui, are ca domeniu de activitate transportul rutier de marfuri), direct pe locul al 10-lea, datorita unei cresteri de peste 1,2 milioane de euro fata de 2015. Firma clujeana figureaza in evidentele Ministerului de Finante cu numai 11 angajati in 2016, dar a crescut continuu din 2013 incoace atat ca cifra de afaceri, cat si ca profit, cele mai mari salturi inregistrandu-se in 2014 si 2016.
Logistic E van Wijk urca un loc in clasament, pana pe al optulea, in timp ce Trans Euro Express, cu o crestere de 196.898 de euro, coboara unul si este acum pe al 11-lea.
O crestere de peste un milion de euro a profitului a avut in 2016 si International Alexander, o alta prezenta noua in top, pe locul al 12-lea, datorita extinderii gamei de servicii spre cele cu valoare adaugata. In prezent firma este un integrator independent de servicii 3PL, de la depozitare, servicii de logistica in cadrul depozitelor proprii si direct in fabrica la client, servicii de spalare de ambalaje, si pana la transport clasic FTL/LTL/express/maritim/aerian sau distributie. „Iar posibilitatea de a avea proiecte in interiorul fabricilor clientilor, dezvoltand pentru acestia solutii complete de transport si logistica, direct cu angajatii nostri, atinge pragul maxim de optimizare, flexibilitate si concentrare, deoarece fiecare obtine rezultate si inovatie in directia de business dorita“, asa cum explica Loredana Dan.
Urmeaza in clasament firma care a crescut cel mai mult fata de 2015, cu peste 1,3 milioane de euro, Port Trans, care a avut de fapt salturi importante in fiecare din ultimii trei ani si la profit, si la cifra de afaceri, si la numarul de angajati, actionand mai mult in zona constructiilor. Atlas Imobiliare, principala firma de transport expres de la noi, care nu a avut fluctuatii importante ale principalilor indicatori economici de la 2015 la 2016 – dimpotriva, saltul a fost fata de 2014, atat ca cifra de afaceri, cat si ca profit – dar si-a sporit numarul de angajati de la 87 la 150, urca de pe locul al 18-lea pe al 14-lea. In ultimul timp, asa cum remarca Hans Schuller, directorul general al companiei, transportul expres se dezvolta mai ales datorita comertului electronic, industriei farmaceutice si de textile, pe langa automotive, iar volumele la nivel european au inregistrat in aceste domenii cresteri de peste 5%. Firma cu sediul in Alba si-a sporit cifra de afaceri in 2016 pana la 18,5 milioane de euro, iar pentru 2017 se asteapta sa ajunga la 22 de milioane de euro, in ultimele luni cresterile fiind de 16-17% fata de aceleasi luni ale anului trecut. Pe de alta parte, flota de transport a crescut foarte mult in ultimii ani, ceea ce a dus la tot mai multa presiune pe preturi, care au ajuns cu circa 30% mai mici decat cele reale. Si numarul de angajati a crescut datorita extinderii flotei si echipei de dispecerat, ceea ce, alaturi de aplicarea unei bune strategii de marire a flotei proprii si a subcontractorilor, de incheierea unor contracte avantajoase si de crearea unui nume bun pe piata, au dus si la cresteri cu aproape 25% fata de 2015 din intermediere si transport. „A fost un moment bun pe care l-am folosit la maximum.“ Iar diferentele mari de la un an la altul in ceea ce priveste profitul se datoreaza extinderii portofoliului de clienti si faptului ca „am incercat sa nu extindem numarul de colaboratori proportional cu cresterea activitatii, ci sa valorificam la maximum contractele de colaborare pe care le aveam si sa extindem flota proprie“.
Vectra International coboara de pe al 14-lea pe al 15-lea, iar Seroni de pe al 15-lea pe al 16-lea. Vectra International a investit in 2010 in flota circa 1,6 milioane de euro, si de atunci a crescut an de an aceasta suma, ajungand in 2016 la peste 6,5 milioane de euro pentru 30 de autotractoare si 48 de semiremorci – din care patru, respectiv 18 au fost achizitionate cu plata integrala, iar celelalte in leasing financiar pe doi ani. In toata aceasta perioada, asa cum puncteaza Cornel Sumedrea, directorul financiar al companiei brasovene, „am lucrat la consolidarea indicatorilor financiari, mai ales pe partea de cash, si, deoarece am reusit sa optimizam lichiditatile, am ajuns sa semnam contracte de leasing pe doi sau trei ani, in loc de cinci, cum era inainte de 2007“. Compania a inregistrat in 2015 un salt important in ceea ce priveste cifra de afaceri, profitul, dar si cheltuielile, dupa care rezultatele din 2016 s-au mentinut aproximativ la fel cu cele din 2015. O problema importanta este insa aceea ca in ultima vreme a scazut marja de profit, astfel ca firma s-a vazut nevoita sa renunte la cativa clienti din cauza tarifelor prea mici pe care le propuneau. Iar salariile din Romania cresc doar „din pix“, fara sa reflecte performanta sau productivitatea.

Articole similare