Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Provocari = noi perspective

In conditiile in care logistica presupune din ce in ce mai multa automatizare si integrare, iar intralogistica devine pe zi ce trece unul dintre cei mai importanti factori cu valoare adaugata pentru orice business, tema „Solutii inteligente de supply chain“, de anul acesta de la CeMAT atrage atentia asupra faptului ca digitalizarea trebuie sa devina prioritara pentru orice companie care isi doreste o mai buna performanta. Insa, dupa impulsul adus industriei de logistica de dezvoltarea tot mai acuta a comertului online, cea mai mare provocare vine azi din acelasi domeniu, trendul de atomizare a acestor comenzi, cu doar 1-2 obiecte comandate per client, impunand solutii logistice mult mai complexe, customizate.
 

Cu atat mai mult cu cat rapiditatea tot mai mare care se cere in livrarea produselor din e-commerce ar putea fi afectata de situatia politica europeana actuala, ce poate duce la inchiderea granitelor, si implicit la cresterea considerabila a timpilor de asteptare a camioanelor cu marfuri la punctele de trecere a frontierelor.

Toti acesti factori ar complica si mai mult procesele de aliniere si globalizare a serviciilor din tarile europene, adancind mai degraba, in opinia CEO-ului Grupului Beumer, Christoph Beumer, diferenta dintre tehnologiile, echipamentele si solutiile IT utilizate in tarile dezvoltate si cele emergente.

De la automatizari 100% la manipulari si sortari manuale
Beumer Group, care detine trei huburi principale de productie in China, India si Germania, activeaza pe trei directii importante de produse: sisteme si echipamente pentru transport de materiale vrac, paletizare si impachetare pentru marfuri la sac si sisteme pentru sortare si distributie. „In sectoarele in care activam observam diferite niveluri de dezvoltare in intreaga lume. Astfel, daca in Europa, si in special in Germania, intalnesti automatizare inalta, echipamente, tehnologii si sisteme IT de ultima generatie, in tarile emergente acestea sunt inca la un nivel inferior, predominant orientat spre semi-automatizare sau catre procese efectuate manual“, a punctat Christoph Beumer, presedinte al Comitetului Executiv CeMAT si CEO al Beumer Group. Acesta a exemplificat situatia din industria de coletarie, in care, in marile centre, frecventa de transfer este de 60.000-70.000 de unitati/ora. „Industria germana de coletarie expres este extrem de automatizata, insa exista si state care lucreaza cu statii de sortare semi-automate, cu segmente de manipulare manuala a coletelor. Practic, exista o intreaga paleta disponibila, de la companii care detin benzi de sortare sau instrumente de manipulare pentru colete grele, pana la companii care ofera servicii cu tehnologii extrem de sofisticate.“
Indiferent de tarile in care activeaza, companiile multinationale, precum DHL sau TNT, isi doresc sa implementeze aceeasi tehnologie in intreaga lume. „O astfel de companie poate lucra cu aceeasi tehnologie in China, ca si in Europa, insa pe aceeasi piata exista si clienti autohtoni care lucreaza cu manipulari complet manuale ale coletelor“, a precizat Beumer. Acesta este de parere ca diferentele intre tarile europene si, de exemplu, cele africane, sunt prea adanci ca sa se poata egaliza vreodata. Insa in interiorul Europei decalajul, de exemplu dintre Germania si Romania, nu este asa de mare, desi recuperarea depinde de situatia politica. „Pana acum 1-2 ani credeam ca Europa va fi o piata mare, aliniata, cu tehnologii la acelasi nivel si un standard de viata asemanator. Insa, discutiile actuale privind inchiderea din nou a granitelelor va duce la rezultate diferite, pentru ca avem culturi diferite“, a punctat Beumer, completand: „punctele forte ale Europei se puteau obtine, de exemplu, prin combinarea tehnologiei germane cu spiritul italian si cu inovatiile franceze. Daca ne izolam, vom avea produse inovative performante din Italia care nu vor functiona potrivit din cauza proiectarii, dar si masini germane puternice, insa nu inovative.“
Clientii Beumer din Romania sunt fabricile importante, in special din industria cimentului, si unele oficii apartinand Postei Romane. „Activitatea comerciala a Beumer se desfasoara direct din Germania, de la sediul central. Insa pentru mentenanta detinem un centru de service in Polonia, ai carui 60 de specialisti lucreaza in statele din afara Poloniei, in functie de necesitati.“

Companiile germane nu vor renunta prea curand la avantajele oferite de Est
Noile discutii privind inchiderea granitelor au permis specialistilor in logistica sa faca supozitii asupra efectelor pe care le-ar putea provoca o asemenea masura, printre care si posibila mutare a producatorilor germani din tarile estice inapoi in Germania. „E dificil sa muti o unitate de productie sau depozitele in alta tara, cata vreme Romania a fost considerata eficienta din punct de vedere al costurilor (venituri, mediul politic). Birocratia si greutatea obtinerii avizelor, de exemplu, de la pompieri, in Germania, la deschiderea unui birou, nu exista in alte tari. Ca urmare, inchiderea granitelor ar insemna bani suplimentari cheltuiti pe taxe, forta de munca si multa birocratie.“ Desi stie ca au existat multe discutii privind o eventuala retragere a companiilor germane din Est si mutarea in alte tari, Beumer nu crede ca vreo companie este atat de „panicata“ incat sa adopte vreo decizie in situatia politica actuala.
De asemenea, in opinia CEO-ului Beumer Group, guvernul german si Europa, in general, actioneaza gresit in ceea ce priveste refugiatii, trebuind sa ii primeasca doar pe cei a caror viata este pusa in pericol in propriile tari, nu si pe cei care nu resimt nicio presiune politica.

Germania joaca dur
Globalizarea actuala, desi aduce schimbari continue in economiile si pietele internationale, se reflecta si la nivel regional, ceea ce duce la sporirea rolului intralogisticii. „Clientii europeni isi pot cumpara calculatoare asamblate in Texas sau haine din Vietnam, cata vreme acestea pot fi livrate in 48 de ore. Pe de alta parte, in ceea ce priveste produsele vegetale, aceiasi consumatori prefera in mod evident ca acestea sa fie produse si livrate de la nivel local, rapid.“ Si pentru cumparaturile online clientii isi doresc produsul acasa a doua zi dimineata. „Asta inseamna ca sistemul e-commerce necesita retele mai bune, automatizari si sisteme integrate cu furnizorii de logistica. Mai ales ca in curand nici livrarile peste noapte nu vor mai fi considerate indeajuns de rapide. De fapt, livrarea in aceeasi zi este deja o realitate, mai ales in cateringul online.“
Dar noul scenariu de inchidere a unor granite ar putea afecta si livrarile just-in-time, utilizate in special in automotive. „Acest tip de livrare nu ar mai functiona deloc cata vreme camioanele vor trebui sa astepte la granite ore intregi“, a mai spus Beumer care considera ca, pentru logistica, cea mai inteleapta hotarare ar fi unificarea Europei. „Avem obligatia sa gasim o cale sa aducem la un loc diferite culturi. Unificarea nu ar insemna un nivel de trai la fel de bun ca in Germania, cel mai ridicat din Europa, ci adoptarea unui nivel mediu. Pretul platit de Germania va fi sa se alinieze la media europeana, iar pretul platit de Italia, Spania sau Grecia este lucrul a cate 35 de ore/saptamana, in loc de numai 25.“
Insa presedintele Comitetului Executiv CeMAT considera ca Germania a dat deja o lovitura puternica Europei prin adoptarea MiLoG. „Este incredibil. Nu traim izolati pe o insula. Indiferent daca un stat face parte din Europa sau nu, standardul de viata din acesta nu va fi ca cel din Germania. Daca se inchid granitele va trebui sa platim un pret greu: slujbele cele mai simple vor fi platite cu 10-12 euro/ora, ca pentru orice neamt, nu cu 5-6 euro/h, ca pentru cei ce vin din afara.“

Logistica devine din ce in ce mai complexa
In prezent suplly-chain-urile sunt complet integrate, de la aprovizionarea cu materie prima la livrarea produsului final la usa clientului. Iar in spate trebuie sustinute returul de produse, eliminarea deseurilor si reciclarea.
Presedintele Comitetului Executiv CeMAT considera ca logistica actuala merge, pe de o parte, catre digitalizare, care va aduce o crestere a productivitatii, iar pe de alta, catre o complexitate tot mai sporita, datorata orientarii clientilor catre comenzi postate online pentru un singur item. „Ea va aduce nu numai procese logistice optimizate, ci si schimbari in intregul lant si un nou model de business. Ea are un potential enorm in intralogistica deoarece deschide calea catre sisteme scalabile.“ Insa acestea inca sunt considerate solutii pe care nu si le poate permite orice companie. De aceea, Christoph Beumer aminteste ca se pot obtine solutii inteligente si de la companii de tip start-up. „De exemplu, servicii de cloud privat pentru companiile mici la un pret accesibil de 5.000 de euro.“
Cealalta tendinta, de livrari de volume din ce in ce mai mici, impune o logistica sofisticata si un supply-chain cat mai flexibil. „Atomizarea comenzilor plasate online este un trend care va schimba logistica, sporindu-i complexitatea enorm. Daca acum cinci ani media pieselor comandate era de cinci, in prezent a ajuns cu putin peste doua, si scade tot mai mult. Aceasta este o provocare si pentru logistica, si pentru transport. Dar noile provocari ne ofera noi perspective. Recentul focus pe individualizarea produsului a ridicat stacheta asa de sus pentru operatiunile de logistica, incat chiar si cele mai noi unitati de depozitare cu rafturi inalte si stivuitoare nu mai sunt de ajuns. Aici e nevoie de ultimul tip de sisteme IT care sa integreze si sa controleze toate interfetele de manipulare.“

Articole similare

Ad
Ad