Conform unui raport realizat de PwC EMEA Entrepreneurial & Private Business Heatmap, România a ajuns pe locul 28, față de 32 în ediția anterioară, în clasamentul celor mai atractive țări pentru investitorii privați, performând în rândul a celor 33 de state din Europa, Orientul Mijlociu și Africa (EMEA).
Clasamentul este obținut în funcție de scorurile celor 64 de indicatori din nouă categorii, așa cum macroeconomie, mediul de afaceri privat, cadrul fiscal și de reglementare, sustenabilitate și climă, responsabilitate socială și guvernanță, sănătate publică, educație/abilități/talente, tehnologie și infrastructură și ecosistemul start-up.
Potrivit EMEA EPB Heatmap 2023, România ocupă locul 7 la macroeconomie și locul 8 la mediul fiscal și de reglementare, dintre cele 33 de țări analizate. La celelalte categorii, România se află la finalul clasamentului, după cum urmează: tehnologie și infrastructură – locul 18, responsabilitate socială, și guvernanță – locul 20, sustenabilitate și climă – locul 21, educație/abilități și talente – locul 22, mediul de afaceri – locul 24, ecosistemul start-up – locul 24 și sănătate publică – locul 33, ultimul loc.
Astfel, ca și poziție în cea de-a patra categorie a analizei, România se află după Grecia și înaintea Bulgariei, Slovaciei și Croației.
În prima categorie de atractivitate pe primele locuri sunt Elveția, Suedia, Germania, Olanda, Danemarca, Norvegia, Marea Britanie, Finlanda, Irlanda, Spania și Franța, iar în a doua categorie de țări avansate, Luxemburg, Austria, Belgia, Portugalia, Italia și Estonia.
În cea de-a treia categorie de analiză, printre țările în curs de dezvoltare se află Polonia, Lituania, Cipru, Malta, Cehia, Ungaria, Letonia și Slovenia.
„Cei mai importanți factori care contribuie la atractivitatea noilor investiții ale companiilor private sunt un mediu de afaceri puternic, un ecosistem dinamic de start-up-uri care să atragă capital, o infrastructură de calitate (IT, internet, birouri) și o ofertă de forță de muncă bine calificată. Țările cu aceste atribute cheie rămân în atenția investitorilor privați, indiferent de provocările economice sau sociale pe termen scurt. România și-a îmbunătățit ușor scorul general față de ediția precedentă, obținând cele mai bune rezultate în ceea ce privește mediul fiscal și de reglementare și indicatorii macroeconomici, însă, după cum arată analiza, aceștia au un grad relativ scăzut asupra modului în care companiile evaluează și aleg o țară ca destinație pentru a-și dezvolta afacerea. Întrucât, analiza a fost realizată la finalul anului trecut, indicatorul de fiscalitate nu reflectă influența modificărilor majore care se vor aplica din 2024 și care se vor vedea cel mai probabil în ediția următoare.”,
a declarat Dinu Bumbăcea, Country Managing Partner PwC România.