În ciuda relaxării restricțiilor de călătorie, transportul internațional de pasageri nu cunoaște încă redresarea mult așteptată. Impunerea prezentării testului Covid PCR la frontieră, precum și obligativitatea auto-carantinării pentru persoanele nevaccinate care sosesc din țări aflate pe lista galbenă îi determină încă pe mulți să amâne vizitele și călătoriile neesențiale, majoritatea pasagerilor fiind cei cu contracte de muncă. Speranța cărăușilor se îndreaptă acum spre Bruxelles, de unde se așteaptă adoptarea unui pașaport albastru de vaccinare, care ar putea relaxa tranzitarea frontierelor interne ale UE.
În funcție de rutele operate și de situația epidemiologică din țările de tranzit și de destinație, firmele de transport internațional au în prezent volume mai mici sau mai mari de activitate, între 50 și 70% comparativ cu perioada de dinainte de pandemie.
Marea Britanie, una dintre destinațiile preferate de români, este în continuare greu accesibilă, deoarece nu a reglementat accesul pentru persoanele vaccinate și solicită testul PCR negativ pentru toți călătorii, plus dovada plății în avans a două teste Covid, care să fie făcute la 5 și respectiv 7 zile după intrarea pe teritoriul Regatului Unit. Costul total, de 210 lire sterline pentru cele două teste, este descurajant pentru mulți. „Întrucât România era luna trecută încă pe lista galbenă, Marea Britanie nu permitea accesul decât pentru rezidenți și pentru cei cu contracte de muncă. La fel și Irlanda. Avem speranțe mai mari în perioada următoare legate de facilitarea transportului către Italia, Germania, Austria sau Belgia, în ciuda faptului că ultima este încă pe lista roșie”, a declarat Beniamin Lucescu, director Tarsincom.
Cert este că volumele de pasageri sunt acum mai mici decât cele înregistrate la jumătatea anului trecut, când, după ridicarea stării de urgență, călătoriile internaționale au cunoscut o oarecare efervescență. Partea bună este că în țară oamenii au început să se miște mai mult, atât pe județean, cât și pe interjudețean.
Tarifele au crescut ușor
Pe alte destinații, cum ar fi Germania, s-a putut observa o ușoară îmbunătățire începând cu perioada de dinainte de Paște, creșterea volumelor de activitate fiind de aproximativ 15%, în ciuda restricțiilor. Special în ceea ce privește numărul de călători vorbim de 10%, a opinat Florin Mușan, director general Atlassib. De asemenea, s-a reușit o ușoară majorare a tarifelor biletelor, în paralel cu optimizarea rutelor, pentru mai mare eficiență. Oricum, în ultimele luni prețul carburantului a crescut cu aproximativ 35%, ceea ce nu este deloc de neglijat.
„Germania este pe lista galbenă, însă, cu toate acestea, mulți și-au asumat venirea în țară, iar pentru o parte din călători contractele de muncă pe perioadă determinată s-au încheiat. Vizitele rămân totuși foarte puține, majoritatea pasagerilor mergând la lucru. Pentru aceștia din urmă accesul este și mai facil, fiindu-le efectuat un test Covid la spațiul de cazare.”
Atlassib operează acum 30% din flotă, restul autocarelor fiind trecute în conservare. Odată cu apropierea perioadei estivale nu este exclusă nici închirierea de vehicule pentru curse charter – în cazul în care vor fi solicitări – însă doar pentru prețul corect și pentru un volum suficient de activitate. Altfel, activarea mașinii respective – cu plata tuturor taxelor aferente – s-ar putea să nu fie rentabilă.
Alți transportatori, care operează tot pe relația Germania, au ales să mențină activă întreaga flotă, în ciuda reducerii volumului de activitate la sub 50% comparativ cu perioada de dinainte de pandemie. „Revenirea vehiculelor pe trasee, după mai mult timp de inactivitate, este dificilă. Și tocmai de aceea am preferat să rulăm toate autocarele. În această perioadă de un an o parte dintre șoferi au plecat, astfel că acum am rămas cu cei mai buni, care au lucrat program normal, fără a simți efectele pandemiei. Așteptăm o revenire a pieței atât la transportul de călători, cât și la coletărie, astfel că estimăm ca 2021 să se încheie per ansamblu cu o scădere de doar 30% față de 2019. În aceste condiții, vom face și angajări.“
Scenarii diferite, în funcție de evoluția pandemiei
În funcție de evoluția pandemiei, operatorii de transport au luat în calcul pentru acest an scenarii diferite, fiind pregătiți pentru oricare variantă. Tabita Tour a luat ca an de referință 2018 – întrucât în 2019 a înregistrat o creștere excepțională, care nu poate fi luată drept etalon – iar volumele de pasageri din primele 4 luni ale lui 2021 sunt la circa 70% comparativ cu perioada similară din 2018. „Ianuarie a mers foarte bine, astfel că ne-am situat la 85% din activitate comparativ cu perioada de referință. Au urmat 3 luni mai slabe, pentru ca în mai să se observe o revenire semnificativă, volumele fiind la nivelul celor de acum 3 ani. Per total, ne-am propus să închidem acest an cu 85% din volumele realizate în 2018“, a arătat Ioan Sighiartău, administrator Tabita Tour.
Spania este cea mai bună destinație dintre cele operate, urmată de Franța și Italia. Germania și Belgia, la care s-a renunțat în debutul pandemiei, au rămas închise. Restricțiile impuse de diferite țări, chiar și pentru tranzit, sunt descurajante. Spre exemplu, Franța solicită dovada unui test PCR negativ pentru toți cei care intră pe teritoriul său. „Măsurile de prevenție sunt dezechilibrate între statele membre. Din România ne descurcăm mai ușor, întrucât asigurăm prelevarea testelor în terminalul nostru de la Arad, procedura fiind astfel mai simplă și mai avantajoasă ca preț. La retur am reușit să organizăm teste doar din anumite locații, iar costul lor este dublu în Spania comparativ cu România”, a declarat Ioan Sighiartău.
Tabita Tour are un birou de plasare de forță de muncă în Spania, astfel că o parte dintre cei care călătoresc aici vin cu contract de muncă permanent sau sezonier.
În același timp, se simte o ușoară creștere și pentru transportul ocazional, atât intern, cât și internațional.
Serviciul de coletărie s-a menținut constant și acum este la nivelul de dinainte de pandemie. În plus, s-a diversificat și extins la nivel național, fiind deschise nu mai puțin de 9 depozite în toată țara.
Pirații cu autoturisme de 8+1 locuri circulă nestingheriți
Una dintre principalele probleme pentru transportatori în perioada pandemiei este menținerea frecvenței. Cei mai mulți dintre ei au redus semnificativ numărul curselor, în încercarea de a menține costurile de operare la un nivel suportabil.
Pirații cu autoturisme de 8+1 locuri au funcționat însă nestingheriți. Având cheltuieli mult mai mici și vehiculele mereu pline, ei au reușit să se strecoare pe tot felul de trasee, folosind drumuri lăturalnice și vămi mai mici, pe unde au putut trece mai ușor. De frecvență nici nu se pune problema, cursele fantomatice făcându-se aproape zilnic. Reclamele pentru ofertele de transport de acest fel se găsesc pe toate rețelele de socializare, dar nimeni nu își bate capul cu ele, și mai ale Poliția de Frontieră sau reprezentanții Poliției din județele de graniță. Astfel, după estimările cărăușilor, 30-40% din numărul total de călători este transportat în acest fel. Pasagerii se bucură de faptul că beneficiază de prețuri atractive și că ajung la destinație, indiferent de condițiile de călătorie și ignorând riscurile pe care și le asumă. Doar anunțurile din media cu accidentele petrecute pe autostrăzile vestice în care sunt implicate microbuze românești mai domolesc iureșul pentru câteva zile.