Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad

Retentia angajatilor se poate face prin integrarea unor solutii smart in spatiile de lucru

Desi cladirile inteligente au devenit realitatea companiilor moderne si auzim tot mai des vorbindu-se despre conceptele Smart Building si Smart City, un pilon important este adoptarea acestor doua concepte la nivelul spatiilor de lucru. Cladirile inteligente integreaza si gestioneaza informatiile, ocupantii, sistemele cladirii, materialele si constructia ca un intreg sistem adaptabil, pentru a obtine performanta cladirii din punct de vedere al energiei, eficientei, longevitatii cladirii, confort si grad de satisfactie al ocupantilor, dupa cum a reiesit din cea de-a doua editie a conferintei ‘Smart Building & Innovation in Real Estate’ de la Bucuresti, un eveniment organizat pe de BusinessMark.

In prima sesiune, Lucian Anghel, Fondator si CEO, FMS si EnergyPal Romania, a prezentat rezultatele studiului ”Eficienta energetica in companiile din Romania”, realizat de EnergyPal pe baza raspunsurilor primite de la companii din 10 sectoare industriale referitor la beneficiile identificate de companii ca derivand din masurile de eficienta energetica. „Numarul de companii care au implementat solutii de eficienta energetica a crescut la 79%, fata de 66%, in 2018“, a mentionat Lucian Anghel.
Prima sesiune a vizat tendintele din Smart Building si importanta conectivitatii unei cladiri inteligente cu un intreg ecosistem, care sa creeze conceptul de Smart City. „E important sa avem smart people care sa implementeze tehnologia. Toate elementele unui oras inteligent trebuie conectate“, a spus Florin Nemtanu, Associate Professor, UPB si Director, ITS Master Programme. Acesta a vorbit despre astfel de tehnologii si din prisma mobilitatii – MAAS (Mobility As A Service), precizand ca o integrare corecta intr-un ecosistem de tip Smart City a tehnologiilor care tin de mobilitate ar trebui sa ia in considerare infrastructura de transport, vehiculele, echipamentele, transportul public, parcarile, transportul privat, bicicletele/trotinetele, precum si mersul pe jos. „De exemplu, putem vorbi despre monitorizarea pe baza de senzori pentru a determina numarul pietonilor intr-un anumit timp orar pentru a modifica timpii de la semafor.“
Aceste concepte nu sunt noi, insa in ultimii ani au explodat. Noutatea vine din integrarea acestora in spatiile de lucru, cu obiectiv de retentie a angajatilor. Se schimba modul de lucru, generatiile, iar angajatorii au nevoie de incentives pentru a loializa si a retine angajatii. „Digitalizarea, IoT, IA sunt tendinte pe care le adoptam din ce in ce mai mult. In Romania inca se tatoneaza terenul, insa sunt dezvoltatori care investesc destul de mult in zona asta. Ar trebui sa existe o relatie sanatoasa inca din faza de autorizare si etapa de constructie intre dezvoltatori si echipele care vor integra solutiile tehnice de tip smart pe toate segmentele: wellbeing, commuting etc“, a punctat Adrian Ursulean, Head of Property Management Romania, CTP Romania.
In cea de-a doua sesiune, discutiile s-au indreptat catre noile tehnologii din prisma ocupantilor sau a chiriasilor, accentuandu-se ideea ca este esentiala o discutie deschisa intre partea publica si cea privata pentru utilizarea echipamentelor green. Integrarea conceptelor de Smart Mettering, a BMS-urilor trebuie sa existe de la inceput, chiar daca acestea reprezinta un cost suplimentar pentru dezvoltator. „Din punct de vedere operational, se pot atinge economii de 25-30% de consum prin sisteme inteligente si gestionarea corecta a acestora“, a afirmat Lucian Anghel.
In ceea ce priveste Inteligenta Artificiala, Alexandra Cernian, Lector la Facultatea de  Automatica si Calculatoare, UPB, a spus: „Ar rebui sa ne adaptam si sa ne recalibram tendintelor. Pentru piata fortei de munca exista acest trend al automatizarilor pentru activitatile de rutina. Ne vom confrunta din punct de vedere social cu o problema. Oamenii inlocuiti de roboti vor avea o problema de reorientare. De exemplu, in call centers exista deja implementate centre de suport unde nu mai exista operatori umani. Cat despre sistemele IoT, stim deja ca sunt sisteme bazate pe autoinvatare, retele de senzori care masoara diversi parametri din cladiri, lucru care poate conduce la o mai buna supraveghere.“
Mai multe amanunte puteti afla dintr-un numar viitor al revistei Logistica.

Articole similare

Ad
Ad