Chiar daca 2012 a fost catalogat ca un an dezamagitor de majoritatea transportatorilor si companiilor de logistica din tara noastra, ca urmare a scandalurilor politice in care am fost implicati din vara anului trecut, rezultatele financiare nu sunt deloc rele pentru firmele aflate in topul celor mai mari cifre de afaceri. De patru ani de cand studiem bilanturile contabile ale companiilor din domeniul transporturilor remarcam deja cateva tipologii: firme „curate”, care cresc constant, la care cresterea profitului se vede proportional in cresterea cifrei de afaceri si al caror parc de camioane se innoieste, de asemenea, constant, firme cu profitabilitate in salturi – cand pe pierdere, cand pe profit, in functie de ciclul de schimb al parcului de camioane, filiale ale multinationalelor cu parcuri auto insemnate, dar care merg mai mult pe pierdere, dovada ca profitul se duce catre alte filiale internationale, dupa cum are grupul interes, si plutonul de firme care merg constant pe pierdere si din care an de an mai dispare cate un nume.
Si mai sunt firmele din partea de mijloc a topului – locurile 20-40 – cu afaceri bine consolidate, multe dintre ele cu statut de grup, impartindu-si activitatea intre doua pana la zece firme, pentru mai multa stabilitate si usurinta in obtinerea de finantari.
Astfel, analiza financiara a bilanturilor contabile depuse de firmele de transport pe 2012 nu aduce prea multe noutati sau rasturnari de situatii. Poate ar fi de semnalat inregistrarea unui profit sanatos pentru firme care in ultimii trei ani mergeau fie „la zero”, fie pe pierdere, fie pe un foarte mic profit fata de cifrele de afaceri uriase pe care le realizau: International Lazar Company, Dunca Expeditii, Waberer’s sau Transcondor.
Numarul din august al revistei Tranzit prezinta rezultatele preliminare ale traditionalei noastre analize pentru pietele de transport si logistica, rezultatele finale fiind oferite in Catalogul TOP Romanian Transport&Logistics Operators, care va aparea la finalul lui septembrie. In acest catalog vom prezenta rezultatele consolidate pe ultimii patru ani de criza, pe care le vom compara cu cei mai buni ani ai transporturilor: 2006, 2007 si, de ce nu, 2010. Iar cei care au impletit obtinerea unor rezultate financiare foarte bune cu realizari deosebite in planul managementului – obtinerea unor contracte serioase gratie unor solutii inovatoare sau unor strategii impresionante, obtinerea unor reduceri de cost semnificative prin metode inteligente si usor de amortizat sau imbunatatirea imaginii publice printr-o conduita profesionala de exceptie etc. – se vor regasi printre firmele rasplatite de revista Tranzit, la gala din 25 octombrie, de la Cluj, cu trofeele pentru cele mai eficiente companii de transport si logistica din Romania.
Cifrele pe 2012 confirma estimarile prezentate de la inceputul anului in revista Tranzit, si anume ca piata de transport din Romania se „strange”: firmele foarte mici incep sa traga obloanele unele dupa altele, in timp ce firmele din TOP 100 se extind putin cate putin in fiecare an. Volumele de transport au mai scazut, insa profitabilitatea este mai buna. Si asta atat datorita faptului ca firmele ramase pe piata nu mai sunt dispuse sa se vanda pe nimic, cat si lucrului cu camioane tot mai vechi, mai usor de amortizat. Profitul mai mare din anii acestia va fi topit cu varf si indesat atunci cand firmele mici si medii vor dori sa-si cumpere camioane noi. Pentru moment, insa, lucrul cu camioane rulate ajuta la un cash-flow mai bun si reducerea cheltuielilor din dobanzi si asigurari – caci prea putini isi mai fac asigurari complete (Casco) pe camioane daca acestea nu mai sunt in leasing.
Pana la gala Tranzit si la dezvaluirea celor mai buni operatori de transport din Romania, sa ne focusam pe activitatea din acest an, care pare sa fie buna pentru majoritatea transportatorilor, in ciuda tuturor greutatilor legate de cresterea taxelor de drum si a preturilor la combustibili, de legislatia stramba si de lipsa de sustinere din partea autoritatilor.