Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad

Rigurozitate nemteasca

Continental produce la Günzburg, in parteneriat cu Reifen Ihle, anvelope resapate la cald, cu aceleasi performante ca si pneurile noi. Producatorul german de anvelope resapeaza sub brandul Conti Tread exclusiv anvelope Continental, profitand astfel de calitatea carcaselor proprii, care, daca ar fi aruncate, ar cauza o pierdere consistenta, din moment ce carcasa este cea mai valoroasa componenta a anvelopei, iar prin operatiuni de recanelare si resapare, viata anvelopei poate fi prelungita. Continental ofera anvelope resapate in 13 tari din vestul si centrul Europei, Romania fiind vizata intr-o etapa viitoare de extindere a retelei de recuperare a carcaselor si distributie de anvelope resapate.
 

Reticenta fata de resapate se observa pe multe piete, nu numai la noi. Datorita intrarii pe acest segment a producatorilor de anvelope premium, care reprezinta o garantie a calitatii, si, poate, si datorita crizei, care a obligat la reducerea costurilor, transportatorii, la nivel global, au inceput sa isi indrepte atentia si catre acest tip de produse.
Multi dintre cei care foloseau anvelope premium incearca acum extinderea vietii acestora prin resapare.

Resapare premium pentru anvelope premium
„In ultimii ani am facut o analiza a pietei, am avut discutii cu clienti, dealeri, presa, si elementul cel mai adus in discutie a fost presiunea pe costuri. Cheltuielile transportatorilor au crescut foarte mult si nu s-au reflectat si in tarifele de transport. Al doilea subiect ca importanta este schimbarea perceptiei privind solutiile de resapare, observandu-se o crestere a interesului mai ales pentru resaparea la cald. Clientii doresc anvelope resapate atata timp cat performantele sunt cel putin aceleasi ca la anvelopele noi. Un alt semnal este ca transportatorii doresc din ce in ce mai mult pachete de servicii de la un singur furnizor“, explica Christian Sass, Director Retread Business CVT Continental AG.
Dupa preluarea Bandag de catre Bridgestone, Continental a fost nevoit sa-si schimbe partenerul pentru resaparea la rece. S-a mers pe solutiile produse de Marangoni, anvelopele ContiTread fiind distribuie in toata reteaua de parteneri Marangoni. In Europa se vand mai ales benzi de rulare plate, in timp ce Ringtread se vinde mai ales in SUA, Israel si Nigeria.
Pe segmentul resaparii la cald, producatorul german colaboreaza cu Reifen Ihle, un resapator cu traditie din Germania care detine una dintre cele mai moderne fabrici de profil in Günzburg.
Reifen Ihle este un partener independent, care din 2007 colaboreaza exclusiv cu Continental pe partea de resaparea de anvelope pentru vehicule comerciale, sub brandul ContiRe, pe baza specificatiilor si cerintelor de calitate specifice. Continental asigura aprovizionarea cu carcase si materiale, precum si distributia de anvelope resapate. Reifen Ihle produce si anvelope resapate pentru autoturisme, sub brandul propriu Ringdon.
Reifen Ihle, infiintata in 1946, efectueaza si service auto, servicii pentru flote si vanzari de anvelope. Compania din Günzburg are in prezent 302 angajati si a atins in 2009 o cifra de afaceri de 50 de milioane de euro.

Totul porneste de la carcasa
Baza, in cadrul resaparii, este existenta unei carcase conforme, in jurul careia se desfasoara majoritatea verificarilor. In ultimii ani, Continental a adus mai multe imbunatatiri la nivelul rezistentei structurii carcasei, iar stratul interior al anvelopei a devenit mai impermeabil.
Centura cu structura triunghiulara are rolul de a intermedia fortele care se creeaza in zona de contact cu soseaua: fortele produse la accelerare si franare, forta tangentiala si cea transversala. Acest design asigura o rezistenta foarte buna si o uzura uniforma a anvelopei.
Pentru stratul interior al anvelopei s-a aplicat tehnologia Air-Keep, care consta intr-o matrice moleculara densa ce impiedica iesirea oxigenului, pastrand presiunea din anvelopa la nivel optim pentru mai mult timp. Oxigenul din aerul cu care se umple anvelopa este format din molecule foarte mici, care gasesc o cale de a iesi din anvelopa, avand si actiune coroziva asupra cordului metalic.
Si constructia talonului metalic isi aduce contributia la resapabilitate. Rolul talonului este de a transmite fortele de la anvelopa la janta, iar prin ranforsarea lui s-a obtinut o mai buna conducere a acestor forte, dar si o fixare mai buna.
Profilul actioneaza mai mult sau mai putin ca un strat de protectie a carcasei, ofera aderenta si asigura un rulaj bun. Compozitia unui profil pentru uz regional este diferita de cea pentru o anvelopa de constructii, care necesita polimeri cu canale lungi, astfel incat sa se obtina o rezistenta mai mare la taieturi si uzura. In schimb, pentru anvelopele pe distante lungi, rezistenta la rulare este mai importanta.
De asemenea, daca structura profilului unei anvelope de iarna trebuie sa vizeze flexibilitatea, la o anvelopa de constructii se pune accent pe robustete.  
                                 
Verificare la milimetru
Pentru resapare se folosesc aceleasi materiale ca in cazul anvelopelor noi si se aplica aceleasi criterii calitative. In plus, se ofera aceeasi garantie ca pentru o anvelopa noua. Banda de rulare si partile laterale au acelasi design cu al anvelopelor noi. Prin folosirea aceleiasi benzi de rulare se obtin rezultate excelente in ceea ce priveste rezistenta la rulare, uzura, tractiune si zgomot.
Prima verificare a carcasei se face la sediul clientului, pentru a nu transporta degeaba carcase neconforme, apoi la centrul de colectare si, din nou, in fabrica.
Circa 80% din carcasele respinse sunt descoperite la examenul vizual, dupa care urmeaza inspectia shearografica, unde alte 15-20% sunt considerate neconforme. Verificarea 3D permite vizualizarea tuturor neregularitatilor si ofera informatii legate de gradul de uniformitate a carcasei. Prin simularea conditiilor de presiune pe care anvelopa le suporta atunci cand vehiculul este incarcat, inspectorii de calitate au capacitatea de a masura inclusiv amprenta la sol a oricarei anvelope. Acest examen costisitor se realizeaza, insa, numai prin sondaj.
In cadrul procesului de „slefuire” a carcasei se au in vedere doua aspecte. In primul rand, se indeparteaza resturile de profil, apoi se periaza peretii laterali, un proces mai delicat decat cel pentru profil. Aceste doua procese au loc dupa anumite specificatii, astfel incat la final carcasa sa se potriveasca cu matrita.
Realizarea benzii de rulare presupune aplicarea succesiva a mai multor benzi de cauciuc. Pe laterale se aplica o singura fasie. Dupa ce cauciucul este aplicat, anvelopa intra la presa, unde se desfasoara un proces similar celui de productie, iar pe toata durata lui se urmaresc cu atentie presiunea si temperatura. Dupa vulcanizare urmeaza inspectia vizuala si una shearografica, pentru a observa deformarile.
Din timp in timp se fac teste de anduranta anvelopelor resapate, pentru a li se monitoriza calitatea.
Colectarea carcaselor este organizata prin programul ContiCasing Management. Este un serviciu cu acoperire europeana prin care Continental strange carcase de la clienti, respectand o procedura standard, foarte stricta. Colectarea carcaselor se face fie prin parteneri, fie prin punctele retelei Conti 360o, 80% din carcase fiind stranse de cele 14 organizatii la nivel european, iar 20% fiind furnizate de dealerii independenti de carcase. Toate carcasele colectate sunt expediate direct catre fabrica din Günzburg.
50% din anvelopele resapate Continental se vand la pachet cu anvelope noi, sub forma de contract cu flotele, acest gen de serviciu fiind un punct central in strategia de dezvoltare a companiei pe acest segment. Pretul unei anvelope resapate este de 70-75% fata de una noua, dar daca clientul vine cu carcasa proprie poate obtine un pret de 55-60% din pretul unui pneu nou, din moment ce recupereaza circa 15% numai din valoarea carcasei.

Cerintele depind de zona
In cazul operatiunilor din prezent, tensiunea aplicata carcasei este mult mai mare decat in trecut. Una dintre tendintele de pe piata europeana este obtinerea de anvelope cu o un index de incarcare mai mare, spre deosebire de piata nord sau sud-americana. In SUA, acesta este de 80%, iar in unele tari precum China se ajunge si la 150%, ceea ce se traduce intr-o diferenta uriasa in ceea ce priveste dezvoltarea de produse. Indexul de incarcare decide, de asemenea, si numarul de resapari; in Brazilia, de exemplu, o anvelopa resapata de 3-4 ori este ceva comun. Daca cerintele legate de robustete sunt mai aspre in anumite zone, resapabilitatea este comuna tuturor regiunilor.
Dar si aici, cererea difera; in Europa, de exemplu, anvelopele resapate au o cota de piata de 40%, in SUA au 60%, iar in Brazilia, 50%.
Rata ceva mai scazuta din Europa se datoreaza in parte atitudinii clientilor fata de resapate, dar si utilizarii intense a anvelopelor, aplicatiile fiind mai solicitante. Nici logistica anvelopelor resapate nu incurajeaza foarte mult resaparea in Europa, unde sunt aproape o suta de dimensiuni diferite de anvelope, spre deosebire de SUA, de exemplu, unde sunt numai patru dimensiuni principale, care reprezinta 85% din toata piata. Sa construiesti un sistem logistic care sa acopere aceasta varietate de dimensiuni si profiluri disponibile in Europa este mult mai greu.
Aspectul regional si mai ales locatiile de productie regionale influenteaza si cererea diferita intre anvelopele resapate la cald si cele resapate la rece. Acoperind ambele tipuri de productie, Continental trebuie sa isi realizeze structuri diferite de ofertare. Sunt unele piete unde resaparea la cald nu exista, cum sunt Finlanda, Turcia, si atunci se apeleaza la resapatori locali, care doresc sa foloseasca benzi de rulare Continental. Pe partea de resapate la cald, Continental isi foloseste reteaua proprie de distributie.
In Europa, piata se imparte egal intre resaparea la cald si cea la rece, existand si o diferenta de pret intre aceste doua categorii de produse, datorata capacitatii de productie a resapatorului. De asemenea, echipamentele de productie pentru resaparea la cald necesita investitii mai mari decat in cazul resaparii la rece, unde cheltuielile vizeaza doar cumpararea benzilor si nu este nevoie de matrite complicate, prese etc.
„La resaparea la cald depinzi de procese industriale complexe pentru a obtine o anvelopa la fel ca una noua, pe cand in cazul resaparii la rece trebuie sa aplici banda corecta cu adancimea si latimea profilului corecte la carcasa corespunzatoare. Pentru resapare la rece, un volum de 10.000 de unitati pe an este nivelul minim de productie pentru a avea o afacere solida, pe cand resaparea la cald necesita o capacitate de productie mai mare, pentru a recupera investitia in echipamente“, a concluzionat Christian Sass.

Vanzari in crestere
Vanzarile Continental Corporation au scazut cu circa 17% in 2009, de la 24,2 miliarde de euro in 2008 la 20,1 miliarde anul trecut. Rezultatele celor doua ramuri, automotive si cauciuc, au fost diferite: pe segmentul cauciuc, incasarile au fost mai bune (o scadere de numai 1285,6 milioane de euro, de la 9.353 de milioane de euro inregistrati in 2008), in timp ce pe grupul automotive scaderea a fost de circa trei milioane de euro, de la 14.900 milioane de euro in 2008, scaderi deja recuperate pe 2010.
La anvelopele pentru vehicule comerciale s-a simtit o scadere brusca a cererii, deoarece si piata acestor vehicule a cazut aproape la jumatate. In primul trimestru al acestui an s-au inregistrat vanzari de 2.231,9 milioane de euro, in comparatie cu 1.783,6 milioane in perioada similara a anului trecut.
„Rezultatele primului trimestru, pentru cele doua categorii, ne dau sperante ca vom atinge targetul pe care l-am stabilit pentru acest an: dorim o crestere a vanzarilor cu 15%, iar EBIT mai mare cu 8-8,5%. Atingerea acestor cifre ar fi o realizare daca avem in vedere situatia in care am fost. 2008 si 2009 au fost ani deosebiti, iar acum lucrurile au intrat pe un fagas normal“, considera Hans-Joachim Nikolin, membru al Consiliului de Administratie Continental AG.
Germania ramane o regiune importanta pentru Continental, 29% din vanzari realizandu-se aici, in timp ce 34% se fac in restul Europei. Un aspect foarte important pentru companie din punct de vedere strategic este piata asiatica, unde grupul german are o cota scazuta de piata, aici fiind vizate eforturi pentru cresterea vanzarilor.
In 2009, cele mai mari vanzari s-au inregistrat in Europa, NAFTA si Germania.
Continental a reusit sa aiba o structura de cost eficienta in aceasta perioada, lucru datorat si localizarii globale. Una dintre cele mai noi locatii ale companiei este la Cuenca, in Ecuador, unde in iulie 2009 a achizitionat majoritatea actiunilor unei companii cu care colabora de foarte mult timp. Si in Sri Lanka s-a realizat de curand un joint-venture cu un producator local de anvelope de uz industrial. Totusi, cele mai importante locatii Continental sunt in SUA si Europa.
Continental are planuri personalizate pentru fiecare regiune. De exemplu, in NAFTA si in Europa au fost extinse liniile de produse, pentru Europa planificandu-se innoirea intregii game de produse. In unele regiuni activitatea este la inceput, in stadiul de intrare pe piata, Brazilia, Ecuador, China, iar in Africa de Sud si Australia va fi imbunatatit portofoliul.     

Articole similare

Ad