Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Romania poate juca, teoretic, un rol important in logistica europeana

O retea de logistica eficienta ar putea duce la scaderea preturilor produselor de consum cu 10%, sunt de parere olandezii de la Archicom, dar unii jucatori de pe piata autohtona de profil cred ca procentele respective mai degraba s-ar adauga la profitul retailerilor, decat la economiile cumparatorului. Cat de departe se afla Romania de conceptul de „retea de logistica eficienta“ si care sunt principalele puncte slabe ale tarii noastre care au nevoie urgenta de interventii, dar si multe alte subiecte s-au discutat in cadrul conferintei Archicom de la sfarsitul lunii aprilie, participantii avand posibilitatea, in cadrul unui panel, sa isi exprime prin vot opinia referitoare la diferite afirmatii despre piata de logistica din Romania.
 

Astfel, desi parerile in privinta consecintelor pe care o retea logistica eficienta le-ar avea in Romania au fost diferite, in principal in functie de nationalitate, toti participantii au fost de acord cu faptul ca tara noastra este inca departe de acest concept. „Ultimul segment al acestui lant va fi foarte reticent in a lasa sa scape oportunitatea de a scoate niste bani in plus, scazand pretul produselor.
Ar putea vinde la acelasi pret pentru a obtine un profit mai mare. Astfel, preturile produselor, cel putin in Romania, nu ar scadea. Suntem una din singurele tari unde, de Craciun sau de Paste, preturile cresc in loc sa scada“, a declarat Romeo Dumitru, manager Henkel Logistics, care mai crede si ca procentul estimat este prea optimist, acesta aratand foarte diferit, in functie de industrie. „Daca discutam despre FMCG, luand in considerare ca, de obicei, costurile logistice reprezinta 3-5% din costul total, mi se pare ca 10% e un procent foarte optimist. Daca luam in considerare alte industrii, precum cea farmaceutica, telefonie mobila s.a., ar putea fi vorba chiar de un procent mai mare de 10%“, a mai spus Romeo Dumitru. Spre deosebire de operatorii romani, care cred ca toate companiile care lucreaza pe segmentul FMCG incearca sa scada  costurile logistice astfel incat orice consecinta a eficientei in acest plan sa fie directionata catre profit, presedintele Archicom, Gerard Kuijs, e de parere ca si consumatorul va avea de castigat. „Cred ca Romania e o piata deschisa, iar daca un retailer ar putea scadea maine pretul de achizitie si costul retelei logistice, sigur ca ar putea influenta piata cu un pret competitiv pentru produsele sale, iar piata il va urma, absolut“, a declarat acesta. Potrivit presedintelui Archicom, in Europa Occidentala costul mediu pentru logistica din total, in cazul retailerilor, este de 3-7%, spre deosebire de Romania, unde acesta se ridica la 20-22%.

Depozite cu adevarat eficiente, doar in jurul Capitalei
Nici din perspectiva depozitelor nu ne putem lauda cu o retea logistica eficienta, in ciuda faptului ca s-a construit foarte mult in 2007-2008. Potrivit lui Helmut Neubauer, managing director Europolis Logistics Park Bucharest, ca sa fie eficient, un depozit ar trebui, in primul rand, sa se afle in apropiere de o autostrada sau de un drum principal ori cale ferata, iar caracteristicile cladirii ar trebui sa indeplineasca normele moderne din domeniu. „Romania nu are, din punct de vedere al depozitelor, o retea logistica eficienta. Exista astfel de depozite in jurul capitalei, dar nu si in restul tarii, cladirile nu indeplinesc conditiile tehnice necesare, nu sunt respectate conditiile de baza din punct de vedere al locatiei, adica depozitele sunt departe de retelele de drum si de calea ferata“, a spus acesta.

Avem potential, dar ne lipseste determinarea
In ciuda situatiei nu tocmai ideale in care se afla logistica din Romania, cei mai multi jucatori din domeniu cred ca tara noastra dispune de oportunitati reale si are potentialul de a deveni un important hub in Europa. Cu toate acestea, exista si voci care sustin ca, desi teoretic Romania dispune de toate coordonatele pentru a juca un rol decisiv in logistica europeana, intarziem sa profitam de aceste avantaje. „In ceea ce priveste Romania, vorbim despre o alternativa estica pentru continentul european. Geografic, avem conditii foarte bune, avem proiecte, avem Portul Constanta, canalul Dunare-Marea Neagra, avem, pe scurt, toate conditiile, dar ne lipseste determinarea si munca serioasa pentru a obtine elementele tehnice foarte pragmatice astfel incat acest port sa furnizeze clientilor servicii la standarde ridicate“, a spus Andrei Popa, presedintele Asociatiei Patronale Operatorul Portuar din Constanta, care a adaugat ca este necesara o reactie rapida si eficienta din partea autoritatilor si a oamenilor de afaceri, pentru ca Romania sa ramana in aceasta cursa. Este insa clar, cu toate avantajele „naturale“ de care dispune Romania, ca, in acest moment, nu se poate pune problema unei comparatii intre tara noastra si „expertul” in domeniu, Olanda. Chiar si cu eforturi si investitii importante in modernizarea Portului Constanta, unii operatori logistici romani sunt de parere ca tara noastra ar fi inca foarte departe de implinirea potentialului real, in principal din cauza nivelului slab al infrastructurilor rutiere, feroviare si navale. „Si daca imbunatatim Portul Constanta, ce facem apoi? Din Constanta, unde? Pentru ca retelele noastre rutiere si feroviare sunt asa cum stie toata lumea“, a spus Mihai Petre, manager Deloitte.
In privinta posibilitatii Romaniei de a sustine un volum mai mare de marfa pentru Portul Constanta, data fiind obligatia de a plati drepturi de import catre Bruxelles, in opinia lui Ruud Tusveld, reprezentant PricewaterhouseCoopers, aceasta nu ar trebui sa reprezinte o problema, datorita faptului ca statele membre platesc drepturile de import dupa o perioada destul de lunga de la efectuarea acestora, beneficiind, in fapt, de un avans al cash-flow-ului. „Adica se sta pe bani o perioada, inainte sa fie nevoie sa se plateasca drepturile catre Bruxelles“, a explicat acesta.

Logisticienii, creditorii Guvernului
Nu numai din punct de vedere fizic logistica din Romania este deficitara, una din cele mai mari probleme ale celor care activeaza in acest domeniu fiind imposibilitatea de amanare a platii TVA la importuri, subiect indelung discutat in cadrul conferintei Archicom. Astfel, companiile au de suferit din cauza perioadelor mari de timp necesare recuperarii TVA-ului, care uneori se intind la 4-5 luni. Problema este agravata si de faptul ca bancile si-au redus foarte mult activitatea de creditare, in acest moment companiile neavand nicio solutie pentru completarea cash-flow-ului, ceea ce reduce numarul de locuri de munca, amana investitiile in proiecte de dezvoltare s.a.

Si educatia este importanta
Potrivit presedintelui Archicom, educatia in domeniul logistic si industria de profil reprezinta unul din elementele cheie care ii lipsesc Romaniei in acest moment. „Cred ca daca vom compara cele doua state din punct de vedere al nivelului de pregatire in domeniul logistic, vom vedea ca aceasta este, de asemenea, una dintre problemele la care trebuie sa se gaseasca un raspuns. Ar fi un mare efort si un pas considerabil daca am putea sa luam cat mai multi studenti din Romania din acest domeniu si sa ii pregatim la fiecare nivel pe care aceasta industrie il presupune“, a mai declarat Gerard Kuijs. Totusi, presedintele Archicom crede ca Romania dispune de oportunitati uriase in ceea ce priveste evolutia tarii din punct de vedere logistic si de oameni valorosi, cu pregatire foarte buna in domeniile IT si tehnic.

„Logistica din Romania se va schimba substantial in urmatorii cinci ani“
Presedintele Archicom este de parere ca Romania trece acum printr-o etapa similara cu cea a statelor vestice, din anii ’80, cand logistica era, pentru majoritatea companiilor, ultima veriga a lantului, un factor putin luat in considerare. Cu timpul insa, companiile au inceput sa inteleaga faptul ca logistica reprezenta un factor de cost important, iar eficientizarea acesteia putea aduce economii importante. Odata cu evolutia sistemelor IT si impreuna cu o mai buna intelegere a domeniului, companiile au inceput sa isi ajusteze solutiile logistice. Inceputul anilor ’90 a accelerat acest proces si, ca rezultat, companiile au inceput sa isi refaca solutiile logistice country-to-country. „Solutiile logistice dezvoltate in trecut erau concentrate pe Europa de Vest. Astazi este nevoie de o solutie logistica diferita pentru pietele din Europa Centrala si de Est, care sa fie la fel de eficienta din punct de vedere al costurilor. Acest tip de solutie ofera Romaniei oportunitatea de a deveni o poarta de acces din punct de vedere logistic, pentru aprovizionarea pietei europene. Din acest motiv, eu si Robin Martens, directorul European Gateways Platform, am numit Portul Constanta drept Poarta de Est a Europei inca din 1992“, a declarat Gerard Kuijs. Unul din aspectele cheie ale solutiilor logistice specifice Romaniei la momentul actual este logistica in-house. Cei mai multi distribuitori din Romania se ocupa, de asemenea, si de livrarea catre client. Distribuitorii sunt in prezent activi atat pe partea de comercializare, cat si pe partea de transport. „Fiecare companie de distributie din Romania se va intreba «ce fel de companie suntem noi, de fapt?» Vedem o multime de cazuri in care acest tip de societati mixte realizeaza un profit prin activitatea de comert, din care o mare parte este apoi pierduta din cauza costurilor operatiunilor de transport“, este de parere reprezentantul Archicom, care mai crede ca activitatea logistica din Romania se va schimba foarte mult in urmatorii cinci ani.

Articole similare

Ad