Termenul platooning a intrat acum în limbajul industriei transporturilor. Mersul în “pluton” sau in „convoi” înseamnă un convoi de vehicule comerciale care circulă într-o coloană, ca un tren, dar evident fără a fi pe șine. Pe de altă parte, în Rusia termenul face referire chiar la un pluton de trenuri de marfă. În traseele rutiere, toate vehiculele „plutonului” sunt conectate între ele; primul este condus de un șofer care stabilește traseul de urmat și viteza de menținut, în timp ce celelalte vehicule, datorită unui sistem wireless și tehnologiilor speciale de conducere semiautomate, mențin același ritm și distanță de siguranță.
Făcând diferențele necesare, acesta este sensul unui proiect dezvoltat de căile ferate RZD în colaborare cu compania rusă de tehnologii inovatoare Avp Tekhnologiya. Procesul este mult avansat într-o asemenea măsură încât căile ferate intenționează să îl facă operațional în 2022. Până la 5 trenuri de marfă se așteaptă să circule secvențial folosind schimbul de date între locomotive pentru a crea o cuplare virtuală.
Scopul este descongestionarea principalului coridor trans-siberian care astăzi se confruntă cu traficul intens, crescând astfel capacitatea secțiunilor de linie. Dacă astăzi trenurile se succed la fiecare 12 minute, acestea pot fi reduse la 6, practic dublând potențialul.
Sistemul tehnologic care permite „mersul în convoi” a fost montat pe 360 de locomotive care se desfășoară de-a lungul secțiunii de est a coridorului transiberian între zonele Irkutsk, din centrul Siberiei, și Vladivostok, un oraș port important situat în Pacific, lângă granița cu China. Până la sfârșitul anului 2021, alte 270 de locomotive destinate trenurilor de marfă vor fi echipate, ajungând astfel în scurt timp la o flotă de peste 600 de locomotive pregatite pentru acest tip de serviciu inovator, dar deja complet operațional.
Cu toate acestea, obiectivul RZD este de a extinde această formulă de tracțiune și de-a lungul altor rute feroviare semnificative din vestul Siberiei. Tehnologia dezvoltată de Avp monitorizează viteza, poziția, lungimea și masa totală a trenurilor cu comunicare directă între toate locomotivele din tren. Secțiunile bloc care în mod normal au o distanță de 4 sau 5 km pot fi reduse la 2 km.