Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

S-a dus faima de altadata

Daca imediat dupa revolutie multi investitori veneau in Romania din dorinta de a-si dezvolta afacerile in industria textila, de cativa ani acest domeniu, in care eram fruntasii Europei la exporturi, a intrat in cadere libera. Situatia e cu atat mai grava cu cat Guvernul pare sa nu se gandeasca la producatori, indiferent de ramura, si ii sufoca prin tot mai multe biruri si birocratie. Oricum, e bine stiut ca romanilor nu le plac produsele „made in Romania“ sau nu si le mai pot permite, iar chinezariile sunt mai ieftine sau mai la indemana, desi calitatea lor este indoielnica.
 

Criza a venit intr-un moment in care industria textila romaneasca se straduia sa faca fata efectelor importurilor, mai ales din China. Aceasta se poate sa fi fost lovitura de gratie, din moment ce in primul semestru din 2010 productia industriala autohtona de textile a scazut cu 15% fata de aceeasi perioada a anului trecut. Implicit, si exporturile au scazut, acestea fiind considerate singura speranta a industriei autohtone de profil.
Daca, in 2008, din exporturile totale ale Romaniei, textilele aveau o pondere de 9%, anul acesta cifra inregistrata a fost de 6,6%. 90% din ce se produce la noi in tara merge spre export, din care circa 85% catre tarile UE, mai ales Germania, Franta, Italia, Anglia.
„Din pacate, exportul se bazeaza pe importuri de materii prime si faptul ca la import platim la cumparare si la export incasam la circa 90 de zile duce la o lipsa de lichiditati, nevoia de imprumut bancar si blocaje, mai ales ca circa 95% din materia prima este din import. Tocmai de aceea este greu sa fim competitivi cu preturile pe piata interna“, a explicat Maria Grapini, presedintele Federatiei Patronale a Industriei Usoare din Romania (FEPAIUS). O veste buna este ca exporturile nu au fost afectate in ultimul an si de cursul valutar, acesta fiind relativ stabil.
Dezamagirea este cu atat mai mare cu cat, inainte de revolutie si cativa ani dupa, fabricile de materie prima pentru confectii erau cunoscute la nivel mondial; acum tesatoriile si filaturile noastre au disparut.
Pentru anul acesta, previziunile nu sunt pozitive, Maria Grapini estimand ca al doilea semestru va fi mai slab decat primul si per total 2010 va fi mai prost decat 2009.
Diminuarea productiei cu 15% a dus imediat la concedieri, personalul care activa in aceasta industrie reducandu-se cam cu acelasi procent, pana la circa 200.000 de angajati.
Multe microintreprinderi si IMM-uri s-au inchis, iar unele si-au mutat activitatea.
In opinia presedintei FEPAIUS, solutiile de supravietuire ar fi scaderea fiscalitatii, predictibilitate pe termen de cel putin trei ani, reducerea birocratiei institutionale, reducerea evaziunii, facilitati la investitii, incadrare in stabilitatea legislativa, reducerea costurilor aberante in administratia publica.
Dar toate acestea depind direct de strategia administratiei centrale.

China ne-a depasit, iar Statul face mai mult rau decat bine
Principala amenintare pentru textilistii romani sunt produsele din China, mult mai ieftine. Acestea sunt considerate un pericol si de catre Autoritatea Vamala, care a intreprins controale mai stricte in domeniu. Dar aceasta masura nu este de ajuns, ar trebui sa se faca verificari mai stricte de-a lungul intregului lant de distributie, atat din punctul de vedere al fiscului, cat si al protectiei consumatorului.
Romania este in dezavantaj fata de produsele chinezesti deoarece, dupa aderare, forta de munca s-a scumpit, iar utilitatile, taxele si impozitele la fel.
Politica fiscala a statului roman nu-i ajuta pe textilisti. Cresterea TVA, iar in 2009 cresterea CAS si impozitul minim au dus la scumpirea preturilor. Producatorii nu pot suporta din buzunarul propriu cresterea TVA, si atunci produsele sunt mai scumpe, ceea ce duce la scaderea vanzarilor. Astfel, se incurajeaza si mai mult cumpararea marfurilor din import si evaziunea fiscala. In aceasta industrie deja s-a ajuns sa se mearga cu o marja de profit intre 0 si 10%. Si se pare ca Statul nu-si da seama ca prin aceste masuri multe firme vor disparea de pe piata sau vor reduce activitatea, scazand astfel si sumele de bani care merg la buget.
Consumul de astfel de produse a scazut si din cauza ca, in aceste momente de criza, printre oportunitatile omului de rand nu se mai numara si hainele, atentia si banii disponibili indreptandu-se catre cheltuielile obligatorii.

Articole similare

Ad
Ad