La propunerea Ministrului Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu, în ședința de Guvern din 31 august 2023, a fost aprobată Ordonanța Guvernului pentru modificarea și completarea OG 43/1997 privind regimul drumurilor.
Prin actul normativ adoptat (OG 14/2023) se urmărește asigurarea și îmbunătățirea condițiilor de siguranță a participanților la trafic, precum și creșterea gradului de conștientizare a acestora în privința utilizării drumurilor închise sau restricționate.
OG 43/1997 a fost modificată în sensul introducerii unor măsuri de natură preventivă și sancționatorie în cazul nerespectării dispozițiilor legale. Au fost adoptate astfel măsuri în sarcina administratorului drumurilor cu privire la prevenirea riscului căderilor de arbori pe partea carosabilă și la identificarea și notificarea proprietarilor sau administratorilor terenurilor pe care există potențialul de căderi de arbori.
Totodată, s-au luat măsuri operative în sarcina administratorului drumului de a degaja drumul de arborii căzuți pe partea carosabilă și de a curăța și toaleta arborii îngreunați de apă, zăpadă sau ploaie înghețată abundentă, care împiedică sau îngreunează circulația rutieră conducând la un pericol major de producere a unor evenimente rutiere cu consecințe grave sau foarte grave.
În plus, pentru a limita și preveni efectele cauzate de arbori sau orice alte plantații prin cădere pe partea carosabilă, se interzice orice plantație în zona de siguranță, cu excepția celor înființate sau îngrijite de administratorul drumului, care, de regulă, sunt plantații de protecție împotriva înzăpezirilor.
Pachetul de măsuri propuse vine să completeze acțiunile ocoalelor silvice și să asigure, într-o mai mare măsură, condițiile de siguranță a circulației. De asemenea, sunt propuse măsuri pentru creșterea gradului de conștientizare a utilizatorilor de a nu circula pe drumuri închise sau restricționate fără a avea dreptul legal de a circula pe acele drumuri. În cazul în care un utilizator produce un eveniment rutier sau rămâne blocat, trebuie să suporte consecințe pecuniare pentru fapta sa prin decontarea costurilor echipei de intervenție a administratorului drumului, care ar putea fi întârziată de la participarea la alte evenimente rutiere.