Firmele de logistică și expediții din România au realizat în 2023 o cifră totală de afaceri de 4,397 de miliarde de euro, în scădere față de cele 5,170 de miliarde de euro din 2022 – când a fost însă un an peste așteptări de bun, mai ales datorită creșterii comerțului după încheierea pandemiei și tarifelor record de transport maritim și aerian – sau 4,523 de miliarde de euro din 2021. Scăderea consumului s-a simțit anul trecut și în România, pe fondul creșterii inflației și incertitudinilor de tot felul, astfel încât cei mai mulți clienți ai companiilor de logistică, indiferent de industria în care activează, au avut vânzări mai mici, adesea cu procente din două cifre. Și, chiar dacă unii producători/comercianți au înregistrat creșteri de venituri, de cele mai multe ori asta nu înseamnă că au crescut și volumele propriu-zise, ci doar că prețurile au fost indexate. În ceea ce privește profitul companiilor de logistică și expediții, acesta a fost mai mare în 2023, de 391,90 de milioane de euro, față de 374,20 și 286,90 de milioane de euro în 2022, respectiv 2021. Cifrele arată că unii operatori au reușit să își recalibreze resursele în funcție de numărul de comenzi, rămânând profitabili, chiar și în condițiile scăderii volumelor și creșterii a numeroase costuri, mai ales cele cu personalul și chiriile, dar s-au găsit și modalități de eficientizare, cum ar fi panourile solare sau sistemele IT tot mai moderne și, în unele cazuri, automatizările.
Piața post-Covid este în continuă schimbare, de aceea companiile din domeniu, și nu numai, sunt nevoite să se adapteze mereu unor condiții economice și geo-politice noi și unor reglementări tot mai stricte de reducere a emisiilor. În aceste condiții, par să aibă câștig de cauză cele care au un portofoliu bogat de servicii, astfel încât, de exemplu, clienții să poată alege dintre diverse moduri de transport, ținând cont de criteriile care îi interesează mai mult: uneori rapiditatea livrării, alteori tariful cel mai mic. În special între transportul maritim și cel feroviar au loc adesea mutări de mărfuri, primul dintre ele fiind caracterizat din nou în ultimele luni de lipsă de predictibilitate și de creșteri de tarife, ceea ce este de natură să încurajeze trenul sau avionul. Transportul aerian este favorizat și de creșterea utilizării platformelor online și a comerțului cu China, care face să fie tot mai multe curse din Asia-Pacific spre America de Nord și Europa.
Avantajați sunt și operatorii care au clienți din mai multe industrii, astfel încât, atunci când piața auto, de construcții sau amenajări interioare scade, să se bazeze pe agricultură, fashion ori, cel mai sigur, pe alimente, unde volumele se mențin cât de cât chiar și pe timp de criză, deși se văd și aici modificări în comportamentul consumatorilor.
În cele ce urmează vă prezentăm tradiționala analiză a principalilor indicatori economici pe 2023 ai firmelor românești care au coduri CAEN 5229 (activități conexe transporturilor), 5210 (depozitări) și 5221 (activități de servicii anexe pentru transporturile rutiere, în special firme care au terminale feroviare și maritime sau care fac expediții rutiere).
Veniturile principalilor 30 de operatori logistici, mai mici cu 12% decât în 2022
Primele 400 de companii de logistică din România din punct de vedere al cifrei de afaceri au avut în 2023 venituri totale de 3.833.229.968 de euro, față de 3.995.571.316 euro aceleași firme în 2022 și față de 4.256.253.831 de euro, cât au avut primele 400 de firme din clasamentul pe 2022.
Trebuie precizat că în cazul unor companii care au mai multe divizii – DSV (DSV Solutions, DSV Air & Sea și DSV Road), DHL (DHL Logistics și DHL Freight) sau H.Essers (care, pe lângă firma de transport, mai are H.Essers Distribuție, H.Essers Logistics și H.Essers Mobiliare) – am luat în calcul rezultatele totale pentru stabilirea clasamentului general, chiar dacă acestea funcționează ca entități independente, care își declară separat indicatorii financiari.
În plus, cel puțin comparativ cu partea superioară a clasamentului pe 2022, în 2023 lipsesc Gefco (locul al 13-lea în 2022, cu 73.685.175 de euro), pentru că a fost achiziționată și integrată de CEVA, care nu are date publicate, Havi Logistics, care conform indicatorilor din 2022 era pe locul al doilea ca cifră de afaceri, cu 211.905.362 de euro, dar nu a publicat datele pe 2023, și Calberson (locul al 24-lea în 2022, cu 33.932.212 euro, și al 33-lea în 2023, cu 23.223.327 de euro).
O mare parte din cifra de afaceri realizată de primele 400 de firme, 3.009.481.466 de euro, le aparține primelor 100, care în 2022 au avut în total 3.086.794.178 de euro. În timp ce companiile care în 2022 au fost în Top 100 după cifra de afaceri au avut 3.392.794.965 de euro.
În ceea ce privește firmele din Top 30 pe 2023 după cifra de afaceri, ele au avut un venit total de 2.170.244.281 de euro, față de 2.246.836.896 de euro în 2022 și față de 2.467.549.957 de euro, cât au totalizat primele 30 din clasamentul pe 2022.
Cinci companii au avut venituri de peste 100 de milioane de euro…
… iar liderul clasamentului este, ca și în 2022, Aquila, cu 428.791.223 de euro, în care reamintim însă că sunt incluse și activitățile comerciale, compania având un model de afaceri integral, cu producție, distribuție, logistică și transport, și vânzând, în peste 72.000 de puncte de desfacere, mai mult de 10.000 de produse de îngrijire personală, dulciuri, cafea, curățenie, mâncare pentru animale de companie, igienă, legume congelate și conserve, smântână și frișcă vegetale, pește și preparate din pește ș.a. În plus, în ultimii ani, Aquila a preluat mai multe companii de producție și distribuție din România și Republica Moldova, transformându-se într-unul dintre cei mai importanți jucători din retailul românesc, cu capital autohton.
Urmează în clasament Schenker (152.000.204 de euro, față de 170.051.152 de euro în 2022), care continuă deci să aibă cele mai mari venituri dintre firmele de expediții și logistică, deși a avut o contracție mare a volumelor ca urmare a restructurării organizației din România și din întreaga regiune, pe fondul deciziei Grupului Deutsche Bahn de a vinde DB Schenker.
DSV, analizată anul acesta ca total al companiilor sale de Road, Air & Sea și Contract Logistics, a avut o cifră de afaceri consolidată de 140.352.072 de euro și devansează din acest motiv Kuehne + Nagel, Transmec, Gebrüder Weiss și cargo-partner Expediții, aflate în 2022 înaintea DSV Solutions (care în 2022 încă integra DSV Road alături de compania de Contract Logistics). DSV Solutions a avut în 2023 o cifră de afaceri de 74,54 de milioane de euro, cu 17% sub cea de 89,38 de milioane de euro din 2022. DSV Air & Sea a avut 38,22, respectiv 50,88 de milioane de euro (-25%), și un profit operațional de circa 3,64 de milioane de euro, față de 4,45, și s-a axat mult în 2023 pe transportul aerian, datorită căruia a devenit liderul pieței românești air & sea. Transportul aerian contribuie cu 60% la veniturile firmei și a performat mai bine decât cel maritim în 2023, iar în afară de cele două servicii se mai oferă vămuire și manipulare de marfă în antrepozite vamale din porturi și aeroporturi și asigurări Cargo. Iar DSV Road a avut 27,57 de milioane de euro în 2023 și în 2022 nu devenise încă entitate independentă – deci toate cele trei firme desprinse din grup intră și separat în Top 30 după venituri. În ceea ce privește DSV Road, aceasta s-a bucurat în 2023 de creșterea numărului de clienți și a cererii de grupaje și de intermodal și a profitat de faptul că 2023 a fost cel mai bun an pentru importul și exportul din agricultura României, cererea pentru transportul de îngrășăminte și utilaje agricole fiind cu 30% mai mare decât în 2022, iar importul de îngrășăminte bio fiind și el mai mare din cauza secetei. Compania a realizat în agricultură 20% din cifra sa de afaceri și consideră că acesta este noul motor al creșterii în transport, alături de automotive, de aceea își propune să susțină dezvoltarea agriculturii prin grupaje și transport agabaritic.
Urmează Transmec (cu 108.781.589 de euro, față de 121.772.514; această companie ar putea înregistra scăderi de volume și în următorii ani ca urmare a creșterii competiției pe segmentul transportului intermodal, prin deschiderea unor noi terminale în Bihor și Arad) și Kuehne + Nagel (103.876.976 de euro), care sunt fruntașe în clasamentele ambilor ani, doar că în 2023 Transmec devansează Kuehne + Nagel. În 2022 au depășit pragul de 100.000.000 de euro și Havi, despre care am spus deja că nu este luată în calcul în analiza pe 2023, dar și Gebrüder Weiss, care în 2022 a avut 115.690.069 de euro, față de 94.375.971 de euro în 2023.
Singura companie dintre cele șase care a avut în 2023 o cifră de afaceri mai mare decât în 2022, cu 13%, este Aquila, în timp ce Schenker și Transmec au scăzut fiecare cu 11%, DSV cu 41%, Kuehne + Nagel cu 30%, iar Gebrüder Weiss cu 18%. În cazul GW, ca și al DSV Air & Sea și K + N, scăderea cifrei de afaceri este cauzată în primul rând de revenirea la normal în 2023 a tarifelor de transport aerian și maritim, care în timpul pandemiei ajunseseră la niveluri record.
Gebrüder Weiss a avut cu 10% mai multe transporturi aeriene în 2023 decât în 2022, dar volumele au scăzut ușor, iar tarifele din 2023, sub cele de referință din 2022, au afectat și cifra de afaceri, și profitabilitatea. În viitorul apropiat compania își propune să-și extindă gama de produse specializate de care se ocupă, de exemplu, cu transportul aerian al mărfurilor periculoase, pentru care a fost unul dintre primii expeditori cu licență de operare din România, și să dezvolte transportul de produse farmaceutice, pentru care are acreditare și la nivel global, și local. În afară de logistică și transport, reamintim că GW oferă din 2018 și Home Delivery pentru bunuri voluminoase, pentru care dispune de o rețea de hub-uri localizate strategic în țară, și care anul trecut a efectuat aproape 130.000 de transporturi, cu 1,14% mai multe decât în 2022, și cu o greutate cu peste 4% mai mare, de circa 36.000 t, mai ales mobilier și Home & Deco. În 2023 a fost consolidat acest serviciu, a crescut vizibilitatea în rândul clienților și au fost atrași parteneri noi, iar flota a fost extinsă cu șapte camioane electrice, care reduc emisiile de gaze cu efect de seră și poluarea fonică.
Alte 10 firme au avut venituri de peste 50 de milioane de euro, față de 12 în 2022, 55, venituri de peste 10 milioane de euro, față 58 în 2022, și 300, peste un milion de euro, față de 298 în 2022.
O schimbare notabilă față de 2022 în partea superioară a clasamentului este, așa cum am spus deja, coborârea cargo-partner Expediții pe locul al 13-lea, din cauza unei scăderi de la 92,21 la 61,51 de milioane de euro, provocate în special de scăderea greutății și a tarifelor transporturilor aeriene – altfel, numărul de comenzi a fost mai mare decât în 2022. Scăderea procentuală a veniturilor, de 33%, este cea mai mare dintre firmele din Top 30, la egalitate cu cea a Elvada Company și înainte de cea de 30% a Kuehne + Nagel. Companiile care au fost în 2022 în spatele cargo-partner și între timp au devansat-o sunt DHL, Yusen, DSV Solutions, Quehenberger, IB Cargo, Lincor și H.Essers.
IB Cargo și-a crescut cu 20% volumele de transport rutier în 2023, în ciuda scăderii pieței europene per ansamblu, datorită pachetului de servicii oferit în cazul contractelor pe termen lung, pachet care i-a făcut pe clienții spot să treacă la colaborări mai strânse. Transportul feroviar, inclus în oferta IB Cargo în 2022, a reprezentat un avantaj tocmai în sensul că este parte a unui pachet complet, din care clientul să poată alege ce îl avantajează mai mult din perspectiva timpilor de tranzit, costului ș.a. Compania oferă de curând și Contract Logistics într-un depozit care în 2023 a crescut de la 76.000 până la 100.000 m2, dedicat unui singur client, și mai caută proiecte similare. În plus, eficiența a fost sporită datorită investițiilor în roboți de inventariere automată și în alte sisteme inovatoare, optimizării WMS-ului, trecerii la trailer hub, un sistem ce presupune folosirea mai multor semiremorci decât camioane, pentru ca acestea din urmă să parcurgă un număr mai mare de kilometri, și instalării de panouri solare. Comparativ cu 2022, media de camioane încărcate/descărcate pe săptămână la depozitul de mobilier operat de IB Cargo în parteneriat cu Maersk a fost mai mare, de 300-350, cu un vârf de 400 în ultimul trimestru, ceea ce a permis o utilizare mai eficientă a resurselor și o rotație mai bună a rampelor.
În ceea ce privește cele mai mari creșteri procentuale de cifre de afaceri dintre firmele din Top 30, ele aparțin Aries Logistics (60%, această companie nefiind în Top 30 în 2022), IDL Bucharest (42%, care o propulsează de pe locul al 30-lea în 2022 pe al 19-lea în 2023) și FM România (15%). 13 firme din Top 30 au avut creșteri de cifre de afaceri față de 2022, iar 17 au avut scăderi.
Iar dintre firmele din afara Top 30 cele mai mari creșteri procentuale de cifre de afaceri le-au avut Hopi Global Solutions, de 198%, de la 3,19 la 9,51 de milioane de euro, Rohlig Suus Logistics (189%, de la 1,53 la 4,42), Kaimakan Cargo (162%, de la 2,21 la 5,80) și Distrib (109%, de la 2,37 la 4,96 de milioane de euro). În ceea ce privește creșterea valorii cifrei de afaceri, cea mai mare după Aquila este a IDL (11,05 milioane de euro), Aries Logistics (9,84), FM (7,85), DHL (7,53 de milioane de euro) – dintre firmele din Top 30 după cifra de afaceri pe 2023 – dar și a Eltra Logis (7,88 de milioane de euro), a Ecologistics Corporation (7,53) și a Hopi (6,32 de milioane de euro), care sunt în afara Top 30.
Primele șase firme din Top 30 au și cele mai mari șase medii pe cinci ani
În logistică volumele de activitate și implicit veniturile sunt mai constante în timp decât în transport, deoarece contractele de depozitare, și implicit cele pentru servicii cu valoare adăugată, sunt încheiate pe perioade mai lungi, aspect dovedit și de aceea că primele șase locuri din Topul după media pe cinci ani a cifrei de afaceri sunt ocupate, în aceeași ordine, de primele șase firme din clasamentul după cifra de afaceri pe 2023. Pe locul al șaptelea este Yusen și pe al optulea este cargo-partner Expediții, în special datorită rezultatelor bune din 2022, apoi H.Essers, Quehenberger și IB Cargo vin și ele în ordine. Quehenberger, liderul pieței românești de Contract Logistics, a avut în 2023 o cifră de afaceri cu 9% mai mică decât în 2022, de la 81,30 la 73,66 de milioane de euro, și un profit de 4,40 de milioane de euro, față de 5,28 în anul anterior, dar scăderea ar fi putut fi și mai mare, dat fiind faptul că volumele tuturor clienților au scăzut, în unele cazuri cu 35-40%, dacă nu ar fi fost adăugat în portofoliu un nou client mare din industria modei și alți câțiva mai mici.
Urmează un pluton mai mare de firme situate cam la fel în cele două clasamente.
Cea mai mică medie pe cinci ani dintre firmele din Top 30 după cifra de afaceri din 2023 o are Aries Logistic, de 18.071.887 de euro, iar în afara Top 30 după cifra de afaceri sunt cinci firme cu o medie pe cinci ani de peste 20 de milioane de euro (Transfer International Spedition, Calberson, Dachser Romania, Rhenus Logistics și Romfracht, care au avut deci rezultate mai slabe în 2023 decât cele cu care fuseseră obișnuite în anii anteriori).
Doar două companii cu pierdere în Top 30 după venituri
Două firme din Top 30 după cifra de afaceri au avut pierderi în 2023: Schenker, de 29.343.390 de euro, și EU Trucking Service, de 450.093 de euro. În ceea ce privește întregul grup DSV, el a fost pe plus, 2,83 de milioane de euro, dar DSV Road a avut pierdere de 73.007 euro în 2023.
Cât despre profiturile firmelor din Top 30 după cifra de afaceri, Aquila conduce, cu 18.310.972 de euro – dar știm că Aquila are și activitățile de producție și comerciale sub aceeași umbrelă cu serviciile de transport și logistică, deci comparația nu este mereu echitabilă – urmată la mare distanță de Lincor Trans (6.730.708 euro), Kuehne + Nagel (6.352.320 de euro), Karl Heinz Dietrich International Exped (5.676.819 euro), Quehenberger (4.416.918 euro), DHL Logistics (4.163.980 de euro), IB Cargo (3.789.172 de euro), Transmec (3.746.762 de euro), Quattro Intersped (2.813.218 euro) și H.Essers (2.759.407 euro). Alte nouă firme din Top 30 după cifra de afaceri au avut profit de peste un milion de euro.
Doar nouă firme din Top 30 după cifra de afaceri pe 2023 au avut creștere de profit față de 2022: Lincor Trans (cu 4.384.510 euro), Karl Heinz Dietrich (3.664.087 de euro), Aquila (2.493.601) și la mare distanță H.Essers (766.926 de euro), IDL Bucharest (763.794), Expeditors International Romania (358.944), Quattro Intersped (344.994), FM România (116.438) și Orient (7.446 de euro).
Orient, care din punctul de vedere al cifrei de afaceri este în Top 30, dar cu o scădere de la 39,10 la 38,41 de milioane de euro, cauzată de scăderea tarifelor de transport maritim, a avut în 2023 un an mai bun decât cel anterior din multe puncte de vedere. Creșteri ale performanțelor, mai ales ale numărului de comenzi și profitabilității, s-au înregistrat în toate domeniile, dar în special la transport agabaritic și transport maritim. Volumele de transport au crescut față de 2022 cu o medie de 150 de comenzi/lună, iar cele maritime cu o medie de 50 de comenzi/lună.
Dintre firmele care au avut profituri mai mici decât în 2022, cea mai mică scădere o au All Cargo Expres (35.556 de euro), KLG (116.151) și Aries Logistics (121.263) și cea mai mare, Schenker (de la un profit de 17.040.961 de euro în 2022 la o pierdere de 29.343.390 de euro în 2023), DHL Logistics (2.886.662 de euro), Gebrüder Weiss (2.143.928) și cargo-partner Expediții (2.048.809).
Și din punct de vedere al mediei profitului pe ultimii cinci ani, dintre firmele din Top 30 după cifra de afaceri conduce tot Aquila, și tot la mare distanță: 11.825.473 de euro. Urmează Schenker (5.344.180), Kuehne + Nagel (4.442.980) și DHL (cu un total de 4.225.424 de euro pe ambele firme), plus opt firme cu o medie de peste două milioane de euro și 10 cu peste un milion de euro.
Aproape toate firmele din Top 30 după cifra de afaceri au avut profit în fiecare din ultimii cinci ani, cu excepția Schenker (pierdere în 2023), Quehenberger (pierdere în 2019) și FM (pierdere în 2020, 2021 și 2022). Iar dintre firmele din grupul DSV, DSV Air & Sea a avut pierdere în 2020.
15 firme din Top 30 după venituri și-au diminuat activele
Aquila conduce, dintre aceste 30 de firme, și în clasamentul activelor, cu 200.343.826 de euro, urmată la mare distanță de Schenker (69.520.718 euro), Gebrüder Weiss (67.707.736), Transmec (42.249.595 de euro) și Lincor (32.241.603). Grupul DSV, cu toate firmele sale, este între Transmec și Lincor, cu active totale de 42.200.361 de euro în 2023. DSV Road a avut active de 20.288.702 în 2023 și în 2022 nu figura cu active, deoarece erau incluse în activele Grupului, iar DSV Solutions a scăzut în 2023 cu 14.674.001 euro, astfel că în total în 2023 DSV a avut active cu 4.864.784 de euro mai mari decât în 2022.
Alte șapte firme au active de peste 20 de milioane de euro, și alte 13, de peste 10 milioane de euro.
Aquila a avut și cea mai mare creștere de active față de 2022, de 29.894.787 de euro, adică 18%, urmată de Gebrüder Weiss (23.688.227, +54%), și de DHL (14.555.282 de euro).
În Top 30 după cifra de afaceri pe 2023 mai sunt două firme care și-au sporit activele cu peste șase milioane de euro, cinci cu peste două milioane de euro, alte patru cu diferență pozitivă de active, iar dintre cele 15 firme care au avut active mai mici în 2023 decât în 2022 cele mai mari scăderi le-au avut Karl Heinz Dietrich (80.751.601 euro) și Gopet (3.716.989), plus alte trei firme cu scăderi de peste două milioane de euro, alte patru cu scăderi de peste un milion de euro și câteva cu scăderi mai mici.
Aquila are și cea mai mare medie pe cinci ani a activelor, de 143.902.350 de euro, urmată de Karl Heinz Dietrich (76.327.279 de euro), Schenker (68.788.832), Gebrüder Weiss (43.802.707), Transmec (38.512.717), Yusen (20.388.801) și de 16 firme cu o medie de peste 10 milioane de euro.
În sfârșit, în clasamentul după numărul de angajați conduce tot Aquila, și tot la mare distanță, cu o medie de 2.544 de persoane în 2023, urmată de Yusen, cu 1.424, Kuehne + Nagel, cu 981, Schenker, cu 903, de alte patru firme cu peste 500 și de alte 13 cu peste 100. Cei mai puțin angajați dintre firmele din Top 30 după cifra de afaceri îi au Aries (20), Lincor (31) și Orient și Quattro Intersped (câte 37), în condițiile în care Quehenberger și EU Trucking Service nu au declarat numărul de angajați din 2023, dar în 2022 aveau 1.041, respectiv 323.
44 de firme au profit de peste 1.000.000 de euro
Dintre firmele de logistică din România analizate de noi, Aquila conduce detașat și în clasamentul după profitul pe 2023, cu 18.310.972 de euro. Urmează patru firme cu peste cinci milioane de euro, alte 39 cu peste un milion de euro, 39 cu peste 500.000 de euro, 182 cu peste 100.000 de euro și 129 cu profit mai mic de 100.000 de euro.
Profitul total al acestor firme a fost de 197.585.908 euro, față de 196.307.052 de euro, cât au realizat aceleași firme în 2022, și față de aproape 217 milioane de euro, cât au realizat firmele de logistică profitabile în 2022.
Primele 100 cele mai profitabile companii au avut un total de 156.422.006 euro, față de 146.846.704 euro aceleași firme în 2022, și față de 147.730.160 de euro, cât au avut în total cele mai profitabile 100 de firme din clasamentul pe 2022. Adică firmele din Top 100 au în 2023 79% din întregul profit național din domeniu, față de 68% în 2022.
În ceea ce privește companiile din Top 30 după profit, ele au avut un total de 104.632.828 de euro în 2023, față de 90.608.614 euro aceleași firme în 2022, și față de 116.671.612 euro firmele din Top 30 pe 2022.
În condițiile în care Schenker, liderul din 2022 în clasamentul după profit, a avut pierdere în 2023, Aquila urcă un loc și devine noul lider, la mare distanță de trei firme cu profit de peste șase milioane de euro: Lincor (care în 2022 a fost pe locul al 15-lea în Top profit), Kuehne + Nagel (pe locul al treilea în 2022) și Silotrans (pe locul al 12-lea în 2022). Firmele care au intrat în 2023 în Top 30 după profit și care în 2022 au fost mai jos sunt KLG Invest și Frial, pe locurile 10-11, Green Forwarding, Transfer International, IDL Bucharest și Elogistics Corporation, pe locurile 23-26, și Nunner Logistics, Barexim și Cotecna, pe locurile 28-30. Menționăm că toate companiile din Top 30 pe 2023 după profit au avut profit și în 2022. În ceea ce privește firmele din Top 30 pe 2022 care nu se mai regăsesc printre fruntașe și în 2023, în afară de Schenker a mai avut pierdere doar GP Intermodal (-268.274 de euro), în rest Atlas Imobiliare a avut profit de 506.084 de euro și Phoenix Logistics Solutions de 855.585 de euro, iar celelalte cinci – cargo-partner Expediții, Elvada Company, First Bob, Yusen și Feres Logistics – au avut peste un milion de euro profit și unele chiar au fost aproape de Top 30.
20 de companii din Top 30 după profit au avut profit mai mare decât în 2022…
… dintre care opt au avut profit cu peste un milion de euro mai mare, cele mai mari diferențe aparținând Lincor Trans, Karl Heinz Dietrich, Silotrans, KLG, Aquila și Frial. Iar dintre firmele care au avut scăderi de profit cele mai mari diferențe, de peste un milion de euro, le au DHL, Gebrüder Weiss, Kuehne + Nagel și DSV.
În ceea ce privește diferențele procentuale, cele mai mari creșteri le-au avut KLG Invest (242%), Ecologistics Corporation (193%) și Frial (184%), iar cele mai mari scăderi, DSV (-107%), Gebrüder Weiss (-52%) și DHL (-48%).
Dintre firmele din Top 30 pe 2023 după profit, cele mai multe au avut profit în toți anii de după 2019, cu excepția Quehenberger și Elogistics Corporation (care au avut pierdere în 2019) și Frial (care a avut pierderi în 2019, 2020 și 2021).
Aquila conduce și din punct de vedere al mediei profitului pe ultimii cinci ani, cu 11.825.473 de euro. Lincor Trans, a doua cea mai profitabilă firmă de logistică în 2023, este a 9-a ca medie pe cinci ani, cu 2.708.157 de euro, Kuehne + Nagel, a treia ca profit, este a treia și ca medie pe cinci ani a profitului, cu 4.442.980 de euro, DHL este a șaptea ca profit și a patra după medie, cu 4.225.424 de euro, Karl Heinz Dietrich este a cincea ca profit și a patra ca medie, cu 3.330.393 de euro, iar firmele din grupul DSV, care ca profit pe 2023 sunt pe locul al 13-lea, ca medie sunt pe al cincilea, cu 3.230.083 de euro. Gebrüder Weiss este plasată cel mai sus, pe locul al 7-lea, ca medie pe cinci ani, dintre firmele din a doua parte a Top 30 după profitul pe 2023, iar Frial este, dintre fruntașele pe 2023 după profit, pe unul dintre ultimele locuri, al 24-lea, ca medie, din cauza pierderilor din anii anteriori.
Patru firme din Top 30 după profit au venituri de peste 100.000.000 de euro
Firmele din Top 30 după profit au avut cifre de afaceri cuprinse între 3.267.176 de euro (ECS Logistics) și 484.791.223 de euro (Aquila). Alte trei firme din Top 30 după profit au cifră de afaceri de peste 100.000.000 de euro – DSV cu toate firmele din grup, Transmec și Kuehne + Nagel – alte șapte au peste 50 de milioane de euro – Gebrüder Weiss, DHL, Quehenberger, I.B. Cargo, Lincor Trans, H.Essers și CBA Nord Vest – 13 au peste 10 milioane de euro și restul de șase au mai puțin.
Dintre firmele din Top 30 după profit, Aquila este prima și în ceea ce privește numărul de angajați din 2023: 2.544. O urmează Kuehne + Nagel (981), firmele de logistică din grupul H.Essers (801), IDL Bucharest (717) și Gebrüder Weiss (611). Alte 10 firme au peste 100 de angajați, iar în baza clasamentului se află Elogistics Corporate (12), Barexim (17) și Aries Logistics (20).
18 firme din Top 30 profit au active mai mari de 10.000.000 de euro
Firmele din Top 30 după profit au avut în 2023 active cuprinse între 2.972.416 euro (Cotecna) și 200.343.826 de euro (Aquila). La mare distanță de Aquila se află Gebrüder Weiss, cu active de 67.797.736 de euro, Transmec, cu 42.249.595 de euro, firmele din Grupul DSV, cu 42.200.361 de euro, Silotrans, cu 36.574.330 de euro, și Lincor, cu 32.241.603 euro. Alte 12 firme din Top 30 după profit au avut active de peste 10 milioane de euro, iar 12 au avut mai puțin. Printre firmele cu active mari care nu sunt în partea superioară a Top 30 după profit se numără Gebrüder Weiss, DSV și CBA Nord Vest, iar printre firmele cu profit mare, dar care ca active sunt mai jos în clasament sunt Karl Heinz Dietrich, Tomat Prod Impex, Frial și Quattro Intersped.
Pierdere uriașă pentru Schenker
Schenker a avut în 2023 o pierdere de 29.343.390 de euro, acesta fiind singura pierdere înregistrată de companie în ultimii ani. Urmează în acest clasament Raben, liderul din 2022, cu o pierdere mai mică decât în anul anterior. Însă în acest caz vorbim de pierderi și în 2019-2021. Compania și-a crescut constant cifra de afaceri în cei șase ani de prezență pe piața din România, datorită creșterii numărului de centre de cross dock și a volumelor – cu circa 40%/an – dar profit încă nu a obținut, deoarece e greu de colectat în țara noastră mărfuri pentru export. Însă Raben, care se axează preponderent pe transport de grupaje și vrea să dezvolte și Contract Logistics, estimează că va ajunge în curând, într-un an-doi, la profit. Fiind vorba despre o companie relativ nouă pe piața noastră, se află în plină dezvoltare și nu a fost afectată de scăderile de volume pe care le au mulți dintre competitori.
Rohlig Suus Logistics este a treia, iar în 2022 a fost a 13-a, Mateo Tour este a patra, iar în 2022 a fost a noua, Romfracht este a cincea și nu a avut pierderi în niciun alt an din 2019 încoace, iar Ekol este a șasea, după ce în 2022, cu o pierdere mai mare, fusese a șaptea. Urmează patru firme care în 2020-2022 au fost pe plus: GP Intermodal, Sovtrans, DHL Freight și Daio Logistik Line.
Alte 10 firme au avut pierderi de peste 100.000 de euro, alte 16 de peste 10.000 de euro, și alte patru, pierderi mai mici.
Ocupanta locului al treilea după pierderile din 2022, Haemmerling Group Logistic, a avut o pierdere mult mai mică în 2023 (134.915 euro, față de 1.135.205), deci nu mai este printre „fruntașe”, și la fel Nordic Logistic, pe locul al șaselea în 2022, cu 782.138 de euro, și în afara clasamentului în 2023, când pierderea a fost de 150.064 de euro, Englmayer, care a fost a opta în 2022, dar în 2023 a avut profit de 150.666 de euro, FM, care în 2022 a fost a 11-a, iar în 2023 a avut profit de 116.438 de euro, PG Complex Invest, a 12-a în 2022, dar cu profit de 332.797 de euro în 2023, Kami Europa, a 14-a în 2022 și cu profit de 290.992 de euro în 2023, și ILR Logistica, pe locul al 15-lea în 2022 și cu profit de 39.330 de euro în 2023.
Firmele din Top 30 în funcție de pierderea din 2023 au avut cifre de afaceri cuprinse între 7.434 de euro (Alphamir Sped Consulting) și 152.000.204 euro (Schenker). Cele mai mari cifre de afaceri dintre firmele din Top 30 pierderi le au Eu Trucking Service (peste 26 de milioane de euro), Raben (peste 23) și Romfracht (peste 19). Alte 18 firme din Top 30 după pierderi au avut cifre de afaceri de peste un milion de euro și alte șase, mai mici.
Activele firmelor din Top 30 după pierderi sunt cuprinse între 66.862 de euro (Alphamir Sped Consulting) și 69.520.718 euro (Schenker). În rest, față de clasamentul de mai sus de la cifra de afaceri, Romfracht și C. Steinweg devansează Eu Trucking Service, iar GP Intermodal este înaintea Raben. Cinci dintre aceste firme au avut active totale mai mari de 10 milioane de euro în 2023, alte trei de peste cinci milioane de euro, alte 12 de peste un milion de euro, iar restul de 10, mai mici.
Schenker conduce, dintre firmele din Top 30 după pierderea din 2023, și în ceea ce privește numărul de angajați, cu 903, fiind urmat de Raben, cu 172, Nordic Logistic, cu 126, și Romfracht, cu 118. Alte 15 firme au peste 10 salariați, iar clasamentul se încheie (în afară de firmele care nu și-au declarat numărul de angajați în 2023), cu Groupe BBL (7), AMS Freight & Logistics (6), Dacotrans International și Pascu-Trans (câte 3) și Whiteland Logistics (2).
Multe active continuă să fie concentrate în mâna multinaționalelor
Firmele de logistică din România au avut în 2023 active totale în valoare de 1,758 de miliarde de euro, față de 1,736 de miliarde de euro în 2022, deci și-au continuat creșterea de circa 200 de milioane de euro pe care au avut-o și în anul anterior.
O mare parte din această valoare este în dreptul firmelor din Top 100 după active: 1,365 de miliarde de euro, față de 1,286 în 2022. În timp ce primele 30 de companii în funcție de acest indicator au 929.822.247 de euro în 2023 și 831.637.055 de euro în 2022 și sunt, în majoritate, ca și în anii anteriori, filiale ale unor multinaționale.
Totuși, pe primul loc este o firmă românească, aceeași Aquila, care crește cu 29,89 de milioane de euro (+18%) față de 2022 și depășește în premieră pragul de 200 de milioane de euro. Ocupanta locului al doilea din 2022, Karl Heinz Dietrich, care a avut o scădere de 87%, de la 92,63 la 11,88 de milioane de euro, iese din Top 30, după care trei firme sunt în aceeași ordine din 2022: Schenker, cu o ușoară scădere, de 3%, față de 2022, Gebrüder Weiss, cu o creștere de 54%, și Transmec, cu o scădere de 3%. Activele adunate ale firmelor din grupul DSV le plasează pe locul al 5-lea, cu o creștere de 13%, după care vin alte două firme care își păstrează ordinea din 2022, Sifi TM Agro (+4%) și Silotrans (+11%). Iar Lincor, cu o creștere de 27%, devansează Kuehne + Nagel și ILR Logistica, ambele cu scăderi, de 5%, respectiv 2%.
O companie are în 2023 active de peste 200 de milioane de euro, alte două, de peste 60, alte două, de peste 40, trei de peste 30, opt de peste 20, alte 21, active de peste 10 milioane de euro și 221 de firme au peste un milion de euro.
În Top 30 pe 2023 în funcție de active există 10 firme care au avut scăderi la acest capitol față de 2022, cele mai mari în procente fiind ale Quehenberger (-12%) și Elvada (-11%), iar cele mai mari ca valoare, ale Quehenberger (2,81 de milioane de euro) și Schenker (2,07 milioane de euro). Alte patru companii din Top 30 au scăzut cu peste un milion de euro.
Cea mai mare creștere procentuală de active o au DHL (95%), IDL (55%) și Gebrüder Weiss (54%), iar cea mai mare creștere valorică o au Aquila, 29,89 de milioane de euro, și Gebrüder Weiss, cu 23,68 de milioane de euro, urmate de DHL, cu 14,55 de milioane de euro, și de 11 firme cu o diferență de peste un milion de euro față de 2022.
O singură firmă are o medie a activelor pe ultimii cinci ani mai mare de 100 de milioane de euro, Aquila, cu 143,90 de milioane de euro. Compania și-a lansat în 2022 strategia de sustenabilitate, care presupune investiții de peste șase milioane de euro pentru înnoirea flotei – și conform acesteia în 2023 a recepționat 196 de vehicule de distribuție și 25 de camioane DAF Euro 6 – dar și echipamente menite să crească eficiența operațiunilor logistice și să scadă cantitatea de deșeuri rezultate din înfoliere și sigilare.
Aquila este urmată, în aceeași ordine, de cele trei firme care o urmează și în clasamentul activelor pe 2023: Schenker, Gebrüder Weiss (care a cumpărat anul trecut 70.000 m2 în SE Bucureșțiului pentru a construi, cu o investiție de 20 de milioane de euro, al doilea său hub logistic, de 17.000 m2, din care 13.500 m2 de depozit clasa A conform cerințelor ADR, și 3.400 m2 pentru cross dock) și Transmec. Sifi și DSV inversează locurile și sunt urmate de Silotrans și de cinci firme (ILR, Yusen, FM, Kuehne + Nagel și KLG) care depășesc Lincor, având valori constant mari ale activelor din 2019 încoace – pe când Lincor a avut sub 10 milioane de euro în 2019 și 2020.
Firmele din Top 30 după active au avut în 2023 cifre de afaceri cuprinse între 2.651.291 de euro (ILR Logistica) și 484.791.223 de euro (Aquila). Alte patru firme au avut cifre de afaceri de peste 100 de milioane de euro (Schenker, cele din DSV în total, Transmec și Kuehne + Nagel), alte 10 au avut peste 50 de milioane de euro, alte 10 peste 10 milioane de euro și cinci firme din Top 30 după active au avut o cifră de afaceri mai mică de 10 milioane de euro în 2023.
Numai două firme din Top 30 după active au avut pierderi în 2023: Schenker și Romfracht. Iar pentru celelalte 28 profiturile au fost cuprinse între 39.330 de euro (ILR) și 18.310.972 de euro (Aquila). Alte trei firme (Lincor, Kuehne + Nagel și Silotrans) au avut profit de peste șase milioane de euro, alte două (Quehenberger, care și-a sporit în 2023 suprafața de depozitare cu 20.000-30.000 m2 datorită clienților noi sau mutării la București a centrelor regionale ale unor companii, și cele două firme din grupul DHL, în total), de peste patru milioane de euro, alte trei de peste trei milioane de euro (I.B. Cargo, Transmec și KLG), alte două de peste două milioane de euro (firmele din grupul DSV și H.Essers), alte nouă, de peste un milion de euro, și alte opt, profituri mai mici de un milion de euro.
Firmele din Top 30 după active au avut – în afară de Quehenberger, care nu a declarat cifra – între 10 angajați (ILR) și 2.544 de angajați (Aquila). Peste 1.000 de angajați a mai avut Yusen, peste 500, Kuehne + Nagel, Schenker, H.Essers, IDL Bucharest, FM și Gebrüder Weiss, alte 12 firme au avut peste 100 de salariați, iar restul, mai puțini.