Cum constructorii de camioane si suprastructuri sunt tot mai preocupati de reducerea consumului, si implicit a emisiilor poluante, iar anvelopele au o contributie esentiala in acest demers, nu ne mira faptul ca si standurile marilor producatori de pneuri au stat sub semnul economiei si al ecologiei. Anvelopele lansate la IAA, fie in premiera absoluta, fie ca extindere a unor game deja existente, presupun compusi noi si tehnologii inovatoare, care scad rezistenta la rulare si greutatea proprie si cresc siguranta, rezistenta si durata de viata.
Profilele disponibile pentru resapare urmeaza aceeasi tendinta si sunt promovate tot mai mult pentru ca, desi la noi nu se bucura de mare succes sau incredere din partea transportatorilor, in Europa circa 40% din totalul pneurilor vandute sunt resapate. Serviciile sunt si ele promovate intens de producatorii de anvelope, deoarece intretinerea corespunzatoare scade costurile si riscul de imobilizare, iar interventiile rapide reprezinta un sprijin incontestabil.
Una dintre premierele Bridgestone a fost gama de anvelope de camion Ecopia, cu rezistenta la rulare cu 12% mai mica (determinata la o adancime maxima a benzii de rulare), datorata compusilor folositi pentru flancuri, care ajuta la scaderea consumului de carburant si a emisiilor fara a afecta celelalte performante ale pneurilor. Din noua gama fac parte anvelopele de directie R249 (disponibile cu noua dimensiuni si care includ compusul Nano-Pro Tech, ce reduce pierderea de energie in timpul rotatiei) si R249 EVO (cu capacitate mare de incarcare), cele pentru axa motoare M749 (cu tractiune buna pe suprafete ude, disponibile cu cinci dimensiuni) si Greatec M709 (alternativa single la anvelopele duble, care reduce greutatea proprie) si anvelopele de tractiune R109, din care M749 si R109 sunt disponibile si resapate. Anvelopele sunt eficiente mai ales in transport pe autostrada si sunt disponibile din septembrie.
La stand au mai fost expuse anvelopa de directie R297 EVO (folosita in transport regional, cu mare capacitate de incarcare, singurul model pentru transport regional care suporta 8 t/axa) prototipul M749 pentru axa motoare (cu raza mai mica de 400 mm in pozitie statica si cu vehiculul incarcat, pentru sasiuri joase, care va intra in productia de serie in 2011 si va echipa standard vehiculele Daimler), precum si noile benzi de resapare Bandag BDM1 (pentru axa de tractiune, rezistente la taiere si perforare, care ajuta la reducerea costului/km in aplicatii dificile, cum ar fi constructiile, mineritul sau recuperarea deseurilor, si care sunt disponibile in sapte dimensiuni) si BRM1 (care include componente rezistente la uzura, cu design nou, care confera stabilitate si confort si sunt disponibile in noua dimensiuni).
Bridgestone a promovat si contractul pret/km, care de la integrarea Bandag in grup, in 2006, este si mai profitabil pentru clienti. Total Fleet Systems ofera solutii pentru un management eficient al parcului auto si este folosit in prezent de peste 200 de flote din Europa. In 2009 au fost procesate on-line mai mult de 200.000 de cereri si au fost montate peste 180.000 de anvelope. Serviciul este sustinut de Total Tyre Inspection, un soft exclusiv pentru managementul anvelopelor, care ofera informatii in timp real, inclusiv despre cost/km si km/mm, pentru intreaga flota sau pentru vehicule luate individual.
Serviciul a fost folosit de 250 de companii, cu peste 4.500 de vehicule inspectate lunar din 2009. Total Tyre Management ofera service profesionist pentru anvelope in intreaga Europa, prin reteaua Truck Point, cu 2.300 de centre in 21 de tari, Total Retread Systems permite folosirea intregului potential al anvelopei prin resapare, iar Total Tyre Range propune anvelope premium, noi si resapate, pentru camioane si autobuze.
Continental a prezentat noile anvelope de iarna cu tractiune imbunatatita cu 10% si durata de viata cu 20% mai mare, din care HSW2 Coach se ridica la nivelul cerintelor legate de siguranta si confort.
Alaturi de ele s-a aflat noua HD Hybrid, dezvoltata pentru aplicatii pe distante mari, dar si in transport regional pe diferite tipuri de drum. Datorita noii tehnologii folosite pentru suprafata de rulare, cu structura combinata de nervuri si blocuri, pneurile garanteaza tractiune buna si reduc consumul de carburant. Canelurile longitudinale scad rezistenta la rulare, iar profilul adanc garanteaza o durata mare de viata. HD Hybrid are la baza a doua generatie de carcase, cu patru pliuri care absorb fortele radiale si laterale si reduc miscarea anvelopei impreuna cu suprafata de rulare. Pneul integreaza si tehnologia patentata AirKeep, care reduce pierderea graduala de presiune. HD Hybrid este disponibila cu dimensiunile 295/60R22.5, 315/60R22.5, 315/70 R22.5, 295/80R22.5 si 315/80R22.5.
Continental a mai lansat anvelopele pentru distante mari HSL2 2 Eco-Plus XL pentru axa fata, care permit o capacitate mare de incarcare (se preteaza si la camioanele viitorului, care vor avea o greutate mai mare pe axa fata datorita noului sistem de tratare a gazelor de esapament si cabinelor mai luxoase, dar si la transport de masini, transport cu cisterne, containere sau cutii mobile), sporesc siguranta si scad consumul.
Si rezistenta la rulare a fost imbunatatita, datorita noilor compusi ai benzii de rulare, care nu se incalzesc foarte mult nici cand camionul este incarcat la capacitate. Anvelopa este disponibila cu dimensiunile obisnuite 315/70R 22.5 pentru aplicatii standard, cu greutate maxima pe axa de 8 t, si 315/60 R22.5 pentru transport de volum, cu 7,5 t/axa.
Continental a mai lansat anvelopele VancoEco pentru vanuri, care au o rezistenta la rulare cu circa 30% mai mica, pentru o economie de carburant de 4% si emisii reduse, in conditiile mentinerii distantei de franare pe suprafata uscata/uda. Mercedes-Benz a aprobat deja echiparea cu aceste anvelope a modelelor BlueEfficiency Viano si Vito. Banda de rulare are un compus nou, siliciul, dupa modelul anvelopelor de autoturisme, ceea ce duce la o rezistenta mai mica la rulare. Iar designul benzii de rulare a fost schimbat astfel incat deformarile sa fie reduse cat mai mult.
Continental mai promoveaza pachetul Conti 360° de servicii destinate flotelor de camioane, care are scopul de a reduce costurile cu anvelopele si este oferit in 37 de tari europene. Asa cum arata un studiu realizat de companie, fiecare pana costa 615-1.034 de euro daca e vorba de anvelope de autotractor si cu circa 5% mai putin pentru cele de semiremorca.
Serviciul include modulele ContiFitmentService (asigura echiparea cu anvelopele potrivite), ContiBreakdownService (pentru situatiile in care o anvelopa a fost intepata), ContiFleetCheck (are grija de verificarile periodice ale presiunii si starii anvelopei), ContiFleetReporting (ofera analize pe termen lung ale nevoilor si costurilor cu anvelopele de vehicule comerciale) si ContiCasingManagement (urmareste anvelopele de-a lungul intregii vieti si monitorizeaza costurile). Pachetul a fost lansat in ianuarie 2010, iar serviciile si anvelopele sunt disponibile si cu pret fix pe kilometru.
Dunlop a prezentat in premiera mondiala anvelopa SP244 pentru trailere, care va inlocui modelele SP242 si SP352, se preteaza la mai multe tipuri de aplicatii (distributie pe distante scurte, intre orase, pe distante lungi si partial regionale, dar si pentru piata de inchiriere) si permite scaderea costului/km. Aceasta are la baza materiale compozite de ultima generatie, cu anduranta mare, profil dedicat al benzii de rulare, cu cinci nervuri solide si caneluri netede si rotunjite, si o carcasa robusta, cu geometrie optimizata, pentru un kilometraj mare si cheltuieli mici – performante cu 20% mai bune decat ale predecesoarei sale, SP242. Un plus de robustete este conferit de optimizarea peretilor laterali, noua arie a talonului si introducerea firelor de otel Ultra Tensile in cordul anvelopei. Volumul de cauciuc utilizat este cu 15% mai mare decat la predecesoarea sa, dar anvelopa este mai usoara si mai simplu de montat. Franarea pe carosabil umed a fost imbunatatita si retentia de pietre, minimalizata, datorita canelurilor multi-unghiulare in zig-zag. Iar forma cavitatii multi-radius face ca distributia presiunii sa fie mai buna si uzura, mai uniforma si mai redusa. Iar designul canelurilor transversale imbunatateste performanta in conditii de carosabil umed si alunecos si reduce zgomotul.
Pentru inceput, anvelopa este disponibila cu dimensiunile 385/ 65R22.5 162K (158L) si 385/55R22.5 162K (158L), iar din 2011, si in alte variante.
Dunlop a prezentat si noua gama MultiTread de anvelope resapate la cald, mai ales pentru axa motoare, cu o gama larga de profile, pentru diverse aplicatii. Acestea se caracterizeaza prin kilometraj ridicat, capacitate mare de tractiune, performante bune la franarea pe suprafete umede, tinuta de drum precisa, confort si un cost/km foarte bun. MultiTread porneste de la noua anvelopa SP444 pentru axa motoare si de la SP372 pentru autobuze si vehicule municipale, iar pe viitor va fi disponibila si pentru santier si pentru axele de tractiune. In ceea ce priveste dimensiunile, Dunlop ofera in prezent variantele 315/80R22.5, 315/70R22.5, 295/80R22.5, 245/70R19.5, 265/ 70R19.5 si 285/70R19.5, pentru MT SP 444, si 275/70R22.5 pentru MT SP 372, iar din 2011 gama se va extinde.
Goodyear a prezentat prototipul unei anvelope pentru remorci de distributie de 20 t, cu doua axe, dezvoltate in colaborare cu Schmitz, a carei productie va incepe in prima parte a anului viitor. Cuplata cu autotractor 4×2, semiremorca permite o greutate totala de 38 t, fata de 40 t, cat au modelele cu trei axe, aspect care, combinat cu folosirea de anvelope single, contribuie la reducerea cu o tona a greutatii proprii. Pneul de la Goodyear are un profil cu patru nervuri, iar carcasa este conceputa pentru a reduce incalzirea, ceea ce duce la cresterea kilometrajului.
La stand au mai fost expuse Marathon LHT II pentru remorci destinate transportului pe distante mari, care au rezistenta la rulare cu 30% mai mica decat a principalului competitor, asa cum declara reprezentantii Goodyear, si permit o reducere cu pana la 2.300 de euro sau 5.200 kg de CO2 pe an datorita rezistentei reduse la rulare, care scade consumul de carburant. Despre aceasta insa am scris pe larg in iulie, dupa lansarea oficiala a anvelopei, cand am prezentat si noile Omnitrac MSS II (pentru axa directoare) si MSD II (pentru axa motoare), pentru santier, cu tehnologie Max Technology, ce presupune folosirea de materiale si profile inovatoare, o constructie robusta a carcasei si banda de rulare cu desen nou, pentru kilometraj, franare si capacitate de tractiune superioare, eliminarea pietrelor, dar si pentru reducerea zgomotului la rulare.
Goodyear si DAF colaboreaza la mai multe proiecte eco, legate de aerodinamica, zgomot, rezistenta la rulare si capacitate de incarcare.
In cercetare sunt implicate anvelope Goodyear Max Technology, care inglobeaza mai multe tehnologii: FuelMax (diminueaza consumul de carburant in transportul pe distante lungi), KMax (imbunatateste kilometrajul in transport regional), AirMax (mareste capacitatea de incarcare), DuraSeal (impiedica perforarea) si Omnitrac Max Technology (optimizeaza performantele anvelopelor mixte).
Goodyear mai este implicat in Project Peak, privind vehiculele viitorului, proiect lansat de Ministerul Transporturilor din Flandra, la care mai participa companii de distributie si comunitati locale si care isi propune reducerea emisiilor sonore si poluante, precum si a numarului de accidente, astfel incat sa se poata face distributie in orase si noaptea.
Una dintre firmele de distributie a realizat un camion hibrid pe sasiu DAF, investind peste 650.000 de euro, mai lucreaza si cu alte vehicule electrice si chiar a instalat trei statii de distributie a gazului natural comprimat. Nivelul de zgomot atins de aceste vehicule este de 60 dB. Ele sunt echipate cu anvelope Goodyear Regional RHS II si RHD II cu tehnologie KMax.
Goodyear colaboreaza si cu Renault – care are camionul hibrid Premium Distribution Hybrys Tech in teste la Coca-Cola in Bruxelles – pentru a intelege mai bine specificatiile hibrizilor si a participa la optimizarea costurilor de exploatare. Vehiculul expus de Renault la IAA avea anvelope Goodyear Regional RHS II pe axa directoare si RHD II pe axa motoare.
Goodyear a echipat si autobuze hibride Van Hool, dar si un camion hibrid Volvo care a doborat recordul de viteza pe segmentul vehiculelor grele. Pneurile Goodyear sunt, de altfel, singurele omologate de FIA pentru cursele de camion din Europa, deoarece suporta sarcini si temperaturi inalte.
Michelin a expus gama extinsa X Energy Savergreen, care poate echipa toate cele cinci axe ale unui ansamblu si reduce consumul de carburant cu 1,7 l/100 km fata de anvelopele competitorilor, asa cum declara reprezentantii companiei. Noile anvelope au aderenta imbunatatita si sunt rezistente la taiere si intepare. Pentru axa frontala sunt disponibile modelele ZW sau ZF, ambele cu carcasa Energy, ca parte a Michelin DurableTechnologies, care isi pastreaza temperatura relativ constanta. Noua carcasa Flex incorporeaza trei tehnologii: cauciuc Energy, chiar si in cele mai sensibile parti ale anvelopei, componente mai subtiri si cord de otel mai flexibil. Anvelopele pot suporta 8 t/axa datorita tehnologiei InfiniCoil.
Pentru axa directoare este disponibila anvelopa XD, caracterizata de caneluri dublu val, care maresc durata de viata si ofera tractiune cu 10% mai buna decat predecesoarea sa, XDA2+ Energy. Canelurile dublu val au si rolul de a face banda de rulare mai rigida, reducand astfel rezistenta la rulare si uzura.
Pentru axa de tractiune, Michelin ofera modelul XT, tot cu carcasa Flex si pereti intariti, pentru a face fata contactului cu soseaua.