În competiția International Trailer Award (ITA), fosta Trailer Innovation, din al cărei juriu face parte și revista Tranzit, s-au înscris în 2024, la cele șapte categorii, 47 de inovații. În cele ce urmează vă prezentăm sistemele care au concurat la Concept și Mediu, dintre care multe cresc aerodinamica sau scad greutatea proprie, astfel încât să scadă consumul de combustibil și emisiile poluante, ori integrează noi aplicații pentru conectivitate și monitorizare și chiar AI.
La categoria Concept s-au înscris patru producători (cu cinci inovații), iar primele locuri pe podium au fost ocupate de Kögel, cu 107 puncte, Schmitz Cargobull, cu 84 de puncte, și OKT Trailer, cu 75 de puncte.
Modelul Cool Liteshell, pentru transport frigorific, pe care Kögel l-a prezentat în premieră mondială la IAA 2024, are la bază un proces de producție a panourilor complet nou, unic în lume, așa cum spun reprezentanții companiei. Datorită acestuia greutatea proprie a semiremorcii este cu circa 700 kg mai mică decât a modelului anterior Kögel Cool Purferro Quality, ceea ce scade consumul de combustibil cu 0,3 l/100 km și emisiile de CO2 cu 8 g/km. Deci la 100.000 km emisiile de CO2 sunt mai mici cu 1,2 t. În plus, datorită sarcinii utile mai mari, în loc de 32 de curse sunt suficiente 31 cu încărcare la capacitate.

În panourile nou dezvoltate este eliminat stratul superior din oțel, care de obicei este produs și acoperit într-o manieră consumatoare de energie și care este dificil de reciclat. Miezul panourilor Liteshell constă din blocuri de spumă poliuretanică rigidă măcinate, tăiate, iar stratul superior este din fibră de sticlă având un strat superior de poliuretan termoplastic. Pentru podea se folosesc traverse din fibră de sticlă ranforsată în locul celor obișnuite din lemn, iar datorită stabilității mari a acestui material grosimea traverselor a fost redusă și volumul spumei a crescut cu aproximativ 20%, ceea ce îmbunătățește izolația.
Panourile Liteshell sunt utilizate pentru pereții laterali și acoperiș și se pot recicla, iar șoferul ar putea face el însuși, rapid, reparațiile minore necesare ale suprafeței. Datorită rezistenței și elasticității mai mari la impact a stratului superior al panoului, suprafața este mai bine protejată împotriva deteriorărilor minore.
Schmitz Cargobull a concurat cu semiremorca-prelată S.CS X-Tough cu EcoFIX-Body, care își propune să ajute operatorii de transport și de logistică să scadă consumul de combustibil și amprenta ecologică în condițiile în care combustibilul este scump, iar emisiile de CO2 trebuie diminuate conform țintelor de sustenabilitate ale industriei.

Caroseria aerodinamică EcoFIX este o variantă a EcoGeneration care se pretează mai ales la mărfuri orizontale sau plate grele, cum ar fi rolele de oțel, și are înălțime totală de 4 m în față, iar semiremorca robustă S.CS X-Tough este certificată DIN EN 12642 XL, Daimler 9.5 și pentru transport de băuturi, a fost dezvoltată special pentru țările unde se admite o greutate totală de 44 t și mai mult și are opțiuni flexibile de ancorare a mărfurilor. Ea dispune de șasiu galvanizat și bolțat, cu garanție anticoroziune de 10 ani, care impresionează prin rezistența ridicată la încovoiere și torsiune și oferă rezerve de rezistență mai mari datorită distribuției sarcinii și greutății optimizate. Combinația dintre S.CS X-Tough și EcoFIX-Body este potrivită firmelor pentru care sarcina utilă este mai importantă decât volumul util. Iar designul modular permite achiziționarea simplă a pieselor de schimb și repararea ușoară.

OKT Trailer a înscris în competiție Aerostep, o cisternă aerodinamică pentru transport de alimente, caracterizată de un design inovator, în special datorită integrării scării de acces în curbura frontală, care aduce progrese semnificative: eficiență aerodinamică (prin ascunderea scării de acces se reduce semnificativ rezistența aerodinamică provocată de structurile exterioare ale scării, ceea ce scade consumul de combustibil și costurile operaționale și face ca cisterna să fie mai ecologică), siguranță și accesibilitate (designul face ca scara să fie protejată de elementele externe atunci când nu este utilizată, ceea ce reduce uzura și crește siguranța, iar accesul la partea superioară a cisternei, când este necesar, se face ușor și sigur, fără a compromite integritatea structurală a vehiculului), integrare estetică și funcțională, pentru un aspect elegant al vehiculului, și faptul că inovația este brevetată, ceea ce îi subliniază originalitatea.

Aerostep combină deci funcționalitatea, siguranța, eficiența și estetica.
În timp ce scările externe tradiționale de acces creează o rezistență aerodinamică semnificativă, reducând eficiența consumului de combustibil și crescând costurile operaționale, modelul OKT Trailer minimizează această rezistență. Scările expuse pot fi periculoase, în special în condiții meteorologice nefavorabile, dar când sunt ascunse scade riscul de accidente prin protejarea lor față de elementele de mediu și de uzură. Scările exterioare sunt predispuse la deteriorare și necesită întreținere regulată, dar designul integrat le protejează, reducând nevoile de întreținere și prelungind durata de viață a cisternei, ceea ce duce la economii de bani și la perioade mai puține de imobilizare.

Celelalte două inovații le prezentăm în ordine alfabetică după producător.
Koluman a concurat cu o soluție de monitorizare a încărcăturii (Trailer Cargo Safety Diagnostics) care presupune un sistem avansat ce detectează în timp real chiar și cele mai mici mișcări și răsturnări ale mărfurilor din remorcă datorită unor transmițători și receptori speciali. Iar în caz de incidente iminente, opriri sau viraje bruște, potențiale răsturnări ș.a. declanșează imediat o alarmă și previne ca acestea să se întâmple.
Sistemul presupune tehnologie de detectare de ultimă oră, capabilități de procesare a datelor bazate pe inteligență artificială și utilizarea receptorilor și transmițătorilor și permite reducerea costurilor în operațiunile logistice, fiind indicat cu atât mai mult în cazul transportului de mărfuri de mare valoare sau sensibile, inclusiv pentru consumabile medicale și materiale chimice. Designul modular permite adaptarea ușoară la diferite tipuri de remorci, oferind transportatorilor o mare flexibilitate.

Dispozitivul se instalează ușor și permite monitorizarea locației vehiculului, vitezei, sarcinilor/axă, presiunii în anvelope etc.
OKT Trailer a mai participat cu o semiremorcă siloz aerodinamică, al cărei design reduce consumul de combustibil prin reducerea rezistenței aerului în timpul transportului, ceea ce aduce economii semnificative de combustibil și scade impactul asupra mediului. Rezistența mică a aerului îi permite silozului să consume mai puțină energie și să funcționeze mai eficient la viteze mai mari, ceea ce accelerează transportul și crește eficiența operațională.

Semiremorcile siloz aerodinamice sunt în general proiectate pentru a fi ușor de utilizat și ergonomice, dar și pentru a le oferi șoferilor o vizibilitate, o manevrabilitate și o siguranță mai bune. Iar nevoia de operații de întreținere este redusă, deoarece proiectele aerodinamice folosesc adesea materiale durabile.
Silozul este dezvoltat folosind materiale și tehnologii inovatoare, ceea ce contribuie la progresul din industrie și consolidează poziția OKT Trailer de lider în domeniu, și este, ca orice proiect aerodinamic, un exemplu de pionierat ce stabilește standarde noi în industriale și îmbunătățește calitatea.


La categoria Mediu au concurat șase producători, cu șapte soluții, iar pe podium s-au situat Thermo King, cu 102 puncte, Kiesling, cu 83, și Hestal, cu 79.
Thermo King a prezentat agregatul frigorific multi-temperatură complet electric A-500e Spectrum alimentat de AxlePower, o revoluție în domeniu, așa cum îl caracterizează producătorul, datorită performanțelor sale și faptului că nu are emisii și că nu trebuie încărcat între curse. Pe piață mai există agregate frigorifice 100% electrice, dar acesta este diferit deoarece nu are nevoie de infrastructură costisitoare sau de schimbări în modul cum se desfășoară deja cursele unui transportator, investiția se amortizează rapid, spațiul util nu este afectat și se pretează la dubele oricărui producător.
Energia recuperată de AxlePower este mai mare decât necesarul agregatului, deci bateria este menținută încărcată fără a fi conectată la o stație, doar prin deplasarea semiremorcii în operațiunile curente.
Iar datorită Smart Power Management se folosește o cantitate extrem de mică de combustibil de la camioane, circa 0,1 l/100 km în cazul celor diesel, astfel că, dacă din combinație face parte un vehicul electric, autonomia lui rămâne mare și nu este nevoie de pachete mari de baterii.

Aceste caracteristici sunt importante deoarece, așa cum explică reprezentanții Thermo King, operatorii de transport și logistică la temperatură controlată vor să treacă la soluții sustenabile, dar nu cu orice preț – ceea ce încetinește tranziția spre activități cu emisii reduse de carbon. Marjele de profit ale acestor firme sunt mici și operațiunile trebuie optimizate și eficientizate pe cât posibil, deci soluțiile ecologice sunt o opțiune dacă aduc și rentabilitate, adică dacă rezolvă probleme ca timpii de încărcare a bateriilor, numărul insuficient de stații de încărcare la centrele de distribuție sau pe autostradă, capacitatea sau performanța de răcire mai mici, lipsa accesului la combustibili alternativi fără devierea de la traseul optim, amortizarea greoaie, costul total de operare mare, faptul că echipamentul poate fi folosit numai în anumite condiții ș.a.
Agregatul este și ușor de exploatat, fiind nevoie doar de apăsarea unui buton pentru a-l porni, fără vreo configurare specială, deci nu trebuie ca șoferul să aibă multă experiență, și nici să-și schimbe stilul de condus. Iar cei care au mers cu o semiremorcă având acest agregat nu au remarcat nicio diferență în ceea ce privește manevrabilitatea față de unul convențional. Dacă trebuie modificați parametrii operaționali managerul de flotă poate face asta de la distanță, prin telematică.

Thermo King a dezvoltat această soluție specială pentru Europa în mai mulți ani de parteneriat cu BPW și a investit una dintre cele mai mari sume din istoria sa. Semiremorcile având acest agregat îndeplinesc obiectivele de reducere a emisiilor de carbon pentru 2030 fără compromisuri operaționale sau financiare și sunt deja validate la standarde internaționale și disponibile pentru comenzi.


Kiesling a înscris în competiție sistemul de stocare a energiei Power House, necesar deoarece utilizarea în tot mai mare măsură a camioanelor electrice presupune capacități mari de încărcare pe care infrastructura actuală nu le poate oferi. În plus, costurile cu energia electrică sunt mai mari când este vorba de o putere mare (încărcare rapidă), indiferent de consum. În sistemele staționare de stocare, energia electrică de la centralele fotovoltaice sau eoliene poate fi stocată și utilizată pentru încărcarea vehiculelor, ceea ce reduce sarcina maximă și crește capacitatea totală de încărcare. Iar Power House înlocuiește containerele utilizate anterior printr-o structură izolată (cu o valoare K sub 0,4 W/m2K), special concepută și construită pentru sistemele de stocare a energiei electrice de până la aproximativ 1MWh. Ea vine și cu invertoarele asociate și poate fi instalată, de exemplu, într-o parcare, folosind un excavator. Power House dispune de aer condiționat, pentru a menține temperatura la 20-25 OC, ceea ce crește siguranța și respectă condițiile de acordare a garanției pentru baterii, și face posibilă operarea optimă a sistemelor de baterii sensibile, ceea ce le crește eficiența și le prelungește durata de viață. Soluția Kiesling se folosește oriunde trebuie stocată temporar energie electrică, adică nu numai în transportul cu vehicule electrice, care se pot astfel încărca mai ieftin și mai eficient, ci și pentru furnizorii de energie și firmele de utilități municipale. Power House are un etaj în pământ, deci cablurile de înaltă tensiune sunt așezate în siguranță subteran, ferite și de incendii, iar dispunerea lor este simplă și sigură și întreținerea sau inspecția sunt posibile în orice moment. Spațiul dintre etaje izolează și protejează elementele bateriei de pe sol de răceala podelei. Sistemul poate fi mutat la nevoie oriunde și oricând, iar panourile din care este construit sunt reciclabile la fel ca panourile din care sunt confecționate suprastructurile frigorifice Kiesling.
F.Hesterberg & Söhne GmbH & Co. KG (Hestal) a prezentat traversa spate aerodinamică (Aerodynamic End Beam), care aduce economii de combustibil de 0,4 l/100 km, sau 4.800 l/an, de exemplu, în cazul unei flote de 10 camioane care parcurge fiecare 120.000 km/an, și implicit contribuie la atingerea obiectivelor de mediu prin emisii de CO2 cu 12.800 kg/an mai mici, deoarece reduce rezistența la frecarea cu aerul. Iar această reducere cu 1,4% a emisiilor de CO2 permite respectarea a 10% din cerințele Vecto.
Noua componentă este ușor de montat pe o gamă largă de semiremorci, pur și simplu înlocuind traversa spate standard aflată deja în dotare, deci nici șoferul nu trebuie să facă eforturi să se adapteze la o manevrare diferită față de ce știe deja, nici posesorii de flote nu trebuie să facă nimic în plus pentru a reduce consumul. Pentru a deschide semiremorca, la fel ca înainte, după deschiderea ușilor, utilizatorul trebuie să împingă în sus traversa și după închidere să o mute din nou în jos.



Celelalte patru soluții vi le prezentăm mai jos în ordine alfabetică după producător.
Kögel a concurat cu prelata laterală aerodinamică Dynamics Softcover, care, spre deosebire de panourile laterale aerodinamice convenționale, din material plastic, rigide, neflexibile și scumpe, este din material de prelată, deci este ușoară și simplu de manevrat, iar la nevoie poate fi împinsă ca o prelată convențională pentru a permite accesul la spațiul de marfă. Și este mai puțin expusă la deteriorări și mai ușor de reparat datorită flexibilității. În rest, celelalte componente ale semiremorcii rămân neschimbate și sunt ușor de accesat și folosit, deci și întreținerea și înlocuirea lor sunt simple.

Prelata laterală Kögel sporește și siguranța celorlalți participanți la trafic – bicicliștii și motocicliștii – deoarece când plouă servește ca protecție suplimentară împotriva stropirii și îmbunătățește vizibilitatea lor, mai mult decât cere legea să facă o protecție laterală, ceea ce reduce semnificativ riscul de rănire în cazul unei coliziuni.
Dynamics Softcover poate fi montată pe majoritatea vehiculelor Kögel și ajută și la reducerea consumului de combustibil cu 1 l/100 km și a emisiilor de CO2.
Sistemul se folosește ca o prelată culisantă convențională, prelata fiind manevrată de-a lungul unei șine aflate în partea de sus și tensiunea necesară fiind asigurată de un clichet în față, după un sistem familiar șoferilor.

Koluman a participat în competiție cu un box pentru depozitarea alimentelor șoferului alimentat de un panou solar. Semiremorcile tradiționale cu prelată au adesea boxuri din oțel care servesc acestui scop, dar ele nu au izolație și provoacă deteriorarea rapidă a bunurilor când vremea este caldă. Pe când Koluman reproiectează o parte din aceste boxuri și le transformă în compartimente frigorifice alimentate de panouri solare montate pe acoperișul vehiculului. Astfel alimentele rămân proaspete și sigure de consumat, chiar și la temperaturi extreme. Iar integrarea panourilor solare face ca sistemul să fie eficient din punct de vedere energetic și ecologic, reducând dependența de alimentarea cu energie. Această inovație îmbunătățește confortul și sănătatea șoferilor, oferindu-le alimente proaspete în timpul curselor lungi.


Designul modular al compartimentelor frigorifice permite adaptarea ușoară la diferite tipuri de remorci.
OKT Trailer a concurat cu o cisternă cu design inovator care combină componente de înaltă tehnologie ce sporesc eficiența aerodinamică și reduc impactul asupra mediului. Tava de scurgere aerodinamică permite reducerea consumului de combustibil și conferă un aspect plăcut datorită structurii sale ce diminuează frecarea cu aerul. Controlat de un sistem pneumatic, capacul tăvii de scurgere oferă și siguranță și este ușor și rezistent deoarece folosește materiale compozite.

Acoperitoarele pentru șasiu formate din trei zone (capacele frontale, laterale și ale barei de protecție) ascund grupul de axe și accesoriile șasiului, reducând frecarea cu aerul și emisiile de CO2, dar dau și un aspect plăcut prin integrarea cu caroseria remorcii și sunt și ele din material compozit, pentru greutate redusă și rezistență ridicată.
O altă componentă acoperă complet partea inferioară a ansamblului format din șasiu și axe, dirijează fluxul de aer și elimină turbulențele, ceea ce scade rezistența aerului și îmbunătățește eficiența aerodinamică.
Iar Shark Tread, situat în spatele caroseriei, oferă o dinamică superioară în timpul mersului prin devierea turbulențelor departe de vehicul.

Designul ce include toate aceste componente îmbunătățește deci eficiența consumului de combustibil, reduce impactul asupra mediului și face ca semiremorca să fie sustenabilă și rezistentă. În plus, siguranța operatorilor crește.
Thermo King s-a mai înscris în competiție cu noua serie E de agregate frigorifice cu emisii zero (E-400e, E-500e și E-600e), proiectate special pentru vehicule electrice cu baterii (BEV) între 3,5 și 7,5 t. Acestea sunt alimentate de bateria mașinii și sunt disponibile atât pentru transport la o singură temperatură, cât și multi-temp, în moduri de răcire și de încălzire, pentru a se adapta unor cerințe diverse ale clienților. Agregatele au fost concepute pentru a oferi performanțe foarte bune în ceea ce privește controlul temperaturii și pentru un consum mic de energie al bateriei, astfel încât să fie maximizată autonomia vehiculului. Ele au o tehnologie patentată și personalizată de invertor și un compresor de refrigerare ermetic ultra-eficient și puternic cu viteză variabilă, pentru performanțe bune cu un consum redus de energie. Iar interacțiunea cu sistemul de baterii OEM al vehiculului este inteligentă.

Agregatele din noua serie E sunt ușoare și compacte, ceea ce crește spațiul de încărcare, iar datorită designului suplu costurile de întreținere scad comparativ cu alte agregate. Flexibilitatea operațională este mare deoarece respectă cerințele referitoare la accesul în zonele cu restricții legate de emisii, iar cele trei opțiuni de montare le fac să se adapteze la mai multe tipuri de aplicații. Agregatele se conectează la bateria de înaltă tensiune a vehiculului electric prin noul sistem brevetat Power Distribution Unit (PDU), care îndeplinește standarde ridicate de siguranță și fiabilitate. Când vanul este pe traseu sau oprit la livrare agregatul este alimentat direct de la bateria lui, iar când face o pauză mai lungă este alimentat de la rețea, fie prin propriul încărcător AC, fie prin încărcătorul DC al bateriei, și sistemul inteligent îi permite clientului să încarce bateria și să furnizeze refrigerare simultan.

Cum din 2035 producția de vehicule cu motor cu ardere internă se va opri, Thermo King oferă, prin această nouă serie E, o variantă bună de refrigerare pentru tranziția ce ne stă în față.












