Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

SETRE câștigă cote tot mai importante pentru plata taxelor de drum

A devenit posibilă plata taxelor de trecere în țările UE cu sisteme de taxare electronică printr-un un singur furnizor EETS (European Electronic Toll Service), utilizând o singură unitate de bord (așa-numita OBU).

Pe baza unui acord încheiat cu șeful Administrației Naționale de Administrare Fiscală, furnizorul SETRE preia o parte din sarcinile de taxare și pune la dispoziție aparatele de bord necesare pentru a calcula și colecta taxa datorată. Decontarea taxei rutiere are loc între utilizatorul OBU și furnizorul SETRE și între furnizorul SETRE și șeful KAS.

Deoarece furnizorul SETRE calculează el însuși taxa de trecere datorată (cu verificarea KAS) și își asumă responsabilitatea financiară pentru aceasta,  controlul acoperă o gamă restrânsă de activități: doar vehiculele echipate cu un OBU operațional cu parametrii mașinii introduși corect (categoria vehiculului și numărul de axe). Eventualele litigii sunt clarificate de KAS cu operatorul SETRE, iar acesta plătește eventualele penalități. „Primim din ce în ce mai multe semnale de la membrii noștri cu privire la sancțiunile impuse pentru neplata taxei de drum. Transportatorii nu știu cum să se apere împotriva acestei situații. Aceștia află de la operatorul echipamentului că problema este la KAS, în timp ce administrația fiscală aruncă mingea la fileu susținând că de vină este un dispozitiv defect. Iar transportatorul rămâne în continuare singur cu problema”, descrie situația Anna Brzezińska-Rybicka, purtător de cuvânt al Asociației Transportatorilor Rutieri Internaționali din Polonia.

Pe 14 februarie, KAS a semnat cu Telepass primul contract cu un furnizor SETRE din Polonia. Procedura de acreditare a fost finalizată la mijlocul lui octombrie. Al doilea acord a fost semnat de KAS pe 7 iulie cu Toll4Europe, iar trezoreria raportează că și această procedură de acreditare va fi finalizată în curând.

Serviciile SETRE disponibile în Polonia de un an au fost implementate cu ajutorul tehnologiei de bypass și fără remunerarea operatorului KAS, ceea ce a reprezentat probabil cel mai mare obstacol în afară de problemele tehnice.

SETRE se plătește cu întârziere, ceea ce poate facilita menținerea lichidităților pentru transportatori. Datorită numeroaselor simplificări, SETRE este din ce în ce mai popular. Belgia a fost prima țară care a decis, încă din prima zi de taxare electronică, că va fi deschisă la SETRE și a fost deschisă la SETRE de la 1 aprilie 2016. La acea vreme, doar Axxes avea acest serviciu. Între timp cota SETRE în Belgia depășește 40%, iar la început a fost de doar 5%. Administrația presupune că în 2023 cota SETRE ar putea depăși 60%. Germania a început să introducă SETRE în 2019, pe o piață în valoare de 7,5 miliarde de euro pe an, și presupune că, până cel târziu în 2024, ponderea SETRE va depăși 50%. În următorii ani, ponderea SETRE în taxele de drum din UE ar trebui să ajungă la jumătate din cifra de afaceri. În cazul Franței, pe autostrăzile concesionate, toate plățile pentru vehiculele de peste 3,5 t se efectuează prin intermediul SETRE.

Articole similare

Ad