Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Soferii vor sa invete, daca au de la cine!

In calitate de partener al Scania Romania in organizarea Young European Truck Driver la editiile din 2012 si 2014, presedintele IFPTR, Sandor Gabor, a prezentat in cadrul conferintei Tranzit de la Piatra-Neamt o evaluare a rezultatelor obtinute de cei aproape 4.000 de soferi care au participat la cele doua competitii Scania si la concursul IFPTR organizat in 2013. Concluzia generala a fost ca acestia au mari lacune in ceea ce priveste cunostintele teoretice si practice elementare, de la legislatia privind timpii de conducere si de odihna si pana la lipsa abilitatilor de a identifica si aplica tehnicile si tacticile de conducere cele mai adecvate situatiilor din trafic.
 

In aceste conditii, presedintele IFPTR a accentuat necesitatea acuta a instituirii si generalizarii practicilor de formare continua a soferilor, efectuate in cadrul firmelor de transport, cu periodicitate si tematici prestabilite.

La Young European Truck Driver (YETD) 2014 au participat 1.330 de soferi, dupa ce in 2012 se inscrisesera 1.539 de candidati, iar la concursul IFPTR din 2013 s-au batut pentru premii si titlul de „cel mai bun sofer profesionist din Romania“ 1.073 de conducatori auto din toata tara.
Daca YETD 2012 a trecut concurentii prin opt probe, similare celor pe care Scania le asigura pentru toate competitiile la nivel mondial, in 2014 ei au avut de sustinut 14 probe, iar concursul IFPTR organizat in 2013 a selectat castigatorii in urma sustinerii a cinci probe. La cel mai recent concurs, YETD 2014, doua probe au fost teoretice si 12 practice.
Probele teoretice s-au axat pe evaluarea cunostintelor in materie de exploatare rationala a vehiculului, arimarea incarcaturii si aplicarea reglementarilor, si pe evaluarea celor din domeniul tehnicilor si tacticilor de conducere in conditii de siguranta si eficacitate.
Dintre cele 12 probe practice, sapte au fost de indemanare, iar celelalte au constat in evaluarea aptitudinilor in domeniul arimarii incarcaturii, verificarii vehiculului inaintea plecarii in cursa, acordarii primului ajutor si conducerii rationale in conditii de siguranta.

Soferii au multe lipsuri
Una dintre concluziile evaluarii rezultatelor obtinute de soferi la probele teoretice a fost ca cei mai multi dintre ei nu stiu sa-si gestioneze eficient timpii de conducere si odihna, deoarece nu stapanesc foarte bine reglementarile in materie.
In plus, ei evita amenzile din trafic prin efectuarea de perioade de odihna mai mari decat ar trebui raportat la specificul cursei si, deci, in detrimentul eficacitatii. Mai grav este ca unii nu numai ca au dificultati la exercitiile de scriere si administrare a cursei, dar au probleme inclusiv in priceperea informatiilor citite. Iar multi au lipsuri mari in privinta cunostintelor elementare de exploatare a vehiculelor. „O parte semnificativa a soferilor identifica foarte greu unde este roata de rezerva si nu stiu care ar putea fi utilitatea acesteia… Cunosc insa cu totii unde este volanul si, mai ales, care este pedala …

Articole similare