Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Soluții care contribuie la decarbonizare (III)

În competiția Trailer Innovation, din al cărei juriul internațional face parte și revista Tranzit, s-au înscris anul acesta, la cele șapte categorii – Caroserie, Șasiu, Concept, Componente, Mediu, Siguranță și Smart Trailer – 67 de inovații. Acestea vizează mai ales decarbonizarea transportului, creșterea flexibilității, și implicit a eficienței, dar și un plus de siguranță și confort pentru șofer.

La categoria Siguranță au participat opt inovații

Marele premiu a fost câștigat de Kögel, cu 79 de puncte, pentru avertizorul la virare pentru unghiul mort, necesar deoarece de multe ori, mai ales în zonele urbane, apare următorul incident: un camion virează la dreapta și lovește un participant neprotejat la trafic care vrea să continue să meargă înainte – în special bicicliști, dar și pietoni, conducători de scutere ș.a., care suferă răni grave, de multe ori fatale. Numai în Germania mor în fiecare an 30 de bicicliști în astfel de accidente. Kögel a implementat, împreună cu start-up-ul Flasher și producătorul de sisteme de iluminat Aspöck, sistemul KRS (Kögel Road Safety), care sporește mult siguranța în trafic a participaților vulnerabili, deoarece propune un avertizor suplimentar pentru aceștia. Semiremorca trimite un semnal când se activează semnalul de virare, iar acesta este primit de un dispozitiv pe care aproape toți îl avem mereu cu noi, telefonul smart.

Până acum, participanții la trafic erau avertizați că un camion vira doar de semnalizarea acestuia, adică pur vizual. Dar când un biciclist este în unghiul mort al combinației rutiere șoferul camionului nu are nicio șansă să-l vadă și să-l lase să treacă înainte să vireze, deși el face totul foarte corect. Or, KRS este un sistem suplimentar, care avertizează participanții la trafic în trei moduri: prin vibrații, acustic și optic, ceea ce nu doar că salvează vieți, dar scade și costurile cu asigurările.

Când modulul de transmitere a semnalului de la Aspöck se atașează pe semiremorcă, el transmite un semnal imediat ce indicatorul este activat, iar gama de semnale este limitată la imediata vecinătate a camionului. Un telefon smart sau o tabletă pe care este instalată aplicația KRS de la Flasher pot servi drept receptori pentru acest semnal. Aplicația recunoaște semnalul de la modulul transmițător și începe să avertizeze: telefonul vibrează, sună o alarmă și pe ecran apare un semnal roșu, ca un semn de exclamare care pâlpâie. Flasher a conceput și o brățară de securitate care poate fi folosită, printre alte lucruri, pentru ca bicicliștii să emită un semnal când virează sau frânează ușor, iar această brățară este echipată și cu un receptor pentru KRS și avertizează și ea utilizatorul acustic, vizual și prin vibrații.

Pe locul al doilea, cu 77 de puncte, s-a clasat Kässbohrer, care a participat în competiție cu Dispozitivul de Protecție a Integrității, o dovadă a faptului că își dezvoltă vehiculele pentru operațiuni eficiente, dar și sigure, în timp ce asociații precum TAPA lucrează pentru a spori securitatea întregului lanț de aprovizionare, vizând mai ales aspecte precum furtul mărfurilor transportate internațional, migrația ilegală și traficul de ființe umane. TAPA arată că în 2021 au avut loc furturi de peste 145 de milioane de euro, aproape 83% din incidente fiind în UE și Marea Britanie. 12% dintre ele au fost raportate ca furt din remorcă, însă o estimare mai amplă indică faptul că până la 77% presupun interferențe directe cu remorca. În ceea ce privește traficul de persoane și migrația ilegală, 86% dintre incidente au avut loc în 2020 în remorci, 6% cu trenurile, 4% cu nave și alte vehicule maritime și 4% pe alte căi de transport, iar rezultatele din 2021 indică o revenire la nivelurile de dinainte de pandemie. În plus, companiile de transport sunt supuse amenzilor, fiind nevoite să plătească în Marea Britanie 2.400 de lire/persoană în cazul în care conducătorul auto nu plătește amenda de 400 de lire. Iar amenzile totale se ridică la mai multe milioane de lire.

Kässbohrer a analizat aceste date și, pe baza unor interviuri cu firme de transport, asociații și alți actori interesați, a dezvoltat in-house un sistem de notificare, Dispozitivul de Protecție a Integrității, care detectează și notifică imediat în legătură cu intrările neautorizate în semiremorcă, de orice tip (din lateral, prin acoperiș, prin podea sau ușă). Dispozitivul este ieftin și se poate instala pe orice remorcă, inclusiv retrofit, într-o oră, fiind astfel mai practic decât soluțiile costisitoare și greu de întreținut disponibile până acum. Acesta detectează imediat circulația ființelor vii și notifică șoferii, administratorii de flote, proprietarii, autoritățile de control și funcționarii vamali prin SMS și e-mail, emițând și alarme audio și vizuale. Notificările sunt actualizate imediat prin serviciul web și oferă locația exactă a breșei, în partea din față, din mijloc sau din capătul remorcii, iar identificarea locației devine tot mai exactă pe măsură ce crește numărul de senzori instalați.

Dispozitivul include module master și module de senzori cu o greutate mai mică de 1 kg. Metodele de asamblare pot fi diversificate în funcție de nevoile clienților, fiind disponibile soluții precum banda velcro, montarea cu șurub etc. În plus, nu este nevoie de cablu pentru energie electrică, deoarece senzorul vine cu baterie internă și nu consumă energie decât când face detectarea sau notificările de după detectare, iar testele realizate până acum au arătat că bateria poate funcționa cinci săptămâni fără a fi reîncărcată. Tehnic, durata de viață a bateriei este de 10 ani, dar durata realistă de viață este de doi ani. Modulul principal este instalat nedetectabil pe șasiul remorcii și are o conexiune cu șurub, iar modulul senzor este montat oriunde pe acoperișul remorcii și poziționarea senzorilor poate fi ajustată dacă este necesar fără a crea puncte moarte. Dispozitivul poate fi integrat cu ușurință și cu soluțiile telematice existente pe vehicul. Dacă senzorii sunt deteriorați, rupți sau îndepărtați și aruncați din remorcă va exista o pierdere de comunicare, astfel încât sistemul detectează acest lucru și generează un semnal de avertizare.

Rezistența produsului a fost testată îndelung și s-a dovedit că el nu este vulnerabil la praf și zgomot, ci doar la vibrații electrice, și în acest sens s-au făcut modificări și corecții la unitățile de senzori și la echipamentele electronice.

Iar al treilea, cu 72 de puncte, s-a clasat Wielton, care a concurat cu prototipul containerului Master 20′ cu sistem automat electric de blocare, controlat din telecomandă sau de la un panou dedicat situat pe șasiu, care, spre deosebire de sistemul manual de blocare, operat de șofer în diverse puncte unul după altul, blochează deodată toate sistemele containerului (și doar opțional le blochează unul câte unul). Astfel, noul container se pretează la viitoarele vehicule autonome care vor fi operate în hub-uri.

Șoferul nu mai trebuie să meargă în cabină pentru a bloca și debloca un container după încărcare/descărcare, ceea ce înseamnă că se vor respecta cerințele viitoare care limitează mersul pe platforme din cauza riscului de rănire accidentală. Informațiile privind starea încuietorii sunt vizibile pe panoul de control cu LCD și prin indicarea luminii cu ajutorul unei lămpi de culoare verde/roșie, amplasate în partea din față a șasiului.

Timpul total necesar pentru blocare este de aproximativ 20 de secunde, față de mai mult de 5 minute în cazul soluțiilor standard, iar statusul poate fi citit prin intermediul viitorului sistem telematic.

Concret, containerul este așezat pe remorcă folosindu-se o macara, se apasă butonul pentru blocarea containerului (panoul va afișa informații despre blocarea fiecărei încuietori), lampa din față va informa operatorul că încuietorile sunt închise, se retrage brațul macaralei și ansamblul este gata să pornească la drum în siguranță.

În continuare vă prezentăm, în ordine alfabetică, ceilalți participanți de la categoria Siguranță.

OKT Trailer a înscris în competiție Capacul pneumatic pentru dispozitive de acționare rotative, destinat semiremorcilor siloz care transportă pe autostradă produse precum ciment pudră, făină, cereale, calcit, nisip de siliciu.

Aceste vehicule au nevoie de capace cu un design adecvat pentru o utilizare ușoară în timpul operațiunilor de umplere-descărcare, iar designul OKT are un capac cu un mecanism de blocare pneumatică și reduce volumul de muncă al utilizatorului, deoarece asigură funcționarea automată a capacului. Pentru fiecare compartiment poate fi instalat un capac separat, iar compartimentele pot fi deschise unul câte unul. Deschiderea manuală a capacului va fi împiedicată de sistemele de control pneumatice.

Capacele căminelor de vizitare sunt utilizate pentru umplerea și descărcarea remorcilor utilizate în transportul de mărfuri și cele mai dese sunt cele manuale, deci personalul trebuie să urce deasupra vehiculului, existând risc de accidente. Or, capacul controlat pneumatic va reduce activitățile personalului și implicit riscul de accidente de muncă și va scurta timpii de operare.

Când butonul de pornire este apăsat din unitatea de comandă, mecanismul funcționează și efectuează operațiunea de deschidere și închidere a capacului. Umplerea trebuie făcută atunci când vehiculul este descărcat și presiunea rezervorului este de 0 bar. Pentru a putea umple, capacul trebuie deschis prin apăsarea butonului de pe panoul de control, după ce se asigură că presiunea garniturii scade la zero în timp ce capacul este deschis. Dacă nu există nicio scădere a presiunii garniturii și capacul nu se deschide, înseamnă că este o problemă în sistem. De îndată ce presiunea garniturii scade și capacul este deschis, procesul de umplere poate începe. În timpul umplerii, butoanele de pe panoul de control nu trebuie utilizate.

PWP a înscris în competiție treapta de siguranță din aluminiu brevetată și certificată de Asociația Germană a Profesioniștilor, care, datorită noului său design, face imposibilă accidentarea sau prinderea degetelor atunci când este folosită. În cazul extinderii scărilor montate sub podeaua vehiculului pot apărea accidente, deoarece nu există trepte intermediare când se pliază. În loc să apuce mânerele de control, care sunt de obicei situate la capăt, operatorul apucă o treaptă, aspect evitat acum prin pașii special concepuți în cazul scării de siguranță PWP. Ea are o sarcină testată de 350 kg și prescrisă de 260 kg și tuburi laterale din oțel înlocuite cu profile de aluminiu eloxate, care facilitează manevrarea scării și o fac mai sigură. Noul produs se mai remarcă prin designul elegant și are o greutate proprie cu 50% mai mică.

SAF Holland a concurat cu sistemul de umflare SAF Tirepilot I.Q., care menține presiunea optimă în pneuri într-un nou mod digital modern. Din 2010, compania comercializează TirePilot, care îi furnizează anvelopei o presiune minimă în timpul mersului și compensează automat pierderile mici, ceea ce previne pierderea în prea mare măsură a presiunii și deteriorarea anvelopei, astfel că șoferul poate continua să conducă până la primul service. Până în prezent, sistemul a fost pur mecanic.

SAF TirePilot I.Q., care îndeplinește cele mai recente cerințe ale GSRII 2019/2144 și ECE R 141, constă din doi senzori de presiune, o supapă solenoidă, un ECU și un booster de presiune. Sistemul comunică digital prin CAN BUS cu EBS-ul și cu telematica.

Printr-o interfață Bluetooth, este posibilă comunicarea cu SAF TirePilot I.Q. prin intermediul telefonului smart sau tabletei în timpul testării sau servisării. Noul sistem are mai puține componente, oferă mai multe funcții și realizează economii de greutate și de spațiu de instalare.

SAF TirePilot I.Q. informează șoferul pe afișajul unității camionului dacă pierderea de presiune este prea mare pentru ca sistemul să continue să funcționeze, iar managerul flotei primește și el un avertisment când se detectează o pierdere moderată de presiune și când sistemul adaugă automat aer, și poate planifica o verificare a anvelopelor ca măsură de precauție.

În cazul închirierii, schimbării camioanelor și transporturilor intermodale neînsoțite, presiunea optimă a anvelopelor este asigurată permanent fără a fi nevoie de personal suplimentar.

Pe viitor, componentele necesare și în puntea SAF vor fi pre-asamblate la fabrica SAF Holland și conectate la TirePilot I.Q. la linia de asamblare a constructorului de remorci.

Schmitz Cargobull a concurat cu sistemul de cântărire la bord pentru basculante, care este nou, corespunde clasei a patra de calibrare, pentru materiale vrac, și utilizează suspensia pneumatică instalată din fabrică (având control electronic), precum și cilindrii hidraulici, pentru a determina încărcătura curentă a vehiculului. Sistemul este mai economic pentru client decât altele cu senzori montați suplimentar și este și mai robust. Operarea lui este intuitivă, printr-un ecran sau un telefon smart, folosind aplicația beSmart. Datele despre încărcare pot fi consultate de șofer imediat după procesul de cântărire și Schmitz Cargobull Telematics permite transferul și prelucrarea datelor în portalul TrailerConnect®. Sistemul nu are nevoie de calibrare periodică, iar în caz de reparație se poate efectua o calibrare într-un singur punct, nu în două.

În cazul schimbării frecvente a tipurilor de materiale vrac (când deci densitatea este variabilă), există riscul de supraîncărcare, deci de amendă. Pe de altă parte, în cazul în care sarcina utilă admisă nu este utilizată pe deplin, eficiența economică pentru transportator nu este optimă. Iar cântare staționare nu există la fiecare punct de încărcare, pentru a oferi conducătorului auto certitudine cu privire la sarcina corectă. De aceea utilizarea sistemului Schmitz este bine venită. În plus, sistemul de cântărire de la bord îi permite șoferului să dovedească sarcina utilă și greutatea vehiculului. Marca autotractorului nu este importantă, sistemul adaptându-se la toate.

Procesul de cântărire este inițiat de șofer, din cabină sau din apropierea vehiculului, prin aplicația beSmart sau prin ecranul care vine odată cu sistemul furnizat, iar sistemul utilizează schimbările de presiune din suspensia pneumatică și sistemul hidraulic pentru a determina sarcina, lucru care se face automat în timp real și apare pe afișajul terminalului.

Schmitz Cargobull a mai participat cu sistemul de monitorizare a presiunii din pneuri, despre care puteți citi mai multe în numărul din august al revistei Tranzit, în articolul dedicat evenimentului premergător IAA Hanovra pe care l-a organizat producătorul german.

La categoria Componente au participat 18 inovații, dintre care șase aparțin producătorului italian Daken.

Van Eck Trailers a câștigat marele premiu, cu 68 de puncte, datorită sistemului de blocare a containerelor, necesar deoarece transportul mărfurilor în containere cu role este o metodă eficientă utilizată în regiunile BeNeLux și DACH, pentru servicii poștale, spălătorii, comerț cu amănuntul și transportul florilor. Containerele sunt încărcate în toate tipurile de remorci box sau cu podea dublă de la Van Eck, care au o capacitate cu 60% mai mare decât a celor standard.

Producătorul olandez dezvoltă soluții de calitate și cu amprentă joasă de carbon, dar care să permită încărcarea și descărcarea sigure și eficiente ale mărfurilor și să garanteze siguranța acestora. Încărcarea ideală a containerelor cu role ar însemna ca remorca să fie ocupată în întregime, iar ancorarea produselor s-ar face în spatele vehiculului. Dar uneori se face încărcare parțială, pentru care este nevoie de alte sisteme de ancorare, care necesită alt timp și alte costuri. De aceea Van Eck a proiectat, testat și finalizat acest dispozitiv cu preț avantajos, practic și flexibil, în sensul că ține cont de toate tipurile de încărcare parțială a containerelor și nu necesită training sau experiență pentru o operare corectă. Cu ajutorul său containerele pe role în cazul încărcărilor parțiale sunt securizate și nu se deplasează liber în interiorul remorcii, deci nu există riscul să deterioreze mărfurile sau pereții laterali, accidente care ar aduce costuri suplimentare, și nici riscul de vătămare a operatorilor.

Capacitatea maximă a unei remorci standard sau a unei punți superioare a unei remorci cu podea dublă este de 44 de containere cu role de 1.030×710 mm. Când este încărcată complet, configurația optimă este de 4 grupuri de 10 containere de rolă și o grupare separată de 4 containere. În cazul încărcărilor parțiale, în loc de 10 containere ar putea fi 1-9 într-un grup, iar securizarea lor nu ar necesita nicio modificare suplimentară a panourilor laterale ale boxului.

Pe locul al doilea s-a clasat, cu 64 de puncte, MB Pneumatyka, datorită fitingurilor pneumatice cu detectare a scurgerilor din suspensia pneumatică a vehiculelor utilitare, care permit detectarea cu ușurință a scurgerilor din sistem și în cazul unei defecțiuni ajută utilizatorul vehiculului să localizeze rapid, printr-un sistem de detectare sonoră, componenta deteriorată și să o înlocuiască, economisind timpul necesar pentru a repara o defecțiune. Acestea au un sistem integrat de „click” care informează despre asamblarea corectă, reducând forța necesara împingerii tubului în priza de montare, pentru instalare în siguranță și pentru confortul muncii persoanelor responsabile de asamblare.

Există două versiuni ale fitingurilor: dezasamblată cu un instrument special (minimalizează riscul să fie dezasamblată conexiunea de către persoane neautorizate, de exemplu, într-o parcare nepăzită) și dezasamblată fără a folosi unelte speciale (soluții dedicate persoanelor care apreciază versatilitatea și viteza de asamblare, precum si posibilitatea dezasamblării rapide în caz de greșeli).

Chiar și cele mai mici scurgeri, cauzate, de exemplu, de instalarea incorectă a tubului, de calitatea slabă a tubului, de suprafața deteriorată mecanic a tubului, sunt detectate. Sistemul reduce și impactul asupra mediului, deoarece nu este nevoie de substanțe chimice speciale pentru verificarea conexiunilor.

Pe locul al treilea, cu 62 de puncte, a fost VDL Weweler, cu sistemul de suspensie pneumatică MBS Omega, cu braț din oțel în formă de omega care, în combinație cu alte componente ale suspensiei, o fac pe aceasta foarte ușoară: circa 100 kg/axă, adică cea mai ușoară suspensie cu arcuri din oțel din gama de 9-10 t disponibilă acum pe piața europeană. Și în termeni de performanță aceasta este superioară altor componente similare, așa cum promit reprezentanții firmei, iar flexibilitatea este și ea mare. Suspensia pneumatică este prinsă de axă folosind bolțuri în formă de U, iar prinderea pe poziție se face datorită unei nișe realizate la rece în bara axei, aflată în curs de patentare, care le oferă clienților posibilitatea de a folosi noua gamă MBS Omega în combinație cu aproape orice axă cu diametru de 146. Nișa poate fi presată în bara axei după ce axa este terminată sau în timpul procesului de producție, oferindu-le și producătorilor de axe, și celor de remorci flexibilitatea de care au nevoie pentru a-și optimiza procesele de fabricație. Nișa, în combinație cu partea de prindere, asigură o conexiune foarte robustă și durabilă, și dacă este nevoie de noi componente de fixare poate fi refolosită ușor.

Noua suspensie, prin greutatea proprie redusă, scade cu 20% emisiile de CO2 atât din producție, cât și din exploatarea vehiculelor, comparativ cu suspensiile medii de pe piața europeană. Singurele componente de uzură ale ei sunt pernele și amortizoarele, care sunt disponibile pe scară largă, fiind consumabile. Componentele din oțel ale suspensiei sunt 97% din oțel reciclabil și vor fi produse în Europa printr-un proces de fabricare și de tratare la cald care nu emite gaze.

În continuare vă prezentăm, în ordine alfabetică, ceilalți participanți în competiția de la categoria Componente.

Daken a înscris în competiție cutia pentru transpaleți cu o rampă cu transportor cu role, care facilitează încărcarea/descărcarea transpaletelor, evitând uzura stivuitoarelor și a rampei, ce apar adesea la încărcare/descărcare. În plus, boxul este echipat cu o rampă de tragere din aluminiu, ușoară, dar robustă. Prin alunecarea furcilor transpaletului de-a lungul transportorului cu role încorporat în rampa de tragere, deteriorările sunt evitate și utilizarea transpaletei devine mai ușoară.

Daken a mai concurat cu lada de paleți din oțel, care are ca principală caracteristică sistemul de deschidere inovator, patentat, care se deschide practic singur datorită folosirii unor kituri de pistoane concepute special. Acest sistem de deschidere și cele trei zăbrele de comutare (două laterale și una centrală) garantează siguranța operatorului în timpul folosirii lăzii, prevenind deschiderea sau balansarea accidentală a capacului. Noua ladă de paleți este cea mai prietenoasă cu utilizatorii din câte există, sunt de părere reprezentanții producătorului. Și a fost concepută pornind exact de la nevoile șoferilor.

Când se deschide lada este recomandat să se deschidă întâi zăbrelele de pe cele două laturi și apoi cea centrală, care are funcția specifică de a deschide capacul. Iar datorită amortizoarelor bine dimensionate, când este desfăcută a treia zăbrea, capacul alunecă automat sub ladă.

Daken a mai participat cu trusa de scule din plastic FLINK, un produs patentat ca design și funcționalitate datorită esteticii capacului cu mâner integrat și inovațiilor tehnice ale cutiei. Grosimea acesteia a fost redusă, dar durabilitatea a fost îmbunătățită, ceea ce, alături de folosirea de plastic regenerat din materii prime, permite garantarea unui impact redus asupra mediului. Trusa are o structură, care permite stivuirea, optimizând procesele logistice în ciuda reducerii unghiului, o trăsătură tipică a produselor turnate prin injecție.

Cele două părți pe care sunt fixate mânerele sunt din două secțiuni paralele una cu alta și conectate printr-o treaptă, ceea ce permite ca trusele să fie stivuite una peste alta, reducând unghiul și eliminând substanțial orice joc al părților componente. Cel mai mare avantaj pe care îl aduce această trusă este că permite transportul produselor într-un mod sigur și organizat și garantează un volum util de aproape 100 l, având și construcție robustă și putând încărca până la 50 kg de materiale.

Daken a mai concurat cu sistemul de blocare NexT handle, o versiune nouă a mânerelor clasice Daken, disponibilă atât din oțel inoxidabil AISI304, cât și din plastic, cu un cilindru de blocare, dar și cu design inovativ față de mânerele în formă de T disponibile pe piață, deci cu o geometrie mai curată și mai armonioasă.

Inovația constă doar în estetica și designul mânerelor și al trusei de scule. În rest, se păstrează același sistem de blocare de la versiunile anterioare, îmbunătățind totuși rezistența la apă și rugină a trusei de scule.

Daken a mai propus mânerul sistemului de blocare ZEN, din oțel inoxidabil, cu cilindru de blocare, care a obținut deja un patent pentru mecanismul său intern. Inovația constă din estetica mânerului și din sistemul de deschidere prin împingere/tragere simplificat și ascuns, care se integrează perfect cu designul întregului produs. Designul trusei are astfel linii netede, ușoare și minimaliste. Mecanismul intern patentat constă dintr-un pin care ghidează mânerul de tragere de-a lungul unei curse elicoidale. Când este apăsat mânerul, arcul din interior se activează și mânerul iese și se rotește automat la 90O, descoperind și făcând accesibil cilindrul din spatele mânerului. Odată ce acesta este deschis, trusa poate fi deschisă și ea.

Daken a mai înscris în competiție trusa de scule ZEN din oțel, complet diferită de orice există pe piață, așa cum declară reprezentanții producătorului italian, care minimalizează impactul asupra mediului în timpul producerii, înlocuind componentele sudate cu unele cu muchii îndoite. Designul minimalist rezultă din armonia componentelor care nu sunt vizibile, ci ascunse, dar în același timp au funcționalitatea și caracteristicile pe care le au componentele altor truse de scule de pe piață. Capacitatea trusei este mai mare decât a altora și în plus se pot pune trusele una lângă alta sau se pot stivui datorită geometriei lor, astfel încât în semiremorcă să fie aranjate frumos.

Trusa este livrată pre-asamblată și trebuie instalată ulterior, iar dimensiunile, deschiderile și opționalele ei pot fi personalizate în funcție de client.

Kögel a concurat cu Multi Container Stop, un opritor pentru containere și cutii mobile care, așa cum declară reprezentanții producătorului, revoluționează montarea containerelor și cutiilor mobile pe toate șasiurile. Diverse teste, realizate în colaborare cu experți independenți recunoscuți oficial, au confirmat că MCS elimină nevoia de încuietori convenționale pentru containere în partea din față a șasiului, încărcăturile fiind securizate exclusiv prin blocare, care s-a dovedit a fi cea mai bună metodă în conformitate cu DIN EN 12642.

Utilizarea MCS este intuitivă și oferă cea mai rapidă, fiabilă și simplă soluție pentru a asigura un container pe o remorcă în conformitate cu standardele relevante din domeniu.

Alt beneficiu al MCS este reducerea semnificativă a greutății secțiunii frontale a șasiului, care oferă un confort mai mare, datorită manipulării ușoare, și crește și sarcina utilă. Costurile de operare scad și ele, iar soluția este, în plus, prietenoasă cu mediul, fiind dedicată multimodalului.

Dispozitivele de blocare a containerelor din prezent nu sunt doar complexe, ci și prea voluminoase, ceea ce le face dificil de utilizat și reduce sarcina utilă. În plus, extensiile laterale, brațele pivotante și diversele inserții sunt complicate și consumă timp pentru a fi puse în funcțiune, ceea ce crește riscul de erori și accidente de muncă. Or, în cazul MCS posibilitatea de eroare este exclusă, deoarece nu este nevoie de operare manuală în partea din față – în spate procedurile de blocare se fac ca de obicei. În plus, construcția sa compactă oferă spațiu suplimentar în intervalul dintre container și autotractor, ceea ce reduce riscul de deteriorare a acestuia din urmă. MCS nu are piese în mișcare, deci nu necesită reparații complicate și costisitoare. Sistemul este disponibil pentru toate șasiurile container din generația actuală, pentru seria Combi și pentru toate trailerele cu platformă de la Kögel.

Leincar ADR a concurat cu Trailer Spider System, o soluție unică pentru plasarea chingilor de transport în interiorul spațiului de marfă, așa cum explică reprezentanții producătorului. Avantajele aduse de folosirea acestei soluții sunt: chingile sunt întotdeauna desfăcute, nu se udă și nu îngheață iarna, sunt mereu gata de utilizare (deoarece nu trebuie să stea în cutii sub semiremorcă) fără a fi nevoie să fie aruncate peste marfa încărcată și pot fi folosite ușor de la sol, pentru mai multă siguranță a șoferului, care nu trebuie să mai intre în spațiul de marfă sau pe încărcătură. În acest fel și timpul necesar pentru ancorarea produselor scade, semiremorca poate avea orice număr de chingi, blocarea lor se poate face în orice poziție, iar vehiculul se poate încărca din orice parte sau de sus.

Lokhen a înscris în competiție Wheel Chock Origamy (opritoarele Origami pentru roți), considerând că Origami reprezintă adevărata revoluție mondială în ceea privește aceste componente. În 2021 a fost realizat primul astfel de echipament pliabil și conform DIN 76051 din lume. Acest proiect a presupus studierea unor geometrii mai eficiente, care ar putea schimba opritoarele tradiționale de roți, și realizarea unui produs pliabil în trei, care păstrează funcțiile cerute de regulamentul DIN 76051. Pentru crearea lui s-a folosit un soft de simulare, a fost conceput un model pliabil care să ocupe cu 66% mai puțin spațiu decât cele tradiționale, au fost încercate trei materiale diferite și au fost făcute teste comparative cu Metoda Elementului Finit. Origami este o invenție patentată în 17 țări din lume și designul său este înregistrat.

Principala problemă pe care o rezolvă noul produs este aceea a spațiului limitat din camion, deoarece el ocupă loc mai puțin și poate fi transportat atât în cabină, cât și în trusa de scule sau în alte locuri. Iar faptul că este pliabil și mai ușor decât alte opritoare de roți nu-i afectează performanța.

MB Pneumatyka a mai concurat cu un sistem pneumatic de cuplare MBP, care permite cuplarea sistemelor pneumatice ale semiremorcii cu sistemele pneumatice ale autotractorului și se caracterizează prin sigiliu principal cu două fețe, care poate fi întors pe cealaltă parte în caz de uzură sau de pierdere a etanșeității. Sistemul de filtrare preliminară crește durata de viață a filtrului principal, extinzând astfel durata de viață a sistemului de cuplare în sine. În plus, există un sistem paralel adițional care permite funcționarea sistemului de cuplare chiar și în cazul în care se înfundă filtrul. Sistemul inovator de ghidare și de blocare a stratului protector crește rezistența la penetrare sau contaminare, sporind durata de viață a principalelor componente ale sistemului de frânare și de suspensie. Numărul componentelor este mic, deci se reduce și riscul de deteriorare a conexiunii. Sistemul este compatibil cu cele mai multe tipuri de cuplări de pe piață și sporește siguranța rutieră prin faptul că permite o viteză de reacție mare a vehiculului la diverse incidente de pe șosea.

OKT Trailer a concurat cu un capac pneumatic pentru gurile de vizitare. În prezent există mai multe tipuri de sisteme de acoperire a gurilor de vizitare glisante, fiecare cu funcții diferite și cu probleme diferite, începând cu aceea că mișcarea de deschidere și închidere a ușii nu are loc dacă părțile mecanismului de deschidere și închidere sunt umplute cu praf și impurități. Or, capacul automat al gurilor de vizitare controlat pneumatic dezvoltat de OKT are caracteristici care îl deosebesc de alte produse echivalente de pe piață, începând cu structura compactă ce împiedică praful și rumegușul să intre în mecanismul de acoperire, deci durata lui de viață este mai mare. În plus, datorită structurii sale compacte, poate fi instalat un capac separat al gurilor de vizitare pentru fiecare compartiment, iar compartimentele pot fi deschise unul câte unul. Deschiderea capacului căminului de vizitare de către utilizator în sistemele sub presiune va fi împiedicată de sistemele pneumatice de control – pentru că în prezent una dintre principalele cauze ale accidentelor este presiunea din remorca-siloz, existând victime din cauza exploziei capacelor gurilor de vizitare deschise incontrolabil de utilizator. Or, cu produsul OKT utilizatorul nu poate deschide capacul sub presiune și primește un avertisment, iar operațiunile de deschidere și închidere se pot face de la sol prin intermediul panoului de control.

Umplerea trebuie făcută atunci când vehiculul este descărcat și presiunea rezervorului este de 0 bari. Pentru aceasta, capacul trebuie deschis prin apăsarea butonului de pe panoul de control. Dacă nu există o scădere a presiunii garniturii și capacul nu se deschide, înseamnă că există o problemă în sistem. De îndată ce presiunea garniturii scade și capacul este deschis, procesul de umplere poate începe. Înainte ca presiunea să fie aplicată pe rezervor în momentul descărcării vehiculului trebuie verificați indicatorii de acoperire și dacă presiunea este la valorile dorite, rezervorul trebuie presurizat și trebuie pornit procesul de descărcare.

Schmitz Cargobull a participat cu sistemul TL4 de blocare a ușilor semiremorcilor frigorifice, despre care puteți citi mai multe detalii în numărul din august al revistei Tranzit, în articolul dedicat evenimentului premergător IAA Hanovra organizat de producătorul german.

Wistra a concurat cu trei inovații, dintre care una este sistemul modular de bare de blocare Multi-Beam, cu capete de bare de blocare interschimbabile, care oferă soluția pentru toate tipurile de șine comune folosite de companiile aeriene și feroviare. Capetele pot fi înlocuite rapid și fără unelte speciale și pot fi rotite la 90O, iar o canelură în fasciculul de blocare este utilizată pentru a atașa accesorii, cum ar fi fitinguri cu șurub, care pot fi montate transversal sau longitudinal pe direcția de deplasare. Deci nu mai este nevoie de alte instrumente pentru ancorarea încărcăturii.

Fasciculul de blocare este realizat în principal din aluminiu ușor și de înaltă rezistență și poate fi acționat fără efort, un capac robust protejează și fasciculul și mărfurile transportate, iar noul sistem poate fi ajustat, în premieră, infinit și precis, la lățimea sau înălțimea vehiculului respectiv.

De asemenea, sunt posibile lungimi mari de funcționare pentru vehiculele cu o greutate totală de până la 7,5 t. Datorită ajustării precise a tijei de blocare, nu se transferă presiune pe pereții exteriori în timpul inserției, ceea ce previne îndoirea pereților vehiculului și alte deteriorări.

Wistra a mai concurat cu fasciculul de blocare PEN‑Beam, cu arc special care exercită o presiune uniformă și definită asupra caroseriei vehiculului pe întreaga suprafață a telescopului. Deblocarea se realizează prin presiunea luminii asupra componentei telescopice. Toate versiunile grinzilor de blocare sunt configurabile în funcție de sarcina utilă și de tipurile de șine ale vehiculului respectiv.

Sistemul este mai scurt decât interiorul vehiculului atunci când este retras și blocat, permițând introducerea ergonomică a fasciculului de blocare. Iar deblocarea se face printr-o presiune scurtă asupra tubului telescopului, care se deplasează cu presiune constantă spre șinele de ancorare, minimizând riscul de deteriorare a caroseriei vehiculului.

Wistra a mai concurat cu noul dispozitiv de blocare Twist-Beam care, datorită mecanismului său special, poate fi folosit de sistemele companiilor aeriene și feroviare. Blocarea rapidă și fără probleme în punctele de ancorare facilitează utilizarea verticală a tijei de blocare, pe care operatorii o pot fixa în punctele de tensiune ale podelei fără a fi nevoie să se aplece sau să meargă în genunchi, iar în cazul suprastructurilor înalte ei nu trebuie să se întindă, deoarece tija de blocare poate fi operată ergonomic.

Datorită designului fără componente aplicate, Twist-Beam se potrivește perfect în orice suprastructură. Dispozitivul este realizat în principal din aluminiu de înaltă rezistență, ceea ce îl face ușor, deci acționarea lui nu necesită forță, și nici ajustarea lui foarte flexibilă la lungimea dorită, ceea ce evită deteriorarea pereților sau a altor componente.

Articole similare