Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Soluții la noile cerințe legale în continuă schimbare

ZF Group a anunțat la Technology Days 2024, eveniment organizat la final de iunie la Hanovra, o mulțime de noutăți tehnologice, dezvoltate atât pentru a răspunde reglementărilor nou-apărute în domeniul siguranței, reducerii emisiilor sau conformității transmiterii și stocării de date, cât și altor reglementări în discuție la acest moment. Sisteme de axe electrice pentru autotractoare și semiremorci, sisteme de siguranță și de asistență a șoferului, sisteme de transmisie și interpretare a datelor, un nou tahograf smart, sisteme de diagnosticare ș.a. au fost explicate și demonstrate cu prilejul evenimentului organizat pe un circuit de teste al Wabco, parte din Grupul ZF de câțiva ani.

În prezența câtorva zeci de jurnaliști europeni, dar și a zeci distribuitori și clienți, ZF a scos la rampă cu două luni înainte de IAA o selecție întreagă de soluții pentru noutățile legislative europene, care merg pe două direcții: decarbonizare și un control strict al tuturor operațiunilor din industria auto: producție, service și operare.

Divizia ZF de soluții pentru vehicule comerciale a prezentat o nouă transmisie hibridă pentru a permite operatorilor de vehicule comerciale să reducă emisiile de carbon în timp ce păstrează avantajele motorului pe combustie internă. TraXon 2 Hybrid este răspunsul ZF pentru tranziția inteligentă către decarbonizare. ZF își menține poziția de partener al industriei de vehicule comerciale oferind un portofoliu flexibil de produse și servicii, menținând totodată un sistem de producție flexibil. Această abordare inovativă a permis diviziei ZF de vehicule comerciale să înregistreze o creștere cu aproape 20%, cu 5% mai mult decât creșterea generală a pieței.

ZF oferă tehnologii care se pot adapta atât la vehicule pe baterii, cât și la cele pe pile de combustie. Kitul E-Mobility cuprinde atât sisteme de transmisie centrale (CeTrax 2 și CeTRax 2 Dual), cât și axe electrice (AxTrax 2, AxTrax 2 Dual și AxTrax 2 LF, axa electrică produsă pentru DAF), pentru cei care vor să treacă la configurații optimizate pentru vehicule electrice, cu spațiu mai mare pentru baterii și, deci, o autonomie sporită.

Axa electrică de la ZF are o construcție specială, integrând invertorul în aceeași carcasă cu axa. La soluțiile prezentate deja de alți producători de vehicule, invertorul este într-o cutie separată și de regulă este nevoie de un cablu suplimentar de conectare cu motorul electric. Provocarea principală, au arătat experții ZF, este ca vibrațiile să fie ținute sub control, pentru că șasiul preia toate șocurile de la drum, iar în invertor se găsesc o mulțime de componente electronice care pot fi afectate de aceste șocuri. Un alt beneficiu al conceptului ZF de axă electrică este că toate componentele propulsiei electrice sunt integrate, astfel că răcirea motorului electric, a transmisiei și a invertorului se face printr-un singur sistem închis, care include o pompă de ulei și un schimbător de căldură, iar producătorul autovehiculului nu trebuie să prevadă un circuit de răcire suplimentar.

Răcirea bateriei se face cu același circuit care răcește și axa – un sistem de răcire pe apă – iar în interiorul axei răcirea se face pe aer plus un schimbător de căldură.

Mai mult, AxTrax 2 poate fi integrată și la semiremorci, prin acest concept, ZF reușind să convertească o combinație de tractor cu motor diesel cu semiremorcă într-una hibridă. În același timp semiremorca electrică poate fi folosită și cu un autotractor electric, bateria semiremorcii contribuind la creșterea autonomiei.

Axa electrică pentru semiremorcă este puțin mai mică, are o putere de 200 kW (față de 450 kW axa pentru autotractor) și doar un motor electric, însă are aceeași logică precum axa pentru camioane: invertor integrat, transmisie cu trei trepte. În plus, există o cutie pentru EBS-ul semiremorcii, care este parte a sistemului de control al frânării axei.

Axa ZF este compatibilă și pentru camioanele cu motor pe combustie internă, la care se simulează un plug-in, care ajută la reducerea consumului de combustibil cu până la 16% (40% pentru varianta plug-in), o dată prin recuperarea energiei la frânare, și care fără această axă ar fi irosită, plus energia care poate fi folosită în locul celei produse de diesel.

O altă variantă este producerea de energie de la semiremorcă, adăugată celei oferite de bateriile autotractorului și care ar putea alimenta motorului electric de la un agregat frigorific de pildă.

Conceptul, care așteaptă definitivarea reglementărilor în domeniu pentru semiremorci, poate economisi combustibil într-un procent estimat de 16%, în timp ce cu varianta plug-in economia ajunge la aproape 40%.

ZF dezvoltă această axă pentru că din 2030 legislația europeană a impus limite de emisii și pentru semiremorci, care trebuie să scadă cu 10% impactul asupra mediului, în configurație standard, iar electrificarea semiremorcilor este obligatorie pentru atingerea țintei de decarbonizare, aerodinamica sau alte metode fiind insuficiente pentru acest scop.

Legislația pentru omologarea semiremorcilor, care datează de foarte mulți ani, nu a luat în considerare posibilitatea de a avea tracțiune pe semiremorcă. Astfel, ZF testează extensiv axa electrică pentru semiremorci pentru a pregăti producția de serie până la momentul în care legislația va fi gata.

„Probabil că va mai dura un an sau doi până la definitivarea cadrului legal. Totul este în lucru pentru a se obține omologarea de tip, pentru a se calcula performanțele de frânare și pentru a se converti în VECTO contribuția unui astfel de sistem”, au comentat reprezentanții companiei.

Pentru Germania există legislație care permite ZF să testeze această axă pe drumurile publice, însă un vehicul echipat cu o astfel de axă electrică de tracțiune nu poate fi momentan înregistrat în circulație pentru a se efectua transporturi de marfă.

Compania a prezentat, de asemenea, noul program inovativ de sinergii între sistemele de frânare și cele de propulsie electrică la ZF Global Technologii Day. Sistemul optimizează conexiunea dintre propulsorul electric și sistemul de control al EBS. Energia suplimentară de frânare este folosită pentru regenerare, sporind autonomia autovehiculului și permițând totodată capabilități mai bune de pornire.

Un nou tahograf smart de generația a doua

ZF a anunțat, de asemenea, că este pregătit să lanseze o nouă generație de tahografe smart de generația a doua, crescând oferta de astfel de echipamente într-o perioadă în care reglementările din Pachetul Mobilitate necesită schimbarea masivă a majorității tahografelor de pe vehiculele de peste 3,5 tone, iar din 2026 și vehiculele de 2,4-3,5 t vor trece la echiparea cu tahografe smart gen. 2.

Este al treilea tahograf smart, după soluțiile consacrate ale Continental și Stoneridge, noul tahograf venind cu soluții digitalizate pentru transport. Avantajul ZF este că poate combina hardul cu softul folosind datele descărcate din tahograf pentru a calcula timpul de lucru al șoferului. Din surse neoficiale am aflat că producția noului tahograf ZF va începe în România în ultimul trimestru ala acestui an. Tahograful va fi livrat atât către producătorii de camioane, cât și after-market către rețeaua ZF de distribuție.

Această lansare vine la aproape doi ani după ce ZF a achiziționat Intellic Germania, o companie specializată în dezvoltarea și comercializarea de tahografe digitale cu sediul la Berlin, cu scopul de a consolida poziția ZF ca „one stop shop” pentru producătorii de vehicule comerciale, flotele și partenerii din industrie și de a permite companiei cu sediul în Friedrichshafen să furnizeze soluții digitale de tipul Transportation as a Service (TaaS).

ZF va produce astfel, din acest an, tahografe inteligente de generația a doua care permit controlul autovehiculelor din mers. Sistemul DSRV, care funcționeză similar ca un Bluetooth, permite descărcarea tahografului în echipamentele Poliției, în timp ce mașina de Poliție trece pe lângă autovehicul. Pentru ca descărcarea datelor din tahograf să aibă loc, mașina de Poliție trebuie să fie în apropierea camionului, au precizat reprezentanții ZF, demontând ideea că datele ar putea fi descărcate de la distanță mare.

ZF colectează în prezent informații de la 460.000 de vehicule, fie prin sistemele de înregistrare ale producătorilor de vehicule, fie prin propriul sistem de telematică. În afară de acestea ZF mai monitorizează peste 200.000 de autovehicule în India.

Hjalmar Van Raemdonck, șeful diviziei Sisteme pentru Soluții Digitale pentru vehicule comerciale, spune că tahografele inteligente vor juca un rol important în ecosistemul de transport rutier, fiind un centru de date bine reglementat și de încredere. Noul tahograf inteligent produs de ZF va oferi o bază serioasă de date pentru platforma digitală de management al flotei SCALAR, lansată de ZF în ultimii ani.

Astfel, ZF va avea posibilitatea de a conecta datele din tahograf cu cele din sistemul de navigație prin satelit, precum și cu cele colectate de numărul mare de senzori disponibili pe vehicule și provenite de la sistemele de asistență pentru șofer sau semnale EBS. Astfel, ZF are toate prerogativele de a deveni un furnizor complet de servicii digitalizate, bazate pe date clare, măsurabile și verificate.

Concret, integrarea tahografului inteligent cu platforma de fleet management SCALAR va permite o planificare a rutelor și o dispecerizare mai eficiente pentru îmbunătățirea performanțelor înregistrate de flotele clienților.

IA pentru dezvoltarea ADAS și a sistemelor de condus autonom

Sistemele moderne de asistență pentru șofer necesită un număr mare de senzori pentru a analiza cu precizie mediul exterior al vehiculului și a efectua manevre de conducere în siguranță. ZF a dezvoltat Annotate pentru a accelera dezvoltarea ADAS și a verifica funcționarea precisă a senzorilor și a sistemelor automatizate de condus. Annotate înmagazinează automat toate datele înregistrate de senzori montați pe autovehicul în timp ce acesta se deplasează pe șosea și le confruntă cu informația transmisă de sistemele de asistență care echipează deja vehiculul. Astfel, sistemele de asistență pot fi îmbunătățite rapid și cu costuri mult mai mici față de munca de verificare făcută de oameni. Potrivit ZF, sistemul Annotate face munca de dezvoltare și de validare a sistemelor electronice bazate pe senzori de zece ori mai rapidă și cu 80% mai ieftină. Un exemplu în care ZF Annotate susține procesul de validare în cel mai eficient mod este sistemul de parcare automată. Setul de senzori de referință poate acoperi o vizualizare 360O nu numai una frontală, putând fi observată mai bine traiectoria vehiculului când se fac manevre de parcare.

ZF Annotate este un sistem scalabil care poate fi folosit atât la autoturisme, cât și la vehicule comerciale, revoluționând dezvoltarea sistemelor de asistență autonome de la Nivelul 2+ până la Nivelul 5.

Unghiul mort eliminat pentru schimbarea benzii fără emoții

ZF a prezentat un vehicul de test echipat cu radare și camere care monitorizau situațiile de trafic în modul de condus automat, continuând însă să monitorizeze și șoferul. Folosind avertizări acustice și vizuale sistemul transmite informații despre situațiile periculoase de schimb al benzii de mers sau chiar acționeză automat pentru a împiedica autovehiculul să se ciocnească de alți participanți la trafic. Potrivit ZF, cu un astfel de sistem ar putea fi prevenite până la 12% din accidentele care ar putea avea loc în Germania, schimbarea benzii de mers fiind o manevră obișnuită, dar în același timp care poate fi potențial periculoasă, mai ales pentru combinațiile cu semiremorcă.

În prezent, ZF testează și sistemul de avertizare a situațiilor de urgență (schimbarea benzii de mers, preluarea comenzii manuale a direcției când sistemul Active Srive Assist detectează lipsa mâililor de pe volan) prin vibrații nu numai ale volanului, ci și ale centurii de siguranță. De asemenea, în cazul deschiderii accidentale a ușilor șoferul și pasagerul pe partea căruia se deschide ușa sunt securizați printr-o întărire bruscă a centurilor de siguranță.

Sistemul ZF de menținere a benzii de mers poate fi oferit la prețuri competitive dat fiind faptul că aproape 50% din componentele folosite, inclusiv radarele și camerele, sunt derivate de la sectorul de autoturisme, deja testate extensiv.

ZF Rescue Connect este o altă soluție dezvoltată de ZF cu scopul de a permite vehiculelor de urgență să comunice cu ceilalți participanți la trafic. Sistemul vehiculului de urgență poate comunica cu luminile semaforului de exemplu, pentru a le schimba în funcție de nevoile de intervenție. De asemenea, sistemul comunică cu celelalte autoturisme, cerându-le permisiunea de a elibera traficul atunci când acestea sunt în intervenție. Sistemul permite indicarea apropierii de către vehiculele de intervenție astfel încât autovehiculele din trafic să meargă cât mai pe dreapta pentru a lăsa vehiculele de urgență să circule în siguranță.

Și, pentru că legislația europeană este permanent în extindere în domeniul securității – de la 1 iulie intrând în vigoare nu numai obligația echipării vehiculelor cu cutie neagră, ca la avioane, ci și obligația de a crea în cloud o bază de date pentru caracteristicile fiecărui autovehicul pe durata întregii perioade de folosință, unde toate service-urile au obligația de a completa toate operațiunile efectuate – ZF a dezvoltat un sistem de diagnosticare care verifică dacă sistemele instalate pe un autovehicul corespund cu specificațiile din sistem

ZF susține clienții reparatori prin dezvoltarea unor soluții dedicate: update-uri pentru softurile de diagnosticare, softuri de diagnosticare online și de avertizare a posibilelor defecțiuni care pot apărea la unele piese ș.a.

După rezultate bune pe segmentul autoturismelor, CubiX este acum folosit și la camioane

În ceea ce privește soluțiile digitale, ZF a prezentat CubiX, sistemul de control al mișcării autovehiculelor care transformă recomandările de conducere de la un șofer virtual în comenzi reale de mișcare a vehiculelor prin sistemul central de comandă al autovehiculului. Acesta oferă stabilitate, siguranță și precizie atât pentru configurațiile diesel, cât și pentru cele electrice. CubiX a fost testat cu succes în condiții reale în cadrul SAFE20, un proiect pentru operațiuni automatizate de transport de marfă în terminale din porturi sau platforme logistice, unde se pot instala mai ușor tehnologii autonome față de drumurile publice. Vehiculele autonome pot aduce mai multă eficiență și productivitate și pot rezolva probleme precum lipsa de șoferi, mai ales în cazul operațiunilor pe timp de noapte.

Articole similare