Conform unui nou sondaj național realizat de Cargus, una dintre cele mai mari companii de curierat din România, cel mai important criteriu în alegerea magazinului online a devenit prețul produsului pentru doi din trei români, fiind cu mult mai relevant decât reducerile (54%), costul livrării (42%) sau timpul de livrare (27%). Generațiile tinere, Gen Z și Millennials, sunt cei mai sensibili la preț, cu peste 70% dintre respondenții acestei categorii declarând că aleg magazinul online în funcție de costuri.
Cu toate că platformele chinezești au cele mai reduse prețuri, precum Temu sau AliExpress care au câștigat popularitate, 63% dintre români continuă să prefere magazinele online locale, așa cum eMAG, Altex, Flanco sau Fashion Days, datorită termenelor de livrare mai scurte, politicilor de retur mai clare și mai rapide, precum și garanțiilor conforme cu legislația europeană. De asemenea, un cumpărător din patru afirmă că nu are o platformă preferată și alege în funcție de cel mai bun raport calitate-preț, ceea ce indică faptul că decizia de achiziție este influențată mai degrabă de ofertă decât de fidelitatea față de un brand anume.
Doar 15% dintre respondenții la sondajul Cargus iau în considerare recenziile sau posibilitatea unei returnări gratuite și doar 1% sunt influențați de recomandările prietenilor sau ale persoanelor influente, ceea ce sugerează o preferință clară pentru factori concreți în procesul de achiziție al consumatorilor. Principalii factori determinanți ai deciziilor de cumpărare sunt prețul, reducerile și costurile de livrare, consumatorii concentrându-se mai degrabă pe cheltuielile totale decât pe valoarea produsului în sine și mai puțin preocupați pe opiniile externe sau pe beneficiile post-cumpărare.
Mai mult de o treime dintre respondenți (36%) fac cumpărături online de câteva ori pe lună, ajungând la aproape 39% în rândul tinerilor din Gen Z și Millennials. Doar 2,5% dintre români fac cumpărături online în fiecare zi, iar 10% de două ori pe săptămână, ceea ce sugerează că frecvența foarte mare este mai degrabă o excepție. În schimb, aproape 40% dintre Boomeri aleg cumpărăturile online doar de câteva ori pe an, iar 13% deloc, preferând să cumpere din magazinele fizice. Rezultatele arată că frecvența achizițiilor online scade odată cu vârsta, existând diferențe semnificative între generații în ceea ce privește comportamentul de consum digital.
„Datele arată clar că frecvența cumpărăturilor online scade odată cu vârsta, în timp ce tinerii caută livrare rapidă și se orientează cu precădere spre magazinele locale, în care au încredere. În paralel, observăm o tendință de creștere accelerată a platformelor chinezești, impulsionată de atractivitatea prețurilor, în special în rândul generațiilor mai mature.”, a precizat Belgin Bactali, CEO Cargus.
Studiul arată că doar 1,8% dintre respondenți aleg marketplace-uri internaționale consacrate, precum Amazon sau eBay, în timp ce platformele chinezești sunt preferate de 8% dintre consumatori, procent care crește la 13% în rândul Baby Boomerilor, rezultând că această generație este mai sensibilă la preț.
În România, cele mai populare categorii pentru cumpărăturile online sunt hainele, gadgeturile și produsele pentru casă. Îmbrăcămintea și încălțămintea se află pe primul loc, cu peste 55,2% dintre respondenți optând pentru această categorie, Gen Z (58,5%) și Millennials (57%) arătându-se și mai interesați de această categorie. Electrocasnicele și gadgeturile s-au clasat pe locul al doilea, cu 54,7% dintre respondenți. Această categorie este populară în rândul generațiilor mai mature, Gen X și Boomers, indicând o tendință de a investi în tehnologie și echipamente utile pentru casă. 36% dintre respondenți au ales produse pentru casă și grădină, cu o ușoară creștere a interesului pentru această categorie în funcție de grupele de vârstă (42% în rândul Boomers).
Produsele alimentare, băuturile, suplimentele și articolele de beauty sunt comandate mai rar, dar sunt în continuare relevante pentru segmente specifice. De exemplu, aproape 30% dintre tinerii din Gen Z și Millennials preferă produsele de îngrijire personală, iar aproape 18% dintre părinții tineri aleg jucării și aricolele pentru copii. Cărțile și produsele educative au atras mai mult de 22% dintre tinerii respondenți, în timp ce suplimentele alimentare au urcat la 17% în rândul Baby Boomerilor.
Sondajul Cargus a fost realizat în aprilie 2025, pe un eșantion de 1.038 de respondenți la nivel național, și oferă o perspectivă relevantă asupra comportamentelor de consum și a așteptărilor legate de livrările online. Aproximativ 45,3% dintre respondenți au fost bărbați, majoritatea aveau între 18 și 55 de ani, iar 38,7% aveau un venit lunar mai mic de 5.000 de lei. Respondenții proveneau din toate generațiile – de la Gen Z până la Baby Boomers.
Folosim cookie-uri pentru a-ti imbunatati experienta pe website tinand minte preferintele tale de navigare. Apasand pe butonul accept iti dai acordul pentru folosirea tuturor cookie-urilor.
Acest site web folosește cookie-uri pentru a vă îmbunătăți experiența în timp ce navigați pe site. Din aceste cookie-uri, cookie-urile care sunt clasificate ca fiind necesare sunt stocate pe browser-ul dvs., deoarece sunt esențiale pentru funcționarea funcționalităților de bază ale site-ului. De asemenea, folosim cookie-uri terțe care ne ajută să analizăm și să înțelegem cum utilizați acest site web. Aceste cookie-uri vor fi stocate în browserul dvs. doar cu acordul dumneavoastră. De asemenea, aveți opțiunea de a renunța la aceste cookie-uri. Dar renunțarea la unele dintre aceste cookie-uri poate avea un efect asupra experienței dvs. de navigare.
Un “Internet Cookie” (termen cunoscut si ca “browser cookie” sau “HTTP cookie” sau pur si simplu“cookie”) este un fisier de mici dimensiuni, format din litere si numere, care va fi stocat pe computerul, terminalul mobil sau alte echipamente ale unui utilizator de pe care se acceseaza Internetul. Cookie-ul este instalat prin solicitarea emisa de către un web-server unui browser (ex: Internet Explorer, Chrome) si este complet “pasiv” (nu contine programe software, virusi sau spyware si nu poate accesa informatiile de pe hard-disk-ul utilizatorului).