Spania este una dintre țările europene care aplică cele mai multe măsuri legate de încărcarea și descărcarea vehiculelor comerciale. Prima măsură le interzice șoferilor să încarce și să descarce (cu excepții legate de activități specifice, cum ar fi transportatorii de mașini și cisternele), iar cea de-a doua impune plata timpilor de așteptare mai lungi. Și tocmai acestui ultim aspect îi este dedicată o inițiativă a Direcției Generale de Transport Terestru din cadrul Ministerului Transporturilor. Este un studiu analitic care vizează situația din principalele puncte de încărcare și descărcare. Analiza se face în timp real datorită unei aplicații a Agenției Uniunii Europene pentru Programe Teritoriale, care este deja utilizată pentru a analiza timpii de așteptare la frontiere.
Acest studiu este inclus în pachetul de măsuri privind transportul rutier convenit în decembrie 2021 între Comitetul Național pentru Transportul Rutier de Marfă (care include asociațiile din industrie) și Ministerul Transporturilor. Scopul este de a „cuantifica costul ineficiențelor din acest sector și de a defini măsurile de reglementare care ar putea fi necesare”.
Asociația Fenadismer și-a finalizat deja propriile cercetări în unele platforme logistice din sectorul alimentar, constatând timpi de așteptare de până la 5 ore. „Acest lucru nu numai că afectează grav organizarea internă a activităților companiilor de transport, ceea ce duce la creșterea costurilor de producție, dar forțează și o creștere inutilă a flotei de transport de până la 20% pentru a satisface în mod adecvat cererea de transport”, spune asociația.