Ad
AdAdvertisement
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement

Statele UE umfla bugetele Germaniei si Frantei

Cel mai recent studiu ProgTrans arata ca schemele instituite de Comisia Europeana de internalizare a costurilor ar aduce venituri nationale suplimentare numai pentru doua state membre, Germania si Franta, in timp ce majoritatea tarilor din UE ar ajunge sa plateasca mult mai mult decat ar primi. Asta in situatia in care taxele de drumuri, daca sunt incarcate cu costuri externe excesive, pot ajunge chiar pana la 436 de miliarde de euro pe an, fara a genera insa si vreo actiune concreta ca cea de reducere a impactului transportului rutier asupra mediului inconjurator.
 

Rezultatele studiului, anuntate la Bruxelles de catre IRU, s-au obtinut pe baza unor simulari, luandu-se in calcul valorile taxelor rutiere percepute de toate statele membre UE, pe baza fluxurilor reale de transport, dar si a previziunilor de transport pentru 2020 si 2030, precum si pe baza diferitelor scenarii ale Comisiei Europene de internalizare a costurilor.

Internalizare de 414 miliarde de euro pe an pe umerii UE…
Studiul releva faptul ca in 2009 industria transportului rutier de marfa a platit 15 miliarde de euro pentru taxe de drumuri, iar cheltuielile pentru internalizarea costurilor ar fi intre 5 si 414 miliarde de euro pe an, in functie de an si de schemele de taxare. Astfel, adaugarea internalizarii costurilor la tarifele actuale de utilizare a drumurilor va avea drept rezultat o sarcina totala adusa economiei UE intre 20 si 436 de miliarde de euro pe an.
In cadrul studiului s-au pus in balanta venitul fiecarui stat membru, colectat de la carausii nationali si internationali, si costurile legate de comertul lor national. Surprinzator, a reiesit ca doar Franta si Germania vor profita de pe urma internalizarii costurilor, indiferent de anul de studiu sau de scenariu, doar acestea fiind in masura sa ofere o reducere a impozitelor generale de pana la 43 de miliarde de euro, in vreme ce 16 tari s-ar confrunta cu pierderi serioase din venitul national.
Restul de noua state vor experimenta rezultate diferite, dar cu pierderi de ansamblu destul de mari in venitul national, in majoritatea anilor si a scenariilor.

… sau discriminare UE in favoarea Germaniei si a Frantei
ProgTrans reuseste sa reliefeze anumite capcane economice majore existente in schemele de internalizare a costurilor. Faptul ca cele mai multe state membre UE ar putea suferi pierderi uriase din bugetele lor nationale, fara insa sa se mentioneze si costurile suplimentare impuse economiei ca intreg, si, in contrast, Germania si Franta ar ramane singurele tari ce vor profita, i-a pus pe oficiali pe ganduri.
„ProgTrans ne face sa ne punem intrebari si sa realizam o analiza viitoare a raportului cost-beneficiu in urma propunerii Comisiei Europene de revizuire a Directivei «Eurovinieta». Asa cum se contureaza in prezent, aceasta se constituie intr-o discriminare flagranta adusa sectorului rutier de marfuri, in situatia in care asigura in prezent peste 90% din valoarea de distributie a tuturor schimburilor comerciale din UE si plateste deja pentru aproape 100% din externalizari, prin intermediul taxelor existente de utilizare a drumurilor, al impozitelor si al celorlalte biruri”, a subliniat presedintele Comitetului de legatura din cadrul IRU Goods Transport, Alexandru Sakkers.
„Este inacceptabil ca o astfel de propunere sa treaca mai departe fara sa se ia in considerare impactul real asupra economiei europene in ansamblu si la nivel national. Dezbaterile actuale din cadrul Consiliului de Ministri ar trebui mai degraba sa se concentreze pe alocarea veniturilor provenite din tarifele curente, impozitele si taxele platite de diferitele moduri de a reduce efectele respective”, a concluzionat Alexandru Sakkers. 

Articole similare