Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Sub semnul digitalizarii

Revolutia tehnologiei! Aceasta sintagma este cuvantul de ordine in industria transporturilor si logisticii din prezent, iar in acest sens producatorii de vehicule comerciale grele fac pasi importanti in fiecare an. Vorbim astazi de camionul de maine, un vehicul semi-autonom, capabil sa mearga in pluton, conectat la tehnologia de ultima ora, ce permite exploatarea in conditii de eficienta maxima. Iar asta inseamna emisii de CO2 si mai scazute, un consum de carburant imbunatatit, totul in conditiile unei abordari integrate si ale unei legislatii mai flexibile.
 

Viitorul industriei sta sub semnul conectivitatii sub o singura platforma a intregului sistem integrat, de la remorca si autotractor pana la soseaua pe care se circula. Acestea sunt cateva dintre ideile sustinute de producatorii de vehicule comerciale pe 22 iunie, la Frankfurt, in cadrul conferintei care precede IAA, organizate de Asociatia Producatorilor de Vehicule din Germania (VDA).

Dezvoltarea tehnologiei este principala preocupare a constructorilor de vehicule, in ultimii ani sistemele de asistenta pentru sofer si managerul de flota, care ajuta la obtinerea unor rezultate bune in materie de eficienta, devenind parte integranta in industria de camioane si nu numai. Insa numai aceste sisteme nu sunt de ajuns pentru a eficientiza transporturile si a le face cat mai putin poluante si mai putin costisitoare din punct de vedere al consumului de carburant. In opinia Dr. Wolfgang Bernhard, membru al CA Daimler si CEO al diviziei Trucks & Buses, producatorii au tot inovat de-a lungul anilor, in ultimii 50 de ani emisiile de dioxid de carbon fiind reduse cu 60%. Se poate face si mai mult in aceasta privinta, insa este nevoie de o abordare integrata din partea tuturor celor implicati. Focusul trebuie sa nu fie numai asupra vehiculului in sine, ci si asupra celorlalti factori implicati: remorca, anvelopele, carburantul, modul de operare, infrastructura si intervalul de innoire a flotelor. Aceasta abordare ar urma sa reduca emisiile de CO2 cu 20% pana la finalul acestei decade. „Noi am demonstrat cum functioneaza aceasta abordare in practica. In 2015, in cadrul testului nostru de eficienta, am echipat un camion cu pneuri cu rezistenta redusa la rulare, componente aerodinamice si sistem Predictive Powertrain Control. Aceasta combinatie eficienta ne-a permis o economie intre 12 si 14 procente in termeni de emisii si carburant. Iar procentul este si mai bun, de 17%, in cazul combinatiilor lungi de 25 m.“

Tehnologia exista, legislatia o impiedica sa fie pusa in practica!
Insa marile provocari sunt legate de noile tehnologii care vor schimba industria asa cum o cunoastem astazi. Dincolo de motoare eficiente, producatorii investesc din ce in ce mai mult in dezvoltarea conectivitatii. Daca in urma cu cativa ani camionul autonom parea doar o utopie, iata ca astazi producatorii au dezvoltat sisteme ce permit vehiculelor sa devina inteligente si sa circule pe autostrazi fara interventia umana. Nu mai departe de luna martie a acestui an, Daimler a testat cu succes un pluton de camioane autonome echipate cu sistemul „Highway Pilot“ pe autostrada A52 din Germania. Iar la inceputul lui aprilie toata industria a fost cu ochii pe convoiul compus din sase camioane aproape in totalitate autonome, ce apartin unor marci diferite, care a traversat Batranul Continent in cadrul „European Platooning Challenge“ si care a aratat clar directia spre care se indreapta transporturile si logistica. Viziunea comuna este de a avea camioane autonome, care merg in convoi si care raspund automat la ce se intampla in trafic, in functie de parametrii reali actualizandu-si timpii de sosire si contribuind astfel la eficienta industriei. Insa producatorii prezenti la conferinta VDA au cazut de acord ca pentru a avea o astfel de retea conectata trebuie ca legislatia europeana sa fie armonizata si sa permita ca tehnologia sa poata fi folosita in scopul pentru care a fost creata. De exemplu, dupa cum arata Wolfgang Bernhard, Regulamentul UE 79/2009 inca ii interzice soferului sa ia mainile de pe volan atunci cand vehiculul are o viteza de peste 10 km/h.

Platformele comune, viitorul digitalizarii in domeniul transporturilor
In afara de sistemele de monitorizare si control, asa numitul „Internet of things “ (Internetul lucrurilor) este din ce in ce mai prezent si in industria vehiculelor comerciale. Daimler are conectate peste 180.000 de vehicule, in timp ce Volkswagen Truck & Bus are peste 200.000 de astfel de camioane care circula pe drumurile europene. „Estimam ca fiecare camion MAN si Scania pe care il vom livra clientilor incepand cu 2017 sa fie conectat la internet. Toti producatorii lucreaza deja la proiecte specifice pentru ca tehnologia de maine sa fie disponibila clientilor astazi. Volkswagen Truck & Bus va investi o suma de ordinul sutelor de milioane de euro in tehnologiile digitale pana in 2020“, a declarat Andreas Renschler, membru al CA Volkswagen si CEO al diviziei Volkswagen Truck & Bus. Grupul planuieste sa ofere clientilor sai o platforma comuna cu aplicatii proprii si nu numai, pentru ca acestia sa isi imbunatateasca fluxul de transport, incepand cu soferii si terminand cu vehiculul in sine.
Nici Daimler nu bate pasul pe loc in aceasta directie, de anul viitor oferind o platforma deschisa, FleetBoard Store, locul unde clientii si cei care lucreaza in domeniu vor putea gasi rapid orice aplicatie de care au nevoie in business. Aceste lucruri, desi privite ca pionierat astazi, vor deveni comune in urmatorii ani.
Se estimeaza ca cei mai multi expeditori vor folosi servicii bazate pe date pana in 2025. Astfel, digitalizarea si conectivitatea la o platforma online comuna va permite optimizarea retururilor in gol si a programului soferilor sau a calculelor de buget, care pot fi actualizate in timp real, in functie de valorile de trafic sau de starea camionului la momentul respectiv. In Suedia, Scania si Eriksson testeaza deja tehnologia 5G pentru a putea permite extinderea serviciilor conectate in retea, dar si pentru a extinde plaja de aplicatii.

Clientii deja platesc pentru tehnologia de maine
Conectivitatea este vazuta ca o tendinta de baza pentru dezvoltarea industriei si imbunatatirea eficientei pe intreg lantul valoric al segmentului si de catre Henrik Henriksson, presedinte si CEO Scania Group. In opinia acestuia, astazi, atunci cand ne referim la conectivitate, nu trebuie sa ne gandim numai la vehicul. Conectivitatea este despre un intreg ecosistem, unde putem colecta date pentru a prezice si optimiza fluxul de marfuri si de personal. In plus, producatorii trebuie sa se concentreze si asupra reducerii consumului de carburant si protejarii mediului inconjurator prin mijloace de propulsie alternativa. Scania deruleaza in Suedia un proiect prin care pe o portiune de 22 km autotractoarele au un sistem de alimentare prin pantograf, similar cu cel al tramvaielor, si astfel circula in modul 100% electric. „Pentru o autonomie de 1.500 l, atat cat este capacitatea maxima a rezervorului de motorina in Europa la un autotractor, daca ai dori sa inlocuiesti sistemul de propulsie cu unul electric, ti-ar trebui o baterie de 60 t, deci nu ar fi un vehicul foarte eficient. Dar sunt alte cai de a folosi tehnologia. Recent am inaugurat prima autostrada electrificata din lume. In nordul Stockholmului, autocamioanele Scania circula complet electric, alimentate prin pantograf, pe un traseu de 22 km. Testul va dura doi ani“, a exemplificat Henriksson. Legat de camionul autonom, producatorul suedez efectueaza teste pe sosele, insa in industria miniera tehnologia este deja vandabila.

Logistica 4.0 schimba viitorul producatorilor de vehicule comerciale
In acest context, in cadrul conferintei premergatoare IAA Hanovra, Joachim Drees, CEO MAN Bus & Trucks a subliniat importanta Logisticii 4.0, esentiala pentru Industria 4.0, in conditiile in care aceasta din urma este prioritara pentru Guvernul Federal German. In opinia lui Drees, cuvantul cheie in ceea ce priveste Logistica 4.0 este „colaborarea“ dintre cele doua segmente: industria solicita bunuri si servicii la nivel global, dupa cum este necesar, iar anumite etape din procesul de productie sunt automatizate, fiind coordonate digital. In plus, procesarea este preluata de parteneri specializati, iar comertul se extinde cu modele de business bazate pe internet. In acest caz, vanzatorii au nevoie de fluxuri de marfuri rapide si la scara mica pentru a le livra catre consumatori. Iar ecosistemul de transport devine si mai important in aceste conditii. De altfel, sectorul logistic a devenit cel de-al treilea cel mai important in economia Germaniei, cele 2,8 milioane de persoane angrenate in sistem generand venituri de peste 280 de miliarde de euro anual. Pe langa cerintele din ce in ce mai crescute din partea clientilor, un alt factor de dezvoltare pentru acest tip de logistica este si gradul rapid de urbanizare care are loc in Germania. Incepand cu 2005 blocajul de trafic anual s-a triplat pana la 1,1 milioane km, iar Ministerul Transporturilor se asteapta ca transportul rutier sa creasca cu aproape 40% pana in 2030, in timp ce volumul de marfuri transportate pe feroviar va depasi aceasta cifra. In contextul unei urbanizari globale accelerate – se estimeaza ca pana in 2050 sase miliarde de persoane vor trai in zone metropolitane dens populate – acest deficit de spatiu pentru trafic constituie unul dintre motoarele dezvoltarii Logisticii 4.0.
„Cum se schimba procedeele logistice in acest context? Atat industria de transport, cat si cea de depozitare trebuie sa asigure o aprovizionare diferita a marfurilor, in conditii cat mai prietenoase cu mediul inconjurator. Pentru acest lucru, transportul trebuie organizat intr-un mod cat mai eficient. Astazi, aproape 35% din volumul de transport disponibil nu este folosit, iar pentru cresterea gradului de incarcare companiile trebuie sa lucreze impreuna, indiferent de faptul ca se afla in competitie“, a subliniat Joachim Drees.
Pentru a functiona in ansamblu, Logistica 4.0 are nevoie de interfete functionabile, intrucat sistemele care nu pot fi integrate intr-un tablou mai amplu nu au niciun viitor. Regulile Logisticii 4.0 trebuie definite de catre companiile de logistica de comun acord cu producatorii de vehicule comerciale. Academia Nationala de Stiinta si Inginerie din Germania a stabilit normele comune ce ar trebui adoptate: standarde pentru AutoID (automatic identification) si senzori de date, standarde pentru schimbul de date dintre vehicule, standarde pentru integrarea datelor colectate din trafic in managementul logisticii si pentru platforme logistice deschise si orientate spre servicii.
Astfel se va ajunge la o transparentizare a lantului logistic, fiecare pas al transportului devenind vizibil pentru toti participantii. Iar asta inseamna mai multa marfa transportata intr-un mod mult mai eficient si la costuri mai mici. „Logistica 4.0 va schimba si viitorul producatorilor de vehicule comerciale. Acestia nu vor mai avea avea venituri doar pe baza comercializarii de camioane, autobuze sau vanuri. Procentajul de business operativ generat de servicii va creste foarte rapid si semnificativ. Ne adresam unei piete dinamice, aflate in plina expansiune. In acest scop, toate flotele de vehicule comerciale trebuie sa fie integrate in cel mai scurt timp posibil intr-o infrastructura digitala cuprinzatoare. Totul cu obligatia de a implementa cele mai stricte standarde de protectie a datelor“, a mai spus seful MAN Bus & Trucks.

Articole similare