Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Tarife mai mici în 2024 și pentru cursele spot, și pentru cele pe bază de contract, în ciuda creșterii costurilor

Indicele european al tarifelor de transport rutier de marfă realizat de Upply, Ti și IRU arată că în primul trimestru din 2024 acestea au scăzut cu 8,2 puncte față de perioada similară din 2023 și cu 1,1 puncte față de trimestrul anterior pentru cursele spot, până la 123,9 puncte, și cu 1, respectiv 2,6 puncte pentru cele pe bază de contract, până la 127,6 puncte. Deci în cazul contractelor se observă o încetinire a scăderii față de trimestrele anterioare.

Există însă și piețe – Germania, Austria, Ungaria și Cehia – unde tarifele au crescut ca urmare a creșterii taxelor de drum, care acum includ și emisiile de CO2. Astfel, în Austria taxa de drum este cu 7,4% mai mare decât în 2023 (+0,033 de euro/km), în Ungaria cu 40% mai mare (+0,158 de euro/km) și în Cehia cu 13% mai mare (+0,026 de euro/km), potrivit companiilor care gestionează taxele de drum din aceste țări.

Și motorina s-a scumpit puțin, cu 3% ca medie în Europa la pompă la finalul primului trimestru față de începutul lui ianuarie, după ieftinea din ultimul trimestru al anului trecut, dar încă sunt sub maximele din 2023. Alte costuri de operare – întreținerea vehiculelor, asigurările și costurile cu anvelopele – rămân și ele mari în comparație cu anii precedenți, menținând mari tarifele din contracte.

Ceea ce determină scăderea în continuare a tarifelor spot în ciuda creșterii costurilor este cererea mică de transport. Se remarcă însă faptul că scăderea nu mai este în aceeași măsură ca în 2023, ceea ce poate indica o cerere în revenire, ce ar putea duce la normalizarea pieței. Mai ales că se anticipează că presiunea ușor ascendentă exercitată de cerere va continua.

Rata inflației europene, de 2,4% în martie, a fost cea mai scăzută din ultimele 33 de luni și a produs o creștere de 0,6 puncte a încrederii consumatorilor, potrivit McKinsey, iar acești indicatori, ce reflectă o cerere mai stabilă, împiedicat tarifele spot să mai scadă mult.

În ceea ce privește estimările referitoare la tarife, Upply, Ti și IRU sunt de părere că scăderile vor fi mai mici decât până acum, deoarece în 2024 cererea de transport începe să fie mai stabilă.

Articole similare

Ad