Rutele de import și export ale Spaniei
Tarifele de transport pe bază de contract pentru rutele de export din Spania au crescut în primul trimestru din 2024 cu 1,5 puncte față de trimestrul anterior, până la 129,0 puncte, și cu 0,8 puncte față de perioada similară din 2023, așa cum reiese din indicele european al tarifelor de transport rutier de marfă realizat de Upply, Ti și IRU (Upply – Market insights). Iar cele transport spot au scăzut cu 1,0 puncte față de trimestrul anterior și cu 15,0 puncte față de anul anterior, până la 120,0 de puncte.
La import tarifele din contracte au fost de 133,2 puncte, cu 5,8 puncte mai mici decât în trimestrul anterior, dar cu 3,9 puncte mai mari decât acum un an, iar tarifele spot au scăzut cu 2,3 puncte față de trimestrul anterior, dar rămân cu 2,5 puncte mai mari decât în urmă cu un an.
După scăderi semnificative în ultimul an și jumătate, tarifele spot pe rutele de export par să se normalizeze, în timp ce cele din contracte continuă să crească, iar la import tarifele au scăzut din nou după o creștere sezonieră, dar continuă, și cele spot și cele din contracte, să dea semne de creștere pe termen lung și se situează peste nivelul din trimestrul al treilea al lui 2023.
Creșterea economică a Spaniei a fost depășită doar de două dintre cele 38 de țări ale OECD în 2023, potrivit datelor OECD din februarie 2024, iar în primul trimestru din 2024 Spania a înregistrat cea mai mare creștere economică și o nouă creștere a gradului de ocupare a forței de muncă dintre toate economiile majore ale Europei, ceea ce încurajează cererea internă de bunuri și menține presiunea în sensul creșterii tarifelor de transport rutier de mărfuri pentru import.
Scăderile recente ale tarifelor pe rutele de import au fost determinate de o scădere trimestrială de 12,8% a volumelor de retail neajustate, din cauza scăderii așteptate după vârful de cerere de bunuri de consum. Cu toate acestea, ajustat la sezonalitate, retailul din Spania a crescut cu 0,5% față de trimestrul anterior. În plus, este demn de semnalat faptul că dintre cele mai mari cinci economii ale Europei, doar Spania a înregistrat o creștere a consumului în ultimele 24 de luni.
Producția spaniolă exercită și ea o presiune ascendentă asupra tarifelor de transport rutier de mărfuri. Producția totală ajustată sezonier a crescut cu 0,6% față de trimestrul anterior, conform Eurostat, iar producția totală a crescut cu 2,3% față de anul anterior, în contrast cu scăderea generală a Uniunii Europene de 6,0%. Producția de automobile și cea de bunuri de capital sunt deosebit de importante în Spania și ele au crescut cu 6,5%, respectiv, 4,5%. Iar producția de mașini electrice pare să solicite volume mai mari de transport rutier în 2024 din partea Volkswagen, Renault și a producătorului chinez Chery. Tarifele spot pe rutele de export au fost trase în jos de cererea slabă de produse finite și intermediare din restul continentului, din cauza scăderii consumului și producției. Vânzările cu amănuntul ajustate sezonier în economiile majore ale Europei au scăzut cu 5,1% față de perioada similară din 2023, și ca urmare cererea de bunuri de consum spaniole a scăzut considerabil. Dar, datorită inflației mai mici, încrederea consumatorilor europeni pare să își revină și este cu 0,6 puncte mai mare decât în ultimul trimestru din 2023, deci presiunea în sensul scăderii tarifelor spot la export se atenuează, ducând la scăderi mai mici și eventual la începutul normalizării acestora, la un nivel superior celui din 2021.