Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Țările emergente profită de globalizare, dar își protejează piața de competiția străină

Transport Intelligence (Ti) a analizat recent cinci tendințe cheie din logistica globală din 2023 și impactul lor asupra unei piețe care se schimbă rapid, în contextul unor noi realități economice, politice, societale, tehnologice și ecologice. Întregul mediu de afaceri este volatil și incert, deoarece companiile încearcă să gestioneze lanțuri de aprovizionare din ce în ce mai complexe și multe nu sunt pregătite să facă față unor piețe influențate mai mult de factori politici decât de factori economici. Costul transportului, forța de muncă și scalabilitatea forței de muncă, pietrele de temelie ale globalizării, sunt acum doar câțiva dintre factorii care trebuie luați în considerare atunci când se iau decizii legate de producție și aprovizionare. Războaiele comerciale, tarifele, taxele de mediu, dezastrele naturale, schimbările climatice, corupția, tensiunile geopolitice, interdicțiile la export și costul petrolului – și acestea nu sunt toate riscurile – sunt acum incluse în deciziile de relocare, near-shoring sau re-shoring.

Noua paradigmă a lanțului de aprovizionare influențează și dezvoltarea companiilor de logistică, după cum se poate observa din fuziunile și achizițiile de pe piață. Profiturile excepționale create de pachetele de stimulente fiscale din perioada Covid-19 au lăsat multe companii cu resurse care le-au permis să se extindă pe noi piețe near-shoring, să își îmbunătățească gama de servicii pentru a exploata tehnologiile celei de-a patra revoluții industriale și să își consolideze prezența pe piețele lor principale.

Prima tendință, dintre cele cinci pe care le analizează Ti, este cea de creștere a piețelor emergente, care are impact asupra comerțului global.

Globalizarea lanțurilor de aprovizionare a fost un factor semnificativ în creșterea importanței țărilor emergente, cel mai evident exemplu fiind ascensiunea Chinei, care, de la aderarea la Organizația Mondială a Comerțului la începutul anilor 2000, a cunoscut un boom economic de neegalat. Dar și India este în aceeași situație, iar politica sa industrială intenționează să rivalizeze cu China ca putere de producție în Asia, în timp ce Arabia Saudită își valorifică resursele uriașe de petrol pentru a se dezvolta ca centru de producție și logistică în Orientul Mijlociu.

Dar, deși aceste țări și nu numai s-au dezvoltat datorită comerțului internațional, ele nu împărtășesc valorile occidentale, ci apelează la mecanisme de protejare a unei părți din economia/producția lor.

De exemplu, în 2023, guvernul indian a interzis importul tuturor laptopurilor și computerelor personale fără licență specială, ceea ce a afectat producătorii globali ca Apple, Lenovo, HP, Acer ș.a., precum și consumatorii indieni și întreprinderile care depind în mare măsură de electronicele fabricate în străinătate. Iar din cauza întreruperii aprovizionării se așteaptă creșteri semnificative de prețuri, deși se speră că mărcile „de încredere“ vor primi rapid autorizații.

Articole similare

Ad