Una din strategiile de dezvoltare cuprinse în planul municipiului Oradea și al județului Bihor a fost creșterea conectivității prin crearea de noi legături rutiere, prin existența unui terminal cargo aerian și a unui terminal intermodal feroviar. Construit pe un teren cu o suprafață de 14,4 hectare, CTPark Oradea Cargo Terminal este gata să fie dat în folosință în această toamnă, ceea ce va pune Oradea pe hartă și în atenția operatorilor de logistică nu numai de pe piața locală, ci și de pe cea externă. Se lucrează de zor și la noua clădire a aeroportului, care va permite organizarea zborurilor interne și a celor internaționale din același loc.
Apărut la sugestia chiriașilor spațiilor industriale și logistice, terminalul de cargo aerian construit de CTP România este așteptat să grăbească decizia multor potențiali investitori de a alege Oradea în detrimentul altor orașe din regiune, cu atât mai mult cu cât CTPark Oradea Cargo Terminal este primul parc industrial cu terminal cargo și primul terminal cargo aerian din regiune care permite deservirea aeronavelor direct de la platformă fără a fi nevoie ca marfa să fie procesată undeva în afara perimetrului aeroportuar și, mai apoi, transbordată către locurile de parcare ale acestor aeronave.
Construit pe un teren cu o suprafață de 14,4 hectare, terminalul beneficiază de conexiune directă cu Aeroportul Oradea. Parcul industrial include trei clădiri cu o suprafață închiriabilă totală de 60.000 m2 și numeroase elemente de infrastructură specifice, cum ar fi platforma de garare a avioanelor sau calea de rulare, care face legătura dintre platforma de staționare a aeronavelor și pista aeroportului. Dezvoltarea întregului proiect a demarat în primăvara lui 2022 prin construcția căii de rulare, finalizate în timp record și recepționate ulterior de către Consiliul Județean Bihor.
Primele două clădiri ale CTPark Oradea Cargo Terminal au fost, de asemenea, finalizate și și-au primit chiriașii în vara acestui an, printre companiile care și-au relocat operațiunile logistice aici numărându-se compania de curierat Cargus, distribuitorul de ambalaje pentru protecție și materiale pentru izolații INATECH Packaging, liderul pieței naționale de curățenie și igienă SIDE Grup și compania de servicii integrate de transport World MediaTrans (WMT). Cea de-a treia clădire va fi integral finalizată în acestă toamnă, suprafața rămasă disponibilă spre închiriere fiind de 25.000 m2.
„CTPark Oradea Cargo Terminal este un proiect special, care devine realitate la doar un an de la începerea construcției, mai rapid decât era așteptat. Așa cum era firesc, ne-am îndeplinit toate obligațiile referitoare la construirea și livrarea căii de rulare, care este predată către Consiliul Județean Bihor. Un element important, care asigură conectarea infrastructurii aeroportuare la parcul industrial, a fost astfel finalizat. Ne bucurăm, de asemenea, să confirmăm realizarea investiției și în cazul celei de-a doua clădiri din proiectul nostru, din nou în interiorul termenelor ambițioase stabilite. Cea de-a treia clădire a CTPark Oradea Cargo Terminal este în stadiu avansat de dezvoltare a investiției și urmează să finalizam proiectul integral pentru a ne putea concentra pe următoarea investiție în Oradea”, a declarat Ana Dumitrache, Managing Director CTP România.
Terminalul cargo aerian va oferi, astfel, din această toamnă, un mare avantaj operatorilor de transport din zonă care s-au extins și către logistică, dar nu numai. Practic, companiile locale care își expediau mărfurile de la celelalte aeroporturi din apropiere (Timișoara, Cluj, Debrecen sau Budapesta) își vor putea derula operațiunile chiar din Oradea.
„Avem nevoie doar de un operator foarte bun de cargo aerian care să înțeleagă business-ul și să îl dezvolte”, spune Răzvan Horga, directorul general al Aeroportului Oradea.
Modul în care a fost construit terminalul, infrastructura existentă, personalul specializat, dar și sprijinul oferit de autoritățile locale reprezintă beneficii importante.
Aeroportul din Oradea este în lucrări avansate cu prelungirea pistei, de la 2.100 la 2.520 m, care va permite aterizarea unor nave mai mari, dar și cu alte proiecte de dezvoltare și modernizare. Va crește astfel suprafața de staționare în fața terminalelor și se montează un echipament de radio-navigație pentru a îmbunătăți operarea în condiții de vizibilitate redusă. Special pentru a putea începe operațiunile în terminalul cargo va fi instalat luna aceasta un scanner tip tunel pentru controlul coletelor și al paleților fără a fi necesară desfacerea acestora.
În aeroport există și punct vamal pentru operațiuni cargo, dar până acum nu au fost derulate astfel de activități din cauza lipsei scanner-ului pentru securitatea și siguranța mărfurilor, al cărui principal rol este de prevenire a pătrunderii substanțelor periculoase/explozibilului la bordul aeronavelor.
Aceste proiecte sunt finanțate printr-un program comun UE-Guvernul României în valoare de 45 de milioane de euro și sunt menite pregătirii condițiilor ca terminalul cargo aerian să funcționeze la parametri optimi.
Se lucrează și la extinderea terminalului de pasageri
Și terminalul de pasageri este în extindere, pentru a concentra activitatea într-un singur loc. Noul terminal modern va avea 12.500 m2 amprenta la sol și va opera toate plecările și sosirile, interne și internaționale. Presiunea pe finalizarea lucrărilor la terminalul de pasageri până la sfârșitul anului este cu atât mai mare cu cât la nivel european aceasta este ultima șansă pentru dezvoltarea infrastructurii aeroportuare cu fonduri nerambursabile – Uniunea Europeană dorește să încurajeze transportul feroviar de pasageri și pe viitor va aloca fonduri cu precădere în această direcție. Este și motivul pentru care mai multe aeroporturi din țară au în derulare acum lucrări de extindere ori de modernizare.
Cargo aerian, o sursă importantă de venituri pentru aeroport
Obiectivul aeroportului din Oradea este ca într-un interval mediu de timp, de până la trei ani, costurile operaționale să fie acoperite din venituri proprii, pentru a garanta sustenabilitatea. (Și aceasta este problema majorității aeroporturilor, cu excepția celor mari, cu flux mare de pasageri.)
Și, în paralel cu atragerea de noi operatori aerieni pentru ca orădenii să nu mai migreze către alte aeroporturi din zonă, autoritățile aeroportuare acordă o mare importanță dezvoltării componentei cargo. Oradea își dorește să devină un adevărat hub regional pentru operațiuni de cargo aerian, aici fiind identificată una dintre principalele surse de creștere a cifrei de afaceri. Pe lângă eforturile făcute de operatorii aerieni pentru atragerea de clienți, aeroportul separat duce propria sa campanie de promovare. Sunt elaborate studii – împreună cu producătorii locali, dar mai ales cu firmele de logistică din zonă – privind fluxurile de mărfuri care trec foarte aproape de Oradea și se încearcă „deturnarea” acestora pe noul terminal cargo. Îmbucurător este faptul că feedback-ul primit până acum este foarte bun. Se mizează pe decarbonizare și pe eliminarea pe cât posibil a legăturilor pe rutier cu aeroporturile de unde pleacă acum expedițiile cargo, pe lângă beneficiile economice.
„Odată ce se vor crea legăturile comerciale, creșterea volumelor ar putea fi chiar exponențială de la un an la altul”, crede Răzvan Horga.