Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
AdAdvertisement

Traditie si calitate

Atunci cand reprezinti o marca foarte cunoscuta pe plan mondial, cum este Michelin, respectarea standardelor si garantia calitatii sunt aproape o religie pentru toate partile implicate. Este si cazul uzinei Victoria din Floresti, unde preocuparea pentru respectarea standardelor si generarea de performanta este majora, astfel ca anvelopele fabricate aici au aceleasi calitati ca orice alta anvelopa Michelin, indiferent unde e produsa.

 
Putini stiu ca uzina de anvelope din Floresti are o lunga traditie, fiind prima infiintata in sud-estul Europei in 1939. Initial a purtat numele de „Banloc Goodrich“, pentru ca in 1956 sa fie rebotezata „Uzina Chimica Victoria“, ocazie cu care este lansata anvelopa Victoria, pentru piata interna. Proprietate a grupului Michelin din 2001, uzina Victoria a atras o parte din investitiile Michelin in Romania, care se ridica in prezent la 260 de milioane de euro de la preluare, ajungand la o capacitate de productie de peste 45.000 t pe an. Pe o suprafata de 67 ha se desfasoara mai multe activitati – productia de anvelope de autoturism, resaparea anvelopelor de camion, fabricarea componentelor necesare productiei de anvelope si activitatea logistica in centrul care deserveste zona Romania si Balcani in maximum 48 de ore. Investitiile curente vizeaza cresterea productivitatii, dar mai ales instruirea angajatilor pentru cresterea responsabilitatii si autonomiei de lucru.
Toate anvelopele produse aici sunt exportate catre piete din Europa, Asia, Statele Unite. Se produc marci care apartin grupului, Michelin, Kleber, BF Goodrich, cu dimensiuni intre 13 si 18 toli.
Pana de curand aici se produceau anvelope Kormoran pentru prima echipare a Dacia Logan, dar contractul a fost oprit pentru ca Michelin a renuntat la acest brand. Un lucru foarte important pentru aceasta fabrica este flexibilitatea: productia poate fi adaptata in functie de marcile si dimensiunile cerute. In prezent uzina are 1.100 de angajati, din care 37% sunt femei.
De la preluarea de catre Michelin, uzina din Floresti a cunoscut multe schimbari si acum este in proces de diversificare a portofoliului de produse pentru a deservi piata americana, europeana si asiatica, inclusiv China.

Trasabilitate completa pentru produse perfecte
In cadrul procesului de productie, pana sa se obtina anvelopa, sunt parcurse patru etape principale: prepararea amestecurilor pentru semifabricate, productia componentelor anvelopei, asamblarea acestora si vulcanizarea, incheiate de testele de calitate.
O parte din materiile prime vin din interiorul grupului. Materiile prime sunt mixate conform unor „retete“, se obtine amestecul final, in placi, in zigzag. Acestea sunt puse apoi pe paleti, in functie de utilizarea ulterioara si de specificatie. De aici paletii sunt preluati de motostivuitoare si dusi in sectorul semifabricate, unde vor fi produse componentele.
Aceasta zona este formata din mai multe ateliere: de extruzie, de calandrare, de realizare taloane, a pliurilor metalice sau a pliurilor de cord textil etc.
Pe un calandru se obtine rola master pentru pliu metalic gumat – o structura de fire metalice care are cauciuc pe ambele parti – utilizata pentru realizarea fasiilor de pliuri metalice care vor fi utilizate la atelierul de asamblare. Rola master este ulterior taiata pe diagonale, astfel incat sa fie obtinute fasii cu dimensiuni specifice.
Tot cu ajutorul unui calandru se produce si pelicula, primul strat din interior care vine in contact cu aerul din anvelopa. Amestecul preincalzit in niste falduri este apoi transportat la calandru, unde, cu ajutorul unor cutite, banda este taiata la latimea dorita.
Se obtin simultan doua straturi de pelicula trecute prin niste tamburi de racire, pentru stabilizare, apoi fasiile sunt infasurate pe nise role, impreuna cu un material textil, astfel incat fasiile sa nu se lipeasca intre ele. Inainte de a fi infasurate pe role, peliculele sunt verificate atent sa nu cumva sa existe pori sau defecte care sa permita pierderea de aer. Oricum, se respecta anumite specificatii care sunt urmate intocmai si astfel nu au cum sa apara probleme.
Atelierul de extruzie este format din mai multe instalatii in care sunt introduse benzile de amestec, care sunt „tocate“, omogenizate, iar apoi iese produsul de cauciuc, printr-o filiera care da conturul profilului necesar. Asa sunt produse banda de rulare, umplutura de talon, flancurile. Toate componentele care nu contin fire sunt obtinute prin extrudare.
Talonul este format din fire de otel care ulterior vor fi imbracate intr-o tipla de cauciuc. Pe acest talon se monteaza o fasie de cauciuc numita umplutura. Acest ansamblu trece mai departe la urmatoarea etapa de productie.
Fiecare produs semipreparat este etichetat astfel incat sa se obtina o monitorizare exacta a parcursului si, in cazul in care apare vreo problema la vreun component, sa se stie exact din ce lot provine, ce materii prime s-au folosit astfel incat, mergand inapoi pe fluxul de productie, sa se poata afla cu exactitate de unde a pornit problema.

Verificare atenta a fiecarui detaliu
Realizarea unei anvelope „crude“ se face in doua etape. In prima faza se obtine carcasa, care arata ca un tub. Pornind de la specificatii, operatorul monteaza pe masina semifabricatele de care are nevoie. Lucratorul centreaza toate componentele cu ajutorul unor lasere. Se pune pelicula, dupa care se pun pliurile textile, al caror numar difera in functie de specificatie, de dimensiune. Urmeaza taloanele, cu umplutura, care au fost montate in prealabil in lateralele masinii, iar pliurile sunt intoarse peste taloane. Apoi se pun alte componente extrudate. Dupa aceea sunt montate flancurile si, cu ajutorul a doua role laterale, marginile flancului sunt intoarse pe sub talon, rezultand astfel carcasa anvelopei.
In urmatoarea etapa, peste carcasa obtinuta anterior se aseaza cele doua pliuri metalice, dupa aceea se adauga o bandeleta de fire textile gumate pe ambele parti, care infasoara brecherul metalic. Ultimul strat adaugat este banda de rulare.
Anvelopele crude sunt depozitate pe niste caruturi speciale si sunt duse in sectorul de vulcanizare. Toate anvelopele au cartele de identificare pentru a se sti exact fiecare la ce presa merge.
Inainte de a intra la vulcanizare, anvelopa este asezata pe un sistem rotativ si este acoperita cu un strat de vopsea speciala. Dupa aceea merge la presa de vulcanizare, unde este introdusa in matrita si este presata astfel incat sa preia conturul matritei.
Dupa incheierea procesului de vulcanizare, anvelopa este preluata pe o banda transportoare si dusa catre punctele de control. Primul test de verificare este cel al aspectului. Apoi anvelopa merge la punctul de verificare a cordului metalic cu raze X, astfel incat sa nu apara probleme de descentrare a brecherelor sau a firelor de talon, sau sa nu aiba vreun corp strain. „Radiografia“ anvelopei este analizata de un operator, iar daca anvelopa corespunde, este testata ulterior din punct de vedere al uniformitatii. Aici anvelopa este montata pe o volanta, apoi, umflata, e rotita si analizata. Produsele care trec cu bine de aceste teste sunt duse in depozit, pregatindu-se de livrare.

Resapare in special pentru MFS
La uzina Victoria se desfasoara si activitatea de resapare de anvelope de camion.                                       
 Carcasele folosite pentru resapare in unitatea din Floresti sunt colectate din Romania.
„In lumea Michelin exista conceptul de Michelin Fleet Solution (MFS), care nu vinde anvelopa, aceasta ramane tot timpul proprietatea Michelin, iar transportatorul cumpara kilometrul parcurs in siguranta. Din acest motiv, cand vinde o anvelopa de camion, Michelin spune ca vinde doua anvelope si jumatate, pentru ca de fapt nu conteaza sa vinzi numar de anvelope, ci conteaza sa vinzi siguranta la kilometru. Mare parte din productia pe care noi o avem nu este cu scopul de a resapa anvelope, ci sustine un serviciu pe care noi il angajam pentru clientii de flote“, a afirmat Carmen Petcu, director general al uzinei Victoria.
Pentru ca se lucreaza sub o licenta recunoscuta de garantie, aici sunt resapate si anvelopele altor marci care nu fac parte din contractele Michelin Fleet Solutions.
Gasirea carcaselor bune de resapat sunt o problema pentru orice resapator. „Nu este usor sa gasim carcase bune. Dar asta depinde de educatia proprietarului camionului, nu a soferului. Daca proprietarul este interesat sa asigure un numar de kilometri, nu un buget oarecare, va fi foarte atent la calitatea anvelopelor sale. Daca vrea sa faca economie, merge cu ele pana nu mai pot fi recuperate si nu realizeaza ca prin aceasta economie pe o luna a sacrificat inca o anvelopa si jumatate din potentiala economie“, a mentionat Carmen Petcu.
Pentru Michelin, in ultimii doi ani piata de resapare aproape s-a triplat, ceea ce dovedeste ca exista un potential de piata, dar s-a modificat si profilul de resapare.
In trecut romanii cereau mai mult anvelope resapate la cald, dar acum, din cauza ca au fost aduse pe piata multe anvelope resapate la rece, clientii au inceput sa aprecieze disponibilitatea si calitatea lor. Michelin furnizeaza anvelope resapate la rece, dar aduse de la alte uzine, deoarece la Floresti se face numai resapare la cald.   

Articole similare

Ad