Opinia Curţii de Justiţie a Uniunii Europene cu privire la ilegalitatea taxei de drum din Germania (pe motiv că înglobează şi costurile poliţiei rutiere suplimentar taxei efective de utilizare a infrastructurii rutiere) exprimată la cererea unui tribunal din Münster, a creat rumoare în rândul companiilor de transport din toată Europa. Germania este una dintre cele mai tranzitate ţări, astfel că valoarea taxelor de drum plătite anual nu sunt deloc de neglijat. Recuperarea a 3,8-6% din valoarea taxelor de drum plătite în ultimii patru ani ar însemna o “gaură” în bugetul Germaniei de 1-1,5 miliarde de euro, după estimarea firmei de avocatură Hausfeld, care lucrează pentru compania eClaim GmbH, ce oferă firmelor de transport rutier posibilitatea de a recupera o parte din taxa de drum plătită în ultimii patru ani.
La Curtea de Apel din Münster (Germania) este pe rol un caz referitor la taxele de drum plătite în 2010 şi 2011 de către două firme poloneze, însă poziţia Curţii de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE) confirmă faptul că – inclusiv în prezent – taxele sunt prea mari şi contravin legislaţiei europene, a explicat avocatul Alexandru Petrasincu, managing partner Hausfeld în Germania. „Guvernul german nu este de acord cu ideea că această ilegalitate persistă şi în prezent şi consideră că, între timp, problema taxelor s-a rezolvat. Noi, pe de altă parte, susţinem contrariul şi încurajăm transportatorii să ceară rambursarea parţială a sumelor aferente taxelor de drum. Desigur, statul german nu va fi dispus să restituie banii pur şi simplu, astfel că trebuie acţionat în instanţă şi cât mai repede. Având în vedere faptul că procesul în cauză se referă la taxele din 2010 şi 2011, eventualele cereri de despăgubire pentru perioada respectivă se lovesc oricum de bariera de timp şi pot fi considerate ca fiind prescrise. Taxele plătite în 2017 se vor prescrie la finalul lui 2020, astfel că nu ne permitem să mai aşteptăm rezoluţia finală a Curţii din Münster, pentru că riscăm să pierdem taxele din acest an”.
Verdictul în cazul Münster poate fi folosit doar ca precedent vizând taxele plătite între 2010 și 2011, astfel că este nevoie de un proces nou pentru revendicarea taxelor plătite de operatori din 2017 şi până în prezent. Odată deschisă acţiunea în instanţă se poate încerca şi o negociere cu ministerul german de transport, pentru a se evita un proces de mai lungă durată. „Deocamdată autorităţile nu sunt dispuse să ajungă la nicio înţelegere, dar rămâne să vedem dacă lucrurile nu se vor mai schimba anul viitor”.
Comision de succes începând de la 12,5%
Alexandru Petrasincu estimează că sumele care ar trebui rambursate la nivelul întregii Europe pentru perioada 2017-2020 se situează între 1 şi 1,5 miliarde de euro. „Avem deja 6.000 de companii care s-au înscris pentru procesul colectiv de restituire a taxelor, fie direct, fie prin intermediul asociaţiilor de transport din Germania, Olanda, Franţa, Polonia etc., iar numărul acestora creşte cu 500-1.000 pe zi. Inclusiv firmele din România se pot alătura procesului, prin intermediul Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), pentru membrii căreia am negociat comisioane preferenţiale, între 12,5 și 30%, în funcție de ce proceduri vor trebui urmate pentru recuperarea banilor, companiile care nu sunt membre UNTRR având un comision cu 2,5-3% mai mare”.
Cererea de rambursare a banilor va fi trimisă la BAG, instituţia responsabilă de organizarea transportului rutier din Germania, pentru care Toll Collect doar colectează taxele. „Odată trimisă cererea de rambursare anulăm dreptul de prescriere a datoriei. Încercăm o negociere cu statul german şi, dacă suntem respinşi, avem un termen scurt, de doar o lună, pentru a intenta acţiunea în instanţă”.
Hausfeld şi eClaim GmbH doresc să depună o singură acţiune judecătorească solidă, care să constituie un instrument puternic de negociere. Tocmai de aceea, transportatorii care doresc să se alăture acestui demers ar trebui să se înscrie pentru recuperarea taxelor pentru perioada 2017-2020. „Nu ştim încă dacă vom mai primi şi ulterior datei de 4 decembrie 2020 înscrieri pentru restituirea taxelor plătite în 2018, 2019 sau 2020. Depinde şi ce interes vom vedea din partea industriei. Acest demers este diferit de Cartelul Camioanelor: procesul împotriva statului german se încadrează în sfera dreptului administrativ, în timp ce procesul împotriva producătorilor de camioane ţine de dreptul civil. Spre deosebire de Cartel, firmele nu îşi cedează drepturile nimănui, ci ne angajează direct pe noi, ca avocaţi. În acelaşi timp, nu trebuie să plătească nimic, costurile de judecată fiind suportate pentru început de eClaim, cu care vor încheia un contract separat.”
Pentru că sfârşitul anului se apropie, companiile interesate trebuie să se înscrie pe site-ul eClaim până pe 4 decembrie 2020 şi să încarce toate documentele necesare. Cel mai important, trebuie furnizată o evidenţă pe ani a taxelor de drum plătite în Germania – într-o primă fază nu este necesară defalcarea sumelor per camion, ci doar totalul. Majoritatea companiilor au cont pe Toll-Collect şi de acolo se pot descărca gratuit plăţile făcute în ultimii doi ani. De asemenea, contra unei mici sume, se pot obţine raportări şi pe perioade mai îndelungate de timp.
Firmele de transport româneşti se pot înregistra pe www.tollreclaim.com/ro/home-ro