Razboiul din Ucraina a determinat mutarea transportului containerizat din Odessa in portul Constanta. Plusul de activitate a venit insa cu aglomeratie si cu multe probleme logistice, din cauza infrastructurii portuare invechite si subdezvoltate de la noi, dar ar putea fi exploatat pe termen scurt si mediu, pentru a fideliza macar o parte dintre noii clienti veniti conjunctural pe aceasta relatie. TEU Shipping and Forwarding Romania este unul dintre expeditorii care s-au reorientat rapid pentru a raspunde noilor cerinte de pe piata si a gasi cele mai bune solutii de transport containerizat din si catre Asia.
Pana recent, transportul containerizat din Romania era o activitate destul de liniara, fara cresteri deosebite si la tarife mai putin atractive decat transportul rutier. Portul Constanta, cu infrastructura sa invechita, nu prezenta prea mare interes in regiunea Marii Negre, diferitele proiecte de dezvoltare de tipul RO-RO, promovate inca de acum 20 de ani, nefiind nici pana acum finalizate. In contextul razboiului din Ucraina si al blocarii operatiunilor cu containere in portul Odessa, Constanta a reintrat in vizorul expeditorilor internationali, care incearca sa isi redirectioneze transporturile catre tara noastra.
TEU Shipping and Forwarding Romania, filiala a grupului international TEU, cu sediul central in Thessaloniki, Grecia, si-a reorganizat in ultima luna activitatea de expeditie, cu focus pe noile oportunitati de business rezultate din contextul global dificil. Organizarea de containere catre Orientul Indepartat cu plecare din porturile Constanta si Pireu (Grecia), dar si subcontractarea carausilor ucraineni mutati cu camioanele in spatiul comunitar sunt doar cateva exemple.
Romania are sansa sa creasca in transporturi maritime
In ciuda perioadei economice dificile, se intrevad oportunitati pe termen mai lung pentru transportul maritim din Romania. Astfel, dupa rerutarea marfurilor pentru Odessa prin Constanta, se prefigureaza cresteri de volume nu doar acum, punctual, ci si pe viitor, in conditiile in care avem sansa sa fidelizam clientii care nu lucrau inainte pe Romania. Inclusiv multi expeditori din Republica Moldova, care trimiteau marfurile la export doar prin Odessa, revin acum la Constanta. „Se incarca mult si volumele sunt in crestere. Noile lanturi logistice au ajuns deja sa fie organizate in proportie de 80-90%. Mai sunt cateva detalii de lamurit, pentru marfurile care se descarca in Constanta si trebuie sa ajunga in Ucraina, deoarece armatorii vor sa se asigure ca echipamentele se vor intoarce cu bine din zona de conflict”, explica Mihaela Fola, Ocean Freight Director TEU Shipping and Forwarding Romania.
Compania are acum clienti (mai ales din domeniile FMCG si alimentar) pentru care transporta marfa pe rutier de la Chisinau la Constanta, de unde este imbarcata pentru export.
Din cauza problemelor logistice, timpii de asteptare au crescut, iar navele care trebuie sa vina in port pentru a incarca marfa sunt nevoite sa astepte 3-5 zile pentru a intra la operare, in conditiile in care pana la izbucnirea conflictului erau primite in aproximativ o zi.
„Este pacat ca pana in prezent nu a existat o intiativa solida de a dezvolta relatii comerciale stabile cu Asia sau cu alte destinatii internationale. Pe de alta parte, constatam lipsa de echipament a liniilor maritime atunci cand vine vorba de exportul de produse industriale din Constanta. Ne chinuim, spre exemplu, pentru un client din Egipt, sa transportam structuri metalice si am gasit cu greu echipament special. Portul Odessa va fi inoperabil mult timp, inclusiv din cauza deteriorarii infrastructurii, astfel ca portul Constanta are premise bune de dezvoltare in perioada urmatoare. Doar ca trebuie investit masiv pentru ca aceasta linie de business temporara sa devina permanenta”, a declarat Alecsandru Mucenic, director executiv TEU Shipping and Forwarding Romania.
Si sinergiile cu grupul grec prezinta avantaje
In contextul crizei containerelor si al razboiului, pretul transportului de containere s-a majorat in ultimele luni de la aproximativ 2.500 la 15.000 de dolari. Relatia Grecia ramane una puternica pentru Grupul TEU, intrucat prin portul Pireu vin lunar 500 de containere din Orientul Indepartat, iar filiala din Romania se poate folosi de avantajele conferite de volumele grupului acolo. „In Pireu avem si avantajul unei infrastructuri foarte bune, plus timpi de tranzit optimi, intre 23 si 25 de zile (fata de 35-40 de zile pe Constanta). De aceea ne gandim sa folosim puterea grupului si a liniilor maritime care opereaza acolo si pentru Romania. Tot ce trebuie facut in acest caz este sa gasim transport competitiv pentru marfa pe rutier spre si dinspre Grecia”, a explicat Alecsandru Mucenic.
90% din traficul operat de TEU prin Pireu si Thessaloniki este dat de producatorii din Grecia care exporta pe piata romaneasca (constructii, marmura, alimente etc.), iar 10% reprezinta rerutare de containere.
„In prezent, derulam o analiza de piata pentru a vedea oportunitatea promovarii transportului containerizat Shanghai-Pireu in 26-28 de zile plus transportul rutier al marfurilor spre Romania. Desigur, timpul de tranzit este estimativ, pentru ca la transportul pe mare pot aparea intarzieri. In plus, avand in vedere scumpirile de carburant din ultima perioada, ramane de vazut daca va mai fi eficient sa mergem pe combinatii maritim-rutier. Oricum focusul ramane pe Constanta.”
Desi China este, din nou, in mare parte inchisa, din cauza cresterii cazurilor de covid, porturile opereaza la capacitate relativ normala. Avand in vedere faptul ca pentru multa marfa de Odessa expeditorii nu au gasit variante alternative, exista un excedent de spatiu in China, iar acest lucru se reflecta intr-o usoara reducere a tarifelor.
TEU Shipping and Forwarding Romania realizeaza in prezent 50% din cifra de afaceri din operatiuni maritime, 40% din transport rutier si 10% din aerian (aflat inca la inceput).
Carausii ucraineni – o alternativa buna
De la inceputul crizei din Ucraina numerosi transportatori ucraineni au venit cu camioanele in Romania si s-au reprofilat: in loc de Ucraina-Grecia opereaza acum Romania-Grecia, folosind autorizatii terta-tara. Sunt foarte seriosi, rapizi si fac treaba buna, apreciaza Alecsandru Mucenic. In plus, din punct de vedere al tarifelor de transport practicate, ucrainenii sunt cu 10-15% mai ieftini.
„In Romania, multe firme de transport aleg sa lucreze in Comunitate, deoarece acolo se castiga mai bine. Inainte de pandemie, numerosi producatori si retaileri de la noi fortau tarife de 0,65-0,70 de euro/km la export, chiar daca in Occident aceleasi grupuri multinationale erau de acord sa plateasca 1,1-1,2 euro/km. Este adevarat ca in ultimul an s-a inregistrat o usoara crestere, dar insuficienta, daca ne gandim ca si costurile de operare au crescut foarte mult.”
Pe langa oportunitatile de dezvoltare, razboiul din Ucraina a afectat, desigur, exporturile catre Rusia. Iar aceste scaderi de volume vor trebui compensate pe alte linii. „Am incercat sa mentinem transporturile rutiere catre Rusia, pentru ca aveam un flux regulat pentru un client important, de 10 camioane pe saptamana. Cand am vazut insa ca situatia in Ucraina escaladeaza, apar sanctiuni pentru Rusia, multe companii care aveau fabrici acolo s-au inchis, in contextul general creat, am oprit cursele.”
TEU Shipping and Forwarding Romania, la un an de activitate
Grupul TEU a fost creat in urma cu 25 de ani la Thessaloniki si a ramas, pana in prezent, o afacere de familie. La inceput, obiectul de activitate a fost transportul containerizat de blocuri de marmura din carierele de langa Thessaloniki in toata lumea, iar in prezent, in Grecia, TEU este numarul 3 pe piata din punct de vedere al cifrei de afaceri, volumului de business, numarului de angajati si ariei de acoperire.
Pe langa tara de origine, casa de expeditii are filiale in China, Bulgaria, Romania si Serbia, operatiunile fiind demarate in ultimii 3 ani.
TEU Shipping and Forwarding Romania a fost deschisa in urma cu aproximativ un an de catre Alecsandru Mucenic, un manager cu experienta in transport si logistica. Activitatea a inceput in forta, direct cu intermedierea expeditiilor de containere din China spre Romania, iar in prezent compania este activa pe 3 linii de business – transport maritim, transport rutier (camioane integrale si grupaje) si comisionare vamala – si recent a inceput si operatiuni de transport aerian.
Obiectivul pentru perioada urmatoare este de a extinde acoperirea la nivel national cu birouri regionale de dezvoltare in zona centrala si de vest a Romaniei, pentru sustinerea vanzarilor, iar deschiderea unui birou suplimentar la Constanta este in analiza, desi acesta ar fi mai mult un punct strategic din perspectiva operationala decat pentru vanzari efective. „Acolo ne dorim mai mult un birou de legatura, care sa simta pulsul portului”, a explicat Alecsandru Mucenic.
Primul an financiar s-a incheiat cu operatiuni in valoare de doua milioane de euro. In ultimul timp cifra de afaceri s-a dublat de la o luna la alta, iar obiectivul este atingerea a jumatate de milion de euro pe luna in perioada urmatoare, respectiv un milion de euro lunar odata cu dezvoltarea operatiunilor de transport aerian.
TEU Romania deserveste atat clienti din tara, cat si ai grupului, fiind in contact cu o retea din care fac parte 20.000 de agenti din toata lumea, prin intermediul carora vin comenzi din orice colt al globului. Sunt foarte importante insa munca de promovare pe plan intern si vanzarile directe catre clienti, separat de platformele pe care se posteaza cereri si oferte de marfa.