Asociația poloneză de transport și logistică TLP a publicat zilele trecute raportul pe 2022 despre starea acestei industrii, din care reiese că transportul rutier are în continuare cea mai mare contribuție la dezvoltarea economică a țării. Din 2010 până anul trecut, ocuparea forței de muncă în domeniu a crescut cu 230.207 persoane, mai mult decât în IT. De altfel, în nicio altă țară mare din Uniunea Europeană transportul nu joacă un rol economic atât de important.
Asta nu înseamnă că situația macroeconomică din prezent nu constituie o provocare foarte mare pentru transportul din Polonia. Studiul realizat de TLP și Spotdata arată că principalele probleme cu care se confruntă companiile sunt salariile mari, inflația și fluctuațiile prețurilor la energie. Într-un studiu similar realizat de alte instituții de cercetare, pe primul lor s-a situat lipsa angajaților. Iar în următorii ani una dintre provocările cheie va fi transformarea energetică, mai ales că deocamdată puține companii din Polonia intenționează să investească în vehicule alimentate cu biodiesel și încă și mai puține în vehicule cu baterii sau gaz.
Sintetizând cele mai importante informații din acest studiu, Maciej Wroński, președintele TLP, declară că transportul rutier este semnul distinctiv al economiei naționale poloneze în Uniunea Europeană. „Nicio altă industrie poloneză nu a obținut un succes atât de spectaculos după aderarea țării noastre la UE, dar, pe de altă parte, nicio altă entitate nu este atât de dependentă de condițiile economice europene și mondiale, de perturbările lanțului de aprovizionare, de situațiile geopolitice, de conflictele armate și de deciziile politice. În plus, nicio altă industrie nu are un impact atât de semnificativ asupra funcționării întregii economii și asupra ramurilor sale individuale.“ Acest raport este singurul studiu cuprinzător care arată starea de dezvoltare a industriei de transport rutier din Polonia și cele mai importante provocări cu care se confruntă și se bazează pe analiza datelor statistice publice din Polonia și Europa, situațiile financiare ale celor mai mari 120 de companii din țară, propria cercetare cantitativă pe un eșantion de 100 de întreprinderi și pe interviuri cu reprezentanții transportatorilor.