AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement

Transportul nimanui

La data inchiderii editiei, ministrul transporturilor, Lucian Sova, tocmai isi prezentase demisia de onoare din functie, la solicitarea partidului, lasand mai multe proiecte incepute si niciunul terminat. Special pe segmentul transportului de calatori, schimbarea conducerii MT poate reprezenta o gura de oxigen, institutia fiind in conflict deschis cu operatorii din cauza proiectului de modificare a ordinului 980, prin care se elimina vechimea pe traseu drept criteriu de punctaj la atribuirea programului de transport interjudetean. Acum, in noua formula, ramane ca specialistii din Directia de Transport Rutier – oameni cu experienta si de buna credinta – sa prezinte (din nou) situatia cat mai obiectiv noii conduceri, astfel incat transportul national sa nu intre in criza dupa 30 iunie 2019. Pentru ca o licitatie cu un singur criteriu de departajare (varsta flotei) si cu mai multe criterii de calificare (toate egale cu zero) nu poate genera decat multe egalitati intre participanti si, per total, haos.
 

Chiar si daca lucrurile s-ar misca rapid in plan legislativ – desi este greu de crezut ca asa ceva este posibil la noi in tara – carausii nu prea mai au oricum variante la dispozitie pentru innoirea flotelor de vehicule. Producatorii nu lucreaza cu stocuri, iar timpul de livrare depaseste de regula 4-5 luni. In aceste conditii, se pare ca ne indreptam spre o rezonabila prelungire a licentelor de trasee interjudetene, cu speranta ca, intre timp, se va elabora o lege clara si corecta pentru transportul national, care sa nu contravina bunului simt, dar sa protejeze capitalul autohton.
La judetean situatia pare transata, odata cu transformarea intregului program de transport in serviciu de utilitate publica. Pe principiul „ai grija ce iti doresti, ca s-ar putea sa ti se intample“, consiliile judetene ar putea vedea din 2020 ce inseamna sa isi asume responsabilitatea finantarii serviciului de transport. Si asteptam cu nerabdare sa vedem flote intregi de autobuze ecologice achizitionate pe bani europeni „defiland“ prin praf si pulbere pe drumurile comunale.
Din pacate, centenarul de care vorbeste toata lumea gaseste transporturile de persoane in bezna totala.

Articole similare