Începând cu 1 ianuarie 2025, transportatorii care efectuează curse internaționale în interiorul Uniunii Europene trebuie să instaleze tahograful inteligent de a doua generație (G2V2). Totuși, această obligație nu se aplică în toate cazurile în care un vehicul comercial operează în afara UE.
Potrivit interpretării oferite de DG Move, divizia Comisiei Europene responsabilă de transport, vehiculele înmatriculate în UE, dar care sunt utilizate exclusiv pentru transporturi în cadrul Acordului European privind Transporturile Rutiere (AETR), nu intră sub incidența Regulamentului CE 561/2006 și, implicit, nici sub Regulamentul UE 165/2014, care reglementează utilizarea tahografelor.
Astfel, de exemplu, un camion care efectuează un transport bilateral între România și Turcia cu tranzit prin Bulgaria, sau între Polonia și Turcia cu tranzit prin Ungaria, România și Bulgaria, nu trebuie să fie echipat obligatoriu cu noul Smart Tacho 2. Relația de transport extra-comunitar reiese din CMR. Pe de altă parte, camioanele care efectuează operațiuni de comerț încrucișat sau cabotaj nu pot fi exceptate de la această obligativitate. Prin urmare, un camion care transportă marfă din România în Turcia nu poate descărca sau încărca marfă în Bulgaria în timpul tranzitului decât dacă are instalat SmartTacho2.
Pentru a clarifica diferența dintre transporturile reglementate de normele AETR și cele reglementate de legislația UE, DG Move oferă câteva exemple. O cursă între România și Turcia sau între Polonia și Rusia (tranzitând Belarus) este considerată AETR, iar tahograful inteligent de a doua generație nu este necesar. În schimb, o cursă între Italia și Franța intră sub incidența regulilor UE și impune utilizarea tahografului modernizat.
De asemenea, DG Move a subliniat că, în cazul în care un vehicul gol tranzitează un stat membru fără un tahograf actualizat, șoferul trebuie să poată dovedi că revine dintr-o cursă AETR sau că urmează să transporte mărfuri în cadrul unui astfel de transport. Această prevedere are scopul de a preveni posibile tentative de eludare a legislației europene, asigurând că toate vehiculele implicate în transporturi internaționale respectă regulamentele corespunzătoare. Comisia Europeană a mai precizat că, în cazul unor litigii, Curtea Europeană de Justiție are competența finală de a decide interpretarea corectă a legislației. Până atunci, transportatorii care operează atât în UE, cât și în afara acesteia trebuie să fie atenți la tipul de transport pe care îl desfășoară pentru a evita sancțiunile legate de utilizarea tahografului.