Cererile pentru obținerea de autorizații CEMT 2022 au fost cu aproximativ 20% mai multe decât în urmă cu un an, majoritatea solicitărilor noi venind de la transportatori cu un parc auto de până la 5 camioane. Este evidentă, astfel, tendința de retragere a vehiculelor de pe piața de transport din Occident spre Europa Centrală și de Est, din cauza cerințelor impuse de Pachetul Mobilitate. Au fost 615 solicitanți, pentru care au fost prelucrate 7.900 de foi de drum CEMT și evaluate 23.000 de curse. Se constată în continuare o slabă utilizare a autorizațiilor CEMT, ceea ce confirmă faptul că, pentru multe firme de transport, CEMT-urile sunt bune mai degrabă pentru acceptarea unor curse sporadice sau pentru a suplini lipsa, temporară, a autorizațiilor bilaterale necesare.
Pentru 2022 au fost alocate în total 2.064 de autorizații CEMT, dintre care 1.056 pentru camioane Euro 5 și 1.008 pentru Euro 6. Diferența comparativ cu anul trecut este de numai 6 autorizații în plus în 2022, însă contingentul actual a fost împărțit între mai mulți operatori de transport, respectiv 584, față de 498 în 2021 (+15%).
Pornind de la concluziile alocării CEMT de anul trecut, când raportul CEMT/vehicule pentru categoria Euro 6 a fost de 1 la 4, Comisia CEMT a considerat necesar ca la alocarea din 2022 să stimuleze această categorie, astfel încât acum raportul a ajuns de 1 la 2. Acest lucru a fost posibil în condițiile în care, pentru anul acesta, România a solicitat 1.008 autorizații CEMT Euro 6, față de 881 în 2021.
În ceea ce privește parcul auto înscris la CEMT, acesta a fost aproximativ același ca în anul anterior pentru Euro 5, adică 2.500 de vehicule, și cu aproximativ 5% mai mare pentru categoria Euro 6: 5.410 vehicule.
În scopul corectitudinii alocării, dar și pentru a-i stimula pe cei care utilizează intensiv autorizații CEMT, secretariatul CEMT-MTI a citit și analizat peste 23.000 de curse (luate una câte una), precum și 8.500 de foi de drum CEMT, cuprinzând evaluarea a 1.560 de autorizații CEMT. S-a constatat o medie de utilizare a autorizațiilor de 1,4 cursă sens/lună/CEMT, adică o dată la două luni. Practic, o autorizație CEMT se utilizează pentru efectuarea unei curse dus-întors, ceea ce este foarte puțin. Turcia deține ponderea importantă în utilizarea autorizațiilor CEMT ca stat de încărcare/descărcare, urmată de Rusia, Ucraina, Republica Moldova, dar și Italia, Germania, Franța și statele din Balcani. În plus, sunt câțiva transportatori care utilizează CEMT-uri în relația Europa de Vest-Marea Britanie, deși nu este nevoie.
Distribuirea autorizațiilor CEMT pentru 2022, pentru fiecare categorie, precum și a restricțiilor de Austria, Grecia, Italia și Rusia s-au făcut prin algoritm matematic, în timp ce alocarea autorizațiilor „libere” pe Ungaria s-a făcut pe baza solicitărilor. La fel ca anul trecut, alocarea autorizațiilor „libere” pe relația Austria s-a făcut numai pentru categoria Euro 6.
Personalizarea autorizațiilor CEMT a fost făcută începând cu 23 decembrie 2021, operatorii de transport având posibilitatea să solicite acest lucru (și inclusiv eventualele asocieri ale restricțiilor alocate dorite) prin aplicația dedicată ADR-SIAE.
H.Essers rămâne în topul cărăușilor cu cele mai multe CEMT-uri alocate
27 de operatori de transport din totalul de 584 admiși pentru alocarea de autorizații CEMT 2022 au primit peste 15 astfel de autorizații (pentru camioane Euro 5, Euro 6 sau combinat). Ca și anul trecut, în topul cărăușilor care au primit cele mai multe autorizații se află H.Essers, din Bihor, cu 68 de CEMT-uri pentru Euro 6. Poziția secundă este ocupată de Avis Trans, din Iași, cu 50 de CEMT-uri pentru Euro 6 și unul pentru Euro 5, iar pe locul al treilea a urcat anul acesta Duvenbeck Logistik, din Brașov, cu 40 de autorizații pentru Euro 6.
Chiar dacă firmele argeșene au coborât din top 3, nu mai puțin de 8 companii din acest județ se numără printre cărăușii cu cele mai multe CEMT-uri pentru 2022.
Din totalul de 630 de firme de transport care au intrat pe lista pentru alocarea CEMT din acest an, 46 au fost respinse. Alte 4 firme din județul Bihor vor fi monitorizate în privința utilizării autorizațiilor „libere” de Italia, prin transmiterea copiilor CMR aferente curselor raportate.
Firmele cu cele mai multe autorizații CEMT alocate pentru 2022 sunt:
- H.Essers (BH) – 68 de autorizații CEMT pentru Euro 6, toate „libere” pe Italia și Ungaria și o „liberă” pe Grecia;
- Avis Trans (IS) – 50 de CEMT-uri pentru Euro 6, din care 9 nerestricționate pe Austria, 1 pe Italia și 10 pe Ungaria, plus 1 CEMT pentru Euro 5 „liber” pe Ungaria;
- Duvenbeck Logistik (BV) – 40 de CEMT-uri pentru Euro 6, din care 5 „libere” pe Austria;
- Dianthus Company (AG) – 34 de autorizații pentru Euro 5, fără restricții pe Ungaria, și câte una nerestricționată pe Grecia și Italia;
- Lagermax Autotransport (AR) – 30 de autorizații pentru Euro 6 plus 3 pentru Euro 5, toate „libere” pe Ungaria;
- EU Trucking Service (B) – 22 de CEMT-uri pentru Euro 6 plus 10 CEMT-uri pentru Euro 5, toate „libere” pe Ungaria;
- Internațional Lazăr Company (AG) – 30 de CEMT-uri pentru Euro 5, din care unul „liber” pe Italia, plus 1 CEMT pentru Euro 6;
- Com Divers Auto RO (AG) – 29 de autorizații pentru Euro 6, toate „libere” pe Ungaria și una pe Austria;
- Com Divers Logistic (AG) – 27 CEMT-uri pentru Euro 6, toate „libere” pe Ungaria;
- Filip SRL (AR) – 27 de autorizații pentru Euro 6, din care 20 fără restricții pe Ungaria;
- Eliton Trans (AG) – 13 autorizații pentru Euro 6 plus 5 pentru Euro 5;
- Soiv Trans Express (IS) – 26 de CEMT-uri pentru Euro 6, din care 16 nerestricționate pe Rusia, plus un CEMT pentru Euro 5;
- Terravia (TM) – 25 de autorizații pentru Euro 6, toate „libere” pe Ungaria;
- Deltransgrup & RO (IS) – 18 CEMT-uri pentru Euro 5, din care 1 fără restricții pe Grecia, 3 pe Italia și 4 pe Rusia, plus 7 autorizații pentru Euro 6, din care 3 fără restricții pe Italia și 4 pe Rusia;
- Jan de Lely (BH) – 23 de CEMT-uri pentru Euro 6, din care 3 „libere” pe Italia și 6 „libere” pe Ungaria;
- Caty Trans Internațional Sped (AG) – 21 de autorizații pentru Euro 5 plus 2 autorizații pentru Euro 6;
- Est Europa Expediții (TM) – 22 de CEMT-uri pentru Euro 6, toate „libere” pe Ungaria și 6 „libere” pe Italia;
- Buvaconi Trans (B) – 17 autorizații pentru Euro 5, din care 3 nerestricționate pe Rusia, plus 5 pentru Euro 6, din care 3 nerestricționate pe Rusia;
- MVT Logistik (TM) – 21 de CEMT-uri pentru Euro 6;
- Ravitex (TM) – 20 de autorizații pentru Euro 6, din care 8 „libere” pe Ungaria;
- Luar (AR) – câte 10 CEMT-uri pentru Euro 5 și pentru Euro 6, toate fără restricții pe Ungaria și unul „liber” pe Grecia;
- Selcar Internațional (B) – 19 autorizații pentru Euro 5 plus o autorizație pentru Euro 6, nerestricționată pe Austria;
- Autotransport Nec Impex (IS) – 19 autorizații CEMT pentru Euro 6, din care 15 „libere” pe Austria și Ungaria și 8 „ libere” pe Italia;
- Aldestar Top Transport (AG) – 18 CEMT-uri pentru Euro 5, toate „libere” pe Ungaria;
- Rom Vega Trading (AG) – 15 autorizații pentru Euro 6, toate „libere” pe Italia și Ungaria, plus alte două autorizații pentru Euro 5, de asemenea, fără restricții pe Italia și Ungaria, iar una „liberă” și pe Grecia;
- Ares Internațional Transport (B) – 16 autorizații pentru Euro 5, din care 1 nerestricționată pe Italia;
- Ignite Logistic (SB) – câte 8 autorizații pentru Euro 5 și pentru Euro 6.
La ședința de atribuire a Comisiei CEMT au fost invitați să participe toți cei care au dorit. În final a fost un singur solicitant interesat, reprezentantul firmei Way Farer Trans SRL. Acestuia i s-a prezentat întreaga arhivă a solicitărilor pentru acest an, adică aproape 3.000 de file de documente, atașate solicitărilor („Multe inutile, fiecare citită și analizată. În urma acestui exercițiu, operatorul de transport a recunoscut că nu a crezut până acum că această analiză chiar are loc, ci presupunea că toate documentele se aruncă”, au relatat reprezentanții Comisiei CEMT.)
Viitorul CEMT este electronic
În 2023, MT va implementa – împreună cu Forumul Internațional de Transporturi (ITF), fosta Conferință Europeană a Miniștrilor de Transport – autorizația CEMT și carnetul de drum CEMT, ambele electronice. Este vorba despre un proiect pilot, în cadrul căruia utilizatorii autorizațiilor vor introduce electronic cursele efectuate cu CEMT în aplicație, acestea putând fi astfel vizualizate și recunoscute de toate autoritățile de control implicate.
MT dorește ca la alocarea CEMT 2023 să se implementeze un program de înregistrare automată a solicitărilor și a numărului de curse efectuate (în locul completării formularului clasic de solicitare). Se va asigura astfel responsabilitate sporită în cererile de autorizații CEMT, dar și micșorarea timpului de prelucrare a datelor legate de înscrierea la alocarea de anul viitor.
Au crescut contingentele de „terțe” pe cele mai cerute destinații
2021 a fost primul an în care s-a reușit – cu eforturi din partea Direcției Transport Rutier din cadrul MT – o creștere importantă a numărului de autorizații bilaterale pe relațiile „problemă”, Turcia „terță-țară” și Rusia „terță-țară”. Astfel, contingentul de terțe de Turcia a fost majorat de la 6.500 la 8.500 de bucăți, în timp ce terțele de Rusia au crescut de la 2.800 la 4.600 de bucăți.
Mai sunt unele restricții în transportul rutier de mărfuri, în special în relația cu Turcia, pe care MT le consideră anacronice și dorește să le elimine. În acest sens, după regresul pandemiei, se dorește inițierea unor întâlniri bilaterale în cadrul cărora să se obțină facilități pentru cărăușii români în relația cu Turcia, dar și cu Federația Rusă. De asemenea, încercarea de liberalizare a transportului de mărfuri și de persoane între România și Serbia, inițiată în 2018, este considerată o măsură benefică și, prin urmare, se dorește a fi generalizată.
Din păcate, modul în care se distribuie autorizațiile bilaterale de către Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR) rămâne o necunoscută, întrucât dialogul dintre MT și ADR se rezumă strict la informările primite de Transporturi cu privire la epuizarea stocurilor de autorizații și necesarul de suplimentare și nicio propunere formulată de către MT și uniunile patronale la întâlnirile cu ADR nu a fost implementată.