Ad
Ad
Ad

UE deschide drumul pentru șoferi profesioniști de camion la doar 18 ani – o reformă așteptată de industrie

Uniunea Europeană face pași concreți pentru a combate criza acută de șoferi profesioniști, iar una dintre cele mai importante măsuri aprobate recent este reducerea vârstei minime pentru obținerea permisului de conducere pentru camioane la 18 ani. Acordul provizoriu, semnat în mai 2025 între Parlamentul European și Consiliul Uniunii, deschide astfel accesul mai rapid al tinerilor pe piața muncii din transportul rutier.

Ce prevede reforma

Conform noii legislații:

  • Permisul pentru camioane (categoria C) va putea fi obținut începând cu vârsta de 18 ani (față de 21 anterior);
  • Permisul pentru autobuze (categoria D) va fi disponibil de la 21 de ani (în loc de 24);
  • Condiția este deținerea certificatului de competență profesională (Cqc);
  • La 17 ani, tinerii vor putea conduce camioane sau vanuri însoțiți de un șofer cu experiență, dar doar în interiorul granițelor naționale.

Acest sistem de „conducere însoțită”, testat deja în unele țări europene pentru permisele categoria B, este acum extins și la permisele profesionale C, C1 și C1E. Tinerii vor avea posibilitatea să se formeze practic pe drumuri reale, în condiții controlate, cu ședințe obligatorii de instruire între 7 și 14 ore, înainte de a conduce singuri.

Deschiderea spre forța de muncă din afara UE

În paralel, textul acordului introduce premisele pentru o recunoaștere mai ușoară a permiselor de conducere eliberate în afara Uniunii Europene – un pas necesar într-un sector care se bazează deja masiv pe forță de muncă internațională. Însă recunoașterea certificatelor de competență profesională Cqc rămâne, deocamdată, nerezolvată. Fără această armonizare, șoferii extra-comunitari rămân în imposibilitatea de a activa legal în transportul profesionist din UE, atrage atenția Raluca Marian, directorul IRU la Bruxelles.

Un permis digital până în 2030

Reforma include și un obiectiv ambițios de digitalizare completă a permisului de conducere până la sfârșitul lui 2030. Noul document digital va fi integrat în portofelul european de identitate digitală, deși cetățenii vor putea opta în continuare pentru o versiune fizică. Această măsură este gândită pentru a facilita verificarea permisului oriunde în UE și pentru a îmbunătăți cooperarea transfrontalieră în privința sancțiunilor sau revocărilor de permise.

Un alt aspect important este adaptarea cadrului legislativ la obiectivele de mediu: șoferii cu permis categoria B vor putea conduce vehicule comerciale sau de pasageri alimentate cu surse alternative de energie, cu o greutate de până la 4,25 tone, față de limita actuală de 3,5 tone – o modificare crucială pentru dezvoltarea flotelor electrice sau pe gaz.

Acordul a fost votat cu o largă majoritate în Comisia pentru transport și turism a Parlamentului European (36 de voturi pentru, 6 împotrivă), iar votul final în plen este așteptat în toamna lui 2025. Ulterior, Consiliul UE va adopta oficial noile norme, iar statele membre vor avea la dispoziție până la patru ani pentru transpunerea acestora în legislațiile naționale.

Reducerea vârstei minime pentru șoferii profesioniști reprezintă un răspuns concret la penuria tot mai mare de forță de muncă în transporturi și, în același timp, o oportunitate de atragere a tinerilor către o carieră într-un sector esențial. Rămâne ca aplicarea practică a reformei, inclusiv integrarea șoferilor din afara UE, să fie tratată cu aceeași urgență și coerență legislativă.

Articole similare

Ad