Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

UE ridica tot mai mult stacheta

Sustenabilitatea si competitivitatea transporturilor sunt printre principalele tinte ale Comunitatii in urmatorii 10 ani, asa cum reiese si din Cartea Alba, editia 2011. Si acestea nu pot fi atinse fara o retea adecvata de infrastructura si o utilizare mai inteligenta a ei. In plus, investitiile in domeniu impulsioneaza cresterea economica in general, creeaza locuri de munca si favorizeaza comertul si mobilitatea persoanelor.
 

Dar pentru asta proiectele trebuie planificate astfel incat sa maximizeze impactul pozitiv asupra cresterii economice si sa minimalizeze impactul negativ asupra mediului, iar diferentele dintre estul si vestul UE in ceea ce priveste gradul de dezvoltare a infrastructurii transporturilor trebuie estompate.

1.500 de miliarde de euro pentru dezvoltarea infrastructurii UE
Costul dezvoltarii infrastructurii UE, astfel incat sa fie satisfacuta cererea de transport, a fost estimat la peste 1.500 de miliarde de euro pentru 2010-2030. Finalizarea retelei TEN-T necesita circa 550 de miliarde de euro pana in 2020, din care cam 215 pentru eliminarea principalelor blocaje. Aici nu sunt incluse investitiile in vehicule, echipamente si infrastructura de incarcare, care se pot ridica la peste 1.000 de miliarde de euro, pentru atingerea obiectivelor de reducere a emisiilor pentru sistemul de transport.Se atrage insa atentia asupra faptului ca actiunile europene trebuie sa se concentreze pe acele componente ale retelei TEN-T care prezinta cea mai ridicata valoare adaugata europeana (legaturi transfrontaliere lipsa, puncte de interconectare modala si blocaje importante).
Se impune si garantarea faptului ca infrastructura de transport finantata de UE tine cont de cerintele de eficienta energetica si de provocarile legate de schimbarile climatice (statii de reincarcare/realimentare pentru vehicule ecologice, alegerea materialelor de constructie etc.).
Este vizata si crearea unor structuri de tipul coridoarelor multimodale de marfa, pentru a sincroniza investitiile si lucrarile de infrastructura si a sprijini serviciile de transport eficiente, inovatoare si multimodale, inclusiv pe cele de transport feroviar pe distante medii si lungi,
Comisia mai recomanda simplificarea procedurilor in cazul proiectelor de interes european major, pentru a asigura finalizarea intregului ciclu de proceduri in termen rezonabil, un cadru de comunicare aliniat la implementarea proiectului si o planificare integrata care sa tina cont de problemele de mediu inca din stadiul initial al planificarii.

Investitia privata, tot mai necesara
Aceste sume uriase necesare pun o presiune tot mai mare pe resursele publice pentru finantarea infrastructurii, astfel ca se impune, asa cum considera Comisia, o noua abordare a finantarii si tarifarii: mai precis, inainte de solicitarea unei finantari UE trebuie sa se vada daca nu cumva este posibil un parteneriat public-privat.
In plus, este necesara o mai buna coordonare a fondurilor structurale si de coeziune cu obiectivele politicii in transporturi, iar statele trebuie sa se asigure ca planificarea lor bugetara prevede fonduri nationale suficiente, precum si capacitati suficiente de planificare si implementare a proiectelor.
Alte surse de finantare sunt sistemele de internalizare a costurilor externe si a taxelor de utilizare a infrastructurii, ce ar putea crea fluxuri de venituri suplimentare.

„Barierele“ din transportul feroviar
Zona in care se manifesta acum cele mai evidente blocaje este piata interna a serviciilor feroviare, a carei finalizare este o prioritate daca se doreste realizarea unui spatiu unic european, fiind nevoie inclusiv de desfiintarea obstacolelor de ordin tehnic, administrativ si juridic ce impiedica intrarea pe pietele feroviare nationale.
In plus, pentru ca acest tip de transport sa devina atractiv e nevoie de investitii considerabile pentru a extinde sau upgrada capacitatile retelei, una dintre prioritati fiind introducerea treptata a unui material rulant nou, cu frane silentioase si cuplaje automate.

Nici o dezbatere nu mai ocoleste investitia in sisteme inteligente de transport
Pentru un transport sustenabil si competitiv este nevoie si de implementarea unor tehnologii inteligente si interoperabile de mare amploare (SESAR, ERTMS, RIS, SafeSeaNet, ITS etc.), dezvoltate cu finantare UE, pentru optimizarea capacitatii si a gradului de utilizare a infrastructurii prin gestionarea mai buna a traficului si a informatiilor, dar si de aplicarea anumitor masuri de piata: dezvoltarea completa a unei piete feroviare europene integrate, eliminarea restrictiilor de cabotaj, eliminarea barierelor din calea transportului maritim pe distante scurte, absenta denaturarii tarifelor s.a.
In plus, Comunitatea trebuie sa sprijine dezvoltarea si implementarea unor tehnologii care sa imbunatateasca eficienta utilizarii si decarbonizarea infrastructurii prin sisteme noi de percepere a taxelor de drum si de tarifare rutiera si prin programe de crestere a capacitatilor.

Articole similare