Comisia a selectat 134 de proiecte de transport pentru a primi peste 7 miliarde de euro sub formă de subvenții UE din partea Mecanismului pentru interconectarea Europei (CEF), instrumentul UE pentru investiții strategice în infrastructură. Aceasta reprezintă cea mai mare cerere de propuneri din cadrul actualului program CEF Transport.
Aproximativ 83% din finanțare va sprijini proiecte care contribuie la îndeplinirea obiectivelor UE în materie de climă, îmbunătățind și modernizând rețeaua UE de căi ferate, căi navigabile interioare și rute maritime de-a lungul rețelei transeuropene de transport (TEN-T). Proiectele feroviare vor primi 80% din cele 7 miliarde EUR. În plus, Regulamentul TEN-T revizuit va intra în vigoare începând de mâine, 18 iulie.
Finanțarea va merge către proiecte majore de îmbunătățire a conexiunilor feroviare transfrontaliere de-a lungul rețelei centrale TEN-T – în statele membre baltice (Rail Baltica), între Franța și Italia (Lyon-Turin) și între Danemarca și Germania (tunelul Fehmarnbelt).
Aproximativ 20 de porturi maritime din Irlanda, Spania, Finlanda, Țările de Jos, Germania, Malta, Lituania, Cipru, Croația, Grecia și Polonia vor primi sprijin pentru modernizarea infrastructurii, unele dintre acestea permițându-le să furnizeze energie electrică la țărm pentru nave sau să transporte energie regenerabilă.
Lucrările la infrastructura căilor navigabile interioare vor îmbunătăți conexiunile transfrontaliere dintre Franța și Belgia în bazinul Seine-Scheldt și dintre România și Bulgaria pe Dunăre. Porturile interioare din Austria, Germania și Țările de Jos vor primi, de asemenea, finanțare, astfel încât acestea să poată continua să promoveze rețeaua europeană de râuri și canale pentru transportul durabil.
În ceea ce privește transportul rutier, lansarea sistemelor și serviciilor de transport inteligente (STI) în cooperare și crearea de noi zone de parcare sigure și securizate vor spori siguranța atât pentru persoane, cât și pentru profesioniști.
Proiectele de gestionare a traficului aerian vor continua să dezvolte un cer unic european, astfel încât transportul aerian să devină mai eficient, mai sigur și mai durabil.
În cele din urmă, mai multe proiecte vor permite creșterea capacității de-a lungul benzilor de solidaritate UE-Ucraina, instituite pentru a facilita importurile și exporturile între Ucraina și UE. Aceste proiecte cuprind: îmbunătățiri ale infrastructurii de transport rutier la punctele de trecere a frontierei dintre Ucraina, Moldova și România; lucrări de creștere a capacității la punctul de trecere a frontierei feroviare Ungaria-Ucraina; o nouă secțiune de drum în Polonia, care se extinde până la frontiera cu Ucraina; precum și studii și lucrări pentru integrarea sistemului feroviar ucrainean în UE.